Andreb70
door Andreb70 Jan 26, 2023 om 21:04
Huishouden & energie

Energie meter

Ik kreeg een brief dat mijn energie meter verouderd is en moet worden vervangen.
Ik heb 2 keuzes een slimme meter of een digitale meter.
Moet ik daarop ingaan of gewoon negeren en wachten?
De wet zegt voorzover ik kon vinden niet dat ik hem moet laten of hij zou stuck en afgekeurt moeten zijn.
Geen van beiden het geval.

Wat gegevens:
Heb een analoge meter die werkt voor mij prima dus zitten laten.
Ook heb ik zonne panelen en dat werkt prima samen, mijn meter draait lekker tegen de draad in en mijn stand
wordt elk jaar lager geen problemen mee, Ik niet de energie leverancier vindt dit natuurlijk niet leuk.
Door het niet vervangen compenseer ik toch weer wat co2.. haha

Er is namelijk wel een nieuwe wet nog niet door de kamer die moet bepalen dat je een meter moet nemen die 2 dingen bij houd.
De verbruikte stroom en de terug geleverde stroom.

Wat nu doen.. en die voor een energie matschappij werken mogen niet reageren. haha

13898 34 Rapporteer

Iv
door Ivo W - Jan 26, 2023 om 21:15
729 Antwoorden / Vragen

U bent wettelijk verplicht om de netbeheerder toegang tot de energiemeters te geven tbv onderhoud en vervanging. De netbeheerder moet immers de veiligheid en correcte werking van de aansluitingen voor gas en elektriciteit kunnen garanderen. Af en toe onderhoud en/of vernieuwing hoort daar bij.

U mag kiezen tussen een 'slimme' meter (op afstand uit te lezen digitale meter) of een domme meter (niet op afstand uit te lezen, maar kan wél om een digitale meter gaan).

Bij stelselmatige weigering kan de netbeheerder in een uiterste geval besluiten om buitenshuis de energie toevoer naar uw woning af te sluiten. De kosten daarvan zullen dan op u worden verhaald (denk aan €1500-2000 + juridische kosten).

mahadma
door mahadma Jan 26, 2023 om 21:48
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Er is mij vanmorgen nog gezegd dat ik de meter gratis krijg ook in de toekomst als ik star blijf, dus die kosten  @IvoW, nee die komen echt niet 1, 2, 3.

Yv
door Yvonne_909 Jan 27, 2023 om 12:25
42 Antwoorden / 2 Vragen

Ook een slimme meter kun je "dom" en niet uitleesbaar laten maken door de netbeheerder een knopje om te laten zetten.

he
door henkie.penkie Jan 29, 2023 om 20:38
149 Antwoorden / 0 Vragen

Het is vanaf 1 januari 2023 wel degelijk veplicht als je zonnepanelen hebt en energie terug levert. Dus en geen 2025.

getty
door getty - Jan 26, 2023 om 21:33
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Juist in deze periode is gebleken dat de weigeraars van de slimme meter hier nu heel veel spijt van hebben...

Ook met zonnepanelen werkt een slimme meter prima. Je komt er niets aan tekort

ik wist het wel in uw geval.

mahadma
door mahadma Jan 26, 2023 om 21:47
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Ik ben juist blij dat ik het juiste contract heb lopen en een gewone meter heb.

rj
door rjw Jan 26, 2023 om 22:44
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Ik probeer me iets voor te stellen hoe iemand blij kan worden van een oude meter. Maar misschien stuur je ook liever brieven geschreven op een typemachine ipv dat je bijdragen aan een forum levert via een computer of smartphone.

Ja
door JannyBoe Jan 27, 2023 om 09:34
515 Antwoorden / Vragen

Je kunt blij worden van een oude meter als je zonnepanelen hebt. Teruglevering wordt niet apart geregistreerd met de oude meter.
Die teruglevering is dan onderdeel van het totale verbruik/teruglevering als één post waar je optimaal van profiteert.
Mijn advies is mooi laten zitten als er geen noofzaak is, begeren dus.
Per 1-1-2025 is de slimme meter overigens wel verplicht als er dan nog iets te salderen valt.

Als je een typemachine digitaal aan weet te sluiten op het internet is er geen enkele reden om een digitaal toetsenbord te gebruiken ;)

Me
door Meindo Jan 27, 2023 om 13:23
63 Antwoorden / Vragen

Een slimme meter kun je combineren met een P1 meter (€30,00) zodat je ook live je gebruik kunt zien.

Andreb70
door Andreb70 Jan 27, 2023 om 21:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb even wat antworden en daar antwoorden op doorgelezen en zit best iets grappigs 90% snapt niet waarom ik nog een oude meter heb JANNYBOE snapt als een van de weinige waarom. Een oude meter zou mij elk jaar geld opleveren en dat is ook een van de redenen dat ik ook heb geweigerd. Er zijn meer redenen daar verder niks over. Iemand die al een slimme meter heeft snapt denkelijk het verschil niet of hebben verder niks gelezen over de slimme meter. En ik bespeur ook dat er antwoorden tussen zitten die lijken op iemand van de energie maatschappij of regering geen idee. Als de droger niet stuk is koop je toch ook geen nieuwe.

rj
door rjw Jan 28, 2023 om 10:55
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Ik snap best waarom je een analoge meter wilt omdat die terugdraait. Maar met een slimme meter heb je momenteel hetzelfde resultaat. En op vrij korte termijn heb je toch een digitale meter nodig. Zodra de saldering (terecht!) is afgebouwd kan je geen analoge meter meer gebruiken.

En ja, we werken allemaal voor energiebedrijven en de regering. Ik word slapend rijk. Als die bedrijven die mij maandelijks duizenden euroz overmaken, geweldig. Je zit hier dan ook op een forum van de staatsomroep, en in dit geval nog een linkse ook.

mahadma
door mahadma - Jan 26, 2023 om 21:46
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Ik zit nu puur toevallig ook met zo'n probleem. Wij  wonen in een flat op de laagste etage met 3 lagen boven ons, een huurflat. Ik heb de netbeheerder gebeld met de vraag waarom ik een verbruik en teruglever teller MOET hebben. Ze wijzen dus naar een niet aangenomen wet en zonder regels bekend. De kans dat ik ooit zonnepanelen zou kunnen plaatsen is 0,0000000% En blijven schermen met een wet die nog niet aangenomen is en waar ook niet alle regeltjes van bekend zijn. De klantenservice kon wel scirpts lezen maar antwoorden had ze niet. Afijn, ik kom er wel uit.

