Energie
Hoe bepalen de energiebedrijven correct het verbruik als je geen slimme meter hebt en je een variabel contract hebt?
Dit m.n. in deze tijd dat de tarieven schrikbarend stijgen en de mensen de laatste tijd flink aan het bezuinigen zijn op hun verbruik.
Er worden tussentijds, als de tarieven wijzigen, GEEN meterstanden opgevraagd door de energiebedrijven, tenminste dit is niet het geval bij Essent. En dit zal bij andere energiebedrijven ook wel niet het geval zijn.
Het zou , daarmee zeg ik dus niet dat ze het ook doen, zomaar kunnen dat ze zodra jij je meterstanden voor je eindoafrekening moet gaan doorgeven je totale meterstand door 12 delen en van dat gemiddelde uitgaan of ze gaan de tarieven middelen.
Maar wat ik al zei.. dat is een aanname die ik doe.
Dit had je kunnen voorkomen door of wel die slimme meter had laten installeren of door zelf elke maand je verbruik op te schrijven in een excel sheet te noteren.
Ik noteer zelfs iedere zaterdag mijn meterstanden. Ik heb dus 1 prijs en geen hoog of laag, teller 1 geeft de stand aan.
Op 16/09 is hier in het dorp en een paar omliggende dorpen een grote stroomstoring geweest. Maar door dat noteren, kwam ik erachter dat nu teller 2 de standen heeft overgenomen.
Ze nemen de vergoeding van november en december mee, trekken deze af van je eindtotaal. Hetzelfde doen ze met de periode januari t/m de eindafrekening. De periode na de eindafrekening komt op de eindafrekening van daarna te staan.
De 190 euro worden in november en december van je voorschot afgetrokken en evt. restant uitbetaald. Dat doen ze zodat je juist niet op de eindafrekening hoeft te wachten. Het is feitelijk de heffingskorting van 2023 die naar voren is gehaald. Die heffingskorting zou je anders pas in 2023 of wellicht 2024 krijgen.
Uit de statistiek, temperaturen en gemiddelden van andere gebruikers met slimme meter, weten ze hoeveel stroom en gas er per dag, week, maand gebruikt wordt. Bijv. december is 17% van jaartotaal en juni is 2%.
Op basis daarvan wordt een gemiddeld tarief op de eindnota gepresenteerd waarbij bijv. voor gas de zomermaanden minder zwaar meewegen dan wintermaanden.
U zou ook elke laatste dag (savonds) van de maand de/alle meterstanden kunnen fotograferen.
Fotografeer dan wel de gehele meter en niet alleen de tellers.
Dan heeft u in ieder geval bewijs. Mochten zij uw doorgegeven meterstanden niet vertrouwen, kunt u altijd nog foto's sturen naar de energieleverancier.
Bij tussentijdse tariefswijzigingen is het bepalen van de verbruikscijfers (een beetje 'natte vingerwerk' en) een uitgekiende rekenmethode waarbij allelei omstandigheden worden meeberkend.
In de praktijk blijkt deze methode aardig de werkelijke verbruikscijfers van een bepaald moment te benaderen.
Alternatief: Laat slimme meters plaatsen dan is dit probleem opgelost.
Die standen schatten ze gewoon en het is natuurlijk onzin om met foto's van de meterkast na afloop in discussie te gaan, dan kunnen ze nog wel drie kantoren met personeel neerzetten om met iedereen te gaan discussiëren. En er zijn ook energiemaatschappijen die wel die extra meterstand opnames kunnen verwerken.
Dit is een boeiende vraag waarop het zejker zinvol is om dit nader tewetenaangezien, de kranteninfo van vandaag volgend, dat er al sprake is van contracten op basis van tarieven die per uur kunnen verschillen. Dat zou dan niet anders kunnen berekenen dat de slimme meter bij zo'n overeenkomst ook ieder uur uitgelezen zou moeten worden. De energieleveranciers die dit nu aanbieden zullen het antwoord weten en mogelijk is het ook wel een aspect voor de Kaardige vraag voor de Kassa redactie om hier aandacht aan te geven (helaas momenteel weer even niet anders dan via de nieuwsbrief).Ik zal de redactie op uw vraag attenderen.
Essent schat het verbruik. Daar hebben ze tabellen voor. Dat is al in de tijd dat er nog geen slimme meters bestonden en iedereen een variabel contract had.
U kunt op elke datum dat de tarieven wijzigen de meterstanden doorgeven aan uw energieleverancier. De leverancier is dan verplicht om die werkelijke standen bij de facturatie te gebruiken.
Als via de website doorgeven van meterstanden niet elke keer lukt, kunt u het beste een e-mail sturen met daarin uw meterstanden en als bijlage een setje goed leesbare foto's van uw meters. Stuur deze mailtjes telkens op de exacte dag dat de nieuwe tarieven in gaan.
Als je de slimme meter geweigerd hebt omdat een aantal jaar geleden iedereen werd uitgelachen die zo stom was om een slimme meter te nemen, dan heb je nu pech gehad.
Dat betekent geschatte meterstanden.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Minder bonusvoordeel bij Albert Heijn?
ik kom vrij regelmatig bij Albert Heijn en maak gebruik van de bonuskaart. Nu valt me op, het is een eenpersoonssteekproef ikweethet, dat ik qua bonusvoordeel een stuk minder voordelig uit ben sinds pakweg een half jaar. Waar ik voorheen makkelijk zonder veel moeite 10 procent bonusvoordeel had, kom ik nu tot ongeveer de helft als ik het bonnetje naloop. Zijn er meer AH-klanten die deze trend besp ... Lees meer
Vriendenloterij stoppen lukt niet
Al 2 keer een telefonsch gesprek gehad met een zeer irritante dame. Maar krijg het niet voor elkaar om op te bzeggen. Lees meer
Wie is verantwoordelijk voor leeghalen huurwoning?
Mijn zoon heeft ongeveer 10 jaar bij zijn moeder ingewoond.Een verzoek om ingeschreven te worden als medehuurder is door de woningbouwvereniging afgewezen.
Zijn moeder is inmiddels overleden en hij heeft een andere woning.
Er is geen erfenis, alleen (uitvaart) kosten.
In hoeverre is hij aansprakelijk voor de volledige ontruiming van het huis & tuin?
Alvast bedankt voor de rea
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer