ja
door januitgroningen Oct 16, 2018 om 16:38
Huishouden & energie

EnergieFlex

En wederom dreigt er een energieleverancier failliet te gaan. EnergieFlex.

ACM heeft zijn vergunning inmiddels ingetrokken, nadat er tot een surseance van betaling is overgegaan.

https://www.consuwijzer.nl/nieuws/acm-trekt-vergunning-energieflex-klanten-krijgen-gewoon-energie

De levering van Energie blijft uiteraard doorlopen.

EnergieFlex heeft nog tot 31 oktober a.s. de tijd om een doorstart mogelijk te maken. Danwel een partner te vinden die het klantenbestand wilt overnemen. Stel, dat dit allemaal niet lukt, dan zal EnergieFlex failliet worden verklaard. Dan zal het klantenbestand worden overgenomen door een andere energieleverancier, waar jezelf geen invloed op hebt. Vervolgens heb je dan nog 30 dagen de tijd om een nieuwe energieleverancier te vinden of bij de toegewezen energieleverancier te blijven. De nieuwe energieleverancier kan dan eventueel ook besluiten, de huidige contracten van EnergieFlex te handhaven of een nieuw voorstel te doen. Dit binnen die 30 kalenderdagen.  Maar wat gebeurt er dan met de al betaalde termijnbedragen? Worden deze dan verrekend met de meterstanden tijdens de looptijd van deze termijnbedragen in de periode van EnergieFlex?

We hebben het al vaak meegemaakt, dat grote schuldeisers voorrang kregen tijdens een faillisement op het klootjesvolk. Het is wettelijk zo bepaald. Voor veel mensen kan dit negatief uitpakken, mocht een dergelijk contract na de winter zijn afgesloten.

15869 38 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 16, 2018 om 16:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard worden die voorschotten verrekend. Maar u kunt ook rustig bellen met Consuwijzer.

ja
door januitgroningen Oct 16, 2018 om 17:01
53 Antwoorden / 2 Vragen

Daar hebben we de allesweter Tijger weer. Waar staat dit tijger?

Consuwijzer = ACM

En de ACM heeft ook volledig geblunderd. In 2016 had EnergieFlex al een negatief balans van 4.6 miljoen euro. Geen buffer! Maar mocht ondertussen wel een 3-tal peperdure sponsorcontracten afsluiten van de toezichthouder (ACM)

tijger1
door tijger1 Oct 16, 2018 om 17:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ga effe bellen, en u weet het. U krijgt ook een verzoek om de standen op te geven.

ja
door januitgroningen Oct 16, 2018 om 17:18
53 Antwoorden / 2 Vragen

Dat laatste klopt of het wordt uitgelezen via de slimmemeter. Maar dit heeft ten doel mbt de nieuwe energieleverancier. Niet op de periode, wat er achter ligt. Vna kale kip valt immers niet meer te plukken. Wel door grote schuldeisers, de belastingdienst als het meest voor de handliggend. En niemand kan deze vraag beantwoorden ook consuwijzer niet. Dit woord is aan de curator. Dus de hoop is gevestigd op hen die dit al hebben meegemaakt in het verleden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 16, 2018 om 17:21
16830 Antwoorden / 202 Vragen

In navolging van @TIJGER1 lijkkt het mij dat u zich geen zorgen behoeft te maken. Maar het is wel een kwestie van afwachten. In ieder geval ook mijn advies: consuwijzer informeren.

tijger1
door tijger1 - Oct 16, 2018 om 17:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er us in Nederland nog nooit een energieleverancier failliet gegaan,  behalve kleine flutbedrijfjes. U wordt gewoon overgenomen, met alle rechten en plichten.

ja
door januitgroningen Oct 16, 2018 om 17:34
53 Antwoorden / 2 Vragen

Als optelsom wat ik zoal hebben kunnen googlelen zijn dit er al minstens 4. En die 'flutbedrijfjes' waren ook zgn. energieleverancier. Het is waar; de energieleveranciers zijn de gasunie en vervolgens de netwerkbeheerders die het distribueren. Waar wij onze contracten mee afsluiten zijn simpelweg administratiekantoren. Die rechten en plichten is een ruim begrip. Daar had ik dus graag op willen inzoomen, vandaar mijn vraag. Een geval als deze daarvoorziet de 'rechten en plichten' niet in.

edrick3
door edrick3 - Oct 16, 2018 om 17:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Zoals je zelf al aangeeft: https://www.consuwijzer.nl/nieuws/acm-trekt-vergunning-energieflex-klanten-krijgen-gewoon-energie
Dus inderdaad: De levering van Energie blijft uiteraard doorlopen.
En wat is nou je probleem?
Uiteraard worden termijnbedragen verrekend; lijkt me niet meer dan logisch.

ja
door januitgroningen Oct 16, 2018 om 17:47
53 Antwoorden / 2 Vragen

Beter lezen!

Lijkt mij ook logisch. Althans het is jouw geld, maar de praktijk is vaak anders. De gedupeerden van Legio lease dachten ook zo als jij! Meer dan logisch. We kennen inmiddels de naweeen.

Graag een antwoord van iemand die dit in de praktijk al heeft ervaren.

edrick3
door edrick3 Oct 16, 2018 om 18:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Maar de gedupeerden van bv. IceSave zijn schadeloos gesteld.

tijger1
door tijger1 Oct 16, 2018 om 21:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@januitgroningen

Wat heeft beleggen met geleend geld met energie van doen? En die “gedupeerden” zagen allemaal de pot met goud aan het einde van de regenboog.

ja
door januitgroningen Oct 17, 2018 om 00:08
53 Antwoorden / 2 Vragen

Slecht voorbeeld!

ne
door neodutchio - Oct 16, 2018 om 18:02
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Als Energieflex failliet zou gaan zal er een eindafrekening kunnen komen. Puur het verbruik tot die datum met aftrek van de voorschotten. Mocht het bedrijf in een worden overgenomen blijft alles zoals het is. Uw contract loopt dan gewoon door met alle rechten en plichten.
Als iemand koopt op afbetaling hoeft ook niet het hele bedrag opnieuw betaald te worden bij faillisement van de winkel. Met energie betaald u ook elke maand een beetje van de jaarnota.

ja
door januitgroningen Oct 16, 2018 om 20:12
53 Antwoorden / 2 Vragen

Zo werkt het dus niet bij een overname ivm met een faillisement, alsof je contract dan ook doorloopt. Hetgeen ik al schreef. Het kan, maar de nieuwe energieleverancier kan ook een ander voorstel doen. Dit alles binnen 30 kalenderdagen.

ne
door neodutchio Oct 16, 2018 om 21:26
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Een ander voorstel mag u weigeren. Alleen als uw contract doorloopt met dezelfde voorwaarden met dezelfde prijs mag u niet overstappen als u nog een lopend contract hebt. In alle andere gevallen kunt u gewoon opzeggen. Zou zelfs nu kunnen als u geen contract voor bepaalde tijd hebt.

re
door redshy Oct 17, 2018 om 01:32
8 Antwoorden / 0 Vragen

Dat kan dus niet, Neodutchie. In de vensterperiode mag je niet overstappen. Staat ook in de mail die Energieflex / ACM heeft gestuurd. Na 31 oktober mag dat weer wel.

ne
door neodutchio Oct 17, 2018 om 07:08
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Na een faillisement mag je gewoon overstappen. Ook bij een overname als er verschillen in het nieuwe contract zitten.

ja
door januitgroningen Oct 17, 2018 om 12:32
53 Antwoorden / 2 Vragen

Wat REDSHY schrijft; het zit nu in een zgn vensterperiode. Tot 31 oktober mag niemand iets.Tenzij daarvoor nog een oplossing wordt gevonden.  Alles is bevroren. Zo niet, zal het failliet worden verklaard en dan pas gaan de 30 kalenderdagen in, waarop je als consument kan gaan en staan waar je wilt.

ne
door neodutchio Oct 17, 2018 om 17:58
5148 Antwoorden / 12 Vragen

In deze vensterperiode kan het bedrijf overgenomen worden en kunt u een nieuw aanbod krijgen. Deze mag u accepteren of weigeren en overstappen.

ja
door januitgroningen Oct 17, 2018 om 22:51
53 Antwoorden / 2 Vragen

Dat schreef ik

me
door mein33 - Oct 16, 2018 om 18:17
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR JANUITGRONINGEN 16 OKT. 2018 OM 17:18  En niemand kan deze vraag beantwoorden ook consuwijzer niet.

Fijn dat u zelf het enige en juiste antwoord op uw vraag weet te formuleren. ;-))

Dus dat wordt al billenknijpend afwachten wat er allemaal gaat gebeuren, maar dat kan wel eens enorm meevallen, zodat u van de hele problematiek rond de afwikkeling van deze zaak nauwelijks iets zult merken.
En nee, u hoeft niet zo te reageren op dezelfde wijze als u dat tegen @tijger1 meent te moeten doen.
Hoewel, eens een "grunnigermollebone" altied een "grunnigermollebone. ;-))

ja
door januitgroningen Oct 16, 2018 om 18:57
53 Antwoorden / 2 Vragen

Ja Meint!

Wij varen voort op het onrecht. Het heeft ons gevormd ;-)

ja
door januitgroningen - Oct 16, 2018 om 18:26
53 Antwoorden / 2 Vragen

DISCUSSIE GESLOTEN.

Door de reaguurders wordt altijd maar weer van het logische uitgegaan. Het raakt kant, noch wal. Jij betaald dus is het uiteraard logisch, dan men het openstaande saldo dan ook terugbetaald. UIteraard. Terwijl het een faillisement! Alsof dit uitereindelijk ook de praktijk is.

Het zijn ook altijd telkens dezelfde betweters die een degelijke vraag in de kiem smoren of niet lezen!

Vara Kassa moet een kéér ingrijpen. Zodat dit forum niet aan kwalitiet achteruitholt. Er zijn velen mij voorgegaan, die nooit meer terugkomen.
Zo ook, mijzelf. Toedeloedokie!

ne
door neodutchio Oct 16, 2018 om 19:48
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Dat er verrekend wordt wil niet zeggen dat u ook geld terug krijgt. Uw vraag is of de betaalde voorschotten verrekend zouden worden en dat is ook zo. U hoeft niet nog eens opnieuw alles te betalen. In het geval van bijbetalen zal u dus moeten betalen. Mocht u recht hebben op geld terug, dan staat u inderdaad achteraan in de rij. Maar dat was uw vraag niet.
Als de voorschotten een beetje goed afgesteld zijn, zal het niet over grote bedragen gaan.

ja
door januitgroningen Oct 16, 2018 om 20:02
53 Antwoorden / 2 Vragen

Juist wel NODUTCHIO, want jij slaat dus wel de spijker op de kop

'Mocht u recht hebben op geld terug, dan staat u inderdaad achteraan in de rij' zoals je hebt opgemerkt.

Omdat het hierbij wel gaat om een faillisement en dan gelden er andere wetten.