Om op de vraag te komen, als ik MOET, dan wordt het in elk geval een Niet-Slimme digitale meter. Ik ben met mijn wetenschap, mijn excel en wekelijke meteropname véél slimmer als een digitaal metertje met een zendertje.

De verschillen tussen de 2 meters zijn exact: De slimme is geschikt voor dubbeltarief, de domme niet, de slimme wordt uitgelezen, de domme moet je doorgeven, in geval van storing meldt de slimme meter automatisch naar netbeheer, de domme moet je zelf doen.

De vraag is nog wel: Hoelang en hoeveel eh hoe weinig de teruglevering blijft, de minister is daarmee bezig.
Los van alles, er is sprake van verkoop aan derde partijen i.v.m reclame's. Dus mijn meter blijft lekker dom.

Anderzijds, tegenwoordig krijg je (in geval van uitkering) automatisch je geld, wordt alles automatisch afgeschreven en uitgelzen enz. Je kan op deze manier 5 jaar of langer dood in huis liggen.

pino123
door pino123 Jan 27, 2023 om 13:57
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ik hoor werkelijk geen enkel sluitend argument om geen slimme meter te nemen:
1. je kan de informatie overdracht stop laten zetten, hierdoor kan je prima je excel gebruiken en gewoon op de andere manier je meterstanden doorgeven.
2. Het geeft ook wel gemak, je kan dagelijks met een slimme meter je energie verbruik zien, mocht er wat aan de hand zijn lees je het niet af op het moment dat je toevallig je meterstanden in je excel zet.
3. het argument als je dood ligt slaat nergens op, als je je excel invult gaat ook alles door.

Andreb70
door Andreb70 Jan 27, 2023 om 21:18
1 Antwoorden / 1 Vragen

MAHADMA is snap je en denk bijna hetzelfde hierover. En om de slimme meter toch ff af te kraken wat dingen die ook werkelijk zijn bewezen dat het zo is. Een slimme meter is eigenlijk een stomme meter die het verschil niet ziet tussen stroom die ik verbruik of storing die van de buren kan komen. En ja ik weet het gebeurt wellicht niet vaak of het valt moeilijk op als ja zelf altijd thuis bent. Maar als je ineens een week of twee op vacantie bent en je stroomverbruik net zo hoog als dat je thuis was geweest valt het kwartje wellicht. En het uitzetten is ook maar denkbeeldig ze kunnen het op afstand ook gewoon weer aan zetten. Inpakken met aluminiumfolie is nog de betere oplossing.
En de slimme meter kost per jaar +- 15 euro aan stroom die domme kost niks.

En was is nu de moeite om 2 maal per jaar de stand door te geven minder dan 5 min nooit moeten mee.
En ja, als je een slimme meter hebt en nooit problemen hebt ondervonden snap ik dat iemand niet snapt waarom de oude meter te laten zitten.

gerbera
door gerbera - Jan 26, 2023 om 21:51
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Indien uw meter verouderd is, dus aan vervanging toe is, kunt u niet weigeren. Een afgekeurde meter kan tot gevolg hebben dat u wordt afgesloten omdat analoogmeters niet meer geplaatst worden. Maar ook de slimme meter werkt met zonnepanelen goed en kunt u het verbruik en teruglevering aflezen. Het op afstand uitlezen kunt u bij plaatsing uit laten zetten.

Ms
door Ms007Moneypenny Jan 29, 2023 om 11:25
2 Antwoorden / 2 Vragen

In de brief wordt nergens gepraat over AFGEKEURD....verouderd betekent niet afgekeurd.

gerbera
door gerbera Jan 29, 2023 om 14:23
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Ga er maar van uit dat als de meter aan vervanging toe is deze op korte termijn wordt afgekeurd als u hem niet laat vervangen. Er wordt niet voor niets aangegeven dat de meter verouderd is en aan vervanging toe is. Maar goed laat u hem toch gewoon hangen en wilt u t.z.t toch een slimme kan u rond de € 85 betalen.

ltmvz
door ltmvz - Jan 26, 2023 om 21:57
949 Antwoorden / 18 Vragen

Als ze de slimme meter gratis komen ophangen, zou ik het maar doen.

Voor mij hoefde het ook niet (net als een glasvezelaansluiting), maar na een tijdje blijkt het voordelig te zijn als je "bij de tijd" bent.

mahadma
door mahadma Jan 26, 2023 om 22:07
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Ze plaatsen de domme meter ook gratis.

ltmvz
door ltmvz Jan 26, 2023 om 22:12
949 Antwoorden / 18 Vragen

Daar gaat het dus niet om.

Als ik bijvoorbeeld destijds geen totaal onnodige glasvezelaansluiting had laten aanleggen (was gratis), dan zat ik nu in de problemen, want koperlijnen wil men niet meer.

Zo kan het ook met de domme meter gaan.

tenormin
door tenormin - Jan 26, 2023 om 22:09
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed dat mensen een angst hebben om een slimme meter te hebben. Het lijkt er (bijna)  op of men denkt dat die slimme meter ook in je huis kan kijken of wat dan ook. Ik vind het prima (hou zelf ook de standen bij -) maar geen enkel probleem zover, ja, alleen dat het gemakkelijker is. En ook @andrebep70, haha, ik werk niet voor een energiemaatschappij, al bijna 20 jaar met pensioen.

getty
door getty Jan 26, 2023 om 22:16
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik snap het ook niet.

zeker in deze tijd is het superfijn om zoveel inzicht (op eenvoudige  wijze) te hebben in je verbruik.

rj
door rjw Jan 26, 2023 om 22:45
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Het is nieuw dus eng. Dat alle dingen die diezelfde mensen nu naar volle tevredenheid ook ooit nieuw waren zijn ze vergeten.

tenormin
door tenormin Jan 27, 2023 om 00:14
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Zal voor sommigen nog nieuw zijn @rjw, heb dat ding al meer dan 10 jaar. Begrijp dat er uiteraard dorpen en delen van het land wat achterlopen. Maar voor mij (en velen met mij): alleen maar gemakkelijker. Mijn slimme meter zit in de kelder van een flat: maak dus 1 keer per maand en opname van de standen. Als hij binnen zou zitten, vaker. Mijn "slimme" watermeter zit wel binnen: dat was ook prima bij te houden, alleen: die zit boven het toilet in een kastje. En ik kan nu de ladder niet meer op. ☺

me
door mein33 - Jan 26, 2023 om 22:15
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Voor zover mij bekend is het per 1 januari 2023 "verplicht" om bij gebruik van zonnepanelen een zgn. 'slimme meter' te gebruiken en dat het weigeren daarvan niet tot de mogelijkheden behoort.

