mo
door moon1968 Oct 18, 2017 om 17:36
Huishouden & energie

Energie overstappen

Hallo,

Mijn contract bij Woonenergie loopt af op 15 december 2017.
Mijn jaarafrekening komt in februari 2018.

Ik betaal 100,- per maand en ik wil overstappen naar Nuon dan zou het maandbedrag wat lager zijn daardoor zou ik wat kunnen besparen. maar ik weet niet of ik nu een hoge afrekening ga krijgen als ik nu overstap?
Of kan ik beter wachten met overstappen na de jaarnota in februari?

Ik heb begrepen dat je niet tijdens de wintermaanden moet overstappen, maar mijn contract loopt juist in de winter af dus maakt dit dan nog iets uit?
Ik zit niet te wachten op een afrekening van honderden euro's. Ik ben in het verleden al eens overgestapt en blijkbaar was het een verkeerd moment want toen kreeg ik een afrekening van meer dan 600,- van Eneco en zoiets wil ik nu liever voorkomen. Ik wist toen nog niet zoveel als nu dus heb ervan geleerd. Dus ik hoop hier antwoord te krijgen wat nu het beste is.
ik heb me al aangemeld bij Nuon om over te stappen, hier heb ik nog ruim een week bedenktijd voor (14 dagen) als ik wil annuleren

1716 10 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Oct 18, 2017 om 17:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je moet niet naar het bedrag kijken wat je maandelijks gaat betalen, dat is slechts een voorschot. Betaal je maandelijks te weinig voorschot, krijg je een fikse nabetaling bij de jaarnota.
Je moet kijken naar de kwh en m3 prijzen.

Of je een hoge afrekening gaat krijgen van Woonenergie hangt af van 1) je totale verbruik en 2) of het maandbedrag een beetje realistisch was.

ik wil overstappen naar Nuon dan zou het maandbedrag wat lager zijn daardoor zou ik wat kunnen besparen.

diumenge
door diumenge - Oct 18, 2017 om 17:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als je een periode van een jaar uit zit dan maakt het niets uit wanneer je overstapt.

tijger1
door tijger1 - Oct 18, 2017 om 18:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In principe doet het er natuurlijk niet toe wanneer u overstapt, u rekent slechts af over wat u gebruikt hebt.

U schrijft dat de jaarafrekening in februari komt, maar tot wanneer is het verbruik dan berekend?

Als ik er vanuit ga dat dat verbruik tot en met januari is, zou overstappen in december, vooropgesteld dat u nu een correct voorschot betaalt, juist niet tot een hoge afrekening moeten leiden. Want, normaal gesproken, zult u juist in januari veel gas gebruiken.

Dus als u echt wil overstappen, hoeft dat u niet te weerhouden.

edrick3
door edrick3 - Oct 18, 2017 om 18:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

ik wil overstappen naar Nuon dan zou het maandbedrag wat lager zijn daardoor zou ik wat kunnen besparen.
Complete onzin.
Je betaalt wat je verbruikt.
Je maandbedrag is slechts een voorschotnota.
De hoogte kun je - binnen redelijke marges - zelf bepalen.
Laat je niet blij maken met een lager maandbedrag, want dan moet je bij de jaarafrekening fors bijbetalen.

me
door mein33 - Oct 18, 2017 om 18:28
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@moon1968,

Uw huidige contract loopt af op 15 december as. en dat is dan een goede datum om over te stappen.
Er is ongv. 6 wkn. vanaf de aanvraag nodig om een overstap te regelen.
Wanneer de eindafrekening van uw huidige leverancier komt doet er eigenlijk niet zo toe, omdat de eindafrekening wordt berekend met de meterstanden op/van 15 dec. as.
Momenteel is "Huismerkenergie" één van de allergoedkoopsten als u die afsluit via Independer.
Om zeker te zijn van uw jaar-/maanlasten kunt u op de site van Independer een berekening maken van deze kosten.
Bij uw berekening gebruikt u het gemiddelde verbruikscijfer van stroom en gas van de afgelopen drie verbruiksjaren.

tijger1
door tijger1 Oct 18, 2017 om 18:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De ts heeft zich al aangemeld bij Nuon.

Cookies
door Cookies Oct 18, 2017 om 19:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik stap altijd over via Gaslicht.com. Leuk voor het cashen van de 'welkomst' premie.

me
door mein33 Oct 18, 2017 om 21:58
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@tijger1,

Ts. schrijft : "of kan ik beter wachten met overstappen na de jaarnota van februari ?