Vandaar ook de opmerking in mijn vraagstelling; 'Voor veel mensen kan dit negatief uitpakken, mocht een dergelijk contract na de winter zijn afgesloten'

tijger1
door tijger1 Oct 16, 2018 om 21:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hebt u een contract na de winter afgesloten?

ne
door neodutchio Oct 16, 2018 om 21:30
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Wat voor andere negatief uitpakt is, even heel hard gezegd, het probleem van anderen. Op het forum hier kunnen wij daar ook niets aan veranderen. Wel kunnen wij hulp geven aan consumenten met vragen.

ja
door januitgroningen Oct 16, 2018 om 22:10
53 Antwoorden / 2 Vragen

Wat een arogantie! En wie zijn wij. Die wij ben ik toch ook. Of heeft u de wijsheid in pacht en anderen niet?

Die tijger kan ook net zo goed iedereen doorverwijzen naar een google met haar nietszeggende antwoorden. 'Uiteraard worden die voorschotten verrekend' terwijl het hierbij om een faillisement gaat.

ne
door neodutchio Oct 16, 2018 om 22:49
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Jan, wat is nu echt uw probleem? Uw eerste vraag is of de bedragen verrekend worden. Daarna zou het een probleem zijn voor alle klanten die voor de winter klant zijn geworden, ik zie nog een vage uitstap naar Legiolease. Wat is nou echt uw vraag?

Heel simpel, er zijn verschillende opties mogelijk:
Energieflex gaat failliet en niemand neemt het bedrijf over. U als klant krijgt dan de afrekening. Oftewel, het verbruik sinds start levering, danwel laatste afrekening, minus de voorschotten. Als u moet bijbetalen moet dat, krijgt u geld terug kan u pech hebben.

Energieflex wordt overgenomen voor het faillisement en uw conract gaat 1 op 1 over. Dan blijft uw contract bestaan en zal u een jaar na start levering, danwel laatste afrekening, de afrekening krijgen minus de voorschotten. Ook dan zal u moeten bijbetalen indien nodig, maar ook geld terug krijgen mits dat uit de berekening komt. Als het lopende contract overgenomen wordt mag u zelf niet voortijdig overstappen.

Energieflex wordt overgenomen voor het faillisement en uw conract gaat niet 1 op 1 over. U krijgt dan een nieuw aanbod die u mag accepteren of niet. In feite bent u vrij om over te stappen naar elke andere leverancier.

Energieflex gaat failliet, maar maakt een doorstart. Dan gelden dezelfde opties als de eerste, maar hoeft u niet opnieuw klant te worden.

Meer smaken zijn er niet te verzinnen. En dat er vele mensen zijn die net voor de winter klant zijn geworden weet ik niet en weet u niet. Ze zullen er ongetwijfeld zijn, maar wie zijn wij om daar verandering in te brengen? Overigens is dat ook niet belangrijk. Tenzij dit voor u geldt, maar dan hebt u geen andere klanten bij nodig.

En ja, ook bij een faillisement worden de voorschotbedragen gewoon in mindering gebracht op de eindnota. Overigens, iemand die in de zomer klant wordt betaald hetzelfde voorschot als diegene die in de winter klant worden. Het voorschot wordt immers berekend op het te verwachten jaarverbruik. Als u net voor de winter klant wordt betaald u weinig voorschot en verbruikt veel. In de zomer verbruikt u dan weer veel minder waardoor je in verhouding teveel voorschot betaald.

ja
door januitgroningen Oct 16, 2018 om 23:39
53 Antwoorden / 2 Vragen

MIjn probleem is, dat er personen zijn, die zich voordoen alsof ze alles weten. En nooit een dergelijke ervaring aan den lijve hebben ondervonden. Deze personen zie ik vaker reageren. Ook in mijn corebusiness, waarbij ze er vaak naast zitten en dat ergert mij, dat juist dezelfde personen hier weer op gaan reageren binnen 3 minuten, nadat ik dit had geplaatst. Zonder enige onderbouwing en verwijzing. En dat terwijl ik al de hele middag dit al aan het uitpluizen was en een klinkklaar antwoordt was er niet. Vandaar leek mij dit forum een uitkomst en had de hoop gevestigd op een ervaringsdeskundige! Want na googlelen is gebleken, dat er al minstens 4 energieleveranciers failliet zijn gegaan.

ne
door neodutchio Oct 17, 2018 om 09:49
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ja, 2 woorden intikken in Google: energieleverancier failliet. Binnen 5 minuten lees ik wat de rechten en plichten zijn voor u als klant. Dat hoeft dus geen hele middag te duren.
Bij een faillisement wordt altijd een eindafrekening gemaakt. Zoals altijd bij een faillisement moet je wel betalen, maar valt er geen geld te halen.

Overigens, het laatste faillisement van een energieleverancier is alweer van 6 jaar geleden.

ja
door januitgroningen Oct 17, 2018 om 22:52
53 Antwoorden / 2 Vragen

Je bent een genie ;-)

Thijs12
door Thijs12 - Oct 16, 2018 om 19:01
532 Antwoorden / Vragen

Waarom moet nu de discussie gesloten zijn.? Is dat zo'n allesoverheersende beslissing van Ts dat het nu afgelopen moet zijn! Je zou er bijna voor willen vluchten, zo dreigend.

Grunnen.
door Grunnen. Oct 16, 2018 om 19:52
509 Antwoorden / Vragen

Gebeurd regelmatig hier ,dat je alleen antwoorden mag geven die in het straatje van een TS er passen.Je gelijk halen noemen ze dat ...  Tja en zo werkt dat hier meestal niet.

ja
door januitgroningen Oct 16, 2018 om 20:05
53 Antwoorden / 2 Vragen

Het zijn toch nietszeggende reactie V1126 die uitgaan van een logica, maar zo logisch is dit niet. Het gaat hierbij om een faillisement. En als straks daar een curator mee gaat bemoeien, dan gelden er wel anders regels.

re
door redshy - Oct 16, 2018 om 19:54
8 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vraag me af of je je voorschot terug krijgt. Er is geen geld lijkt me, aangezien EF uitstel van betaling heeft aangevraagd. Tenzij de nieuwe leverancier uit eigen zak gaan betalen.

Hier ook een ‘gedupeerde’. Maar goed, voor eind oktober is er meer duidelijkheid dus laten we dat even afwachten.

Thijs12
door Thijs12 Oct 16, 2018 om 20:06
532 Antwoorden / Vragen

Hopelijk heb je meer verbruikt dan je voorschotten betaald hebt. Anders zie ik toch de bui hangen. Ik denk dat een andere leverancier je niet terugbetaald . Dan komt de belastingdienst en sta je met lege handen.

ja
door januitgroningen Oct 16, 2018 om 20:15
53 Antwoorden / 2 Vragen

Zo dacht ik er dus ook over. Ee is immers geen geld meer. ""Voor veel mensen kan dit negatief uitpakken, mocht een dergelijk contract na de winter zijn afgesloten"" . Maar volgens bepaalde reaguurders is er geen vuiltje aan de lucht.

Thijs12
door Thijs12 Oct 16, 2018 om 20:26
532 Antwoorden / Vragen

We hoeven niet bang te zijn dat we zonder energie komen te zitten, maar wat betreft geld is het nog niet veilig. Als je nog een voorschot terug kunt halen of blokkeren zeker doen.

ja
door januitgroningen Oct 16, 2018 om 21:24
53 Antwoorden / 2 Vragen

Dat zal ik zeker doen Theo. Ik kan de incasso van eind september nog terughalen. Bovendien nog een welkomstpremie te goed. De jaarrekening is al geweest, maar heb daarop volgend een 3-jarig contract afgesloten. Volgens EnergieFlex zal er geen incasso volgen eind oktober als de situatie ongewijzigd blijft tot 31 oktober. Want alles is bevroren aldus EnergieFlex

tijger1
door tijger1 Oct 16, 2018 om 21:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@januitgroningen

Als u gaat storneren, krijgt u na verloop van tijd incassokosten aan uw broek.

Het gaat hier over een energieleverancier, niet de eerste de beste webshop.

ja
door januitgroningen Oct 16, 2018 om 22:02
53 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zal het een jurist vragen Tijger. Want mijn saldo onder de streep is positief. Maw .. ik heb nog veel geld te goed van EnergieFlex. Zij staan bij mij in het krijt en niet andersom .

ne
door neodutchio Oct 16, 2018 om 22:52
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Dat betekend dat uw voorschot veel te hoog is geweest. Nooit slim om ergens geld te sparen op andere plekken dan bij een bank.

ja
door januitgroningen Oct 17, 2018 om 00:13
53 Antwoorden / 2 Vragen

Nee niet te hoog. Ivm de zomer! Ik moet de winter nog in met dit termijnbedrag

re
door redshy Oct 17, 2018 om 01:52
8 Antwoorden / 0 Vragen

Neodutchie, het is heel makkelijk om zoiets te beweren maar ik woon in een nieuwbouwhuis. Dan begin je met een schatting vanuit de energieleverancier omdat er geen verbruikshistorie is, dan heb je dus vaak niets te kiezen. Heel zuur want gezien mijn zonnepanelen en energiezuinig huis zou ik rond de 1000 euro terug moeten krijgen dit jaar.

ne
door neodutchio Oct 17, 2018 om 07:12
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Redshy, u komt, neem ik aan, uit een ander huis. Dan weet u dus wat daar uw verbruik is geweest. Als ik naar mijn voorschot kijken (2 onder 1 kap, 15 jaar oud), dan zou ik mijn voorschot moeten verdubbelen wil ik 1000 euro terug krijgen. Als ik een voorstel krijg van een energieleverancier om dubbel zoveel te moeten gaan betalen zal ik eerst heel hard lachen en daarna naar bij een ander informeren.
U bent er zelf bij wat u gaat betalen als voorschot. En krijgt u die keuze niet, dan moet je je gaan afvragen of je bij zo’n bedrijf wel klant wil zijn.

Cookies
door Cookies - Oct 16, 2018 om 20:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Bij de Consumentenbond loopt ook een topic hierover. Misschien is het handig daar aan te sluiten?
https://community.consumentenbond.nl/energie-11/energieflex-failliet-17536

ja
door januitgroningen Oct 16, 2018 om 20:29
53 Antwoorden / 2 Vragen

Dank! Die e-mail heb ik ook laat in de middag vandaag gekregen. Terwijl het gisteren al bekend was. Het gaat (mogelijk) hierbij om een faillisement. Wat gebeurt er dan? Van een kale kip valt immers niets meer te plukken. En een schuldeiser als de belastingsdienst zal voorgaan. Denk niet dat een nieuwe energieleverancier. ook al wordt ie toegewezen. dit negatieve saldo zal overnemen en dus ook inclusief de termijnbetalingen van velen. Maar was zéér benieuwd naar een ervaringsdeskundige, die een dergelijk proces al heeft meegemaakt.

