F.
door F.Vrencken Jan 18, 2017 om 12:03
Huishouden & energie

Energiebedrijf

Kan een bedrijf als energiedirect een contract met een maandelijkse betaling van 80 euro, waarop dat contract ook is afgesloten, opeens aankomen met een jaarafrekening van 626 euro. In geen enkel mailcontact of contract heeft ook maar iets gestaan van een extra jaarafrekening.
Nieuwe maandberekening is mij meegedeeld zou 144 euro worden. Jaarafrekening kwam pas 12 jan 2017 binnen. storingen en fouten van de kant van energiedirect, maar het bedrag van 626 euro was wel al afgeschreven. Het enige wat zij willen doen is eenafbetalingsregeling.
Mijn vraag is nu : Kunnen zij een bedrag van mij vorderen waar nooit over gesproken is. Ik vind het valse voorlichting om een contract binnen te krijgen. !2 Maanden 80 euro betalen en dan opeens met een naheffing komen.

1255 12 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jan 18, 2017 om 12:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik zal er maar van uit gaan dat dit een serieuze vraag is: maandelijks betaal je een voorschot, na 12 maanden volgt de jaarafrekening. Heb je te weinig voorschot betaald, moet je dus bijbetalen. Heb je teveel voorschot betaald, krijg je terug betaald.

Zo werkt het trouwens bij ALLE energiebedrijven. Je kunt nu wel overstappen naar een energiebedrijf met een lekker laag voorschot, uiteindelijk krijg je na 1 jaar toch de jaarafrekening gepresenteerd.

diumenge
door diumenge - Jan 18, 2017 om 12:39
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Huh? Is dit je eerste energieafrekening ofzo. Je moet betalen naar verbruik en je maandbedrag is alleen een voorschot. Als dat te laag is, dan moet je bijbetalen.

ne
door neodutchio - Jan 18, 2017 om 12:45
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Het is geen valse voorlichting om een contract binnen te krijgen. U heeft een contract met deze leverancier en die moet gewoon betaald worden. Wel zijn het vaak lokkertjes om met een lage maandvoorschot te roepen om zo nieuwe klanten te werven. Helaas zegt een maandvoorschot niets, het gaat om uw eigen werkelijke verbruik. Tja, dit verbruik zal gewoon betaald moeten worden. Maar voor de duidelijkheid, bent u pas 2 maanden klant bij ED? En is na deze 2 maanden de eindafrekening gekomen, of is dat van uw vorige leverancier?

tijger1
door tijger1 - Jan 18, 2017 om 12:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het antwoord is simpel. Ja dat kan. Het is ook geen naheffing maar de afrekening van het verbruik, min de voorschotten die al betaald zijn.

edrick3
door edrick3 - Jan 18, 2017 om 13:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[edit internetredactie: houd het netjes.]

Je moet je energiekosten betalen naar aanleiding van je verbruik.
Als je een laag maandbedrag (als VOORSCHOT) is voorgespiegeld moet je daar dus even doorheen kijken en naar je jaarverbruik kijken.
Je zult toch echt je jaarverbruik moeten betalen.
Maar ja, dat is de bekende mosterd na ......

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 18, 2017 om 15:26
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Had nou maar een slimme meter gehad, dan had u dit aan zien komen.
U heeft gekozen voor een goedkope leverancier die u maar 80 euro per maand laat betalen terwijl de andere leverancier wel 125 zou rekenen.
Dit is echt compleet uw eigen schuld.

getty
door getty - Jan 18, 2017 om 15:27
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ja dat kan, ik zou de betalingsregeling maar heel snel accepteren.

ha
door halex - Jan 18, 2017 om 20:43
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Uw voorschot wordt geschat over gegevens die u aanlevert. Waaronder uw huishoudsituatie en uw type woning. Als het goed is staat in uw contract ook het geschatte verbruik op basis waarvan het maandbedrag is berekend. U had toen moeten kijken of het geschatte verbruik overeenkwam met het daadwerkelijke gebruik van voorgaande jaren.
Wat was het maandbedrag voordag u in zee ging met EnergieDirect? Was dat niet veel hoger dan de € 80 die u aan hen betaalde? Ook dan had u kunnen weten dat het niet klopte.

gerbera
door gerbera - Jan 18, 2017 om 23:34
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Helaas u maakt een denkfoutje. Het contract is niets meer of minder dan een overeenkomst dat enegiedirect u stroom en gas levert. Voor het verbruik en bijkomende kosten betaald u maandelijks een voorschot in uw geval € 80,-, dit staat los van het contract. Uit de jaarafrekening blijkt dat u te weinig heeft betaald dus wordt het bij betalen.  Het nieuwe voorschot is berekend over het gemiddeld verbruik van het afgelopen jaar. Dit betekend dat u, bij gelijk verbruik, het komend jaar minder hoeft bij te betalen. U vergelijkt het met b.v een telefooncontract met daarin een vaste prijs, en dat is dus niet juist.

lo
door lovewinnie - Jan 19, 2017 om 10:04
1202 Antwoorden / 1 Vragen

U betaald elke maand een voorschot. Dit is een vast bedrag op ingeschat verbruik. Vaak lekkertje van energie maatschappij met zogenaamde lage maand termijnen. Echter verbruik is niet minder dus de rekening ook niet.
Wat u verbruikt moet u uiteindelijk betalen en dat is pas zichtbaar op u eindafrekening.
Totaal bedrag minus maand termijnen is restbedrag wat u krijgt of betaald moet worden

Stapt u over ga dan niet blind af op maand termijnen maar op wat u betaald per kwh stroom en m3 gas. Daarnaast leveringskosten.

U moet betalen.

di
door digioma - Jan 19, 2017 om 11:02
646 Antwoorden / 29 Vragen

Misschien had u even bij buren moeten informeren hoeveel zij aan energiekosten kwijt zijn.
Zoals u nu redeneert zou men ook een contract voor 50 euro per maand kunnen afsluiten en vervolgens een mega-hennepplantage op de bovenverdieping van het huis kunnen opstarten... dat is handel!

AWYeah28
door AWYeah28 - Jan 19, 2017 om 17:48
355 Antwoorden / Vragen

Beste mevrouw of heer Vrencken,

U hebt het over een 'extra' jaarafrekening, maar u noemt ook dat u twaalf maanden lang een voorschot hebt betaald. Na 12 maanden volgt er natuurlijk een jaarafrekening, of was dit u niet bekend?

Waar het in dit geval om draait is uw verbruik. Wanneer u een overeenkomst met een energieleverancier aangaat, wordt er een voorschotbedrag afgesproken wat bij verhuizen vaak is gebaseerd op de vorige bewoners, of anders op uw eigen, door uzelf doorgegeven, verbruiksgegevens. Bent u (veel) meer energie gaan gebruiken dan vooraf was te verwachten? Hebt u tussentijds uw meterstanden genoteerd? Misschien heeft u ergens een energielek in huis. Dit kunt u vinden door alles in huis uit te schakelen en alle stekkers uit de stopcontacten te halen, en vervolgens bij uw meter te kijken of die stilstaat. Is dit het geval, dan één voor één alles weer aansluiten en steeds controleren of het stroomverbruik een piek krijgt.

EnergieDirect is in dit geval, wanneer zij slechts de verbruikte KW's in rekening hebben gebracht, niets kwalijk te nemen. De aangeboden betalingsregeling is een vorm van service die zij niet verplicht zijn te bieden.