@carola.83,

Kort geleden overgestapt en kwam op dat moment nergens, ook niet bij uw voorkeur, goedkoper uit dan bij de door mij aangegeven leverancier via Independer.
Maar aanbiedingen wijzigen ook zeer regelmatig.

tenormin
door tenormin - Oct 18, 2017 om 18:32
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Weet niet of het bij Woonenergie ook zo gaat maar ik kijk bij Mijn Eneco regelmatig hoeveel ik verbruik heb. Er staan tabellen van de voorgaande jaren en b.v. nu staat er: u hebt nu t.o.v. 2016 minder verbruikt. Want dat u een nabetaling moest doen bij Eneco lag er natuurlijk ook aan hoeveel u maandelijks betaalde.

mo
door moon1968 - Oct 18, 2017 om 18:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

ik heb in mijn account bij de woonenergie gekeken en daar stond dat ik tussen de 70,- en 170,- zou terugkrijgen in februari 2018.
verder staat er dat ik tot nu geen heel hoog verbruik heb tot nu en daar kijk ik ook regelmatig naar.
het maandbedrag is 100,- en dat heb ik zo gelaten toen de afrekening dit jaar februari kwam.

tijger1
door tijger1 Oct 18, 2017 om 18:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Jammer dat u niet via een vergelijkingssite overstapt met een jaarcontract. Levert u zomaar tot € 275 bonus op na een jaar.

mo
door moon1968 Oct 18, 2017 om 19:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik had me aangemeld bij nuon en de powerdeal genomen daar krijg ik een cashback van 250,- na een jaar. Bij de vergelijkings sites had ik al gekeken en daar staan actie tarieven dan is het toch niet realistisch wat je dan kwijt bent

Cookies
door Cookies Oct 18, 2017 om 19:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.....en daar staan actie tarieven dan is het toch niet realistisch wat je dan kwijt bent..... Wat bedoel je hier precies mee?

tijger1
door tijger1 Oct 18, 2017 om 19:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@moon1968. Daar vergist u zich dan in, want die tarieven op bij voorbeeld Gaslicht.com zijn heel realistisch. Maar mooi dat u toch een bonus krijgt.

panter22
door panter22 - Oct 18, 2017 om 18:59
6599 Antwoorden / Vragen

Zo'n haast hoef je niet te hebben. Je kunt een nieuw aanbod krijgen van Woonenergie, misschien is dat voordeliger dan het aanbod van NUON.
De prijs voor gas en stroom van NUON kun je vergelijken met de prijs die je nu betaalt. Dan weet je of je wat gaat besparen. En let even op de prijs van het vastrecht voor de meters.

Uit de algemene voorwaarden:
21.5Heeft u een overeenkomst met een vaste einddatum en gebruikt u de elektriciteit en/of het gas alleen voor uw huishouden, dan kunnen wij u op het moment dat onze over - eenkomst bijna is afgelopen een nieuw aanbod doen. In dit aanbod staat dan de duur van de aangebo - den overeenkomst, de voorwaarden waaronder de aangeboden over - eenkomst kan worden beëindigd en de van toepassing zijnde tarieven. Wij geven hierbij aan wat gebeurt als u deze nieuwe overeenkomst niet aanvaardt.
21.6 Heeft uw overeenkomst met een vaste einddatum de einddatum bereikt en bent u met ons of een andere leverancier geen nieuwe overeenkomst aangegaan, dan zet - ten wij uw overeenkomst om naar een overeenkomst zonder vaste einddatum met tarieven die horen bij een overeenkomst zonder vaste einddatum. Hierbij is artikel 19 ook van toepassing
https://www.woonenergie.nl/media/85428/woonenergie_algemene_voorwaarden_2017.pdf

ne
door neodutchio - Oct 18, 2017 om 19:01
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ik dacht voor de gein ook eens een vergelijk te doen. Ik betaal nu €114,- per maand. Bij een overstap zou ik nog maar €71,- hoeven te betalen. Klinkt heel leuk, enorm besparen per maand, maar op het eind van het jaar natuurlijk flink bijbetalen.

Wacht op uw jaarrekening. Daar staat prachtig uw verbruik om en alle kosten. Deze kunt u vergelijken met andere aanbieders en zo berekenen of u elders goedkoper uit zou zijn. Na het aflopen van uw jaarcontract heeft u geen vast contract meer en kunt u vrij overstappen wanneer u maar wilt.

Wi
door Wilhelminad - Oct 20, 2017 om 09:53
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou ieder jaar voordat je contract afloopt al gaan zoeken naar en offertes opvragen van de op dat moment goedkoopste aanbieders. Dat kan al zo'n 3 maanden van te voren. Dan stap je over meteen na het einde van je  contract.  Op basis van je laatste afrekening kan je je verbruik doorgeven en vergelijken waar het het goedkoopst is. Er zijn een aantal vergelijkingssites waar je dit kunt doen, zoek maar op internet. Ook kun je meedoen aan collectieve inkoop van energie van bijvoorbeeld consumentenbond of Vereniging Eigen Huis (voor iedereen toegankelijk) of andere organisaties die door middel van een veiling de goedkoopste aanbieder contracteren. Vergeet niet voor het verstrijken van het jaar je contract te vernieuwen, anders ga je het reguliere tarief betalen en dan betaal je veel te veel.