Yv
door Yvonne_909 Jan 27, 2023 om 12:27
42 Antwoorden / 2 Vragen

Deze datum is vooruitgeschoven naar ik meen 01-01-2025.

hereistom
door hereistom - Jan 26, 2023 om 22:29
733 Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap werkelijk niet waarom er zoveel tegenstand tegen een slimme meter is?
Een slimme meter is juist heel handig om je energieverbruik onder controle te houden.
En nee al die hoax verhalen over een slimme meter kloppen echt niet.
Een slimme meter is niet verplicht. Je mag een slimme meter dus weigeren, maar dan moet de meter die je hebt nog wel werken. Heb je zonnepanelen? Dan is het goed om te weten dat een slimme meter in dat geval vanaf 2023 wel verplicht is. Heb je op dat moment nog geen slimme meter, maar wel zonnepanelen? Dan moet je alsnog een slimme meter aanvragen en laten installeren anders kunnen energiemaatschappijen je een contract weigeren en kun je zelfs een boete krijgen.
Je mag een slimme meter dus weigeren. Maar als daarna je meter kapot gaat of het wordt alsnog verplicht moet je de kosten daarvoor wel betalen.

rj
door rjw - Jan 26, 2023 om 22:47
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Van mij mogen ze de hoofdprijs vragen als mensen de gratis plaatsing weigeren. En als dan ook nog blijkt dat de oude meter niet nauwkeurig meer was door slijtage mag dat ook best nog wel gecompenseerd worden door de gebruiker. Een versleten analoge meter zal te weinig aangeven om de meterwerken door slijtage niet meer soepel draaien.

mahadma
door mahadma Jan 26, 2023 om 22:58
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Even gegoogeld:

Hoe betrouwbaar is digitale meter?

Slimme meters blijken niet altijd feilloos te werken. Bij een steekproef door keuringsinstantie Kiwa kwam naar voren dat duizenden gasmeters het verbruik niet goed registreren. Sommige elektriciteitsmeters gaven tot wel drie keer te veel kilowattuur door.14 okt 2022

pino123
door pino123 Jan 27, 2023 om 13:58
2763 Antwoorden / 14 Vragen

uhuh.... Er zijn ook storingen bij analoge meters, alleen kom je daar waarschijnlijk pas veel later achter dan bij een slimme meter.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 26, 2023 om 23:01
2052 Antwoorden / Vragen

Volgens mij krijg je verplicht een nieuwe digitale meter en kun je die niet weigeren omdat waarschijnlijk jouw serie analoge meter afgekeurd id. Er zijn ook helemaal geen twee types, je krijgt de keuze het uitlezen op afstand áán of uit te zetten. Denkt u nou werkelijk dat als jij voor domme meter zou kiezen dat ze voor de volgende bewoner dan wéér een nieuwe meter komen ophangen? Ook die kan kiezen of hij dat uitlezen aan of uit wil hebben.
Ten laatste is je meter van het infra bedrijf, je leverancier heeft er niets mee te maken en krijgt de standen door of niet

mahadma
door mahadma Jan 26, 2023 om 23:24
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Gisteren post gekregen, je kan kiezen voor een (op afstand uitleesbare) zogenaamde slimme meter OF een niet-slimme digitale meter.
De niet-slimme meter is zo wie zo niet geschikt voor op afstand uitschakelen. Ter info.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 27, 2023 om 01:20
2052 Antwoorden / Vragen

Dat we mekaar goed begrijpen, we hebben het over de situatie waar je huidige meter wordt afgekeurd, dan moet je een nieuwe digitale meter accepteren met apparte telewerken voor hoog en laag en aanleveren en terugleveren, vier telewerken. Tot zover zijn we het hopelijk eens, technisch zijn een slimme en een domme meter dan qua meettechniek hetzelfde maar de slimme kan communiceren op afstand en de domme kan dat niet. Ik denk dat we dat ook eens zijn.
En dan komt de netwerkbeheerder in 2023 een nieuwe domme meter installeren in plaats van een slimme meter met een uitgeschakelde communicatie module?

sw
door swat1500 - Jan 26, 2023 om 23:34
3777 Antwoorden / 0 Vragen

Waar het om draait is de vraag of uw oude meter naast verouderd ook afgekeurd is. In het laatste geval heeft u geen keuze en zal de meter vervangen nmoeten worden. U krijgt dan een digitale meter die u slim kunt laten of dom kunt laten maken.

Iv
door Ivo W Jan 28, 2023 om 16:12
729 Antwoorden / Vragen

Daar draait de vraag helemaal niet om.

Ook als de meter nog niet is afgekeurd, mag de netbeheerder gewoon preventief onderhoud plegen aan haar eigendommen en een analoge meter vervangen door een digitale meter.

Het enige wat verandert wanneer de huidige meter wordt afgekeurd, is dat de netbeheerder daarmee verplicht is om op korte termijn een goedgekeurde meter te plaatsen.

In alle situaties heeft de netbeheerder het recht om werkzaamheden aan haar eigendommen te komen verrichten.

ne
door neodutchio - Jan 27, 2023 om 00:04
5149 Antwoorden / 12 Vragen

Voor u werkt een analoge meter nu perfect. Echter is hoog/laag tarief niet meer mogelijk en gaat het salderen er ook af. Nu kunt u gratis de meter laten omwisselen, als u later spijt krijgt en toch een slimme meter wilt, dan mag u betalen.

De aankomende wet moet u nu al in het achterhoofd houden. Bij het afbouwen van het salderen komt u al in de problemen.