Ze kunnen zich beter hier aansluiten

Cookies
door Cookies Oct 16, 2018 om 20:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Daar reageren ook medewerkers van CB, die weten misschien het antwoord op je vraag. Vandaar mijn tip.

gerbera
door gerbera - Oct 16, 2018 om 22:11
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik uw reacties lees op datgene wat door de forumleden wordt vermeld vraag ik mij af wat de zin van uw vraag is.
Het zijn goede en bruikbare adviezen maar u wilt daar blijkbaar niet aan.
U heeft uw termijnen betaald welke verrekend worden met het verbruik bij EnergieFlex. Mag aannemen dat u kan zien wat u betaald heeft aan termijnen zodat u een inschatting kan maken van de eindafrekening van EnergieFlerx. Wordt het overgenomen door een andere leverancier dan loopt de zaak door vanaf de eindstand bij EnergieFlex. Van de nieuwe ontvangt u t.z.t. dan ook een (jaar)afrekening. Mocht u in die periode teveel hebben betaald ontvangt u dit gewoon terug.

ja
door januitgroningen Oct 16, 2018 om 22:47
53 Antwoorden / 2 Vragen

Het zijn géén goede adviezen. Het gaat uit van een reguliere situatie. Dit is een faillissement!

'U heeft uw termijnen betaald welke verrekend worden met het verbruik bij EnergieFlex' Dit is een faillissement!

tijger1
door tijger1 Oct 16, 2018 om 23:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja jan, dit is een faillissement. En u kunt hoog springen of laag springen, maar u zult gewoon moeten afwachten.

Maar u kunt natuurlijk ook vast bij voorbaat tekeer gaan tegen de curator.

Niet dat dat helpt.

Afgezien daarvan zijn driejaars contracten heel onverstandig. En als de jaarafrekening al geweest is, had u uw welkomstbonus al moeten ontvangen.

Dom dat u daar niet eerder achterheen getrokken bent.

Al die zogenaamde voordeel contracten van de Consumentenbond zijn grote onzin.

ja
door januitgroningen Oct 16, 2018 om 23:53
53 Antwoorden / 2 Vragen

Dat 3-jarig contract was niet dom. Het is in juni afgesloten. En heb daar juist goed op gespeculeerd. Omdat het ook rommelt in de wereld. Daar kon geen welkomstbonus tegenop. Zie hoe de gastarieven omhoog zijn gevlogen na juli (zonder uit overheidswege belastingen/heffingen). De jaarrekening is net geweest vorige maand met daaraan verbonden de welkomstpremie, wat apart werd gefactureerd. Dit is nu 3 weken geleden. En nog niet binnen. Normaal, had ik NU ook aan de bel getrokken, maar om binnen die 3 weken al stampei daarover te maken vind ik persoonlijk te kort dag.

ja
door januitgroningen Oct 17, 2018 om 00:32
53 Antwoorden / 2 Vragen

@Tijger. Dat van de Consumentenbond las ik nu ook op twitter. Dat eenjarigcontract had ik afgesloten via gaslicht.com. Vervolgens kwam energieflex met een voorstel na dit eenjarigcontract. Ook dus dat 3-jarig contract. Dit was buitengewoon aantrekkelijk. Ook als je het wereldtoneel een beetje in de gaten houdt. De olieprijzen in Amerika stegen namelijk in die periode explosief. Uiteindelijk een goed besluit geweest.

Maar de Consumentenbond ligt nu ook onder vuur. Die hebben velen op een verkeerde been gezet. Hadden energieflex aanbevolen. Terwijl energieflex al diverse keren overhoop heeft gelegen met de autoriteit. Maar dat wist ik dus ook niet. Dit komt altijd als mosterd na de maaltijd.

ne
door neodutchio - Oct 16, 2018 om 23:06
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Een voorschot op energie is eigenlijk niets meer of minder dan een betalingsregeling. Elke maand betaald u een stukje af van de rekening die u na een jaar krijgt. U lost dus in princiepe af op die schuld die er aan komt.

Stel ik koop een auto bij een dealer. Geweldige actie, ik mag nu rijden en mag in 12 maanden de auto betalen. Dus ipv 1x€ 12.000 mag ik elke maand € 1.000 betalen. Na 6 maanden gaat de dealer failliet. Jammer voor de dealer, maar de curator kan niet bij u aankloppen dat u opnieuw die € 12.000 moet betalen. U hebt immers al € 6.000 betaald. De vordering wordt tijdelijk overgenomen door de curator. U moet op dat moment dus nog € 6.000 aan de curator betalen.

Zo is het hier exact hetzelfde. Uw verwachte rekening zal bv € 1.200 gaan worden. U hebt al die maanden al netjes de voorschotten a € 100 betaald. Rest u dus niets anders te betalen dan het bedrag wat er nog openstaat op het moment van het faillisement.

En dat u in dit geval geld terug zou krijgen is dan zuur. Maar bij een goede berekening zal dit niet veel kunnen zijn. Als het echt gaat om honderden euro's, dan had u u toch wel achter de oren moeten krabben of zo'n hoge voorschot wel slim is.

ja
door januitgroningen Oct 16, 2018 om 23:23
53 Antwoorden / 2 Vragen

Goed antwoord! Dat is dus ook waar ik tegenop zie-. In het geval van een faillisement. Want zo'n situatie wijkt af van een reguliere situatie. Overigens wordt het voorschot altijd bepaald door de energieleverancier en eventueel mag je dit zelf nog met 10% verlagen. Energieflex staat nog bij mij in het krijt met honderen euro's. Waaronder een welkomstbonus waarvan de jaarrekening al is geweest. Is mij ook al toegezegd in een factuur, maar dus nog niet ontvangen. Ik kan de incasso van eind september nog terughalen. Als een druppel op een gloeiende plaat. Maar daarover zal ik eerst in overleg gaan met een jurist dezer dagen.

ne
door neodutchio Oct 16, 2018 om 23:49
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ik bepaal zelf mijn voorschotbedrag. De energieboer kan er hooguit een stokje voor steken als het bedrag te laag wordt. Maar als ik weet dat ik door bv zonnecollectoren ineens veel minder ga verbruiken, dan kan ik zelf mijn voorschotbedrag aanpassen.

Storneren is nooit slim om te doen. Immers voldoet u dan niet aan uw betalingsverplichting van die maand. Incassokosten en een deurwaarder kunnen knap duurder zijn dan uw princiepe. Bij een faillisement zal u gewoon achter in de rij moeten aansluiten met uw vordering.

ja
door januitgroningen Oct 17, 2018 om 00:01
53 Antwoorden / 2 Vragen

Precies, daarom wil ik ook één dezer dagen advies van een jurist, wat te doen. Of ik daaraan verstandig doe. Het bedrijf is nog niet failliet. Het zit in een zgn. vensterperiode. Dus de curator is nog niet aan de orde.

me
door mein33 - Oct 16, 2018 om 23:28
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Als de energieleverancier failiet gaat, dan wijst de netwerkbeheerder u een andere leverancier toe, wel onder de voorwaarden van die nieuwe leverancier. U kunt ook zelf een andere leverancier nemen.
N.a.v. de meterstanden en de betaalde voorschotten wordt op het moment van overstappen de eindafrekening gemaakt.
U zult geen enkel (financieel) nadeel van een failissement ondervinden, behoudens enige administratieve zaken.

Een hoop onnodige agressie en verwijten over een heel simpel onderwerp.

ja
door januitgroningen Oct 17, 2018 om 00:06
53 Antwoorden / 2 Vragen

Hetgeen ik al had geschreven, waarmee dit forum begon. Laten we het hopen zoals door jouw beschreven. Ook op de stentor is dit opgepikt. En daar schrijven ze dus ook, dat mocht je nog geld te goed hebben uit een failliete boedel dat je dit in z'n geheel kwijt bent. Behalve als je nog moet (bij)betalen!

me
door mein33 Oct 17, 2018 om 09:25
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@jan..........

De positie van klant staat net iets anders in het failissement van een energieleverancier dan in een andere failissementsvorm.
Als gebruiker van energie zult u echt weinig of geen hinder ondervinden van een failissement van uw huidige energieleverancier (is alleen maar een administratief tussenpersoon).
De echte levering wordt door de netwerkbeheerder verzorgt.Behalve een tussentijdse wijziging in leverancier en een vroegtijdige afrekening heeft het e.e.as. echt geen gevolg voor u.
Als het gebruik hoger is geweest dan de betaalde voorschotten, dan betaald u gewoon bij en is er teveel betaald dan wordt ook dat netjes verrekend.

mein33

racingweirdo
door racingweirdo Oct 17, 2018 om 17:14
23 Antwoorden / 6 Vragen

@mein33 totaal fout, teveel betaald krijg je niet automatisch terug, dat is onderdeel van de boedel en in feite heb je een vordering op het bedrijf.

panter22
door panter22 - Oct 17, 2018 om 08:43
6599 Antwoorden / Vragen

Als ik je verhaal lees, lijkt het wel dat je er duizenden euro's schade hebt.
Achteraf valt het reuze mee. Je hebt pas de jaarafrekening gekregen. Als je een goede inschatting hebt gemaakt, dan loopt dat niet in de papieren. De welkomstbonus ben je kwijt. Die heb je ook niet betaald, was een kadootje.
Je hebt sinds juni een 3 jarig contract afgesloten. Wil je dat verbruik er uit hebben, dan nu maar flink de kachel opstoken, dan haal je er nog wat uit. En die termijnbetalingen verrekenen, is geen goed plan. Info:
Contractuele afwijkingen
Als niets geregeld wordt, dan bestaat het recht op opschorting en verrekening onder de hierboven genoemde, wettelijke voorwaarden. Die wettelijke voorwaarden zijn echter van regelend recht, partijen kunnen er dus van afwijken. Dit gebeurt in de praktijk regelmatig, zowel in contracten als in algemene voorwaarden. Enerzijds kunnen de bevoegdheden tot verrekening en opschorting worden uitgesloten of worden beperkt.
https://www.dirkzwager.nl/kennis/artikelen/opschorting-en-verrekening-beperken-of-verruimen/

J
e hebt uren gestudeerd op deze zaak, maar heb je de algemene voorwaarden wel gelezen? Hierin staat:

12.4 Krijgt u van ons een bedrag terug, maar moet u ons ook nog een bedrag betalen? Dan mag u dit bedrag pas verrekenen met het bedrag dat u nog van ons krijgt als u ons hierover vooraf schriftelijk of digitaal heeft geïnformeerd en wij u hiervoor uitdrukkelijk toestemming hebben gegeven. U moet zich dan nog wel houden aan de overige voorwaarden die hierover in de wet staan. Verrekenen met nog door u te betalen termijnbedragen is in het geheel niet mogelijk
https://energieflex.nl/pdf/Algemene-Voorwaarden-EnergieFlex.pdf

ja
door januitgroningen Oct 17, 2018 om 12:50
53 Antwoorden / 2 Vragen

Er is gelukkig geen enig consument dat duizenden euro's schade oploopt in een geval als deze. Omdat er ook jaarlijks wordt afgerekend. Mijn schade zal ongeveer 400 euro bedragen. Toch sneu geld. Een welkomstbonus zie ik niet een kadootje. Omdat er ook dusdanig mee wordt geconcurreerd onder de eindstreep. En velen hun jaarcontract daarmee uitkiezen. Dit een geval apart, daar voorziet je artikelen niet in. Ook niet in de bepalingen van EnergieFlex. Je zou het teruboeken van een termijnbedrag kunnen zien als een bankrun. Terugpakken wat er nog te pakken valt. De mensen bij de DSB waren immers toch ook niet overtreding. In principe geef je een energieleverancier met de termijnbedragen een lening op de eindafrekening.

panter22
door panter22 Oct 18, 2018 om 08:34
6599 Antwoorden / Vragen

Inderdaad sneu geld. Dacht je voordelinger uit te zijn en ben je duurder uit.
Je zit nog steeds aan het contract vast. Energieflex levert wat overeengekomen is, energie. Jij moet betalen wat overeengekomen is, een bepaald bedrag per maand. Die bepalingen in de algemene voorwaarden gelden.

ja
door januitgroningen Oct 18, 2018 om 12:39
53 Antwoorden / 2 Vragen

Die laatste zin heb ik van een jurist ' In principe geef je een energieleverancier met de termijnbedragen een lening op de eindafrekening'

Maar inderdaad door de algemene voorwaarden is dit bindend, dat je elke maand vooruitlopend op de eindrekening een deel daarvan aflost.

