ekiem
door ekiem Apr 28, 2018 om 14:33
Huishouden & energie

Energie verbruik Airfruer

Goedemiddag,
Ik frituur nu nog ( een enkele keer ) in een gewone friteuse. Maar ja, die dingen woreden op den duur toch wel vies en vettig. Nu dacht ik erover om een Philips airfryer aan te schaffen.
Nu is mijn vraag : hoe zit het met het energie verbruik van die apparaten ? Ik heb géén idee hoe dit zit en kan , tot nu toe, nergens hierover iets vinden.
Ik dacht nog...........een kroket in de frituur duurt ongeveer 6-8 minuten hooguit. In een airfryer , hoorde ik , ruim 20 minuten ! Dat verschil zal ,denk ik, ook wel zo zijn met friten enz en dan is dit niet echt energie zuinig, of zie ik iets over het hoofd .
Ik hoor het graag,
Ekiem

26122 23 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 28, 2018 om 14:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vergeet u niet dat die olie, voordat u er iets indoet, wel eerst moet opwarmen?

edrick3
door edrick3 - Apr 28, 2018 om 14:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Maar het stroomverbruik van de Airfryer is wel degelijk lager (door lagere opwarmtijd) als je het vergelijkt met een oven of de frituurpan.

Lees hier: https://bespaardeals.nl/stroomverbruik-airfryer

ekiem
door ekiem - Apr 28, 2018 om 14:50
676 Antwoorden / 100 Vragen

Ha ha, dat is natuurlijk ook zo. Als ik ruim 3 liter olie opwarm dan duurt dit ongeveer 10 minuten.
Daar stond ik even niet bij stil. Toch nog iets om over na te denken, Ekiem

hansje klein
door hansje klein - Apr 28, 2018 om 15:15
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Afgezien van het vet ... en een beetje verschil in energiekosten (of vraagt u vanwegen het milieu?),

met de Airfryer heb je meer bereidingsmogelijkheden. Zo bak je er ook cake in, of gebruik je hem voor het grillen van groenten en het afbakken van broodjes. Doe uzelf dus niet tekort. Bewaar uw huidige friteuse wèl voor de jaarlijkse heerlijk vette appelflappen en oliebollen ;-)

NB. Let bij de keuze van een airfryer op het aantal porties die u (meestal) in één keer wilt kunnen klaarmaken.

sira
door sira Apr 30, 2018 om 18:20
2321 Antwoorden / 24 Vragen

Bewaar uw huidige friteuse wèl voor de jaarlijkse heerlijk vette appelflappen en oliebollen

En dát is nu precies de reden dat ik dit jaar weer een friteuse (met koude zone) heb aangeschaft toen de vorige stuk ging. Ik bak ieder jaar appelflappen en dat gaat niet in een airfryer.

Het valt mij wel op dat frites uit een friteuse met koude-zone minder vet is dan uit een gewone friteuse, zoals mijn vorige.

me
door mein33 - Apr 28, 2018 om 15:40
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het  verschil in  stroomverbruik tussen een fiteuse en een Airfyer zou niet de belangrijkste reden moeten zijn voor het bakken van een frietje en/of een kroket.
Het gaat er, naar mijn idee, om met welk apparaat maak je voor jezelf de lekkerste produkten en dat is voor iedereen anders.
Zelf een vrij dure Philips Airfryer gehad en we waren niet echt tevreden met het resultaat en toen dat apparaat de pijp aan maarten gaf, snel weer een friteuze gekocht en de frieten en kroketten smaken waar als vanouds.
Omdat we maar samen zijn hebben wij een 2 ltr. Turbo SF 4050 van Fritel gekocht, opwarmtijd 4 minuten en bakken maar.

Smakelijk  ;-))

sira
door sira Apr 30, 2018 om 18:31
2321 Antwoorden / 24 Vragen

Ha, toevallig, ik heb dit jaar dezelfde gekocht. Fantastische friteuse en maakt zeer mooie en heerlijke frites. Ik zou hem niet willen ruilen met een airfryer.