Andreb70
door Andreb70 Jan 27, 2023 om 21:28
1 Antwoorden / 1 Vragen

Snap het antwoord niet helemaal ik kan nu 1 op 1 verrekenen en als salderen zou stoppen is het nog steeds 1 op 1. En ik heb geen hoog/laag tarief.
En ik hou zeker de wet in het achterhoofd maar in de haag weten ze zelf vaak niet wat er allemaal gebeurt met die wetten.

ne
door neodutchio Jan 28, 2023 om 09:06
5149 Antwoorden / 12 Vragen

Als het salderen afgebouwd word stopt het helemaal voor oude meters. Dan kunt u dus niet meer salderen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 27, 2023 om 00:11
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Andre,

Deze vraag is hier al vaak gesteld.

Slim is het niet om de nieuwe meters (dom of slim) te weigeren omdat er in de toekomst voor moet worden betaald.

Klik even op de link hieronder voor de regels :

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-thuis/vraag-en-antwoord/slimme-meter-weigeren

Ja
door JannyBoe - Jan 27, 2023 om 09:40
515 Antwoorden / Vragen

Hallo Andre, ik zou die oude meter laten zitten als er geen absolute noodzaak is voor vervanging.
Met uw zonnepanelen kan dat lucratiever zijn omdat de teruglevering niet apart wordt geregistreerd.
Die is onderdeel van uw totale verbruik/levering en niet apart te traceren. Voordelig bij teruglevering.
We hebben dat in ons vorige huis ook zo gedaan en nooit een seconde spijt gehad, integendeel.

Vanaf 2025 - oorspronkelijk 1-1-2023 maar dat is uitgeteld- zal de slimme meter verplicht worden als u wilt salderen.

Andreb70
door Andreb70 Jan 27, 2023 om 22:01
1 Antwoorden / 1 Vragen

En naar dit soort antwoorde was ik opzoek. haha.. Als ik ergens op een site van de overheid dit kan terug vinden wacht ik natuurlijk nog lekker 2 jaar.
Een nieuwe meter plaatsen kost 70 euro voor 4 jaar geleden wat het nu is weet ik ff niet.

Ik ben dus opzoek naar bewijs dat ik een nieuwe meter niet mag weigeren. Zolang dat nergens zwart op wit staat blijft de meter gewoon waar hij is.

Ja
door JannyBoe Jan 29, 2023 om 10:34
515 Antwoorden / Vragen

Hallo Andre, staat uw meter op deze lijst van de Rijksoverheid of niet?
Misschien het nakijken waard.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 27, 2023 om 10:09
16843 Antwoorden / 202 Vragen

Hoe dan oiok is de meter eigendom van de netbeheerder en kan en mag die dus vervangen. Indien u weigert is het risici van een niet goed werkende meter etc, dan geheel voor u.

Ook mijn advies is: laat een slimme meter plaatsen! Dat is een zeer handige manier waarop ook op vrijwel ieder moment de stand kan worden afgelezen en dat kan van belangf zijn voor de overeenkomst die u heeft. Is die variabel, dan wordt ere ook variabel gemeten en berekend.

Het idee dat u met uw huiduige meter weer co.2 zou bespraren? Waar baseert u dat opo of bedoelt u dan de co2 die gepaard zou gaan mett de fabricage en plaatsing van de nieuw meter?

Nota bene geeft u ook zelf een belangrikje reden aan dat er vervangen moet worden, de nieuwew wet die bepaalt dat een nieuwe meter 2 dungen bijhoudt zoals u het opvat.

En toch ook deze: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/wat-te-doen-bij-twijfels-over-je-slimme-meter/?

Andreb70
door Andreb70 Jan 27, 2023 om 22:11
1 Antwoorden / 1 Vragen

Kan allemaal zijn maar iedereen heeft rechten en plichten als ze komen keuren en keuren hem af ok maar om gewoon zo maar te zeggen hij moet vervangen worden ga ik daar niet zomaar in mee. En de Co2 besparing is inderdaad dat als er geen nieuwe komt er ook geen nieuwe gemaakt hoeft te worden dus minder grondstoffen. En ik voel hem al bijna aankomen die zijn toch al gemaakt klopt. Maar ook al heb je een oud internetmodem en na 4 jaar wil je een nieuwe krijg je gelijk de vraag. Werkt hij niet naar behoren? Jawel maar ik wil ook wifi6 geef je als antwoord wat denk je krijg je een nieuwe of niet?! Denk het namelijk van niet we moeten aan het milieu denken meneer...

Ja maar die wetten kan ik niet vinden waar dat beschreven staat.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 28, 2023 om 09:41
16843 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, dan moet u het wel zelf weten. Als gezegd, indien u niet laat vervange loopt u risico dat er niet meer goed gemeten wordt resp. kan worden.

De meter is niet uw eigendom en de vervanging is gratis.  Daarbij dan toch ook het absolute gevene dat ik uitermate veel denk aan milieu en daar oiok verscillende actie opneem resp. heb genomen. Dat is m.i. in feite een noodzakelijke kwestie en ook gelet op het absolute gegeven dat hoe dan ook fossiele brandstof echt een keer op is al wordt er nu nog steeds ook gejuigd over nieuwe vondsten.

Om bij te blkijven hoe vervelend dat mogelijk ook voor u lijkt, is het tioch af en toe nodig om zaken te vervangen en dan als uitsmijter, u heeft toch zelf een Pc , internet etc.? Dat was ooit ook nieuw en was er na TOS bedturingssystemen DOS met opvolgers zoals MAC en Windows diue ook moesten worden aangeschaft en later ook (zeker m.b.t. windows) het moeten vervangen van programmatuur/apparatuur omdat oudere systemen niet meer werken? Betaalsystemen etc. O ja, u heeft zonnepanelen! Wat denkt u dat die aan milieueffect hebben qua fabricage, vervoer en zelfs plaatsing. U heeft daar wel financieel voordeel van!

mo
door mof - Jan 27, 2023 om 10:55
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De netbeheerder is de eigenaar van de meter. Hij kan u niet dwingen een "slimme" meter te gebruiken maar kan wel een nieuwe meter plaatsen. Als hij daarbij de "slimme" functies uitzet (bijvoorbeeld het op afstand uitlezen) dan mag hij, en eigenlijk, moet hij de meter vervangen als deze verouderd is. Of de oude meter prima werkt? Dat kan de netbeheerder laten controleren door een meteropnemer.
Nogmaals: u bent geen eigenaar, slechts gebruiker van de meter.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 27, 2023 om 10:58
16843 Antwoorden / 202 Vragen

