EnergieFlex
En wederom dreigt er een energieleverancier failliet te gaan. EnergieFlex.
ACM heeft zijn vergunning inmiddels ingetrokken, nadat er tot een surseance van betaling is overgegaan.
https://www.consuwijzer.nl/nieuws/acm-trekt-vergunning-energieflex-klanten-krijgen-gewoon-energie
De levering van Energie blijft uiteraard doorlopen.
EnergieFlex heeft nog tot 31 oktober a.s. de tijd om een doorstart mogelijk te maken. Danwel een partner te vinden die het klantenbestand wilt overnemen. Stel, dat dit allemaal niet lukt, dan zal EnergieFlex failliet worden verklaard. Dan zal het klantenbestand worden overgenomen door een andere energieleverancier, waar jezelf geen invloed op hebt. Vervolgens heb je dan nog 30 dagen de tijd om een nieuwe energieleverancier te vinden of bij de toegewezen energieleverancier te blijven. De nieuwe energieleverancier kan dan eventueel ook besluiten, de huidige contracten van EnergieFlex te handhaven of een nieuw voorstel te doen. Dit binnen die 30 kalenderdagen. Maar wat gebeurt er dan met de al betaalde termijnbedragen? Worden deze dan verrekend met de meterstanden tijdens de looptijd van deze termijnbedragen in de periode van EnergieFlex?
We hebben het al vaak meegemaakt, dat grote schuldeisers voorrang kregen tijdens een faillisement op het klootjesvolk. Het is wettelijk zo bepaald. Voor veel mensen kan dit negatief uitpakken, mocht een dergelijk contract na de winter zijn afgesloten.
Uiteraard worden die voorschotten verrekend. Maar u kunt ook rustig bellen met Consuwijzer.
Daar hebben we de allesweter Tijger weer. Waar staat dit tijger?
Consuwijzer = ACM
En de ACM heeft ook volledig geblunderd. In 2016 had EnergieFlex al een negatief balans van 4.6 miljoen euro. Geen buffer! Maar mocht ondertussen wel een 3-tal peperdure sponsorcontracten afsluiten van de toezichthouder (ACM)
Ga effe bellen, en u weet het. U krijgt ook een verzoek om de standen op te geven.
Dat laatste klopt of het wordt uitgelezen via de slimmemeter. Maar dit heeft ten doel mbt de nieuwe energieleverancier. Niet op de periode, wat er achter ligt. Vna kale kip valt immers niet meer te plukken. Wel door grote schuldeisers, de belastingdienst als het meest voor de handliggend. En niemand kan deze vraag beantwoorden ook consuwijzer niet. Dit woord is aan de curator. Dus de hoop is gevestigd op hen die dit al hebben meegemaakt in het verleden.
In navolging van @TIJGER1 lijkkt het mij dat u zich geen zorgen behoeft te maken. Maar het is wel een kwestie van afwachten. In ieder geval ook mijn advies: consuwijzer informeren.
Er us in Nederland nog nooit een energieleverancier failliet gegaan, behalve kleine flutbedrijfjes. U wordt gewoon overgenomen, met alle rechten en plichten.
Als optelsom wat ik zoal hebben kunnen googlelen zijn dit er al minstens 4. En die 'flutbedrijfjes' waren ook zgn. energieleverancier. Het is waar; de energieleveranciers zijn de gasunie en vervolgens de netwerkbeheerders die het distribueren. Waar wij onze contracten mee afsluiten zijn simpelweg administratiekantoren. Die rechten en plichten is een ruim begrip. Daar had ik dus graag op willen inzoomen, vandaar mijn vraag. Een geval als deze daarvoorziet de 'rechten en plichten' niet in.
Zoals je zelf al aangeeft: https://www.consuwijzer.nl/nieuws/acm-trekt-vergunning-energieflex-klanten-krijgen-gewoon-energie
Dus inderdaad: De levering van Energie blijft uiteraard doorlopen.
