di
door dinosaurus Oct 23, 2008 om 21:34
Huishouden & energie

Energie zuinige lamp

Ik gebruik al enige tijd energie zuinige lampen in mijn afzuig kap, maar ze leven zeker niet langer dan een gewone gloeilamp. een half jaar hooguit. De lampen branden zeker een aantal uren per dag.
Enig idee of daar een goedkoper / beter alternatief voor is?

5067 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 23, 2008 om 22:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

LED-lampen zijn zuiniger en gaan langer mee. Enkel als je en LED-lamp gaat dimmen, kan de levensduur verkort worden. Ook als je een spaarlamp aansluit op een onjuist dimmer wordt de levensduur verkort.

Verder kan het te maken hebben emt de frequentie van het inschakelen van de spaarlamp. Een spaarlamp zal niet snel defect raken met het branden, enkel het aan of uit zetten geeft de meeste slijtage.

ve
door verwijderd - Oct 23, 2008 om 22:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

@dinosaurus

Heb een afzuigkap sinds 1995 hangen. Blijft weliswaar niet uren achtereen branden (alleen tijdens koken of met het in/uitruimen van de vaatwasser, maar geloof het of niet, vorig jaar pas voor het eerst een lampje vervangen. Een gewoon Hemaatje, a €1,10.

Dus hoe zuinig is zuinig?

ve
door verwijderd - Oct 23, 2008 om 23:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is zeker een gewoon lampje geweest ?
Heb ik ook jarenlang gebruikt, maar kosten meer energie.
Zeker je er 2 in gebruik hebt, en ze een paar uur aan hebt staan.

ve
door verwijderd - Oct 23, 2008 om 23:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

er schijnen nogal verschillen te zitten in kwaliteiten van energiezuinige lampen. Ik neem aan dat de lamp in uw afzuigkap niet te veel hinder heeft van trillingen?

In mijn afzuigkap heb ik jaren geleden een PL7 lamp van bekend merk gemonteerd, niet alleen vanwege de energiebesparing maar ook vanwege de hoeveelheid licht. Toevallig heb ik vorige week de lamp moeten vervangen, en hoop nu weer enkele jaren vooruit te kunnen.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2008 om 00:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

@dinosaurus

Ja, dat klopt. Twee lampjes, max. 40 watt per stuk. Maar heb al vanaf het begin er twee maal 25 watt in zitten.

Past een parfum of kaars-model in. Maar zoals gezegd: brandt hier niet uren achtereen.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2008 om 02:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb dezelfde ervaring. Ben geen techneut of expert maar mij is verteld dat spaarlampen niet goed werken in kleine afgesloten ruimtes met temperatuurschommelingen. Hoe dat kan weet ik niet.

Draai er nu gewoon een peertje in a 25w. Deze doen het beter en langer maar sneuvelen eigenlijk ook te snel. Heb misschien 25 lampen in mijn huis. Bedenk dat ik wel heel vaak juist die van de afzuigkap moet vervangen in verhouding tot de rest.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2008 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb 3 jaar geleden zodra het eerste lampje van mijn Siemens afzuigkap (dubbele motor ) kapot ging beide lampjes vervangen door GAMMA "slimline" spaarlampen. Die doen het nog steeds ondanks dat deze lampjes hele avonden branden! Je moet wel erop letten dat het "slimline" lampjes zijn die zijn smaller/korter qua bouw, anders passen ze niet.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2008 om 13:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op de eerste plaats kun je bij de spaarlampen twijfelen aan het opgegeven aantal branduren. Bewaar het kassabonnetje goed, maar dan nog kun je moeilijk bewijzen dat dát bonnetje bij die lamp hoort. Ook de kwaliteit laat te wensen over. Ikea: buisje zit los in de fitting; Hema: omhulsel van sfeerlamp valt ervan af. Positieve ervaring met Steinel. Is weliswaar aan de prijzige kant maar heeft een driejarige omruilgarantie. Haalt echter ook het opgegeven aantal branduren niet.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2008 om 14:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

je kunt energie zuinige lampen niet zo maar overal plaatsen, ze zijn zeer warmte gevoelig. in de fitting zit nml. een electronische schakeling die er voor moet zorgen dat die lamp kan ontsteken en gaan branden op 220-230 volt wissel spanning op het printje in de fitting zitten onderdeeltjes die door te veel warmte defect raken, met het gevolg, dat de lamp niet brandt . het buisje zelf hoeft dan nog niet defect te zijn. wil je daar achter komen sloop de fitting er af en ga meten met een univereelmeter, heel vaak is er bijvoorbeeld een diode of transister door gegebrand. de energiezuinigge lamp is dan geen zuinige lamp voor de portemonaine, maar eerder een dure.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2008 om 14:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