IOff topic: Jammer dat u de naam MOF blijft hanteren.  Dat gelet op de associatie die het oproept m.b.t. 1940 / 1945 toen de Moffen ons land hadden bezet. En de Holocaust herdenking juist vandaag!

mo
door mof - Jan 27, 2023 om 10:56
3619 Antwoorden / 3 Vragen

OVerigens, neodutchio, je hoeft slechts te betalen voor een nieuwe meter als je deze op eigen verzoek laat plaatsen. Als de netbeheerder dit doet omdat de wet het voorschrijft hoeft dat zelf betalen niet.

mooimeisje_25395
door mooimeisje_25395 - Jan 27, 2023 om 11:27
30 Antwoorden / Vragen

Ik heb het geweigerd wil ze niet hebben
gewoon mijn oude meter behouden
Nieman d hoeft mee tekijken wat ik verbruik dat kan ik zelf wel bij houden en door geven
als u nog een oude meter heeft gewoon houden
niets verplicht.

Yv
door Yvonne_909 Jan 27, 2023 om 12:31
42 Antwoorden / 2 Vragen

Je kunt hem op "niet uitlezen" laten zetten.
Wat is het probleem?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 27, 2023 om 15:34
2052 Antwoorden / Vragen

Dat zolang jij je draaischijfmeter hebt jij altijd al op de meter kunt salderen en mensen denken, wellicht terecht, dat dit voordeel op gaat leveren. Die mogelijkheid bent je kwijt als er een moderne meter hangt, los van de vraag of je die slim of dom maakt.

Andreb70
door Andreb70 Jan 27, 2023 om 22:15
1 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn toch mensen die mijn standpunt snappen en ook veel juist niet die hebben natuurlijk allen een slimme dat is duidlijk.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 28, 2023 om 22:48
2052 Antwoorden / Vragen

Maar je hebt toch helemaal geen "standpunt", wat jouw betreft mag die oude meter blijven hangen, maar waarschijnlijk kan dat niet omdat hij is afgekeurd. Er staat nergens wat er volgens jou mis is met de techniek of waarom je automatisch uitlezen lastig vindt. Kortom jouw standpunt is niet van toepassing, hij moet weg, en de rest lijkt vooral lastig doen omdat het kan. Dat is geen standpunt, dat is een houding.

Ad
door Ad007 - Jan 27, 2023 om 11:37
13 Antwoorden / Vragen

Je bent niet verplicht de meter te laten vervangen, waarschijnlijk wel als dat bij wet verpicht wordt in 2025.
Jaren geleden had ik een slimme meter al eens geweigerd
Ik wil die niet omdat er veel reacties waren van mensen dat ze plotseling na plaatsing van de nieuwe slimme meter een fors veeeel groter verbruik hadden dan vele jaren daarvoor
Van mijn draaischijf meter zou de serie zijn afgekeurt volgens Enexis B.V. mijn meter zou dan ook moetten worden vervangen, dat wilde ik niet.
Ik heb ook zonne panelen en dan kunnen ze percies zien hoeveel je te terug stuurd en weer stroom terug haald, dat wil ik niet.
Daarom heb ik contact opgenomen met de vereniging Eigenhuis en gevraagd of vervangen al verplicht is NEE DUS.
Ik moest zeggen van Vereniging Eigenhuis dat ze maar eens moesten bewijzen dat mijn meter niet meer goed werkte,
Er nog steeds geen verplichting bij wet dat je een slimme meter met acepteren als jou oude draaischijf meter niet defect is.

Andreb70
door Andreb70 Jan 27, 2023 om 22:18
1 Antwoorden / 1 Vragen

Zoiets ging er ook in mij op. Maar jij hebt een koopwoning neem ik ff aan? Ik huur maakt eigenlijk niet uit naar mijn mening.

ja
door jannekeje - Jan 27, 2023 om 11:40
28 Antwoorden / 0 Vragen

U mag de slimme meter nog weigeren. Vanaf 2025 moeten zonnepaneelbezitters een slimme meter hebben. Of een digitale meter die meet wat u teruglevert. Mits het nieuwe wetsvoorstel ingaat, waarbij de huidige salderingsregeling stap voor stap wordt afgebouwd.

Heeft u een energiecontract voor dubbeltarief? Sinds 1 juli 2021 heeft u daarvoor een slimme meter nodig. Of een digitale meter met twee telwerken. Lees meer: Hoe werkt de slimme meter? De voor- en nadelen | Gaslicht.com

Andreb70
door Andreb70 Jan 27, 2023 om 22:23
1 Antwoorden / 1 Vragen

Daar kan ik iets mee! TOP ga gelijk ff doorlezen. Als het in 2025 pas verplicht is gaat het dus nog ff duren..

ge
door geart.bos - Jan 27, 2023 om 12:46
2 Antwoorden / 0 Vragen

In 2015 plaatsten wij zonnepanelen en drie weken later stond er iemand namens de netbeheerder op de stoep met een nieuwe slimme meter. Ik heb geweigerd deze te laten plaatsen. Er werd gedreigd met afsluiting, ik heb daar niet op gereageerd. Ondertussen is er nog drie keer een poging gedaan een nieuwe meter te plaatsen. Niet dus! De monteur kreeg koffie en mocht daarna onverrichte zaken vertrekken, Febr. '22 de laatste poging tot nu toe, de meter zou afgekeurd zijn alleen om het feit dat hij ouder was dan 25 jaar. dit gold dus voor zowel de gas alsook voor de draaischijfmeter. De monteur weer heen gezonden zonder dat de meters geplaatst werden. weer een dreigmail van Liander. Ik heb ze toen geschreven dat ze mijn meters mochten controleren en kalibreren. Daar werdt niet op in gegaan, maar kreeg ik de vraag of ik akkoord zou gaan met alleen het vernieuwen van de gas meter. Daar had ik geen problemen mee en zo stond dezelfde monteur een paar weken later weer bij ons op de stoep met een brede grijns op zijn gezicht. "U hebt groot gelijk" kreeg ik van hem te horen. Voor de statistieken, wij wekken nagenoeg al onze gebruikte stroom op, vorig jaar leverde ik 400 kwh terug aan het net. Hiervoor kreeg ik €0,08 per kwh terug. Dus, ook mijn vraag hoezo is een slimme meter beter en voordeliger. Niet eerder dan het verplicht wordt komt er bij ons een nieuwe meter!

pino123
door pino123 Jan 27, 2023 om 14:03
2763 Antwoorden / 14 Vragen

En waarom zou u terug levering dan ook niet gewoon kunnen gaan via een slimme meter? Wat is nu echt het argument om geen nieuwe (slimme/domme) meter op te laten hangen? Het principe blijft toch gewoon hetzelfde, maar in plaats van dat de meter terugdraait, lever je gewoon stroom terug?
Het enige wat ik kan bedenken dat is vanuit de nieuwe salderingsregeling er gedoe komt waarbij de leveringskosten niet worden verrekend met de teruggeleverde stroom. Dat zal je niet hebben met een analoge meter omdat deze gewoonweg terugkomt. Het zou fijn zijn als we hier gewoon met onderbouwde feiten komen over het waarom en niet alleen met meningen.