Omdat ik niet ieder week frites eet, zeef ik na ieder gebruik de olie. Ik gebruik daar een metalen theezeefje voor, die past namelijk exact of de flessen Diamant, en giet dan de olie terug in de fles. Hierdoor blijft de olie mooi schoon.

ekiem
door ekiem - Apr 28, 2018 om 17:12
676 Antwoorden / 100 Vragen

Bedankt alvast voor jullie antwoorden. Het enige dat ik in mijn frituur bereid zijn ,af en toe, frietjes en kroketten en die smaken me super. Een airfryer lijkt me aanlokkelijk omdat een friteuse na verloop van tijd enorm vettig wordt.
Ik heb eens gekeken naar die airfryers en het is werkelijk een mega aanbod wat je tegenkomt. Het prijsverschil is  best groot, ook tussen merken onderling.
Waar ik nog niet uit ben is het volgende : de inhoud. Als ik frietjes klaar maak dan doe ik meestal een zak van 700 gr in de pan . En bij kroketten 4 stuks tegelijkertijd. Hoe bereken je nu de groote van zo'n apparaat want dit is me nog niet duidelijk.

Ekiem

edrick3
door edrick3 Apr 28, 2018 om 18:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

airfryer tot 1 kg:
Een goede vuistregel is dat een portie frites 200 à 250 gram bevat. Het ligt er uiteraard aan of het over een kind gaat of over een uitgehongerde puber. In een kleine hetelucht friteuse met een inhoud tot 1 kilogram bak je voor 4 personen bescheiden porties frites. Wil je ook nog voor iedereen snacks bij je frites bakken? Dat zal dan in een volgende bakronde moeten.
(van de site van Coolblue)

me
door mein33 - Apr 28, 2018 om 17:39
5658 Antwoorden / 28 Vragen

omdat een friteuse na verloop van tijd enorm vettig wordt.

Om vervuiling (vettigheid) op het bedieningpaneeltje te voorkomen zet ik er een "op maat geknipt" stukje karton voor, dat goed tussen het paneel en de pan geklemd zit en gemaakt is van een craqottes verpakking.
In een paar minuten tijd meet en knip je het malletje (bewaren) op maat en je gebruikt hem weer als het kartonnetje wat je gebruikt aan vervanging toe is. Zo voorkom je dat je frituurtje onnodig vuil wordt en het spaart je schoonmaakwerk of zelfs een noodzakelijke vervanging.

Gerry1969
door Gerry1969 - Apr 28, 2018 om 19:21
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik zie veel airfryers rond de 1400Watt en. Luxe modellen 2109Watt.

Maar  er gaat niets boven een zelfgemaakt frietje uit de frituur. Zeker kroketten smaken beter.
U kunt in de airfryers cake bakken maat dat doe je beter in een gewone oven.  Circulerende hete lucht kan ook om een oven worden geregeld .

sira
door sira Apr 30, 2018 om 18:33
2321 Antwoorden / 24 Vragen

Helemaal mee eens!!!!

zw
door zwaardvis - Apr 28, 2018 om 19:39
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Je kunt de mijn airfryer kopen. Friet smaakt voor geen meter. Je moet extra zout en mayonaise gebruiken om het 'karton' nog een beetje smaak te geven.
Ik gebruik weer de friteuse, veel lekkerder, sneller en ook nog makkelijker.

