Gd
door GdG Oct 10, 2022 om 11:51
Huishouden & energie

Energie

Hoe bepalen de energiebedrijven correct het verbruik als je geen slimme meter hebt en je een variabel contract hebt?

Dit m.n. in deze tijd dat de tarieven schrikbarend stijgen en de mensen de laatste tijd flink aan het bezuinigen zijn op hun verbruik.
Er worden tussentijds, als de tarieven wijzigen, GEEN meterstanden opgevraagd door de energiebedrijven, tenminste dit is niet het geval bij Essent. En dit zal bij andere energiebedrijven ook wel niet het geval zijn.

878 10 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - Oct 10, 2022 om 12:11
844 Antwoorden / 3 Vragen

Het zou , daarmee zeg ik dus niet dat ze het ook doen, zomaar kunnen dat ze zodra jij je meterstanden voor je eindoafrekening moet gaan doorgeven je totale meterstand door 12 delen en van dat gemiddelde uitgaan of ze gaan de tarieven middelen.
Maar wat ik al zei.. dat is een aanname die ik doe.

Dit had je kunnen voorkomen door of wel die slimme meter had laten installeren of door zelf elke maand je verbruik op te schrijven in een excel sheet te noteren.

sira
door sira Oct 10, 2022 om 12:22
2291 Antwoorden / 24 Vragen

Ik noteer zelfs iedere zaterdag mijn meterstanden. Ik heb dus 1 prijs en geen hoog of laag, teller 1 geeft de stand aan.
Op 16/09 is hier in het dorp en een paar omliggende dorpen een grote stroomstoring geweest. Maar door dat noteren, kwam ik erachter dat nu teller 2 de standen heeft overgenomen.

pino123
door pino123 - Oct 10, 2022 om 12:15
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ze nemen de vergoeding van november en december mee, trekken deze af van je eindtotaal. Hetzelfde doen ze met de periode januari t/m de eindafrekening. De periode na de eindafrekening komt op de eindafrekening van daarna te staan.

Ag
door Agamemnon Oct 10, 2022 om 12:34
82 Antwoorden / 7 Vragen

De 190 euro worden in november en december van je voorschot afgetrokken en evt. restant uitbetaald. Dat doen ze zodat je juist niet op de eindafrekening hoeft te wachten. Het is feitelijk de heffingskorting van 2023 die naar voren is gehaald. Die heffingskorting zou je anders pas in 2023 of wellicht 2024 krijgen.

Ag
door Agamemnon - Oct 10, 2022 om 12:31
82 Antwoorden / 7 Vragen

Uit de statistiek, temperaturen en gemiddelden van andere gebruikers met slimme meter, weten ze hoeveel stroom en gas er per dag, week, maand gebruikt wordt. Bijv. december is 17% van jaartotaal en juni is 2%.
Op basis daarvan wordt een gemiddeld tarief op de eindnota gepresenteerd waarbij bijv. voor gas de zomermaanden minder zwaar meewegen dan wintermaanden.

hutch
door hutch - Oct 10, 2022 om 13:00
4515 Antwoorden / 29 Vragen

U zou ook elke laatste dag (savonds) van de maand de/alle meterstanden kunnen fotograferen.
Fotografeer dan wel de gehele meter en niet alleen de tellers.
Dan heeft u in ieder geval bewijs. Mochten zij uw doorgegeven meterstanden niet vertrouwen, kunt u altijd nog foto's sturen naar de energieleverancier.

me
door mein33 - Oct 10, 2022 om 13:09
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Bij tussentijdse tariefswijzigingen is het bepalen van de verbruikscijfers (een beetje 'natte vingerwerk' en) een uitgekiende rekenmethode waarbij allelei omstandigheden worden meeberkend.
In de praktijk blijkt deze methode aardig de werkelijke verbruikscijfers van een bepaald moment te benaderen.

Alternatief: Laat slimme meters plaatsen dan is dit probleem opgelost.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 10, 2022 om 13:10
2011 Antwoorden / Vragen

Die standen schatten ze gewoon en het is natuurlijk onzin om met foto's van de meterkast na afloop in discussie te gaan, dan kunnen ze nog wel drie kantoren met personeel neerzetten om met iedereen te gaan discussiëren. En er zijn ook energiemaatschappijen die wel die extra meterstand opnames kunnen verwerken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 10, 2022 om 15:20
16778 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is een boeiende vraag waarop het zejker zinvol is om dit nader tewetenaangezien, de kranteninfo van vandaag volgend, dat er al sprake is van contracten op basis van tarieven die per uur kunnen verschillen. Dat zou dan niet anders kunnen berekenen dat de slimme meter bij zo'n overeenkomst ook ieder uur uitgelezen zou moeten worden. De energieleveranciers die dit nu aanbieden zullen het antwoord weten en mogelijk is het ook wel een aspect voor de Kaardige vraag voor de Kassa redactie om hier aandacht aan te geven (helaas momenteel weer even niet anders dan via de nieuwsbrief).Ik zal de redactie op uw vraag attenderen.

panter22
door panter22 - Oct 10, 2022 om 16:13
6599 Antwoorden / Vragen

Essent schat het verbruik. Daar hebben ze tabellen voor. Dat is al in de tijd dat er nog geen slimme meters bestonden en iedereen een variabel contract had.

Iv
door Ivo W - Oct 10, 2022 om 17:37
728 Antwoorden / Vragen

U kunt op elke datum dat de tarieven wijzigen de meterstanden doorgeven aan uw energieleverancier. De leverancier is dan verplicht om die werkelijke standen bij de facturatie te gebruiken.

Als via de website doorgeven van meterstanden niet elke keer lukt, kunt u het beste een e-mail sturen met daarin uw meterstanden en als bijlage een setje goed leesbare foto's van uw meters. Stuur deze mailtjes telkens op de exacte dag dat de nieuwe tarieven in gaan.

panter22
door panter22 - Oct 10, 2022 om 17:38
6599 Antwoorden / Vragen

Als je de slimme meter geweigerd hebt omdat een aantal jaar geleden iedereen werd uitgelachen die zo stom was om een slimme meter te nemen, dan heb je nu pech gehad.
Dat betekent geschatte meterstanden.