Ja
door JannyBoe Jan 27, 2023 om 14:42
515 Antwoorden / Vragen

Die onderbouwde feiten voor de keuze om een oude meter te laten hangen zijn er wel hoor.
Een oude meter registreert niet apart de teruglevering. De meter draait gewoon terug als er meer stroom opgewekt wordt dan afgenomen.
De meterstand geeft het totaal weer en geen onderverdeling in verbruikt en teruggeleverd.
De teruglevering kan daarom niet apart geregistreerd en efgarekend worden door het energiebedrijf. Dat is gunstig voor de consument.
In 2025 verandert dat.
Er kleven ook nadelen aan zo'n meter. Zie dit artikel. Daar kan iedereen zich een mening over vormen.

ro
door ronny530 - Jan 27, 2023 om 13:32
2778 Antwoorden / 41 Vragen

In uw geval is de meter verouderd en aan vervanging toe en dat maakt dat u de vervanging van de meter mogelijk dient te maken. Omdat u zonnepanelen heeft vreest u voor het salderingsspook maar is dat wel terecht want het nog niet zeker dat die maatregel van kracht wordt en daarbij geldt de saldering enkel voor de stroom die boven uw eigen jaarlijks stroomverbruik teruggeleverd wordt en dat is bij een analoge meter ook het geval want als de analoge meter door teruglevering onder de beginstand komt wordt dat deel tot aan de beginstand gesaldeerd. Daarbij zijn analoge meters die terugdraaien na verloop van tijd niet meer betrouwbaar en zou het maar het zou kunnen zijn dat de meter meer verbruik meet dan dat u werkelijk heeft verbruikt. U zou voor een slimme meter die op afstand uitgelezen kan worden kunnen kiezen want u dient uw energieleverancier toestemming te geven om die standen namens u eens in de zoveel tijd uit te lezen.

Andreb70
door Andreb70 Jan 27, 2023 om 22:30
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is ook geen probleem ze kunnen gewoon de meterstand komen opnemen ik hou dat niet tegen! Maar er komt al jaren niemand meer voor dus zal er ook op mijn uitnodiging niet ingegaan worden. Jammer

Ge
door GeeJee - Jan 27, 2023 om 13:48
15 Antwoorden / Vragen

Is het niet een door de EU opgelegde maatregel dat 60% van de aansluitingen op een bepaalde datum een slimme meter moeten hebben ?

Een teruguit lopende meter, in het geval met zonnepanelen heeft, kan in het geval van afschaffing saldering, mogelijk voordelig zijn.

Met een slimme meter kan ik zelf mijn energie verbruik beter monitoren en bijsturen.

Ik heb genoeg vertrouwen in de de techniek en de netbeheerders, dat zij zorgvuldig met deze data omgaan.

En, je kan kiezen voor de optie dat men niet op afstand kan uitlezen.

Stilstand is achteruitgang, op den duur.

Andreb70
door Andreb70 Jan 27, 2023 om 22:38
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, maar niet alles wat nieuw is, is beter! Vraag dat maar eens aan een automonteur van 60+

Het is maar deels dat ik het niet vertrouw maar als je nu 2x zoveel verbruik hebt dan normaal komen ze dan gelijk langs met we controleren ff de meter
het gebruik is wel 2x zo hoog geworden. Dat denk ik ook niet. Je zult ze moeten zien te overtuigen dat het niet klopt en dan krijg je altijd wel waar niet waar gezeur. Het internet staat er toch vol mee. Als alles gewoon goed werkt is er natuurlijk niks aan de hand. Maar is er wel iets moeten ze erop accteren of op melding van ff komen meten als er zodanig in huis niks is veranderd. Maar dat gebeurt helaas niet. Bewijs maar dat je het niet hebt verbruikt de meter geeft het aan zult u het ook wel hebben verbruikt. Heb genoeg verhalen gelezen en gehoord over dit probleem.

R.
door R.Kats - Jan 27, 2023 om 13:57
4 Antwoorden / Vragen

Laat je niet gek maken door al die onzin verhalen. Dit zegt de overheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-thuis/vraag-en-antwoord/slimme-meter-weigeren.
En is je ferrarismeter verouderd of afgekeurd? Wanneer afgekeurd kan je dat hier terug vinden: https://www.rdi.nl/documenten/publicaties/2018/juli/16/overzicht-afgekeurde-meters.
Ik vind ook niks mooier dan die meter terug zien draaien! Zou hij niet precies aangeven met terug draaien ben je toch beter af dan salderen al was het maar door het BTW verschil.
Kortom, gewoon laten zitten!

pino123
door pino123 - Jan 27, 2023 om 14:08
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Volgens mij is het enige steekhoudende argument dat met een analoge meter en de versobering van de salderingsregeling de leveringskosten niet meer vergoed gaan worden en de teruggeleverde stroom tegen een lager tarief worden vergoed. Bij analoge meters gaat gewoon simpelweg de meter achteruit. Bij slimme meter wordt daadwerkelijk vastgelegd wat er wordt teruggeleverd tegen een ander tarief.
De rest zijn aannames en meningen, geen feiten.

Is er voordeel bij het behouden van een analoge meter als je zonnepanelen hebt?

Waarom willen mensen met zonnepanelen geen slimme meter? Er zit een voordeel bij een analoge meter. Als je op zonnige dagen elektriciteit teruglevert aan het net, draait een ouderwetse draaischijfmeter als het ware terug. Een slimme meter daarentegen registreert de resterende energie apart. Jouw energieleverancier ziet die data en berekent wat je terugbetaald krijgt.