We zitten nu in een vensterperiode. Dwz, dat niemand iets mag. Ook geen incasso  eind deze maand door energieflex. Tenzij men spoedig nog een oplossing weet te vinden, waar in een doorstart of dat een energieleverancier het klantenbestand wilt overnemen. In dat geval, veranderd er niets. En verplicht de overname de bestaande contracten en zijn bestaande voorwaarden. Zo niet, zal het failliet worden verklaard.  In principe is energieflex dan contractueel ontbonden. En het klantenbestand verdeelt worden over allerlei energieleveranciers. Waar je geen invloed op hebt. Op dat moment mag de consument gaan en staan waar hij of zij wilt. Blijven bij de toegewezen energieleverancier of binnen de 30 kalenderdagen alsnog overstappen.

ha
door harrybre - Oct 17, 2018 om 13:29
240 Antwoorden / Vragen

"grote schuldeisers voorrang kregen tijdens een faillisement op het klootjesvolk". NOOIT !
Enkel de belastingdienst, de Sociale verzekerignsbank, en diegenen, die eigendommen als onderpand daar hebben staan, bijv hypotheek en lease contracten.
De rest zal allemaal, net als het "klootjesvolk", uit het overgeblevene naar rato mee moeten delen.
Graag even eerst iets over faillissementsrecht lezen, voordat je deze onzin op Internet kwakt. Even in google: "voorrang bij faillissement" en u kunt vooruit.

ja
door januitgroningen Oct 17, 2018 om 14:51
53 Antwoorden / 2 Vragen

Wat is het verschil met wat ik schreef. Als de belastingdienst voorang krijgt op het klootjesvolk is de kas wel leeg hoor!

1paul
door 1paul - Oct 17, 2018 om 13:53
3134 Antwoorden / 0 Vragen

nee krijg je niet terug, failliet is failliet oftewel, er is geen geld meer om aan de verplichtingen te voldoen!!!

mo
door mof - Oct 17, 2018 om 15:17
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zou de bijdragen die u vanaf nu moet betalen structureel storneren van energieflex. U bent feitelijk alleen schuldig wat u herft afgenomen. U bent niet de termijnbedragen schuldig. Stuur energieflex eventueel een asngetekende brief dat u gezien de situatie waarin ze verkeren een overzicht van de afgenomen energie wilt.
tenzij de nieuwe leverancier het contract van energieflex overneemt, want dan moet deze ook de lasten daarbij overnemen, dus de termijnbedragen verrekenen met het daadwerkelijk gebruik.

ik heb slechte ervaringen met energieflex toen ik ben overgestapt naar een amder. Ging ook over teveel betaalde termijnbedragen, dat was afgelopen mei, cotractueel moest ik per maand een termijnbedrag betalen. In februari werd de betaaldatum van de 7de van de maand teruggebracht naar de 28ste van de masnd, dus februari dubbel betaald. In mei wilde ik switchen, ze vonden dat ik 28 april nog moest betalen maar dat zou dan het dertiende termijnbedrag worden binnen het jaarcontract. Heb ik na veel emailverkeer uiteindelijk niet betaald. Maar was een gevecht.

ne
door neodutchio Oct 17, 2018 om 17:54
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Storneren is werkelijk het domste om te doen. Elke maand zal gewoon het voorschot betaald moeten worden. Natuurlijk kan een energieleverancier niet elke maand een factuur maken.
Er gelden wettelijke regels in dit soort gevallen en die moeten gewoon gevolgd worden.

Uw relaas over een dubbele betaling klopt ook niet. Bij elke afboeking staat voor welke maand het weggeboekt is. Je betaald nooit 2 maal dezelfde maand. U kunt wel 2betalingen hebben in 1 maand, maar dan gaat dat over verschillende maanden. Als u in mei opzegt, dan is er kans dat de betaling die in april gedaan wordt gewoon doorgang vindt. Dat wordt gewoon verrekend met de eindafrekening.

Dat u graag alles anders wilt ligt natuurlijk niet aan het energiebedrijf.

ja
door januitgroningen Oct 17, 2018 om 21:26
53 Antwoorden / 2 Vragen

@MOE Dat is iets wat ik ook altijd heb betwist. Als je overstapt naar een andere energieleverancier, de huidige energieleverancier daarvan niet het sein krijgt. Waardoor je automatisch aan een 13de maand vastzit. Je krijgt het overigens wel terug op de eindafrekening, maar het is wel een dubbele afschrijving in één maand. Zowel van je vorige - alsook van je nieuwe energieleverancier. In principe zou het mooi zijn, als je overstapt, dat ook tegelijkertijd je huidige energieleverancier dit sein krijgt, dat is dit niet nodig.

racingweirdo
door racingweirdo - Oct 17, 2018 om 17:10
23 Antwoorden / 6 Vragen

Het enige juiste antwoord dan maar, uitgaande van faillissement

De bedragen worden verrekend indien het te vorderen bedrag gelijk of hoger i
s aan je maandtermijn.

Indien het te vorderen bedrag lager i
s dan je maandtermijn dan wordt het ook verrekend maar moet je voor het restbedrag aankloppen bij de curator, iets wat ik niet adviseer.

ka
door kampersh - Oct 17, 2018 om 17:54
13 Antwoorden / 1 Vragen

Storneren die hap........

ne
door neodutchio Oct 17, 2018 om 18:17
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Er is een geldige overeenkomst. Jan zal dus gewoon moeten betalen. Zo niet zullen de kosten alleen maar hoger worden. Dat hij ook een vordering heeft doet niets af aan de overeenkomst.

Thijs12
door Thijs12 Oct 17, 2018 om 19:05
532 Antwoorden / Vragen

Ik ben ook voor terughalen zoveel als mogelijk. Mijn probleem is dit gelukkig niet, maar had het kunnen zijn. Ik geloof niet dat je teveel betaald voorschot en overstap premie terugkrijgt. Als de belastingdienst is geweest is de pot leeg voor het klootjesvolk. Een andere energieleverancier gaat die bedragen nooit terugbetalen.

ja
door januitgroningen Oct 17, 2018 om 21:35
53 Antwoorden / 2 Vragen

Op dit moment wacht ik op een antwoordt van een jurist. Hoe het werkelijk zit met storteren. Zij vertelde mij al wel, dat de termijnbetalingen in principe een lening is naar de energieleverancier als vooroplopend op de jaar - of eindafrekening. Maar wel bindend in een overeenkomst dat je deze verplichting nakomt. Maar dat wordt nog onderzocht, of ik 'gewoon' veilig kan storneren.

ja
door januitgroningen - Oct 17, 2018 om 23:05
53 Antwoorden / 2 Vragen

DE CONSUMENTENBOND HEEFT EEN WEBSITE GEOPEND INZAKE ENERGIEFLEX

WAARIN DE MEEST VOOR DE HANDLIGGENDE VRAGEN EN ANTWOORDEN

https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/acm-trekt-vergunning-energieflex-in

Cookies
door Cookies Oct 18, 2018 om 00:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja, die link stond er al. Graag gedaan hoor. En CB heeft geen website geopend.

ne
door neodutchio Oct 18, 2018 om 07:12
5148 Antwoorden / 12 Vragen

En schreeuwen hoeft ook niet.

ja
door januitgroningen Oct 18, 2018 om 12:42
53 Antwoorden / 2 Vragen

LOL .. Zag het pas later. Ik zag die link staan via de site van Radar.

ja
door januitgroningen - Oct 24, 2018 om 13:53
53 Antwoorden / 2 Vragen

UPDATE :

EnergieFlex is op 23 oktober 2018 failliet verklaard.

https://www.faillissementsdossier.nl/nl/faillissement/1444192/flexenergie-b-v.aspx

In dat geval zal er een curator worden toegewezen door de rechtbank. De curator dient zich ook telkens te verantwoorden bij de rechtbank.

De volgende stap zou moeten zijn, dat de curator de balans opmaakt. Waaronder het opnemen van de meterstanden. En vandaaruit je eindrekening mbt EnergieFlex zal worden opgemaakt. Wat overigens niet wilt zeggen, dat mocht je nog een bedrag te goed hebben, dit ook uitgekeerd krijgt. Dat zou tzt moeten blijken als de balans is opgemaakt. Andersom, mocht de failliete boedel van EnergieFlex nog geld van je krijgen, wel hiertoe gesommeerd kan worden. Tevens dienen deze meterstanden als een beginstand voor de (nieuwe) toewijzende Energieleverancier. Opdat moment heb je nog 30 kalenderdagen de tijd, om over deze toewijzende Energieleverancier na te denken. Om te blijven - afhankelijk van wat ze je bieden - of alsnog over te stappen.

Tot dusver kan niemand nog actie ondernemen. Het wachten is nu op dat ene bericht, waarin dit officieel zal worden aangekondigd. Per papieren post of per e-mail.

ja
door januitgroningen - Oct 26, 2018 om 17:34
53 Antwoorden / 2 Vragen

Het bericht is reeds ontvangen op 26-10-2018. Lees hieronder;

Vorige week hebben we je geïnformeerd over de surseance van betaling voor EnergieFlex. Helaas moeten we berichten dat EnergieFlex per 22 oktober 2018 failliet is. Maar er is gelukkig ook goed nieuws: we hebben een nieuwe energieleverancier voor je gevonden. Vanaf 1 november is Innova Energie je nieuwe energieleverancier.

Wat betekent dit voor jou?
Tot en met 31 oktober krijg je energie van EnergieFlex. Op 1 november vervalt je contract met EnergieFlex en neemt Innova Energie de energielevering volledig over. De levering van elektriciteit en gas wordt dus in alle gevallen voortgezet. Voor jou betekent dit:

1.      Dat je van Innova Energie het verzoek ontvangt om je meterstanden door te geven. Innova Energie geeft die meterstanden door aan EnergieFlex. Heb je een slimme meter? Dan hoef je vanzelfsprekend geen standen door te geven.

2.      Dat je in de loop van begin volgende week van Innova Energie een mooi voorstel voor je nieuwe energiecontract ontvangt.

Innova Energie
Wat kun je van Innova Energie verwachten? Innova is makkelijk bereikbaar en geeft snel antwoord op je vragen. Innova is betrokken bij de maatschappij en levert natuurlijk 100% groene stroom.  Verduurzaming van je energieverbruik is belangrijk voor Innova. Daarom kijkt Innova ook altijd naar welke producten het beste aansluiten op jouw behoefte. Volgende week zal Innova Energie zich nog uitgebreider aan jou voorstellen.