En wat is nou je probleem?
Uiteraard worden termijnbedragen verrekend; lijkt me niet meer dan logisch.
Beter lezen!
Lijkt mij ook logisch. Althans het is jouw geld, maar de praktijk is vaak anders. De gedupeerden van Legio lease dachten ook zo als jij! Meer dan logisch. We kennen inmiddels de naweeen.
Graag een antwoord van iemand die dit in de praktijk al heeft ervaren.
Maar de gedupeerden van bv. IceSave zijn schadeloos gesteld.
@januitgroningen
Wat heeft beleggen met geleend geld met energie van doen? En die “gedupeerden” zagen allemaal de pot met goud aan het einde van de regenboog.
Slecht voorbeeld!
Als Energieflex failliet zou gaan zal er een eindafrekening kunnen komen. Puur het verbruik tot die datum met aftrek van de voorschotten. Mocht het bedrijf in een worden overgenomen blijft alles zoals het is. Uw contract loopt dan gewoon door met alle rechten en plichten.
Als iemand koopt op afbetaling hoeft ook niet het hele bedrag opnieuw betaald te worden bij faillisement van de winkel. Met energie betaald u ook elke maand een beetje van de jaarnota.
Zo werkt het dus niet bij een overname ivm met een faillisement, alsof je contract dan ook doorloopt. Hetgeen ik al schreef. Het kan, maar de nieuwe energieleverancier kan ook een ander voorstel doen. Dit alles binnen 30 kalenderdagen.
Een ander voorstel mag u weigeren. Alleen als uw contract doorloopt met dezelfde voorwaarden met dezelfde prijs mag u niet overstappen als u nog een lopend contract hebt. In alle andere gevallen kunt u gewoon opzeggen. Zou zelfs nu kunnen als u geen contract voor bepaalde tijd hebt.
Dat kan dus niet, Neodutchie. In de vensterperiode mag je niet overstappen. Staat ook in de mail die Energieflex / ACM heeft gestuurd. Na 31 oktober mag dat weer wel.
Na een faillisement mag je gewoon overstappen. Ook bij een overname als er verschillen in het nieuwe contract zitten.
Wat REDSHY schrijft; het zit nu in een zgn vensterperiode. Tot 31 oktober mag niemand iets.Tenzij daarvoor nog een oplossing wordt gevonden. Alles is bevroren. Zo niet, zal het failliet worden verklaard en dan pas gaan de 30 kalenderdagen in, waarop je als consument kan gaan en staan waar je wilt.
In deze vensterperiode kan het bedrijf overgenomen worden en kunt u een nieuw aanbod krijgen. Deze mag u accepteren of weigeren en overstappen.
Dat schreef ik
DOOR JANUITGRONINGEN 16 OKT. 2018 OM 17:18 En niemand kan deze vraag beantwoorden ook consuwijzer niet.
Fijn dat u zelf het enige en juiste antwoord op uw vraag weet te formuleren. ;-))
Dus dat wordt al billenknijpend afwachten wat er allemaal gaat gebeuren, maar dat kan wel eens enorm meevallen, zodat u van de hele problematiek rond de afwikkeling van deze zaak nauwelijks iets zult merken.
En nee, u hoeft niet zo te reageren op dezelfde wijze als u dat tegen @tijger1 meent te moeten doen.
Hoewel, eens een "grunnigermollebone" altied een "grunnigermollebone. ;-))
Ja Meint!
Wij varen voort op het onrecht. Het heeft ons gevormd ;-)
DISCUSSIE GESLOTEN.
Door de reaguurders wordt altijd maar weer van het logische uitgegaan. Het raakt kant, noch wal. Jij betaald dus is het uiteraard logisch, dan men het openstaande saldo dan ook terugbetaald. UIteraard. Terwijl het een faillisement! Alsof dit uitereindelijk ook de praktijk is.