Op dit moment maakt dat verschil niks uit. In de huidige salderingsregeling kun je de teruggeleverde stroom kunt aftrekken van je eigen verbruik, tegen hetzelfde tarief inclusief belastingen. Maar na 2022 wordt de salderingsregeling afgebouwd. Een terugdraaiende schijfmeter (analoge meter) kan dan financieel voordeel gaan opleveren ten opzichte van de slimme meter.
Bron: https://www.energyflip.com/nl/blog/zonnepanelen-zonder-slimme-meter/#:~:text=Vanaf%202023%20is%20het%20voor,staat%20er%20in%20het%20Klimaatakkoord.

ne
door neodutchio Jan 28, 2023 om 13:32
5149 Antwoorden / 12 Vragen

Verouderde informatie, de afschaffen van het salderen staat op zijn vroegst pas vanaf 2025 op de planning.

pino123
door pino123 Jan 31, 2023 om 09:49
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Dat kan, maar dat is mijn punt niet. Mijn punt is dat de meter terugdraait, en hierdoor de teller fysiek achteruit gaat. Bij een slimme meter wordt aangegeven wat er terug geleverd wordt.

do
door downie - Jan 27, 2023 om 15:27
5 Antwoorden / 8 Vragen

Ik begrijp alle reacties heel goed maar iedereen ziet een probleem over het hoofd. Er zijn steeds meer mensen die last hebben van straling en elektrosmog. Voor deze mensen kan het een heel groot probleem zijn om een digitale meter te laten installeren. Deze mensen zijn door alle straling chronisch ziek en kunnen met deze meters in huis nog zieker worden. Laten we daar niet aan voorbij gaan alstublieft.

1paul
door 1paul - Jan 27, 2023 om 15:58
3143 Antwoorden / 0 Vragen

lekker laten zitten wat je hebt, die digitale meters mankeert zo nu en dan nog wel eens iets aan.

tip, geef nu wel elke maand op de 1ste je meterstand door.

wet zegt nog niets over verplichte vervanging trouwens!

vg
door vg1971 - Jan 27, 2023 om 16:02
11 Antwoorden / 0 Vragen

 4,5 jaar geleden kreeg ik een brief van de netwerkbeheerder met de mededeling dat er binnenkort een nieuwe, slimme meter bij mij werd geïnstalleerd. Destijds waren er wél nog veel klachten over de onbetrouwbaarheid daarvan; hoofdreden voor mij om er geen te willen, naast natuurlijk het verspillingsaspect. Ook zou een slimme meter niet in de bestaande ombouw voor de groepenkast en elektriciteitsmeter passen (gas- en watermeter zitten, apart van elkaar, elders). De enige (ongeschikte) plek zou zijn in de gang tegen de wand boven de verwarming, waar de voordeur naar toe opent. Enfin, ik belde Enexis om me hiervoor te bedanken/af te melden. Wel zo netjes zou je denken (geen zinloze verdere contactpogingen), maar een aanvankelijk erg dwingend, onaangenaam telefoongesprek van 3 kwartier was het gevolg. Daarna draaide de man bij en gaf hij me uiteindelijk gelijk. Met mijn al zeer zuinige verbruik verviel het bespaarargument (door beter inzicht daarin door de slimme meter) en ook is plaatsing niet verplicht, zolang de oude (analoge) nog naar behoren werkt. Toch werd dit herhaaldelijk beweerd om druk uit te oefenen. Het is voornamelijk in hun eigen belang namelijk, dat er inzicht is in vraag & aanbod (piektijden) én klanten niet meer gevraagd hoeft te worden hun meterstanden door te geven. Bijgevolg verviel per 1 juli 2021 wel mijn dal- en normaal tarief, maar die verschilden toch al niet meer zoveel.

Ik heb echter géén zonnepanelen! ...

CP
door CPV - Jan 27, 2023 om 20:22
21 Antwoorden / Vragen

Aan iedereen die bang is dan weet-ik-veel-wie meekijkt: loop in Spanje of Italie maar eens door een stad. Overal zie je de meters aan de buitenkant van het huis, achter een ijzeren deurtje met eenvoudig driekantig slot of met zijn allen in het trappenhuis van een flat.
Ik zou maar veel banger zijn voor Google etc. waar je al bijna niet omheen kunt als je een internetverbinding hebt.

Andreb70
door Andreb70 Jan 27, 2023 om 23:10
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wel heel erg off topic. Maar je hebt een punt alleen ik heb er niks aan..

CP
door CPV Jan 28, 2023 om 15:28
21 Antwoorden / Vragen

Niet helemaal. Wat mij betreft is het antwoord eenvoudig, net als wat meerderen zeggen: neem een slimme meter. Alleen maar voordelen, zeker nu je hem gratis krijgt.
Als je bang bent voor het meekijken op je verbruik, zeg ik: hoe het in half europa geregeld is en waar blijkbaar niemand daar een punt van maakt.

Andreb70
door Andreb70 - Jan 27, 2023 om 23:20
1 Antwoorden / 1 Vragen

Na veel informaie erbij gekregen en veel heen en weer geduw. Maar tot mijn spijt zie ik op de site van Agentschap Telecom (AT)
het volgende staan dat er dus elk jaar meters worden afgekeurd en het type dat ik heb staat daar ook bij alleen niet het jaartal mijn jaartal is 1979.
En gezien ik dus fijtelijk wel wordt gedwongen een andere te laten plaatsen zal ik over iets meer als een week dit gaan regelen.

Of er zou nog iets boven water moeten komen waaruit blijkt dat ik het niet hoef te doen..hihi.

En als dan maar een slimme meter doe ik hem later wel lekker inpakken in aluminiumfolie...lol
Omdat ik weet als je vraagt of ze dat uit willen zetten ze op afstand het gewoon weer aan kunnen zetten.

We wachten het nog ff af ik heb nog ff tijd...

1paul
door 1paul Jan 28, 2023 om 08:47
3143 Antwoorden / 0 Vragen

zolang de jouwe niet afgekeurd is lekker laten zitten, moet ie vervangen worden om deze reden kies dan voor een digitale en geen zogenaamde slimme meter!

