markb
door markb May 4, 2019 om 21:37
Huishouden & energie

Energiecontract voorbeeldbrief van Kassa

Nav de uitzending van Kassa over energiecontracten die via de mail verstuurd worden (en dus niet geldig zijn) hebben wij de voorbeeldbrief van Kassa verstuurd naar de energiemaatschappij die ons een contract via de mail verstuurd heeft. De reactie van deze energiemaatschappij op deze voorbeeldbrief van Kassa is dat deze manier van contracten afsluiten wel degelijk geldig is.
We weten nu niet wat we moeten doen en krijgen dreigbrieven met hoge boetes. In de eerste instantie waren we blij met de brief van Kassa, maar nu lijkt het alleen maar uit de hand te lopen.
Graag uw reactie.

4374 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 4, 2019 om 21:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dut is het forum, wij zijn Kassa niet.

Maar over welke energiemaatschappij gaat dat? En hoe kwam die club aan uw mailadres? Wat hebt u gedaan met die ontvangen mail?

Als u die mail bevestigd hebt, is het contract zeker geldig.

Maar neem eens contact op met Kassa, dat kunt u onderaan deze pagina doen.

Th
door Thijs124 - May 4, 2019 om 21:57
289 Antwoorden / Vragen

Ik hop al zes jaar van de ene energieleverancier naar de andere. Mijn contracten komen altijd per Mail en zijn zeker geldig. Stel je voor dat die stapels papier elk jaar nog met de post zouden komen! Dat is zo 1970!

sjjoppy
door sjjoppy - May 4, 2019 om 22:11
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Contact met Kassa

Heb je een vraag over de tv-uitzending? Of heb je een klacht of tip? Mail dan naar kassa@bnnvara.nl.
Heb je een vraag over de website of het forum? Mail dan naar kassa-online@bnnvara.nl.
Kom je er niet uit met een bedrijf en wil je contact met de Belbus? Mail dan je verhaal inclusief correspondentie naar belbus@bnnvara.nl.

marita5
door marita5 - May 4, 2019 om 22:23
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo MarkB ,

Als u geen handtekening heeft gezet ( schriftelijkheidsvereiste ) of u heeft geen akkoord gegeven via de e-mail is het contract niet geldig .

Lees ook deze informatie eens door , klik op de rode regels .

https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/kassa-beeindig-ongeldig-energiecontract

Neem eens contact op met consuwijzer ,

https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-consuwijzer

Of Juridisch Loket in uw gemeente , klik op de rode regel en scroll naar beneden .

 https://www.juridischloket.nl/contact/#

heremietkreeft
door heremietkreeft May 5, 2019 om 09:56
16827 Antwoorden / 202 Vragen

@MARITA5, zie de verwijzing die ik gaf naar nadere info van de Consumentenbond. Daarin is sprake van meestal ongeldig.
Het is mij ontgaan of dat meestal aspect duidelijk in de TV uitzending is genoemd en als dat inderdaad niet zo is heeft Ts een punt en is de verwijzing van @SJOPPIE van belang.

marita5
door marita5 May 5, 2019 om 10:03
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@heremietkreeft , het gaat over deze uitzending , waarbij Ts de voorbeeldbrief heeft gebruikt . https://kassa.bnnvara.nl/gemist/nieuws/telefonische-verkoop-energiecontracten-vaak-illegaal

sw
door swat1500 - May 4, 2019 om 22:27
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Ook uit andere feiten en omstandigheden kan bljken van een geldig contract ook al is dit niet getekend. Als u in het "nieuwe" contract al betalingen hebt verricht van een of meer termijnen kan dit ook gelden als bewijs voor het bestaan van een overeenkomst.
Alleen als u onvrijwllig bent overgezet, bezwaar hebt gemaakt en (nog) niet hebt betaald kunt u zich beroepen op het niet aanwezig zijn van een geldige overeenkomst als er niet is getekend.

gerbera
door gerbera - May 4, 2019 om 22:38
7358 Antwoorden / 14 Vragen

E-mail contracten zijn niet geldig zolang u geen akkoord (bevestiging) heeft gegeven. Echter zou het kunnen dat u in een telefoongesprek uw akkoord heeft gegeven en dan is toezending van een contract per e-mail vaak een normale gang van zaken. Maar dit kan alleen als u uw e-mail adres heeft gegeven en dat zal in dit geval waarschijnlijk gebeurd zijn. Kan mij nml niet voorstellen dat u ongevraagd een contract heeft ontvangen van een willekeurige energiemaatschappij. Overigens heeft u nog dan altijd een bedenktijd om van het contract af te komen.

va
door vanlotjegetikt - May 5, 2019 om 09:05
809 Antwoorden / Vragen

Vaag verhaal, dus graag wat uitgebreider. Wat voor contact is er van tevoren geweest?Wat is er besproken en afgesproken?.
Heb begin van dit jaar een energiecontract omgezet. Dit is per de telefoon gegaan en is daarna met een (uitgebreide) email bevestigd.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 5, 2019 om 09:51
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Wat de energiemaatschappij ook aan u beantwoord, zonder de schriftelijkheidsbevestiging is het contract meestal niet geldig. Men verstopt zich mogelijk dat u tijdens een telefoongesprek ergens ja heeft gezegd maar men zal dan in ieder geval dat dan moeten bewijzen.

zie deze info van de consumentenbond waarin is aangegeven dat het meestal ongeldig is https://www.consuwijzer.nl/telefonische-verkoop/overeenkomst-geldig/regels-telefonische-verkoop-energie en het hoe en wat alsdan.

Th
door Thijs124 - May 5, 2019 om 10:01
289 Antwoorden / Vragen

Het simpele feit dat energiecontracten via de mail verstuurd worden is niet genoeg om een contract op te zeggen cq ongeldig te verklaren. Dan zal er veel meer aan de hand moeten zijn. En dan blijft het stil. Zo gaat het meestal met raadspelletjes.

ro
door ron503 - May 5, 2019 om 10:26
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als iemand telefonisch of anderszins overgehaald wordt om over te stappen dan is de colportage wet van toepassing met alle mogelijkheden om van het contract af te zien. Het wordt anders als de klant zelf contact met de energieleverancier opneemt en het contract ter inzage per mail krijgt toegestuurt en na goedkeuring per mail bevestigd.

panter22
door panter22 - May 5, 2019 om 11:22
6599 Antwoorden / Vragen

Als de energiemaatschappij zegt dat het contract geldig is en jij zegt van niet, dan loopt het uit de hand.
Wat is de reden volgens de energiemaatschappij dat het contract wel geldig is?
Op een of andere manier heb je  gegevens verstrekt, naw, geboortedatum, emailadres, ingangsdatum.
Het is mogelijk dat je het niet goed hebt aangepakt, dat is dan zo. Iedereen maar fouten.
Dan is het een kwestie hoe je het op kunt lossen.

lo
door lovewinnie - May 5, 2019 om 11:34
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Meestal staat in contact dat u 14 dagen heeft om te annuleren. Doet u dat niet geeft u automatisch goedkeuring en is het contract geldig.
Bij aannemen van kadobon of kado gaat u meteen accoord zodra u dat kado heeft ontvangen ook al is dat met de mail of post. Bij het in ontvangst nemen gaat u dan automatisch akkoord
U heeft dus 14dg wettelijke bedenktijd en laat u niks van u horen is het contract bindend