Het zijn ook altijd telkens dezelfde betweters die een degelijke vraag in de kiem smoren of niet lezen!
Vara Kassa moet een kéér ingrijpen. Zodat dit forum niet aan kwalitiet achteruitholt. Er zijn velen mij voorgegaan, die nooit meer terugkomen.
Zo ook, mijzelf. Toedeloedokie!
Dat er verrekend wordt wil niet zeggen dat u ook geld terug krijgt. Uw vraag is of de betaalde voorschotten verrekend zouden worden en dat is ook zo. U hoeft niet nog eens opnieuw alles te betalen. In het geval van bijbetalen zal u dus moeten betalen. Mocht u recht hebben op geld terug, dan staat u inderdaad achteraan in de rij. Maar dat was uw vraag niet.
Als de voorschotten een beetje goed afgesteld zijn, zal het niet over grote bedragen gaan.
Juist wel NODUTCHIO, want jij slaat dus wel de spijker op de kop
'Mocht u recht hebben op geld terug, dan staat u inderdaad achteraan in de rij' zoals je hebt opgemerkt.
Omdat het hierbij wel gaat om een faillisement en dan gelden er andere wetten.
Vandaar ook de opmerking in mijn vraagstelling; 'Voor veel mensen kan dit negatief uitpakken, mocht een dergelijk contract na de winter zijn afgesloten'
En hebt u een contract na de winter afgesloten?
Wat voor andere negatief uitpakt is, even heel hard gezegd, het probleem van anderen. Op het forum hier kunnen wij daar ook niets aan veranderen. Wel kunnen wij hulp geven aan consumenten met vragen.
Wat een arogantie! En wie zijn wij. Die wij ben ik toch ook. Of heeft u de wijsheid in pacht en anderen niet?
Die tijger kan ook net zo goed iedereen doorverwijzen naar een google met haar nietszeggende antwoorden. 'Uiteraard worden die voorschotten verrekend' terwijl het hierbij om een faillisement gaat.
Jan, wat is nu echt uw probleem? Uw eerste vraag is of de bedragen verrekend worden. Daarna zou het een probleem zijn voor alle klanten die voor de winter klant zijn geworden, ik zie nog een vage uitstap naar Legiolease. Wat is nou echt uw vraag?
Heel simpel, er zijn verschillende opties mogelijk:
Energieflex gaat failliet en niemand neemt het bedrijf over. U als klant krijgt dan de afrekening. Oftewel, het verbruik sinds start levering, danwel laatste afrekening, minus de voorschotten. Als u moet bijbetalen moet dat, krijgt u geld terug kan u pech hebben.
Energieflex wordt overgenomen voor het faillisement en uw conract gaat 1 op 1 over. Dan blijft uw contract bestaan en zal u een jaar na start levering, danwel laatste afrekening, de afrekening krijgen minus de voorschotten. Ook dan zal u moeten bijbetalen indien nodig, maar ook geld terug krijgen mits dat uit de berekening komt. Als het lopende contract overgenomen wordt mag u zelf niet voortijdig overstappen.
Energieflex wordt overgenomen voor het faillisement en uw conract gaat niet 1 op 1 over. U krijgt dan een nieuw aanbod die u mag accepteren of niet. In feite bent u vrij om over te stappen naar elke andere leverancier.
Energieflex gaat failliet, maar maakt een doorstart. Dan gelden dezelfde opties als de eerste, maar hoeft u niet opnieuw klant te worden.
Meer smaken zijn er niet te verzinnen. En dat er vele mensen zijn die net voor de winter klant zijn geworden weet ik niet en weet u niet. Ze zullen er ongetwijfeld zijn, maar wie zijn wij om daar verandering in te brengen? Overigens is dat ook niet belangrijk. Tenzij dit voor u geldt, maar dan hebt u geen andere klanten bij nodig.
En ja, ook bij een faillisement worden de voorschotbedragen gewoon in mindering gebracht op de eindnota.