De ‘kaartenbak’ van EnergieFlex voor een niet nader genoemd bedrag verkocht aan Innova. En of het goed nieuws is zal overigens nog moeten blijken. De tarieven van Innova liggen gigantisch hoog tov de concurrenten. Alsook het vastrecht ligt op jaarbasis zo'n 50 euro duurder. Benieuwd dan ook , wat ze bieden om mij te behouden.

Onderstaand een artikel vanuit de volkskrant van 26-10-2018
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/klanten-failliet-energieflex-overgenomen-door-innova-energie-onzeker-of-ze-te-veel-betaalde-voorschotten-terugkrijgen~b0630bbb/

tijger1
door tijger1 - Oct 26, 2018 om 17:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar men kan nu overstappen naar een andere energieleverancier. Innova is de duurste.

Dus kijk op een vergelijkingssite zoals Gaslicht.com, krijgt u wellicht nog een bonus.

ja
door januitgroningen Oct 26, 2018 om 19:33
53 Antwoorden / 2 Vragen

Jij moet je beter laten voorlichten TIJGER1 .. Vanuit een failliete boedel kan men nu nog niet overstappen. Pas na 1 november. Het zit nog steeds in de zgn. vensterperiode. Een periode dat zelfs wettelijk zo is bepaald. Een tijd waarin een surseance van betaling, faillisement, alsook om de faciliteiten in orde te krijgen bij een eventuele doorstart of in dit geval een overgang naar een nieuwe energieleverancier.

Het staat er zelfs  '1 november vervalt je contract met EnergieFlex en neemt Innova Energie de energielevering volledig over'

Per 1 November gaan dan de zgn 30 kalenderdagen van start en kan je gaan en staan waar je wilt. Doe je niks, dan ben je automatisch veroordeeld tot deze nieuwe energieleverancier.

panter22
door panter22 Oct 27, 2018 om 10:00
6599 Antwoorden / Vragen

Dan doe je toch wat. Je hebt nog een paar dagen om uit te zoeken welke leverancier de goedkoopste is.

ja
door januitgroningen Oct 27, 2018 om 15:26
53 Antwoorden / 2 Vragen

Panterra; Het probleem, dat NIEMAND iets mag! Het zit tot 1 november in een zgn vensterperiode!!!! En 1 november is wel de datum, waarop deze nieuwe energieleverancier het van EnergieFlex overneemt. Mocht ik dit niet willen, wel vooralsnog aan 30 dagen vastzit bij deze nieuwe energieleverancier. Het is ronduit fout. Ik moet NU en zelf kunnen besluiten! Met welke energieleverancier ik in zee wilt gaan per 1 november. Zodat ik ook die 30 dagen kan ontlopen. En het voorkomen van een enorme rompslomp!

Als je geen enig empathie hebt om dit uberhaupt te kunnen beantwoorden. Of totaal geen enig besef heeft, hoe het wettelijk werkelijk in elkaar steekt, stop dan met reageren. Je zit de mensen continue op het verkeerde been!

tijger1
door tijger1 Oct 27, 2018 om 15:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u kunt beter uw tijd besteden aan het kijken op vergelijkingssites zodat u weet waar u op 1 november naar toe wilt overstappen.

Empathie voor het failliet gaan van een energieleverancier? Doe niet zo dwaas, u zit niet zonder.

ja
door januitgroningen Oct 27, 2018 om 16:18
53 Antwoorden / 2 Vragen

Zit je nu te stangen Tijger.

Ik kan uiteraard NU besluiten waar ik naartoe wilt. Maar ondertussen neemt Innova wel allereerst alles over van EnergieFlex per 1 november, waardoor je ook allereerst vastzit aan die 30 dagen opzegtermijn.

Tuurlijk zit je niet zonder energie. Hier wordt continue op geprikt, terwijl het onterecht is. Alleen wanbetalers en mensen met schulden lopen de kans afgesloten te worden van energie.

tijger1
door tijger1 Oct 27, 2018 om 16:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt geen opzegtermijn bij Innova.

ja
door januitgroningen Oct 27, 2018 om 16:44
53 Antwoorden / 2 Vragen

Bij deze sluit ik deze discussie met jouw. Want je begrijpt er niets van!

tijger1
door tijger1 Oct 27, 2018 om 20:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat mag hoor. Maar als Innova dezelfde voorwaarden zou hanteren als Energieflex, zat u aan ze vast, maar ze BIEDEN u een ANDER contract en dat hoeft u niet te accepteren. Gern contract, geen opzegtermijn.

ja
door januitgroningen Oct 28, 2018 om 22:12
53 Antwoorden / 2 Vragen

https://www.consuwijzer.nl/nieuws/innova-energie-neemt-energieflex-over

ja
door januitgroningen - Oct 26, 2018 om 17:43
53 Antwoorden / 2 Vragen

Ook nog belangrijk te vermelden, dat het cliënteel van EnergieFlex , na 1 november ook nog 30 kalenderdagen heeft, waarin hij of zij kan staan waar die wilt. Derhalve niet in zee hoeft te gaan met Innova.

tijger1
door tijger1 - Oct 26, 2018 om 20:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt al per 1 november overstappen en dat is na het weekend nog drie dagen, dus maak niet zo’n poeha.

Geef maar een flinke hoge stand op als eindstand, hebt u geen “verlies” ook.

ja
door januitgroningen Oct 27, 2018 om 01:46
53 Antwoorden / 2 Vragen

Lees hetgeen maar op twitter onder de hashtag #energieflex ..

Zelfs Nuon kan op dit moment nog geen klanten van Energieflex over te nemen. Zie twitter. Omdat het nog in een vensterperiode zit. Daarin mag niemand iets. Pas op 1 november en daarna. Was het maar waar zoals jij beschrijft.

Je merkt aan alles dat de consument totaal geen bescherming geniet in dit geval. De curator maakt een handeltje waarin het klantenbestand het belangrijkste is. Maar hoe de consument het er vanaf gaat brengen, is in een ongewis. Stel, dat je vervolgens aan peperdure tarieven vastzit, niet onwaarschijnlijk, gelet op de tarieven die al op hun website staan, dan zit je vervolgens wel minimaal 30 dagen daaraan vast.

Het liefst zou ik ook nu al willen weten, wat dit brengt per 1 november. Wat de tarieven zijn van Innova. Zodat ik NU ook het besluit kan nemen, met welke energieleverancier ik per 1 november verder wil. Er zijn immers nog 3 werkdagen zoals je schrijft. En mijn huidig contract is door het faillisement per 1 november ontbonden. Dus eigenlijk ook de mogelijkheid moet hebben om te gaan en staan waar ik wil per 1 november. En niet via deze constructie ongekend in een één en ander leverancier wordt gedrukt waar ik tot op gisteren nog nooit van had gehoord. Bovendien zijn de recencies ook nog eens behoorlijk slecht van deze toegewezen energieleverancier. Maar dat schijnt de curator dus niets te interesseren.

panter22
door panter22 Oct 27, 2018 om 10:07
6599 Antwoorden / Vragen

Energieflex gaat failliet. Wie moet jou als consument schadeloos stellen?

Je moet niet vergeten dat het jouw keus was om met deze goedkope leverancier in zee te gaan.
Je wordt nog beschermd omdat je volgens de regelgeving niet van energie afgesloten mag worden.
Was dat niet het geval, dan zat je nu in de kou.

ja
door januitgroningen Oct 27, 2018 om 14:51
53 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben geen wanbetaler en heb géén schuld, dus zonder energie kom derhalve nooit te zitten.

Hoezo mijn keus om met deze goedkope leverancier in zee te gaan. Je mag verwachten dat de autoriteit zijn werk naar behoren doet. En ook open communiceerd! Daarvoor zijn ze opgericht om ons als consument te beschermen.

Het is dus ook onze schuld, dat ziekenhuizen omvallen, doordat wij met z'n allen goedkoop willen.

Kom op zeg, die vlieger gaat niet op!

panter22
door panter22 Oct 27, 2018 om 19:40
6599 Antwoorden / Vragen

Je zal vast wel eens van marktwerking hebben gehoord.

tijger1
door tijger1 - Oct 27, 2018 om 09:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een drukte om niets. Niemand zit 30 dagen aan Innova vast, men kan op 1 november naar een ander.

En dan zal men op 1 november 2 kuub gas gebruikt hebben van € 0,75 terwijl het bij een ander € 0,70 per kuub kost. Wat een ramp.

ja
door januitgroningen Oct 27, 2018 om 14:53
53 Antwoorden / 2 Vragen

Jij MOET nergens meer op reageren TIJGER. Want je zit er doorlopend naast.

Jouw schrijven is ook mijn wens van de gedachte, maar helaas is dit niet de praktijk.

Je zou je wat meer moeten verdiepen of afzijdig moeten houden!

ja
door januitgroningen Oct 27, 2018 om 14:56
53 Antwoorden / 2 Vragen

En ik zat met mijn 3-jarig contract op 0,55. Je weet wel, waarop ik uitstekend had gespeculeerd!

tijger1
door tijger1 Oct 27, 2018 om 15:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Jan uit Groningen, u kunt tekeer blijven gaan, maar dat helpt echt niets.

Ook maakt u niet uit wie hier reageert.

ja
door januitgroningen Oct 27, 2018 om 15:37
53 Antwoorden / 2 Vragen

Doordat die antwoorden van jouw noch kant nog wal raken. Daarover ga ik te keer. Verdiep je AUB in de wetgeving wat daarover gaat

Ipv de mensen hier op het verkeerde been te zetten!

NOGMAALS !!!! Niemand mag nog iets tot 1 november! Dat is dus ook het grote probleem. En een kronkel in de wetgeving, waarin de consument aan het langste trekt.

Terwijl ik weet, dat mijn huidig contract per 1 november ontbonden gaat worden. Moet ik NU ook zelf kunnen besluiten met wie ik per 1 november in zee wilt gaan. En niet door op een slinkse wijze in deze nieuwe toegewezen energielverancier wordt gebonjourd. Waarvan ik NU dus nog niet eens weet wat de tarieven van hun zullen zijn!

tijger1
door tijger1 Oct 27, 2018 om 15:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent toch echt een komisch figuur. Als u per 1-11 bij een nieuwe energieboer zit, hebt u met de tarieven van Innova niets van doen.

