ba
door bartbo Nov 25, 2022 om 14:13
Huishouden & energie

Energieslachtoffer

Ik heb dit reeds in de Kassa brief geplaatst, weet iemand een oplossing?

Mijn vrouw heeft 24 uur per dag een zuurstofconcentrator nodig om nog een beetje menswaardig leven te leiden, het apparaat verbruikt 300 kw per uur, dus 7200 kw per dag. Nu wil het dat onze zorgverzekeraar (Menzis) slechts 1 euro per 24 uur vergoed en wij ver boven het prijsplafon uitkomen, ongeveer het dubbele, is Menzis niet verplicht om ons dat hoge bedrag te compenseren? Want anders zullen wij in de armoede vervallen.

3998 15 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 25, 2022 om 14:23
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, helaas en u bent niet de eerste en enige die hier aandacht voor vraagt. Mij advies in deze is contact opnemen met een instelling voor Sociaal en Maartschappelijke hulpverlening en daat vragen om hulp etc. Mogelijk kunt u hiervoor (via assistentiue van hen) steun krijgen van uw Gemeente.

Is uw vrouw lid van een patientenvereniging, klop dan daar aan (en of een seniorenorganisatie als u daar lid van bent. )

Raadpleeg ook de belastingdienst in hoeverre u daarvoor afrekposten kunt benutten of dit invloed heeft op (de hoogte van) de zorgtoeslag. ervan op de zorgtoeslag

marita5
door marita5 - Nov 25, 2022 om 14:31
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo bartbo ,

Deze vraag heeft u al eerder gesteld , lees hier de gegeven antwoorden .

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/zuurstof?id=605602

U kunt hier een petitie ondertekenen ,

https://vergoedstroomkosten.petities.nl/

Staat ook op de site van Menzis ,

  • Wanneer heb ik recht op een vergoeding voor zuurstofapparatuur?

mahadma
door mahadma - Nov 25, 2022 om 14:36
11520 Antwoorden / 51 Vragen

U bedoelt waarschijnlijk 300 Watt per uur, dus 7,2 KwH per dag ,is (gemiddeld) 219 KwH per maand = 2.628 per jaar.
Den Haag/070 is kennelijk bezig met dit soort uitzonderingen qua compensatie. Voor zover ik weet is hier nog weinig vaststaand over bekend. U kunt deze kosten m.i. wel als ziektekosten opvoeren bij de belastingdienst.

me
door mein33 - Nov 25, 2022 om 14:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U zou zich kunnen  wenden tot uw Gemeente om te bezien of er voor uw situatie een  financiële bijdrage kan worden verstrekt.

panter22
door panter22 - Nov 25, 2022 om 14:43
6599 Antwoorden / Vragen

Hoeveel stroom verbruik je per jaar.

Heb je al uitgerekend hoeveel je per maand extra aan stroom kwijt bent?
Je reageert wat paniekerig. Meten is weten. Pas als je kunt inschatten hoeveel euro je per maand extra kwijt bent dan normaal, dan kun je kijken of je rond kunt komen.
Nu heb je geen probleem met de rekening te betalen?
Soms kom je er niet onderuit om je spaargeld aan te spreken.
Bel met de belastingtelefoon over de aftrekbaarheid van stroomkosten voor het zuurstofapparaat.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/contact/content/belastingtelefoon
info Longfonds:
https://www.longfonds.nl/nieuws/vergoeding-energiekosten-wat-vindt-en-doet-longfonds

ju
door juliomariner - Nov 25, 2022 om 14:50
1311 Antwoorden / 2 Vragen

De tip van Heremiet over de patientenvereniging vind ik een erg goede. Waarom zelf het wiel uitvinden als zij dit misschien al hebben uitgezocht. Zij weten vaak ook veel beter waar, welke en hoeveel subsidie u eventueel kunt krijgen.

getty
door getty - Nov 25, 2022 om 17:35
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Indien u hierdoor in de financiële problemen komt, kan u bijzondere bijstand aanvragen
( indien geen vermogen)

Dit is u ook al eerder geadviseerd, heeft u al actie ondernomen?

Iv
door Ivo W - Nov 25, 2022 om 23:26
727 Antwoorden / Vragen

300kW? Nee, daar klopt niets van.

Waarschijnlijk bedoelt u 300W. En indien dat daadwerkelijk volcontinu verbruikt wordt, dan komt dat op 7,2 kWh er dag. Afhankelijk van uw elektriciteitsleverancier & contract kost dat dan grofweg tussen de €3,50 en €7,- per dag.
Maar de meeste elektrische apparatuur gebruikt niet de hele tijd het maximale vermogen van de aansluitwaarde. Hoe het precies is bij een zuurstofapparaat weet ik niet, maar ik kan mij zo voorstellen dat wanneer een persoon in rust is er veel minder behoefte is aan zuurstof dan tijdens (lichte) inspanning zoals het uitvoeren van eenvoudige huishoudelijke taken. En dat het zuurstofapparaat dan ook veel minder hard moet werken wanneer de gebruiker in rust is. En tijdens die vele uren per etmaal dus ook aanzienlijk minder elektriciteit verbruikt dan wat er als zogenaamde 'aansluitwaarde' aan vermogen wordt vermeld. Met daardoor in de praktijk dus geen 7,2 kWh per dag aan verbruik.

panter22
door panter22 - Nov 26, 2022 om 07:07
6599 Antwoorden / Vragen

Info zorginstituut Nederland:
https://www.zorginstituutnederland.nl/Verzekerde+zorg/a/ademhalingshulpmiddelen-zvw

Zuurstofapparaten

Een verzekerde kan in aanmerking komen voor een zuurstofapparaat of zuurstofconcentrator met toebehoren, als hij rechtstreekse toediening van zuurstof nodig heeft. Onder toebehoren kan ook de houder van een zuurstoffles voor bevestiging op een rolstoel of rollator vallen.