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 28, 2018 om 20:31
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Precies :-)

baard
door baard Apr 30, 2018 om 13:34
16 Antwoorden / 0 Vragen

dat vind ik ook

zw
door zwaardvis Apr 30, 2018 om 15:45
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Nog een tip voor lekkere krokante friet uit de friteuse waarbij ook nog veel minder reukoverlast optreedt:
Bak in 2 fases:
Eerst de friteuse opwarmen tot 140 a 150 graden.
Bak de voorgebakken friet van de supermarkt (bv de 2,5 kilo zakken van Lidl) dan 4 minuten.
Haal de frietmand eruit en laat een beetje afkoelen terwijl je de friteuse op 180 zet.
Zodra de 180 graden is bereikt, bij mij duurt dat 3 minuten, frietmand weer erin en 4 minuten afbakken.
De genoemde minuten zijn afhankelijk van de gekochte friet en de friteuse. Experimenteer een beetje of dat 3 of 4 minuten moet zijn.
Resultaat is goudbruine friet met krokante buitenkant en zachte binnenkant die minder vet is.

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 30, 2018 om 16:11
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Je haat toch geen diepvtiespatat eten. Een aardappel Agria het  liefst even schillen wassen,  voor bakken op 160 en tegen etenstijd afbakken op 180 graden. Dat is friet!

baard
door baard - Apr 30, 2018 om 13:33
16 Antwoorden / 0 Vragen

Persoonlijk ben ik behoorlijk teleurgesteld in de airfryer. Ik had een phillips airfryer XL gekocht,omdat we de frituur stank beu waren. Nou zo'n ding moet echt onder de afzuigkap want de rookmelder ging af en hij stinkt ook, daarnaast waren de produkt ( geschikt voor de airfryer) te zout en smaken anders ( ik vind het niet lekkerder) . ...Het ding staat na 2 maand op zolder en we hebben weer een goede frituurpan gekocht. Maar misschien bent u wel tevreden

ge
door gewicht - Apr 30, 2018 om 14:24
170 Antwoorden / 1 Vragen

Ekiem , jou voornaamste probleem is ,dacht ik zo, dat de friteuse vet en vies wordt.
Dat is volgens mij niet nodig, ik frituur ongeveer 2 x per maand.  De Philips friteuse is al jaren oud en niet vet.
Gewoon eens per half jaar deksel er af ,deksel en filter goed schoonmaken en natuurlijk de pan zelf met een heet sopje. Zorg er voor dat het ondergedeelte, elektrisch, niet nat wordt , dus niet onderdompelen. Een kwartiertje werk en alles is weer schoon. ( Wel zorgen dat als je frituurt je niet te veel tegelijk doet anders bruist de olie over de rand.)

cdi
door cdi - Apr 30, 2018 om 14:39
16 Antwoorden / 3 Vragen

ik heb een van de goedkoopste airfryers die er zijn denk ik, gekocht bij het kruidvat ...in de aanbieding...en hij werkt super. heerlijke krokante frites, bitterballen en kroketjes in ca. 10 minuten. opwarmtijd is eigenlijk niet eens nodig. voordelig dus in aanschaf en gebruik en veel "gezonder" door minder vet.

me
door mercu May 3, 2018 om 01:07
13 Antwoorden / 1 Vragen

volgens mij ligt dat aan het vet dat je gebruikt.
Laatst las ik ergens dat met het juiste vet, (goede plantaardige olie) frituren net zo gezond of ongezond is.
Het ligt meer aan de producten die je bereid, als je elke dag fricandellen eet is dit niet gezond ongeacht in welk apparaat je ze in bereid.

at
door atzepostma - Apr 30, 2018 om 14:51
4 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo,  vergeet niet dat een frituurpan met olie of vet toch al snel 10 minuten nodig heeft om de olie op tempertuur te krijgen. Een airfryer doet het opwarmen (200 graden) in 3 minuten dus een stuk zuiniger met energie. Inderdaad duurt het bakken van bv. frikandellen/friet/bitterballen e.d.  wel langer. Daar staat weer tegenover dat de olie of frituurvet ook erg duur is én minder 'gezond'.

sn
door snagtor - Apr 30, 2018 om 15:16
17 Antwoorden / 1 Vragen

Ik gebruik al jaren een Philips Airfryer. Zou niet anders  meer willen!
Een kroketje is binnen 10 minuten klaar!
Geen vette pannen. De Airfryer kan in de vaatwasser.
Beslist aanbevolen en ik heb geen Philips aandelen ;-)