Dus u kunt helemaal zelf besluiten.

ja
door januitgroningen Oct 27, 2018 om 16:07
53 Antwoorden / 2 Vragen

Heb je de reactie van NUON ondertussen al gelezen op twitter onder de hashtag energieflex, wat ik je heb geadviseerd. Niemand mag iets tot 1 november. Dat is het grote probleem voor velen op dit moment. Pas op 1 november 0.00 uur mogen we. Maar dan zit ik ondertussen al wel vast aan deze toegewezen energieleverancier voor minimaal 30 kalenderdagen.

tijger1
door tijger1 Oct 27, 2018 om 17:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daar zit u niet 30 dagen aan vast, u kunt op 1-11 zelf kiezen. En onzin op twitter lees ik niet.

tijger1
door tijger1 Oct 27, 2018 om 19:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt geen contract met Innova, u krijgt een voorstel, wat u niet hoeft te accepteren. Heell simpel.

ja
door januitgroningen Oct 27, 2018 om 20:13
53 Antwoorden / 2 Vragen

Onzin op twitter? Het is een beantwoording op iemand door NUON

Dit staat letterlijk op de site van Innova en speciaal gericht op de klanten van EnergieFlex

"Binnenkort ontvang je een aanbod voor een contract met zeer concurrerende vaste tarieven. Ik adviseer je om dat aanbod af te wachten. Daarna kun je altijd nog beslissen om je contract op te zeggen. Houd dan wel rekening met een opzegtermijn van 30 dagen’

tijger1
door tijger1 Oct 27, 2018 om 20:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, maar leer eerst maar lezen. U krijgt een aanbod voor een contract, dus u hebt nog geen contract. Als u niet op dat aanbod ingaat, is er ook geen contract. Die laatste twee zinnen zijn van toepassing, als u niets doet en is dan van toepassing na die 30 dagen.

jo
door jordy Oct 27, 2018 om 20:43
3 Antwoorden / 1 Vragen

Tijger1 jij blijft het maar niet begrijpen, en je bent alleen maar verwarring aan het veroorzaken voor mensen die behoefte hebben aan GOED advies.
Alle klanten van Energieflex gaan AUTOMATISCH over naar INNOVA Energie per 1 november. Vanaf dan is elke klant vrij om een nieuwe energieleverancier te kiezen maar geldt wel een opzegtermijn van 30 dagen, dus dat betekent dat je gedurende de maand november sowieso bij INNOVA zit en dus ook een contract hebt. Het aanbod dat je krijgt zal voor ten minste 1 jaar zijn, dus dan zit je er een jaar aanvast als je op dat aanbod in gaat, ga je er niet op in ben je vrij om een andere leverancier te kiezen maar zit je er wel 30 dagen aan vast.

tijger1
door tijger1 Oct 27, 2018 om 20:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent abuis.

ja
door januitgroningen Oct 27, 2018 om 23:33
53 Antwoorden / 2 Vragen

Nee tijger1 Jij bent continue abuis. Je leeft in je eigen tunnelvisie. Terwijl wij feitelijk bezig zijn.

tijger1
door tijger1 Oct 27, 2018 om 23:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent niet bezig, u bent kierewiet aan het worden.

Bi
door Bighouse - Oct 27, 2018 om 11:07
1 Antwoorden / Vragen

Het valt me op dat de juridisch meest relevante vraag stelselmatig wordt genegeerd. Zowel op Kassa, Consuwijzer, Gaslicht en in alle artikelen. Iedereen geeft het veilige advies: "Betaal gewoon door m'n kinderen, want je krijgt immers gewoon nog je energie uit de muur"

Ja hartstikke leuk, maar qua voorschotten, zeker met de winter nog komende, hebben heel veel klanten een positieve vordering op de boedel, met andere woorden, ze hebben momenteel meer aan voorschotten betaald dan dat ze qua levering hebben afgenomen en/of nog gaan afnemen.

In dat geval, hoe werkt dit juridisch? In plaats van die jip-en-janneke praat mag men hier wel even wat duidelijker op in gaan. Ik heb momenteel gestorneerd zoals velen met mij, maar ondertussen claimen ze wel die maandbedragen van me. Terwijl ik positief op de eindbalans sta. Ik heb hen gesommeerd een eindafrekening te geven, zodat ik eventueel terug betaal, of eventueel terug krijg, wat je natuurlijk niet meer terugziet. Maar ik weiger zonder slag of stoot blind de teruggetrokken voorschotten af te tikken, om vervolgens een eindafrekening te krijgen waarin staat dat ik nog veel van hen terug zou krijgen.

Daarnaast mag er wel iets gedaan worden aan die misleidende artikelen waarin het woord 'overname' of 'doorstart' staat. Nee, de curator heeft als laatste middel om nog wat centen uit de assets van EnergieFlex te kunnen wringen het klantenbestand voor een bepaald bedrag doorgegeven aan Innova Energie. Deze partij neemt dus enkel de lusten (iedereen is eventjes automatisch klant bij hen) over, maar uiteraard niet de lasten. Dus nee, er is geenszins sprake van een overname. Er is enkel een excelsheet, bij wijze van spreke, verhandeld. Dus nee, die eindafrekening wordt niet opeens aan je uitgekeerd.

tijger1
door tijger1 Oct 27, 2018 om 14:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u bent ook pas aan het begin van de zomer overgestapt, waardoor u een beetje teveel betaald zou hebben?

En als u twee maanden gestorneerd hebt en oktober niet betaalt, dan nog steeds een groot tegoed?

U hoeft ze niet te sommeren om een eindafrekening te maken, die komt vanzelf.

jo
door jordy Oct 27, 2018 om 15:54
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben het helemaal eens met Bighouse.
In de communicatie wordt alleen maar het belang van levering van energie benadrukt, dat dit 'gewoon' door gaat. Voor de meeste gedupeerden is dit NIET het probleem. Het probleem zit het in de teveel betaalde voorschotten. Dit hebben consumenten ten onrechte teveel betaald, en in tegenstelling tot een normale situatie, is de verwachting dat dit vergoed wordt middels de eindafrekening klein in geval van een faillissement. Hierover tot op heden geen enkele communicatie van betrokken partijen, hetgeen ik ook kwalijk vindt.

Er zijn een aantal mensen hier op dit forum die een bepaalde bord voor hun hoofd hebben of in sprookjes geloven, en waarschijnlijk zelf er lekker warmpjes bijzitten, en daardoor de realiteit mooier maken dan die is, waaronder Tijger1 en NEODUTCHIE. Ik vind dat een kwalijke zaak, bemoei je er gewoon niet mee.

De schade kan wel degelijk hoog oplopen, in mijn geval circa 1.400 euro. Het is vooralsnog afwachten hoeveel er nog in de boedel van Energieflex zit en hoeveel Innova Energie betaald heeft voor het klantenbestand. FEIT is dat Innova Energie vanaf 1 november de energieleverancier wordt, en dat je hier in ieder geval 30 dagen aan vast zit, gezien het opzegtermijn. Dan moet je wel op 1 november direct overstappen, elke dag later zit je een dag langer vast aan Innova Energie.

Laten we ook op dit forum proberen te zoeken naar oplossingen voor de gedupeerdren door de krachten te bundelen in plaats van modder naar elkaar gooien en doen alsof je het beter weet.

tijger1
door tijger1 Oct 27, 2018 om 17:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Eelke gedupeerden?

En u zit helemaal niet asn Innova vast. U kunt op 1-12 elke energieboer kiezen die u wilt?

En u zou gek op uw neus gekeken hebben, als er geen gas meer uit de leiding kwam, of dat het stopcontact dood was.

panter22
door panter22 Oct 27, 2018 om 18:50
6599 Antwoorden / Vragen

Je staat er niet bij stil dat een energieleverancier failliet kan gaan, maar het gebeurt nu wel. Dat betekent dat als je nog geld te vorderen hebt, dat je dat geld kwijt bent.
Bighouse en Jordy jullie moeten niet vergeten dat jullie zelf voor deze energieleverancier hebben gekozen. Gewoon omdat die de goedkoopste was. Goedkoop is in dit geval duurkoop geweest.
En wat betreft de juridische kant van de zaak, wat Consuwijzer, de Consumentenbond schrijven, dat is de juridische kan van de zaak.
Je hebt een contract gesloten met de energieleverancier. Kijk in je contract wat je precies hebt afgesproken.
Het komt er op neer dat je energie geleverd krijgt voor een vaste prijs per maand.
Je betaalt die maand niet alleen energie, maar ook vaste kosten, belasting. Je verbruik over dat jaar schat je zelf in en je betaalt elke maand 1/12 deel van het jaar.
Energieflex houdt zich aan haar deel van het contract en levert nog steeds energie.
Dat betekent dat jij je ook aan jouw verplichting in het contract moet houden, dus betalen wat afgesproken is.Als bij de  afrekening blijkt dat je teveel betaald hebt, dan zou je dat geld terug moeten krijgen. Maar de energieleverancier heeft geen geld meer. Dus dat geld is weg. Dat is altijd zo met een faillissement.

jo
door jordy Oct 27, 2018 om 20:30
3 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt Panter22, je verwacht het niet, maar gebeurt nu wel en daarom is de situatie nu anders dan normaal. Het klopt dat het een eigen keuze is geweest, maar dat betekent niet dat je als consument geen recht meer hebt om geld terug te vragen omdat je betaalt hebt voor iets wat je niet hebt gebruikt. De Consumentenbond heeft zelf Energieflex aangeraden dus je oordeelt heel snel door te zeggen dat wij louter voor de goedkoopste hebben gekozen.
De ACM is een toezichthouder die vergunningen verleent aan energieleveranciers, dit is een nutsproduct, zonder energie kun je immers niet leven. Dat is een heel andere situatie als wanneer een winkel bijvoorbeeld failliet gaat, dus je moet niet alle faillissementen over een kam scheren. Dit heet een gereguleerde markt. Daarom kan een situatie zoals Tijger1 schets dat er geen stroom of gas meer geleverd wordt nooit voorkomen, zolang de consument aan haar verplichtingen voldoet.

Je hoeft mij heus niet de les te lezen hoe een contract werkt, dat begrijp ik echt wel. In mijn situatie heb ik niet zelf mijn verbruik kunnen schatten (wederoom een verkeerde aanname van jou), en daardoor veel te veel betaald.
Ik heb aan al mijn verplichtingen voldaan, elke maand netjes betaald (goh weer een verkeerde aanname van jou), dus het is Energieflex die zich niet houd aan het contract door de teveel betaalde voorschotten niet terug te betalen. Maar.. ze hadden ondertussen wel geld om sponsorcontracten af te sluiten met voetbalclubs en ijshockeyclubs, beetje vreemd niet?

panter22
door panter22 Oct 28, 2018 om 09:00
6599 Antwoorden / Vragen

Natuurlijk mag je het te veel betaalde terugvragen en dat moet je ook doen.
Alleen zal er ws niets meer over zijn als jij aan beurt bent.
Dat het een andere situatie is dan als een winkel failliet gaat, dat klopt. Vandaar deze regeling waar je een brief over gekregen hebt.
Dat je in dit geval niet van de energie mag worden afgesloten. Was die regeling er niet, dan zat je nu in de kou want dan werd je wel afgesloten van energie.  Meer is er niet.
Ik lees jou de les niet, ik ken je niet eens.
Wat ik vreemd vind dat jij je verbruik niet in mag schatten. Nooit van gehoord.
Energieflex hield zich tot het faillisement nog steeds aan het contract. Pas na het faillisement niet meer en vanaf die datum worden de termijnbedragen niet meer geind. Dat je te veel voorschot hebt betaald, is na het faillissement pas aan de orde.
En sponsorcontracten afsluiten terwijl het slecht gaat met het bedrijf, dat is echt erg.

ja
door januitgroningen Oct 28, 2018 om 15:21
53 Antwoorden / 2 Vragen

Zeg Panter. Niemand wordt van Energie afgesloten. Alleen als je wanbetaler bent of je energierekeningen niet kan betalen. Dan kom je in een zwartboek terecht met de eventuele gevolgen van dien. Het schijnt erbij te horen door dit continue te onderstrepen onder het 'mom van 'wees blij, hoera, we hebben een nieuwe energieleverancier voor je gevonden zodat je niet zonder energie komt te zitten'. Ik persoonlijk zie dit slechts als een commerciele strategie'. Een soort van bangmakerij. En geheel onterecht.