Men schermt met dat jij dan moet betalen maar dat kan men niet hard maken, zolang jij geen opdracht geeft zijn de kosten voor hen!

ne
door neodutchio Jan 28, 2023 om 13:32
5149 Antwoorden / 12 Vragen

Wat voor nut heeft aluminiumfolie?

Andreb70
door Andreb70 Jan 28, 2023 om 22:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

De zin van aluminium folie dat ik dat moet uitleggen. Maar voor uit verpak een gsm in aluminium folie wacht ff een min en probeer de telefoon te bellen.
Wat merk je dan?? 99,99% bijna 100% zeker dat hij uit de lucht is en niet overgaat.
Als je dat bij je meter doet kunnen ze de stand niet uit lezen ze gebruiken namelijk GPRS of CDMA en als je hem netjes inpakt werken beide niet.
Die aluminium folie houd alle straling tegen en klaar. Probeer het maak eens uit.

ne
door neodutchio Jan 29, 2023 om 11:12
5149 Antwoorden / 12 Vragen

U draagt ook een hoedje gemaakt van aluminiumfolie?

ro
door ronny530 - Jan 28, 2023 om 12:24
2778 Antwoorden / 41 Vragen

Het jaartal van de meter doet niet terzake enkel het typenummer van de meter en die komt op de lijst voor. De meter die eigendom van de netbeheerder is moet dus vervangen gaan worden met een soortgelijke meter. U mag de vervanging niet weigeren omdat de vervanging noodzakelijk is en geen keuze is om voor een 'slimme' meter te gaan en daarbij dient u de netbeheerder toegang tot de meterkast te verschaffen en als u die toegang weigert de stroomtoevoer onderbroken wordt. Al die complottheorieen omtrent de slimme meters zijn inmiddels wel ontkracht want zo maakt een slimme meter geen gebruik van een internetverbinding heeft ook geen ingebouwde camera en lezen de standen zonder afwijking uit terwijl er in een ferrasismeter steeds vaker een afwijking naar boven optreedt want het is een blijft een mechanische motor aangedreven telwerk meter. Ik was in eerste instantie ook sceptisch niet over de complottheorieen maar over de betrouwbaarheid van die slimme meter en heb de netbeheerder toestemming gegeven om de meterstanden op afstand uit te lezen en mijn energieleverancier toestemming verleend om die meterstanden te gebruiken. Zeer handig om het stroomverbruik te kunnen monitoren en wat heel verrassend bleek was dat de oude ferraris meter jaar op jaar een te hoog verbruik aangaf en ik dus meer stroom betaalde dan ik verbruikt had.

Ja
door JannyBoe - Jan 29, 2023 om 10:38
515 Antwoorden / Vragen

Op deze site van de Rijksoverheid (Agentschap Telecom) staat een lijst van afgekeurde meters.

Ms
door Ms007Moneypenny - Jan 29, 2023 om 11:22
2 Antwoorden / 2 Vragen

Hi, interessante vraag. Let wel: ik ken de brief die u gekregen heeft. Daarin staat dat uw meter VEROUDERD is, een interessante stelling? Wat wordt daarmee bedoeld...? nergens staat dat deze afgekeurd is en daarom vervangen moet worden. Trek uw eigen conclusie...

En voor de reacties hieronder waar staat dat je met zonnepanelen vanaf 2023 een digitale meter moet hebben: dit is niet zo. Dat is uitgesteld naar (minstens) 2025. Google laat echter nog steeds de oude datum van 2023 zien.

Het voordeel van digitale meters is wel dat u kunt overgaan op een dynamisch energiecontract. Deze aanbieders hanteren scherpere tarieven.

Waarschijnlikk ontvangt u deze "aanbieding"  omdat er in uw wijk binnenkort collectief een vervangingsronde is en ze u daar in willen meenemen. Zoals ik het zie bent u nog tot niets verplicht, en komen ze nog wel eens met dit aanbod. Ze willen nou eenmaal 80% van de huishoudens op een digitale meter hebben omdat dit in het Klimaatskkoord is vastgelegd. Maar nogmaals... trek uw eigen plan.

mahadma
door mahadma Jan 29, 2023 om 17:19
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Wij kregen ook DIE brief, Met als excuus een wet en zonnepanelen. Wij wonen in een 4 etage's hoog HUURflat op de bagane grond. Wij zullen nooit van zonnepanelen gebruik KUNNEN maken, dus waarom moeten wij dat toch zo'n meter kiezen? Gaat er dus niet komen, en als het ècht moet, tja dan wordt het domme meter.

he
door henkie.penkie - Jan 29, 2023 om 20:30
149 Antwoorden / 0 Vragen

Het is sinds 1 januari 2023 verplicht een slimme meter of een digitale meter te laten plaatsen als je zonnepanelen hebt en energie terug levert . Je kunt bij een slimme meter kiezen voor op afstand uit lezen door je energie leverancier of dit uit te laten zetten . Dit laatste is het grote nadeel dat je zelf de meterstanden moet doorgeven dit geld ook trouwens voor een digitale meter. Weiger je de slimme meter dan wordt bij jou toch een digitale meter geplaatst omdat dit nu vanaf 1 januari 2023 verplicht is dit is al eerder doorgevoerd. En valt deze regel niet onder het salderen waar ze nu over aan het bekvechten zijn. Dit is al eerder besloten. Verder als je de slimme meter weigerd en er toch straks een wilt laten plaatsen kost het geld nu is dit gratis.

mahadma
door mahadma Jan 29, 2023 om 20:48
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Telefonische informatie bij enexis heeft mij geleerd dat als ik nu weiger  (hebben geen zonnenpanelen en kunnen wij niet laten plaatsen in onze huurflat) ik tzt geen rekening krijg.

Ja
door JannyBoe Jan 30, 2023 om 04:57
515 Antwoorden / Vragen

Dat is niet 2023 maar 2025.

timber_1
door timber_1 Jan 30, 2023 om 17:27
15 Antwoorden / 5 Vragen

Zie hier nogal wat "nepnieuws" voorbij komen omdat eens op het internet voor altijd op het internet staat ook als deze regel / wet 2 jaar is uitgesteld. Omzetting naar digitale meting is voorlopig niet nodig voor inderdaad het jaar 2025.                                                                                                              Een verouderde meter is dus geen afgekeurde meter en dus vervanging niet verplicht.