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 30, 2018 om 16:16
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Iedere moderne frituurpan kan ook in de vaatwasser op het element na. De airfryerfriet is veel vetter en zouter in vergelijking met andere friet.

da
door dahlia - Apr 30, 2018 om 15:19
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een airfryer xl gehad. Nou mijn ding is het niet, een hoop stank en het smaakt bij lange na niet als uit de friteuse. En je moet hem iedere keer schoonmaken. Dan maar 1 keer in de 2 of 3 maanden de friteuse schoonmaken. Is sneller gebeurd dan de airfryer schoonmaken, want bij het gedeelte onder het deksel kom je hartstikke moeilijk bij. En al die andere dingen zoals cake bakken kun je in de oven ook. Dus ik zou zeggen blijf bij je friteuse.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 30, 2018 om 15:52
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Al jarenlang zeer goede ervaring met airfryer.
Bijv. met zelfgemaakte frites. Een kleinb beetje olie vooraf en dan twee x 10 min. (tijger1@ er is geen sprake van het eerst moeten opwarmen van olie.)

tijger1
door tijger1 May 1, 2018 om 14:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijn reactie even lezen. Ik heb het over de frites pan met olie.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 30, 2018 om 15:52
16825 Antwoorden / 202 Vragen

ps. M.i. zeer zuinig in gebruik.

ekiem
door ekiem - Apr 30, 2018 om 17:20
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedemiddag,

Ik heb nog geen ervaring gehad met kroketjes en friet uit de airfryer maar kan me voorstellen dat die uit de friteuse toch beter kunnen smaken , ook kroketen. Heb wel ooit oven friet en oven kroketten geprobeerd in de oven. Ik heb toen precies gedaan wat op de verpakking werd vermeld maar de smaak van beide vond ik tegen vallen. Kroketen bleven slap en kleurloos. Zal aan de oven, of aan mij liggen , maar hetwas geen succes. Vandaar mijn aandacht voor die airfryer.

Ekiem

sa
door sanne1 - Apr 30, 2018 om 17:59
47 Antwoorden / 9 Vragen

Ik heb de Airfryer, merk Whatshome, in de actie 2 keer per jaar, rond de  € 40,-  van Kruitvat al jaren in gebruik.
Gekocht naar aanleiding van een test bij Radar.
Dat ding werkt echt super mits je met 1 of 2 personen bent omdat de inhoud wat aan de kleine kant is.
En tja, de energiekosten van hoogstens 20 á 30 min. per keer zijn mijn iinziens niet iets om je druk over te maken.

clio23
door clio23 - May 1, 2018 om 00:52
46 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik een nieuwe Airfryer zou moeten aanschaffen zou ik voor een Philips XL gaan omdat je daar in kunt bakken. Ik heb nu de kleinere en is in principe groot genoeg voor mij alleen maar bij de grotere zijn er nog meer mogelijkheden. Je zult zien dat je als je hem eenmaal hebt je er veel meer mee gaat doen dan friet bakken.

li
door live - May 1, 2018 om 14:35
7 Antwoorden / Vragen

In januari jl. na veel onderzoek de Philips XL aangeschaft, tegen zin van manlief die na twee dagen al om was. Gebruik hem voor eigen gemaakte en gekochte frites en voor ovensnacks, en gaat prima. Net zo knapperig als uit de frituur. Ook eigengemaakte frites wordt knapperig mits juiste aardappels worden gebruikt, de gesneden frites tijdlang in water wordt gezet, goed wordt gedroogd en lepel olie wordt toegevoegd. Wel na ieder  gebruik schoonmaken dan krijg je ook geen walm. Groot voordeel is dat het gezonder is en je spaart ook nog eens de kosten van de frituurolie uit. Philips XL kun je voor 2 personen gebruiken maar is ook groot genoeg  voor 6 personen.