Kl
door KlaasDeKoning Apr 19, 2016 om 14:07
Huishouden & energie

Energie verbruik

Hoi,

Komende maand ga ik verhuizen dus ik ben druk bezig met een energieleverancier uitzoeken. Ik ga in een appartementje wonen en volgens de energievergelijker op de pagina Energie vergelijken ligt het gemiddelde verbruik voor 2 personen in een appartement rond de 3000 kWh en 1100 m3 gas per jaar. Ik weet het verbruik van de huidige bewoner niet (dit is slechts één persoon) en ben benieuwd of jullie me kunnen zeggen of dit een nauwkeurige schatting is?

We hebben zowel boven als onder en naast ons appartement aangrenzende woningen. Verder werken we allebei fulltime dus zijn tussen 08:00 en 18:00 niet thuis en stoken de boel vaak niet warm (zo'n 19 graden). Bovendien kook ik niet iedere dag (5 dagen per week ipv 7 dagen) en ga niet vaak in bad dus ik gok dat mijn gasverbruik misschien wat lager uit kan vallen. Zou mijn elektriciteitsverbruik hoger uitkomen dan de schatting van de energievergelijker? Aangezien ik veel achter de computer zit, vaak muziek luister en regelmatig een film in mijn thuisbioscoop kijk (met beamer, 3 versterkers en mediaplayer aan)...

Alle adviezen zijn welkom!

Klaas

3144 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 19, 2016 om 14:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u weet toch wat u nu al verbruikt? En als u nu hetzelfde doet als wat u straks gaat doen, zal er nauwelijks verschil zijn in verbruik.

Schrijf, als u daar woont eens wekelijks de standen op, dan krijgt u een idee.

edrick3
door edrick3 - Apr 19, 2016 om 14:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Je energiegebruik zal niet veel anders zijn dan het nu is. Kijk op je jaarafrekening.
Je moet dan ook kijken naar het verschil in prijzen als je een (nieuwe) energieleverancier wilt kiezen.
Dat kan nog wel eens flink wat schelen. Kijk ook eens naar de welkomstpremies.
Naar mijn idee komt Essent op het moment goedko(o)p(er) uit de bus.

ph
door philip36 - Apr 19, 2016 om 14:22
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Lijkt me een redelijke schatting.
Voor het stroomverbruik kunt u, uw huidig jaarverbruik nemen, heeft namelijk weinig te maken met wat voor soort woning het is.
Waarom zou u (werken allebei) op een dubbeltje kijken met het maandelijkse voorschotbedrag?

simon55
door simon55 - Apr 19, 2016 om 14:31
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Nou de energie vergelijker lijkt me niet erg te kloppen wij twee mensen wonen in een appartement met idem woningen boven onder en naast me electra 2285 kWh en gas 1345 m3

Cookies
door Cookies - Apr 19, 2016 om 14:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@simon55: als jouw gasverbruik 1345 m3 is, stook je vast hoger dan 19 graden.

tijger1
door tijger1 - Apr 19, 2016 om 14:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@simon55

Doe eens een paar gloeilampen aan, dan wordt uw elektraverbruik hoger, maar gas kan dan naar beneden.:-)

Li
door Lisa Kaasbergen - Apr 26, 2016 om 11:58
4 Antwoorden / 1 Vragen

Lijkt me een redelijk nauwkeurige schatting. Ik heb laatst ook energiecontracten vergeleken en ben ongeveer van hetzelfde uitgegaan. Let er trouwens wel op dat leveranciers kijken naar het verbruik van eerdere jaren om het maandelijks bedrag dat je moet betalen te gaan bepalen. Dus dan kijken ze naar het verbruik van de persoon die voor jullie in dit appartement woonde. Misschien dat je maandelijks bedrag daardoor wat lager uitvalt omdat de vorige bewoner minder verbruikte. Hier vind je meer info over hoe de leverancier je maandelijkse bedrag bepaalt, vond dit wel een handige link: http://www.pricewise.nl/energie/veelgestelde-vragen/hoe-wordt-mijn-voorschotbedrag-bepaald/ Houd de meterstanden een beetje in de gaten zou ik zeggen, dan kun je zelf bekijken of je maandbedrag misschien te laag is en het evt aanpassen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Apr 26, 2016 om 12:52
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Als ik je geschatte gasverbruik zie denk ik dat dat redelijk is.
Ik zit in goed geïsoleerde vrijstaande woning met hr+++glas.
Gezin bestaat uit een 3 personen, partner is koukleum dus verwarming op 21 graden.
Gas bij ons gemiddeld 1250m3.