Ik had liever gezien, dat er geen NIEUWE energieleverancier voor mij was gevonden. Want mijn contract wordt immers ontbonden per 1 november. Zodat ik nu de handen vrij had, om zelf mijn energieleverancier te kiezen per 1 november. Een hoop rompslomp kon mij dan ook bespaart blijven.  Er zijn nog immers 3 werkdagen.

Maar op de manier zoals het er nu aan toegaat, is alleen goed voor grote schuldeisers. Zoals de fiscus. Om nog wat geld op deze wijze te kunnen binnenharken via dat klantenbestand aan de hoogste bieder. De consument als ondergeschikt in deze constructie.

Topantwoord

me
door mein33 - Oct 27, 2018 om 18:10
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Opvallend is de agressieve toon die @jan......... meent te moeten aanslaan en dat terwijl hij alles beter meent te weten dan wie dan ook, ondanks dat hij de man met vragen is. ;-))

ja
door januitgroningen Oct 27, 2018 om 19:20
53 Antwoorden / 2 Vragen

Agressief?!

Lees even terug stap voor stap.

Je kan die Tijger alles vertellen, maar het schijnt niet door te dringen.

Lees daarin ook specifiek de reactie van Jordy.

Ik had vragen over die termijnbetalingen in eerste instantie. Naar mate ik mij verder in de zaak had verdiept, kwam er ook steeds meer onrecht om de hoek kijken en dus opmerkingen. Waaronder een gedwongen toegewezen energieleverancier, waar je vervolgens minstens voor 30 dagen aan vastzit. Dit mag niet mogen. Mijn contract is immers ontbonden op 31 oktober 23.59 uur. Dus moet ik het zelf kunnen bepalen! Wellicht worden we nu 2 x genaaid. Mocht deze toegewezen energieleverancier met torenhoge tarieven komen. Waar je dus minstens 30 dagen geen invloed op hebt!

Even stap voor stap teruglezen Meint ..

me
door mein33 Oct 27, 2018 om 20:08
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Mein33 heeft het e.e.a. terug gelezen, vandaar mijn opmerking !
Maar als dit uw gebruikelijke wijze van communiceren is, dan is het niet zo vreemd dat u uw eigen reacties normaal vind. ;-))

ja
door januitgroningen Oct 27, 2018 om 20:17
53 Antwoorden / 2 Vragen

Je hebt niets teruggelezen. Zoveel is duidelijk.

Wat Jordy ook schrijft;

Er zijn een aantal mensen hier op dit forum die een bepaalde bord voor hun hoofd hebben of in sprookjes geloven, en waarschijnlijk zelf er lekker warmpjes bijzitten, en daardoor de realiteit mooier maken dan die is,

me
door mein33 Oct 27, 2018 om 20:20
5658 Antwoorden / 28 Vragen

.

tenormin
door tenormin Nov 5, 2018 om 16:27
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@mein33, wel geinig dat @jan je toch een topantwoord geeft en vervolgens weer allemaal Zwarte Pieten gaat uitdelen. Wonderlijk man, die Jan. ;-))

ja
door januitgroningen Nov 18, 2018 om 18:19
53 Antwoorden / 2 Vragen

Dat is de kliek op dit Forum, dat elkaar het hand boven het hoofd houdt TENORMIN. En maken van zo'n tekst derhalve een topantwoord.

Ik ben er dan ook niet gevoelig voor.

Velen moeten hier niet reageren. Het zijn nietszeggende antwoorden. Vooral nu, waarin velen dit faillisement inmiddels hebben moeten doorstaan en de feiten daarin nu zeer duidelijk geworden zijn, blijkt dat de reaguurders er dan ook totaal naast te zitten.

Ik heb mbt dit onderwerp slecht een vraagbaak willen opstarten voor de gedupeerden. Niet voor de zgn betweters, die dit het forum van Kassa op vele onderwerpen voor zichzelf misbruiken als vertier om de dag daarmee door te komen.

ja
door januitgroningen - Oct 27, 2018 om 19:25
53 Antwoorden / 2 Vragen

Agressief?!

Lees even terug stap voor stap.

Je kan die Tijger alles vertellen, maar het schijnt niet door te dringen.

Lees daarin ook specifiek de reactie van Jordy.

Ik had vragen over die termijnbetalingen in eerste instantie. Naar mate ik mij verder in de zaak had verdiept, kwam er ook steeds meer onrecht om de hoek kijken en dus opmerkingen. Waaronder een gedwongen toegewezen energieleverancier, waar je vervolgens minstens voor 30 dagen aan vastzit. Dit mag niet mogen. Mijn contract is immers ontbonden op 31 oktober 23.59 uur. Dus moet ik het zelf kunnen bepalen! Wellicht worden we nu 2 x genaaid. Mocht deze toegewezen energieleverancier met torenhoge tarieven komen. Waar je dus minstens 30 dagen geen invloed op hebt!

Even stap voor stap teruglezen Meint ..

me
door mein33 Oct 27, 2018 om 20:14
5658 Antwoorden / 28 Vragen

1 x is meer dan genoeg. ;-))

tijger1
door tijger1 Oct 27, 2018 om 20:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Jan, u begrijpt er niets van, u hoeft helemaal geen 30 dagen bij Innova te blijven.

jo
door jordy Oct 27, 2018 om 21:03
3 Antwoorden / 1 Vragen

Een geruststelling Jan, het schijnt dat Innova gedurende de overgangsperiode van de eerste 30 dagen dezelfde voorwaarden biedt als Energieflex. Je lijkt er dan als klant niet op achteruit te gaan (los van de te veel betaalde voorschotten die je nog tegoed hebt).

jo
door jordy Oct 27, 2018 om 21:05
3 Antwoorden / 1 Vragen

Tijger1, wil jij als je blieft je mond houden.

ja
door januitgroningen Oct 27, 2018 om 22:23
53 Antwoorden / 2 Vragen

Dag Jordy Maar ze vermelden wel expliciet op hun website aan de klanten van EnergieFlex, '"Binnenkort ontvang je een aanbod voor een contract met zeer concurrerende vaste tarieven. Ik adviseer je om dat aanbod af te wachten. Daarna kun je altijd nog beslissen om je contract op te zeggen. Houd dan wel rekening met een opzegtermijn van 30 dagen’

Misschien interpreteer ik het dan niet goed. Vooral die laatste zin 'Houd dan wel rekening met een opzegtermijn van 30 dagen’

Maar stel dat ik overstap. Ook de rompslomp die je ervan krijgt. Eerst de afwikkeling van EnergieFlex. Vervolgens mag deze toegewezen nieuwe energieleverancier, zelfs al een bedrag van je bankrekening afschrijven. Dit vervolgens moet afwikkelen met INNOVA. Etc.

Wat mij vooral boos maakt, dat de ACM heeft liggen slapen. In 2016 had EnergieFlex al een negatief balans van 4.7 miljoen Euro. Ze mochten daarna doodleuk een 3-tal peperdure sponsor afsluiten. RTLZ heeft dit onlangs uitgezocht. De ACM moet veel opener communiceren. Dit door middel van hun website. Waarin je dit ook aanhaalt. Als consument heb je daar recht op. Daar is deze autoriteit ook voor opgericht. Misschien, was ik dan nooit in het avontuur gestapt van een EnergieFlex. Er waren op dat moment ook nog 3 goedkopere aanbieders. Maar persoonlijk kijk ik ook naar de langere termijn.

tijger1
door tijger1 Oct 27, 2018 om 23:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niet zo achter die collectieve contracten aanhollen. Zijn net zoals bij de zorgverzekeringen vaak duurder. Dus zelf uitkiezen en zelf regelen.

ja
door januitgroningen Oct 27, 2018 om 23:45
53 Antwoorden / 2 Vragen

Wie heeft het nu weer over 'collectieve contracten'. Dat staat er niet!

jo
door jordy Oct 28, 2018 om 11:13
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben het eens dat de communicatie erg tekort schiet door diverse partijen, met name ook door overheidsinstanties zoals de ACM. Dit vind ik zeer kwalijk. Ik heb ook twijfels bij hun toezicht, volgens mij hadden ze dit eerder aanmoeten zien komen of eerder moeten ingrijpen.

Ik ben bang dat het niet makkelijker gemaakt kan worden voor de consument, met de rompslomp die je schrijft inderdaad. Hier is het voor de consument van belang zeer scherp te zijn op de voorwaarden en kleine lettertjes die straks in de communicatie met INNOVA aangeboden wordt. Ik vind dat de ACM hier extra scherp op toe moet zien om de gedupeerden van Energieflex niet nogmaals bij INNOVA de dupe laten zijn van een faillissement waar zij zelf niets aan kunnen doen.

ja
door januitgroningen Oct 28, 2018 om 14:01
53 Antwoorden / 2 Vragen

Inderdaad. En een curator, dat zich beter sterk had kunnen maken door het totale bestaande klantenbestand met zowel de lusten als de lasten te laten overnemen. Ipv als veiligmeester dit klantenbestand bij de hoogste bieder te droppen. De consument is hiermee zeer slecht geholpen. De enige die daar garen bij spint, zijn de grote schuldeisers. En met name de fiscus. De consument als ondergeschikt. Dit moet anders geregeld worden in dit land. De schade is veel groter als huishoudens hierdoor in de financiele problemen raken, dan dat een fiscus een bedrag misloopt.

tijger1
door tijger1 Oct 28, 2018 om 15:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jan. Dat is de taak niet van een curator. En waarom zouden huisjoudens hierdoor in de problemen komen?

ja
door januitgroningen Oct 28, 2018 om 16:08
53 Antwoorden / 2 Vragen

En in het empatisch besef schiet je ook al te kort.

tijger1
door tijger1 Oct 28, 2018 om 22:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor doordrammerige zeurkousen heb ik al helemaal geen empathie.

ja
door januitgroningen Oct 28, 2018 om 23:03
53 Antwoorden / 2 Vragen

Die deed pijn hé

ja
door januitgroningen - Oct 27, 2018 om 20:24
53 Antwoorden / 2 Vragen

En Wim Kok heeft ons land in armoede gestort. Ook dat moet vertelt worden ;-)

tijger1
door tijger1 Oct 27, 2018 om 20:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog meer onzin.

me
door mein33 Oct 27, 2018 om 21:15
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Hoeveel was het ook alweer ? Oh ja, een kwartje !! Maar ook dat muntje is nog steeds niet gevallen!  ;-))

Trouwens, in eerdere tijd moest je muntjes kopen voor de gasmeter om van het gas gebruik te kunnen maken en als je je geen gasmuntjes kon veroorloven dan ging je letterlijk "van het gas af".
Zo zie je maar weer, 'vroeger  was het beter' geregeld dan nu, want toen kon een energieleverancier niet failliet gaan.

tijger1
door tijger1 Oct 27, 2018 om 23:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En toen kon Jan uit Groningen ook niet zo lang bazelen op internet, want dat was er nog niet.

ja
door januitgroningen Oct 27, 2018 om 23:51
53 Antwoorden / 2 Vragen

Al sinds 1994 op het Internet. Peperdure rekeningen, doordat ik nog moest inloggen via de telefoon op een server in Amsterdam.