Overigens, iemand die in de zomer klant wordt betaald hetzelfde voorschot als diegene die in de winter klant worden. Het voorschot wordt immers berekend op het te verwachten jaarverbruik. Als u net voor de winter klant wordt betaald u weinig voorschot en verbruikt veel. In de zomer verbruikt u dan weer veel minder waardoor je in verhouding teveel voorschot betaald.
MIjn probleem is, dat er personen zijn, die zich voordoen alsof ze alles weten. En nooit een dergelijke ervaring aan den lijve hebben ondervonden. Deze personen zie ik vaker reageren. Ook in mijn corebusiness, waarbij ze er vaak naast zitten en dat ergert mij, dat juist dezelfde personen hier weer op gaan reageren binnen 3 minuten, nadat ik dit had geplaatst. Zonder enige onderbouwing en verwijzing. En dat terwijl ik al de hele middag dit al aan het uitpluizen was en een klinkklaar antwoordt was er niet. Vandaar leek mij dit forum een uitkomst en had de hoop gevestigd op een ervaringsdeskundige! Want na googlelen is gebleken, dat er al minstens 4 energieleveranciers failliet zijn gegaan.
Ja, 2 woorden intikken in Google: energieleverancier failliet. Binnen 5 minuten lees ik wat de rechten en plichten zijn voor u als klant. Dat hoeft dus geen hele middag te duren.
Bij een faillisement wordt altijd een eindafrekening gemaakt. Zoals altijd bij een faillisement moet je wel betalen, maar valt er geen geld te halen.
Overigens, het laatste faillisement van een energieleverancier is alweer van 6 jaar geleden.
Je bent een genie ;-)
Waarom moet nu de discussie gesloten zijn.? Is dat zo'n allesoverheersende beslissing van Ts dat het nu afgelopen moet zijn! Je zou er bijna voor willen vluchten, zo dreigend.
Gebeurd regelmatig hier ,dat je alleen antwoorden mag geven die in het straatje van een TS er passen.Je gelijk halen noemen ze dat ... Tja en zo werkt dat hier meestal niet.
Het zijn toch nietszeggende reactie V1126 die uitgaan van een logica, maar zo logisch is dit niet. Het gaat hierbij om een faillisement. En als straks daar een curator mee gaat bemoeien, dan gelden er wel anders regels.
Ik vraag me af of je je voorschot terug krijgt. Er is geen geld lijkt me, aangezien EF uitstel van betaling heeft aangevraagd. Tenzij de nieuwe leverancier uit eigen zak gaan betalen.
Hier ook een ‘gedupeerde’. Maar goed, voor eind oktober is er meer duidelijkheid dus laten we dat even afwachten.
Hopelijk heb je meer verbruikt dan je voorschotten betaald hebt. Anders zie ik toch de bui hangen. Ik denk dat een andere leverancier je niet terugbetaald . Dan komt de belastingdienst en sta je met lege handen.
Zo dacht ik er dus ook over. Ee is immers geen geld meer. ""Voor veel mensen kan dit negatief uitpakken, mocht een dergelijk contract na de winter zijn afgesloten"" . Maar volgens bepaalde reaguurders is er geen vuiltje aan de lucht.
We hoeven niet bang te zijn dat we zonder energie komen te zitten, maar wat betreft geld is het nog niet veilig. Als je nog een voorschot terug kunt halen of blokkeren zeker doen.
Dat zal ik zeker doen Theo. Ik kan de incasso van eind september nog terughalen. Bovendien nog een welkomstpremie te goed. De jaarrekening is al geweest, maar heb daarop volgend een 3-jarig contract afgesloten. Volgens EnergieFlex zal er geen incasso volgen eind oktober als de situatie ongewijzigd blijft tot 31 oktober. Want alles is bevroren aldus EnergieFlex
@januitgroningen
Als u gaat storneren, krijgt u na verloop van tijd incassokosten aan uw broek.