Elektra rond 4100 Kwh. Pc wordt 2 volle dagen per week door mijn partner gebruikt en ik werk ook deels vanaf thuis
Mijn dochter heeft of YouTube of stereo aanstaan zodra huiswerk is gedaan.
We koken op inductie en hebben airco in iedere kamer.
Wij zijn dus wel groot gebruikers.
U zou met 3000~3200Kwh aardig uit de voeten moeten komen.
Diewilik

gompy2
door gompy2 - Apr 26, 2016 om 12:57
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@Carola.83,

>  @simon55: als jouw gasverbruik 1345 m3 is, stook je vast hoger dan 19 graden.

Carola dat kun je toch nooit zo direct stellen?

Er hoeft helemaal geen direct verband te zijn tussen het aantal graden in een woning en het gas verbruik.

Dit is geheel afhankelijk van de woonsituatie.

Ik woon in een A-type appartement.
2 Personen.

Isolatie is enorm.

Hoekwoning, op het oosten-zuiden.

Even de zon in de kamer en het is direct al 20 graden, zonder te stoken.

Globale temperatuur in huis is in de winter 20 graden.

Dit is mijn gasverbruik is over het seizoen 2015-2016, inclusief koken en warmwatervoorziening voor douchen enz.
De jaren er voor zijn ook goed te zien dus het is niet een enkel jaar.

Gas en Stroom:
Stroom, klik-> Hier

http://www2.pic-upload.de/img/30471437/Gasverbruik.jpg

Ma
door Mat Matheij - Apr 26, 2016 om 16:48
986 Antwoorden / 3 Vragen

Uw verbruik ligt zeer laag zeker tav electro. Maar ook het gasverbruik. Er zijn diverse overstapsites maar ga met die gegevens naar uw HUIDIGE leverancier. Tien tegen een dat deze hierin ook meegaat.
Scheelt veel gedoe. Mvrgr.

Ma
door Mat Matheij - Apr 26, 2016 om 17:23
986 Antwoorden / 3 Vragen

De energievergelijker maar ook leveranciers stellen zo wordt in dit forum gesteld volkomen fictieve waarden op. Zet er minimaal 20-30 % bovenop want een allenstaande gebruikt al gemiddeld 3000 Kwh. Kolder dus. Mvrgr.

ro
door ronny530 - Apr 26, 2016 om 17:52
2777 Antwoorden / 41 Vragen

Elektriciteit zal vrijwel hetzelfde blijven maar het gasgebruik is van veel factoren afhankelijk o.a. de ligging van het appartement en de isolatie van de woning bepalen het gasverbruik. Energievergelijkers hanteren een gemiddeld verbruik van een soortgelijk huishouden maar houden geen rekening met externe factoren. Wat betreft de keuze van een energieboer valt er enkel winst te behalen op de kale energieprijs maar voor een huishouden van 2 personen zal dat een paar tientjes per jaar schelen. Stel in ieder geval het maandelijkse voorschot met een ruim bedrag naar boven bij want zo voorkomt u bijbetaling achteraf.

Ma
door MacWally - Apr 26, 2016 om 23:45
151 Antwoorden / Vragen

Mensen mensen waar zijn wij mee bezig ? Leef je leven en stook er gerust op los. Gebruik lekker zoveel licht als je nodig hebt en geniet ervan. Het grootste gedeelte van je rekeningen zijn de belastingen en andere heffingen dus het verbruik is maar een klein gedeelte. Als je iedere dag met een pen in de hand de meter moet gaan controleren dan heb je toch geen leven meer.