In onze Siemens afzuigkap zitten vanaf 1998 energie spaarlampen van 7 watt. Net een jaar geleden voor het eerst vervangen en ze branden minimaal 3 uur per dag. Qua lichtopbrengst wel iets minder dan de origineele 2 x 40 watt kaars, maar natuurlijk veel zuiniger in die negen jaren.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2008 om 17:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Dinosaurus,

Eigenlijk zouden er in de afzuigkap lampen moeten die trillingbestendig zijn. Wij hadden in onze goedkope afzuigkap gewone lampjes (gloeilamp) en die gingen steeds kapot. Na enig gezoek kwam de reden naar boven: er zijn ook lampen die speciaal voor de afzuigkap zijn, namelijk trillingbestendig. Denk aan autolampen, maar dan voor 230 volt.

En ja, zoals hierboven al genoemd is de plek waar de lampen zitten belangrijk. spaarlampen zijn gevoelig voor kou. Als de lampen gewoon in de luchtstroom zitten zoals bij mijn budget afzuiger, dan heeft dat zeker invloed.

Led lampen (op 230 volt) zijn op dit moment nog aardig prijzig. Misschien wachten tot 2009 als de invoerrechten op spaarlampen uit China omlaag gaan!

Groet,
Erky

ve
door verwijderd - Oct 24, 2008 om 21:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

het klopt dat elektronische spaarlampen slecht tegen hitte kunnen. je kan beter een afzuigkap met een tl buis kopen.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2008 om 21:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

tja ik zo vraag ik mij ook wel het nut af van de energie lamp ,wie word er beter aan,de makers er van dus,en de winkels.ze zijn al een heeeeel stuk duurder als de gewone lamp  gewone lamp 60 cent en een energie lamp vanaf 3 euro en een beetje merk soms wel 20 euro,en de leefensduur klopt ook niet doe met een gewone lamp wel jaren en de duurde merk energie lampen soms maar een jaar,en dat omgerekend met de energierekening,en die andere lampjes die bestaan al jaren de eerste energie lamp die ik kocht bij praxis zaten van die kleine let lampjes in die die zijn mij pas kapot gegaan door een val dus al jaren oud ja daar geloof ik meer in dus  na jaren ervaring en bijna de 40 gehaald te hebben,groetten r.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2008 om 22:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

In een spaarlamp zit elektronica ingebouwd.
Dit is natuurlijk gevoelig voor vocht, hitte etc. en die factoren kunnen de levensduur van de elektronische onderdelen verkorten.
Een afzuigkap is dan de meest ongunstige plaats voor een spaarlamp.
Als je echt handig bent (en er is genoeg ruimte) kan u het volgende doen:
De lamp fittingen verwijderen en een compleet goedkoop TL-armatuurtje met een 8 Watt TL buisje monteren. (Heb ik zelf met mijn afzuigkap gedaan).
Als er meer ruimte is kan ook een 13 Watt model.
Dan kan je eventueel de starter of buis apart vervangen als die stukgaan.
De VSA (spoel) van een goedkoop armatuur gaat normaal gesproken nooit stuk.
Of dit mogelijk is hangt helemaal af hoe de afzuigkap in elkaar zit, bij mij zaten de lampjes achter doorzichtig plastic en de fittingen in de grote ruimte van de afzuiger dus er was ruimte genoeg en de TL buis en armatuur zijn onzichtbaar alleen het licht straalt naar buiten.

ve
door verwijderd - Oct 28, 2008 om 21:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

zg ledverlichting er zijn tegenwoordig krachtige leds te krijgen.
Mijn ervaring is dat energie zuinige lampen niet zuinig zijn voor je eigen portemonnee, ze echt niet lander mee.

ve
door verwijderd - Oct 28, 2008 om 21:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste dinosaurus: Denkt U nu echt te kunnen 'besparen' als U telkens nieuwe spaarlampen moet kopen, ten eerste zijn deze (duidelijk) niet geschikt voor Uw afzuigkap, ten tweede, wat kost nu een gloeilampje bij de Hema, ten slotte duurt het ook langer, dat een spaarlamp op volle sterkte is voor wat betreft de lichtgeving. Een spaarlamp is mooi, in een buitenlamp...of in de schuur, of zolderverdieping,vergeet hierbij niet, dat een spaarlamp niet tegen hitte bestemd is....(vervolgens vindt ik het de gehele sfeer verknallen, met het superongezellige rotlicht) Uw alternatief: Ga naar de Hema, en koop daar de speciale afzuigkap-lampjes. Succes Gr. Henri