P.
door P. van Lieshout Jan 9, 2020 om 18:47
Huishouden & energie

Energierekening

Mijn energieleverancier is Essent.
afgelopen december 2019 de eindafrekening ontvangen. Tot mijn verbazing is de eindafrekening €194,00 hoger ten opzichte van vorig jaar.

En terwijl ik minder gas en electriteit heb gebruikt!!

bij navraag bij Essent kreeg ik het antwoord : dit komt door de verhoging van de belasting.

 Bijna €200 verhoging van de belasting, kan dit kloppen?

waar kan ik meer duidelijkheid hieromtrent krijgen?

6874 14 Rapporteer

ro
door ron503 - Jan 9, 2020 om 18:59
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Begin 2019 is de energiebelasting flink verhoogd en dat is ook uitgebreid in de media geweest en er zijn zelfs kamervragen over gesteld omdat de energiebelasting onevenredig verdeelt zou zijn. Er was nog sprake van geweest dat de verhoging teruggedraaid zou worden maar daar voelde het kabinet weinig voor en heeft in alle wijsheid besloten pas in 2020 e.e.a. te veranderen.

getty
door getty - Jan 9, 2020 om 19:01
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Heel eenvoudig, pak de afrekening van het jaar daarvoor en vergelijk de tarieven en kosten.

tijger1
door tijger1 - Jan 9, 2020 om 19:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u nou de afrekening van december 2018 er naast legt, dan ziet u zo de verschillen.

panter22
door panter22 - Jan 9, 2020 om 19:12
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je geen bericht gehad van Essent dat je je mandbedrag beter kon verhogen?

zw
door zwaardvis - Jan 9, 2020 om 19:16
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Gelukkig gaat de energiebelasting dit jaar weer met ca 100 euro omlaag. In 2019 was er een extreme verhoging van de energiebelasting: hogere belasting, hogere ODE en veel lagere korting.

Th
door Thijs124 - Jan 9, 2020 om 19:23
289 Antwoorden / Vragen

Hier kun je de energiebelasting voor 2020 berekenen. Dan zie je vermoedelijk dat je komend jaar minder betaald!
https://www.gaslicht.com/energie-informatie/energiebelasting

mo
door mof - Jan 10, 2020 om 13:25
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat hangt van uw verbruik af. Ik weet niet hoeveel 200€ hoger is als ik niet uw volledige bedrag weet, is dat 400€ of 2000€? Of ...?

1paul
door 1paul - Jan 10, 2020 om 14:16
3144 Antwoorden / 0 Vragen

als je je maandbedrag begin vorit jaar niet verhoogd hebt kan dit zo maar paar tientjes per maand zijn ja, 200 euro klinkt mij dan ook niet vreemd...

va
door vanlotjegetikt - Jan 10, 2020 om 14:35
809 Antwoorden / Vragen

Kijk ook even naar dit verhaal
https://www.rijnmond.nl/nieuws/190683/Fout-bij-Stedin-52-duizend-klanten-energieleveranciers-de-dupe

wimmi20
door wimmi20 - Jan 10, 2020 om 15:12
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Mijn antwoord heeft niet echt iets te maken met de vraag.
Maar ik moet het ff kwijt.
Ik ben klant bij NUON.

4 maanden geleden werden mijn  energie meters vervangen door 'slimme' meters.
En onmiddelijk hierna ging mijn maandnota van € 130.- naar € 69.-.

RARA !

getty
door getty Jan 10, 2020 om 15:18
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik zou het voorschot maar weer snel zelf verhogen.

tijger1
door tijger1 Jan 10, 2020 om 15:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan zou ik maar flink reserveren voor de eindnota.

besseldekker
door besseldekker Jan 10, 2020 om 17:14
123 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, vier maanden geleden!

Waarschijnlijk was het voorschotbedrag van €130 een schatting gebaseerd op langeretermijnverbruik.

Daarentegen lijkt het bedrag van €69 gebaseerd te zijn op kortetermijnverbruik: en die korte termijn viel vier maanden geleden nu juist in de nazomerse periode dat er erg weinig energie wordt gebruikt.

Als die langetermijnschatting realistisch was, en als u inmiddels viermaal een voorschotbedrag van €69 hebt voldaan, dan heeft u in totaal €244 te weinig betaald: 4*(130–69). Ook ik zou u adviseren het voorschotbedrag te verhogen; niet tot €130 maar tot een bedrag zodanig dat u die vermoedelijke achterstand inloopt. Maar dat is uiteraard een eigen keuze.

ed
door edosantos - Jan 10, 2020 om 15:12
16 Antwoorden / 1 Vragen

Dat kan wel kloppen, de energiebelastingen zijn flink omhoog gegaan. Ik zit zelf overigens ook bij Essent en heb begin 2019 al automatisch een bericht gekregen dat mijn voorschot maandbedrag zou worden verhoogd. Als ze dat bij u niet hebben gedaan kan het inderdaad zijn dat u flink moet bijbetalen. Ik betaal liever wat meer voorschot met de kans dat ik aan het einde van het contractjaar wat terug krijg in plaats van dat ik veel moet bijbetalen, want dat valt altijd tegen. Je kunt het voorschot maandbedrag overigens eenvoudig zelf of laten aanpassen.

Donuts
door Donuts Jan 10, 2020 om 15:16
1203 Antwoorden / 2 Vragen

U doet niet anders dan een link naar een bepaalde site plaatsen. Ook nu weer volkomen overbodig. Maar u heeft mazzel, maak er een verhaaltje van en men heeft het spammen hier toch niet door.

besseldekker
door besseldekker - Jan 10, 2020 om 17:05
123 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan inderdaad kloppen. Zoals Mof zegt, kennen wij uw verbruik natuurlijk niet, maar bij een gemiddeld verbruik is het zeer waarschijnlijk dat zo'n bedrag aan de belastingverhoging te wijten is.

jimmysmith
door jimmysmith - Jan 10, 2020 om 20:00
26 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mij was het ook zo\n soort verschil ondanks iets lager verbruik.

Br
door BrendaDJSenKarel - Feb 12, 2020 om 14:13
35 Antwoorden / Vragen

Zou als eerste altijd even kijken of je al uit je contractperiode bent. Als je bijvoorbeeld een jaarcontract hebt, wordt deze niet automatisch geannuleerd. Waardoor je na het aflopen van je contract overgaat van vaste tarieven naar variabele tarieven. Deze laatstgenoemde variabele tarieven zijn over het algemeen hoger dan de vaste tarieven. Misschien dat dit een gedeeltelijke verklaring is, maar het kan natuurlijk ook zijn dat je verbruik omhoog is gegaan!