Ook de elektriciteitskosten (stroomkosten) voor het gebruik van een zuurstofapparaat of zuurstofconcentrator worden vergoed vanuit de basisverzekering. Het uitgangspunt hierbij is een volledige vergoeding van de stroomkosten van een zuurstofapparaat of zuurstofconcentrator. Dit houdt in dat zorgverzekeraars een zo reëel mogelijke vergoeding moeten vaststellen, rekening houdend met de ontwikkelingen op de energiemarkt. Het Zorginstituut kan verder geen uitspraak doen over wat een reële vergoeding is. Het is aan de zorgverzekeraars om hier verdere invulling aan te geven.

1paul
door 1paul - Nov 26, 2022 om 09:39
3101 Antwoorden / 0 Vragen

als je de nieuwe aanbieding hebt van de energieleverancier stuur deze dan op naar je zorgverzekeraar en ei de volledige vergoeding van hen.

zorginstituut meld dat je volledig vergoed moet worden in deze.

ro
door ronny530 - Nov 26, 2022 om 12:47
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Dit soort apparaten worden door de basis zorgverzekering vergoed en worden de kosten voor het stroom gebruik deels vergoedt. De vergoeding voor het stroomverbruik kan in 2023 veel hoger uitvallen mede omdat de energiekosten gestegen zijn en het stroomverbruik boven het ingestelde plafond gecompenseerd gaat worden. Het gemiddelde jaar verbuik van het apparaat komt neer op 7,2 Kwh per 24 uur tel daar het stroomverbuik van huishoudelijke apparaten bij op komt u op een gemiddeld stroomverbruik van zeg 11 Kwh per 24 uur uit. Op jaarbasis is dat 1100 Kwh meer dan het huidige plafond van 2900 Kwh verbruik en zal op de dan geldende stroomprijs in rekening gebracht worden. Uw geval en die van vele anderen heeft de aandacht van de regering want het kan en mag niet zo zijn dat noodzakelijke apparatuur die de gezondheid ten goede komen en de stroomkosten gecompenseerd moeten gaan worden.

ba
door bartbo - Nov 26, 2022 om 13:57
37 Antwoorden / 36 Vragen

DOOR IVO W - NOV 25, 2022 OM 23:26
481 ANTWOORDEN / VRAGEN

300kW? Nee, daar klopt niets van.

Nou,ik heb hier de mail die Air LiQuide mij op verzoek gestuurd heeft voor mij liggen, en er staat, omtrent de zuurstofconcentrator die mevrouw gebruikt. Het apparaat verbruikt 280-300 kw per uur, dit is gemeten bij 3 liter perminuut. Met vriendelijke groet Kind Regards  Meilleures Salutations.
Trouwens mijn vrouw heeft dit apperaat 24 uur per dag aan staan en deze machine pomt ononderbroken door de zelfde liters of mijn vrouw nu in beweging is of rust, dus deze machine blijft onveranderd doorpompen. Mischien dat u berekeningen niet kloppen?

panter22
door panter22 - Nov 26, 2022 om 14:16
6599 Antwoorden / Vragen

Het gemiddelde stroomverbruik voor een 2 persoons huishouden in 2860 kwh
https://www.engie.nl/product-advies/gemiddeld-energieverbruik/gemiddeld-stroomverbruik
Het energieplafond is 2900 m3.
Mahadma rekende uit dat het stroomverburuik van het zuurstofapparaat 2628 kwh.
Daarmee rekening houdend, heb je 5500 kwh per jaar nodig.
Dus het zuurstofapparaat kost je 2628 x het hoogste tarief
Als je rekent met het tarief boven het prijsplafond, dan kost het je in het ongunstigste gaval €135 per maand.
https://www.essent.nl/content/overessent/actueel/index.html/tijdelijk-hogere-tarieven-essent-per-1-januari/
Door de verhoging van het minimumloon, kan het zijn dat je de extra stroomkosten daarvan kunt betalen.
Bovendien krijg je €360 per jaar van de zorgverzekering en kun je de extra stroomkosten van de inkomstenbelasting aftrekken.
Dus geen paniek.

mo
door mof - Nov 28, 2022 om 12:20
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, Menzis is dat niet verplicht.

de
door dejeeper - Nov 28, 2022 om 13:41
54 Antwoorden / 0 Vragen

Weet u zeker dat deze zuurstofconcentrator 300 kw per uur gebruikt? Ik neem aan dat dit watt moet zijn?
Overigens heb ik dit er van kunnen vinden:
(26) Stroomkosten thuisbeademing nu ook vergoed - Kassa - BNNVARA