De aanleiding was een televisieprogramma bij Veronica begin jaren 90 op de zondagavond gespresenteerd door Daphe Deckers en Adam Curry. Waar het fenomeen Internet ook aanbod kwam en werd enthousiast. .

ja
door januitgroningen Oct 28, 2018 om 17:40
53 Antwoorden / 2 Vragen

Het beleid van Kok en MEIN begint over een kwartje. Daarom blijven die gevestigde politieke partijen ook continue aan de macht. Doordat men zeer beperkt geinformeerd is. Of van horen zeggen. En nooit heeft verdiept in de politiek in het algemeen.

Er waren toestanden in het beleid van Kok, waar de gevolgen vandaag de dag nog steeds van zichtbaar zijn en zullen blijven. Huisvesting, Zorg etc. Om het essentiele in een mensenleven te benadrukken. En dat is niet de auto.

jw
door jwnanne - Oct 27, 2018 om 22:35
7 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een bestand klanten over neem dan doe je dit met de lusten en de lasten!

me
door mein33 - Oct 28, 2018 om 10:48
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@Jan.....

De reacties wijken nu wel heel erg af van de inhoud van uw topic.
Zou het verstandig zijn om terug te keren op het onderwerp :  "wat gebeurt er met mijn reeds betaalde termijn bedragen" ?

gerbera
door gerbera Oct 29, 2018 om 09:00
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@mein33 + 10

ja
door januitgroningen Oct 29, 2018 om 16:49
53 Antwoorden / 2 Vragen

Er ziten mensen op dit Forum, die zichzelf te veel op de borst kloppen alsof ze het allemaal weten. Op een enkele nagelaten.

Blijf afzijdig. Zodat het Forum écht een nut krijgt om mensen te informeren. Ipv op het verkeerde been te informeren.

ja
door januitgroningen Nov 5, 2018 om 15:45
53 Antwoorden / 2 Vragen

.

tenormin
door tenormin Nov 5, 2018 om 16:33
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Hebbie je punt gemaakt, Jan? ☺

Fr
door Fred1977 - Oct 31, 2018 om 11:49
1 Antwoorden / Vragen

Inmiddels ben ik in discussie met EnergieFlex, en wel om de volgende redenen:

1. Ze hebben mijn persoonsgegevens overgedragen aan Innova Energie zonder voorafgaande toestemming. Nu weet ik niet wat Innova Energie van mij weet en wat ze met deze gegevens zullen doen. Ik heb dit inmiddels gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens;

2. In Nederland zit je (als normaal betalende consument) nooit zonder energie. De netwerkbeheerder levert altijd door (https://www.gaslicht.com/blog/oeps-energiecontract-vergeten-af-te-sluiten/1183/). EnergieFlex maakt dus mensen bang voor niets. De overstap naar Innova Energie is puur een financiele overweging geweest (want ze hebben nu het klantenbestand kunnen verkopen). Ik had als klant gewoon een andere energieleverancier kunnen kiezen. Ik zit nu een maand aan deze leverancier vast.

Ik ben dus nog zeker niet klaar met EnergieFlex.

ja
door januitgroningen - Nov 5, 2018 om 15:46
53 Antwoorden / 2 Vragen

En de slimme meter heeft nu ook een nadeel. Gebruikers die handmatig hun meterstanden doorgeven zijn er beter bij gebaat, om een hogere meterstand door te geven. Zodat dit deel onder de failliete boedel blijft van EnergieFlex. Ipv van de torenhoge variabele tarieven van INNOVA waar je 30 dagen aan vastzit.

tenormin
door tenormin - Nov 5, 2018 om 16:35
16826 Antwoorden / 108 Vragen

En, @jan, ben je inmiddels overgestapt?

ja
door januitgroningen Nov 5, 2018 om 18:43
53 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tenormin,

Wel overgestapt uiteraard, maar compleet gewurgd door deze constructie, waardoor ik nog 30 dagen vastzit aan INNOVA. Dit eerst moet uitdienen.
Als eenling sta je machteloos. Terwijl deze constructie in juridische zin geen stand houdt, mocht je dit aanvechten. Maar dan moet je met een groepering zijn, dan weet ik zeker dat de rechter daaarin mee zal gaan. Als eenling ben je nu overgeleverd. Wel heb ik bezwaar gemaakt bij de autoriteit persoonsgegevens inzake de AVG. Omdat er is gesjoemeld met mijn gegevens naar een partij, waarin ik niet gekend ben

ja
door januitgroningen - Nov 6, 2018 om 16:20
53 Antwoorden / 2 Vragen

VARA KASSA moet een keer ingrijpen. Zodat het forum écht nut krijgt om mensen te informeren op basis van feitelijkheden. Vooral in dit soort zaken vanuit een faillisement heeft een ieder daar behoefte aan die ermee te maken heeft.

Men speculeert hier en bovenal nogal onsamenhangend.

Zoals 'u hoeft INNOVA niet te accepteren. Terwijl dat geenszins het geval is.

Door de curator is als een veiligmeester het complete klantenbestand verkocht aan de hoogste bieder ingaande 1 november jl.. Terwijl op hetzelfde moment je bestaande contract bij EnergieFlex is ontbonden.  Daarnaast was er een vensterperiode, waarin niemand iets mag. Waarin ook een energieflex niets meer mocht incasseren van je bank. De constructie waar gedupeerden mee te maken kreeg was ronduit fout. Daar was ik het ook totaal mee oneens. Een gesjoemel met mijn persoonsgegevens naar een partij waarin ik niet gekend ben. Een vensterperiode dat op 1 november werd opgeheven. Op hetzelfde moment mijn contract bij EnergieFlex werd ontbonden als eenzijdig! En op hetzelfde moment ook de levering werd voortgezet bij INNOVA.Het geeft de consument het nakijken. Pas nu heb je de vrijheiid om als consument te staan en te gaan waar je wilt, maar wel met inachtneming van de zgn opzegclausule.  Dit is een wurging ten top voor de consument. Een overlevering. Ik had ook graag gezien, 'INNOVA niet te willen accepteren', maar de praktijk is helaas anders.

Feitelijkheden, daar hebben de mensen vanuit het failliete EnergieFlex behoefte aan. Daar had ik graag aan willen bijdragen, maar werd prompt continue daarin lastig gevallen door zgn betweters, die het telkensmale het verpesten. Omdat het niet van objectieve informatie voorziet.

me
door mein33 Nov 6, 2018 om 17:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Beste jan........,

Hier klagen over reflectanten heeft weinig of geen zin.
Scroll naar de onderzijde van deze pagina en klik  onder het kopje 'service' op "contact", alwaar u uw ergernissen over de gewraakte forumdeelnemers aan de redactie kenbaar kunt maken.
Vergeet daarbij vooral niet uw eigen annonimus te vermelden, want sommige van uw reacties kunnen ook wel een fatsoens-stufje gebruiken !    ;-))

ja
door januitgroningen Nov 6, 2018 om 18:38
53 Antwoorden / 2 Vragen

En jouw moeten ze ook verbannen

panter22
door panter22 Nov 6, 2018 om 19:50
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt een verkeerde keus gemaakt door een contract te sluiten met Energieflex.
Die feilelijkheden noem je zelf allemaal. Alles is geregeld. Je hebt daar bericht over gekregen maar bent het er niet mee eens. Jammer. Kun je niets tegen doen.Ook forumleden of wie dan ook, niet,
Als de regeling er niet was dat Innova de energielevering tijdelijk overneemt, dan had je nu vanwege het faillissement geen gas en licht meer en zat je in de kou.
Was dat dan een betere oplossing?

ja
door januitgroningen Nov 6, 2018 om 20:44
53 Antwoorden / 2 Vragen

@Pantera Je staat alweer totaal buiten de werkelijkheid.

Laat jij jezelf allereerst informeren hoe het werkelijk zit, voordat je uberhaupt op dit forum reageert!

Dank U

tijger1
door tijger1 - Nov 6, 2018 om 20:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Van de site van Innova.

Hoe zit het met het bedenktermijn en het opzegtermijn nu Innova Energie de levering heeft overgenomen?

U heeft een opzegtermijn van 30 dagen. Stapt u toch voor die tijd over, dan gaan wij hier coulant mee om en zullen wij geen actie ondernemen. De door Innova Energie geleverde stroom en/of gas tot aan de overstap zal wel in rekening worden gebracht.

ja
door januitgroningen Nov 6, 2018 om 20:57
53 Antwoorden / 2 Vragen

Maar INNOVA weet ook dat dit 'gebruikelijk in de praktijk' nooit zal gebeuren.

Ook een nieuwe aanmelding bij een energieleverancier heeft zijn tijd nodig!

En het klopt wat ze zeggen, want er is geen contract en derhalve geen juridische basis om iemand in dat geval te houden aan een opzegtermijn van 30 dagen. Er is slechts een sprake van een levering.

Maar bovenal, laat jezelf allereerst informeren hoe het werkelijk zit voordat je uberhaupt op dit forum reageert.

Dit is ook mijn allerlaatste bijdrage. Mij zien ze hier niet meer. Er zijn veel betere forums voor het uitwisselen van informatie. En geen dwaalspoor!

( Panter) En dan ook zeggen, eigen schuld dikke bult, omdat energieflex te goedkoop zou zijn. En dat we verstoken zouden worden van energie in een geval als deze; ! alleen wanbetalers lopen dit risico ! Laat jullie jezelf allereerst informeren, voordat je met dit soort kletskoek op de proppen komt.

tijger1
door tijger1 Nov 6, 2018 om 21:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dag Jan.

me
door mein33 Nov 6, 2018 om 22:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@tijger1,

U begrijpt het nog steeds niet, net als ik, dat @jan........ het altijd beter weet dan wie dan ook en eigenlijk niet weet waarom hij dit topic is gestart.
Hij begrijpt ook niet dat 'wij' geen en 'hij' wel een probleem heeft en niet alleen met het failissement van het door hem gekozen administratiekantoortje, want een energieleverancier is niets meer of minder dan dat.  ;-)))

tijger1
door tijger1 Nov 6, 2018 om 23:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, Jan schreeuwt een heleboel, maar heeft blijkbaar nog steeds geen nieuwe leverancier. En dat krijgt hij ook niet voor € 0,57 per kuub.

Thijs12
door Thijs12 Nov 18, 2018 om 18:46
532 Antwoorden / Vragen

Ja die Jan die 30 dagen blijft als bijna de enigste.

tijger1
door tijger1 Nov 18, 2018 om 18:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tovh aardig van Jan voor Innova. :-))