Het gaat hier over een energieleverancier, niet de eerste de beste webshop.
Ik zal het een jurist vragen Tijger. Want mijn saldo onder de streep is positief. Maw .. ik heb nog veel geld te goed van EnergieFlex. Zij staan bij mij in het krijt en niet andersom .
Dat betekend dat uw voorschot veel te hoog is geweest. Nooit slim om ergens geld te sparen op andere plekken dan bij een bank.
Nee niet te hoog. Ivm de zomer! Ik moet de winter nog in met dit termijnbedrag
Neodutchie, het is heel makkelijk om zoiets te beweren maar ik woon in een nieuwbouwhuis. Dan begin je met een schatting vanuit de energieleverancier omdat er geen verbruikshistorie is, dan heb je dus vaak niets te kiezen. Heel zuur want gezien mijn zonnepanelen en energiezuinig huis zou ik rond de 1000 euro terug moeten krijgen dit jaar.
Redshy, u komt, neem ik aan, uit een ander huis. Dan weet u dus wat daar uw verbruik is geweest. Als ik naar mijn voorschot kijken (2 onder 1 kap, 15 jaar oud), dan zou ik mijn voorschot moeten verdubbelen wil ik 1000 euro terug krijgen. Als ik een voorstel krijg van een energieleverancier om dubbel zoveel te moeten gaan betalen zal ik eerst heel hard lachen en daarna naar bij een ander informeren.
U bent er zelf bij wat u gaat betalen als voorschot. En krijgt u die keuze niet, dan moet je je gaan afvragen of je bij zo’n bedrijf wel klant wil zijn.
Bij de Consumentenbond loopt ook een topic hierover. Misschien is het handig daar aan te sluiten?
https://community.consumentenbond.nl/energie-11/energieflex-failliet-17536
Dank! Die e-mail heb ik ook laat in de middag vandaag gekregen. Terwijl het gisteren al bekend was. Het gaat (mogelijk) hierbij om een faillisement. Wat gebeurt er dan? Van een kale kip valt immers niets meer te plukken. En een schuldeiser als de belastingsdienst zal voorgaan. Denk niet dat een nieuwe energieleverancier. ook al wordt ie toegewezen. dit negatieve saldo zal overnemen en dus ook inclusief de termijnbetalingen van velen. Maar was zéér benieuwd naar een ervaringsdeskundige, die een dergelijk proces al heeft meegemaakt.
Ze kunnen zich beter hier aansluiten
Daar reageren ook medewerkers van CB, die weten misschien het antwoord op je vraag. Vandaar mijn tip.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Is kleur van de hout lak of beits bepalend voor levensduur buiten?
Ik hoorde van iemand dat donkere kleuren minder lang mee gaan en barstnin ezon.Klopt dat? Wij overwgen voor zwart te gaan. Lees meer
Apparatuur tas blijkt niet waterdicht, website zegt het is waterdicht - heb ik recht op geld terug?
Hai. Ik heb bij een winkel voor dj benodigheden [edit-red.] een tas gekocht voor dj apparatuur. Volgens de website is de tas waterdicht.
Dat was ie niet. Ik was voor werk op reis en merkte dat de tas niet water dicht is. Ik heb direct gemaild en de situatie uitgelegd.
Ik wil mijn geld terug, want dat ding functioneert niet zoals beloofd en nu doen ze er alles aan om dat dus n
...
Lees meer
Waarom blijft het internet via de tv kabel zo duur?
Al vanaf 2001 zijn wij abonnee van Casema en nu Ziggo, via de coax-kabel voor TV, Internet en telefonie.
Inmiddels betalen wij in Nederland ruim 2x zoveel voor het ontvangen van TV, etc. ,als andere burgers in de EU.
De reden hiervoor is dat er een monopoliepositie is gegund aan tv- kabelbeheerders. Dat zou moete worden beeindigd.
De ACM vindt, ten onrechte, dat aan derden gee
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer