frankdh
door frankdh Sep 21, 2017 om 14:44
Huishouden & energie

Energieverbruik is geschat op 10% van gem dmv defecte slimme meter

Het schijnt dus dat mijn slimme meter al zo'n 3 jaar kapot is.

Het voordeel van zo'n slimme meter zou moeten zijn dat je dus niet elk jaar de meterstanden hoeft door te geven aangezien alles dan op afstand gelezen kan worden. Ideaal, gemak dient de mens toch?? Dus jaren niet naar omgekeken tot afgelopen week...

Ik ben n.a.v. de lage termijn bedragen die ik nu ineens betaal (€ 60,-) toch maar eens gaan uitpluizen.
Het blijkt dus dat Eneco nu ongeveer 3 jaar al een schatting maakt van mijn energieverbruik, deze schatting stellen ze op ongeveer 250 kWh per jaar. Dit terwijl een gemiddeld huishouden van 2 personen op ongeveer 2200 kWh zit!!! Ja u leest het goed ze schatten dus 10% van het gemiddelde.

Hoe kunnen ze dit doen?? Ik begrijp hier echt geen pepernoot van. Voordat de meter blijkbaar kapot was hebben ze de juiste standen afgelezen en zat ik op gemiddeld verbruik. Op basis waarvan kunnen ze dan nu ineens op een schatting van maar 10% van het gemiddelde zitten??

En ja uiteraard, had ik beter kunnen opletten. Maar kom op, gemak diende de mens toch?? Alles automatisch laten afschrijven en aflezen, nergens meer naar omkijken zoals de huidige maatschappij dit wenst??

Maar goed toch is mij verteld door Eneco dat het mijn verantwoordelijkheid blijft. Ja makkelijk hoor en hebben ze deels ook zeker gelijk in. Maar waar ligt de verantwoordelijkheid om mij even mede te delen dat de meter kapot is? En waar ligt de verantwoordelijkheid om een schatting te maken van maar 10% van het gemiddelde??? Toch niet bij mij mag ik aannemen...

Stedin is inderdaad langs geweest bij mij en zeiden dat er iets vervangen moest gaan worden, maar dat dit wel waarschijnlijk wat hakwerk zou betekenen omdat de leiding via de buren ofzo zou lopen. Nou zoals je al leest weet ik nog niet precies wat ze moeten doen, maar iets gehoord over een kapotte meter heb ik niet gehoord. Overigens is Stedin ook nog niet geweest hoor om dit te repareren, terwijl ze ongeveer 9 maanden geleden dit geconstateerd hebben. Als het al niet langer geleden is.

Ze zullen allemaal wel geen meldingsplicht hebben helaas, maar dit kan toch ook niet?
Ze willen ons wel bedienen door slimme meters aan te schaffen, maar bedienen ons niet als ze opmerken dat iemand maar 10% van het gemiddelde betaald. Een klein belletje of mailtje zou genoeg moeten zijn om je klant op de hoogte te brengen dat er iets niet helemaal goed verloopt!?!?

Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet, wil ze het liefst aanpakken op grond van de constatering van de veelste lage schatting die ze hebben gemaakt en op welke basis ze dit hebben gedaan??
Kan iemand mij iets zeggen wat nu verstandig is?

1747 10 Rapporteer

getty
door getty - Sep 21, 2017 om 15:02
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Allereerst heeft u zelf hier een grote hand in, door niet na te denken dat een dergelijk laag bedrag niet kan.

Verder, u moet betalen wat u gebruikt, dus daar komt u niet onderuit. Wel kunt u wijzen op de verjaring, ze mogen de herberekening slechts over 2 jaar doen gelden.

ma
door marnix1 Sep 21, 2017 om 16:05
256 Antwoorden / 22 Vragen

getty, wat heeft TS dan gebruikt?

ge
door george321 - Sep 21, 2017 om 15:02
390 Antwoorden / 1 Vragen

Feit is en blijft dat de energie verbruikt is en linksom of rechtsom betaald zal moeten worden. U had met die € 60 per maand voorschot kunnen vermoeden dat er "mogelijk" iets fout zat. En dus aan de bel trekken. Anderzijds is Eneco ook niet vrij van schuld aan deze. Zij moeten u minimaal een voor u aanvaardbare betaal regeling moeten aanbieden. Stedin heeft ook een behoorlijke steek laten vallen. Ga eens naar het Juridisch loket in uw gemeente. Zoals eerder geschreven, let op de verjaringstermijn van twee jaar.

kv
door kvjapio - Sep 21, 2017 om 15:10
281 Antwoorden / Vragen

Kom op, daarom laat ik mijn energiekosten juist niet automatisch afschrijven. Dus zie ik elke maand onmiddellijk mogelijk verschillen.

getty
door getty - Sep 21, 2017 om 15:13
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Tav de verjaring : wijs op de methode Vink als u dit aanhaalt ta.v. de navordering

ne
door neodutchio - Sep 21, 2017 om 15:20
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Een slimme meter is niet alleen voor het op afstand uitlezen. Met de juiste apparatuur krijgt u zelf inzicht in het verbruik. Zo kunt u zoen wanneer er energieslupers gebruikt worden. Dat u nooit naar de standen kijkt wil niet zeggen dat u vrijuit gaat.
Er zal nu een nieuwe schatting gedaan moeten worden van de afgelopen 2 jaar en deze zal u gewoon moeten betalen. Gelukkig heeft u geld overgehouden door het lage voorschot, kunt u het daarmee betalen.

frankdh
door frankdh - Sep 21, 2017 om 15:36
3 Antwoorden / 2 Vragen

Dank allen voor de reactie. Uiteraard is dit ook mijn eigen schuld en had ik dit eerder kunnen constateren. Hierin ben ik ook te makkelijk geweest door te denken "het zal wel, we verbruiken inderdaad weinig elektra en zij kunnen dit toch aflezen, dus zal wel kloppen".

Maar ik ben met name teleurgesteld dat zij dus geen schappelijke schattingen maken. Ik maak ook wel eens een schatting en deze maak ik zo dicht mogelijk naar de werkelijkheid. Dus als het gemiddelde verbruik van een 2 persoons huishouden rond de 2200 kWh ligt, dan begrijp ik niet waarom ik 248 kWh voorgeschoteld krijg? Ja gebaseerd op afgelopen jaar zeggen ze, maar het laatste jaar dat de meter het wel deed zat ik ook op het gemiddelde, dus vind dat ze daar een flinke steek laten vallen.

Maar ik zal eens langs juridisch loket gaan, dank!

Ge
door Genee - Sep 21, 2017 om 15:48
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Als de meter al 3 jaar stuk is kunnen ze uw werkelijk verbruik toch niet achterhalen.
Dat ze het veel te laag ingeschat hebben is toch in uw voordeel of moet u nu alsnog meer gaan betalen?
Komen ze nu dan met een nieuwe schatting?
Wat verstandig is, lijkt me als u geen nieuwe schatting heeft gekregen, geen slapende honden wakker maken.
Wanneer er wel een nieuwe schatting is, kunt u de geschillencommissie vragen of dit toegestaan is.

tijger1
door tijger1 - Sep 21, 2017 om 15:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als die meter volgens zeggen al zo'n drie jaar kapot is, hebt u toch al in ieder geval twee jaar een jaarafrekening gehad? En ik weet natuurlijk niet hoelang u die "slimme" meter al hebt, maar dan zou u toch de allereeste keer al opgevallen moeten zijn dat het verbruik wel minimaal was?

En dan moet u toch ook het tweede jaar al een laag termijnbedrag zijn gaan betalen?

Verder is het verhaal heel wonderlijk, want de meter zou kapot zijn, maar na negen maanden nog niet vervangen door Stedin. En ze zouden ineens moeten gaan hakken ivm de leiding naar de buren?

En bent u nu dan aangeslagen doir Eneco voor het verbruik wat niet gemeten is? Daar lees ik niets over.

frankdh
door frankdh - Sep 21, 2017 om 16:11
3 Antwoorden / 2 Vragen

Nee ik ben reeds nog niet aangeslagen door Eneco, ik heb nu waarschijnlijk de slapende honden wakker gemaakt.
Dus bij de eerstvolgende meting vrees ik dat er een behoorlijk aanslag aan zit te komen. Ja eigen schuld absoluut. Maar vanuit Eneco kant verdient dit zeker geen schoonheidsprijs!!!

Iemand van Eneco vertelde me vandaag dat het verbruik wat ze dus geschat hebben bij mij (248 kWh), dat dit normaliter het verbruik is van een leegstaand huis. Dit is dus het punt waar ik verschrikkelijk boos over ben. Ze weten dat ze een zeer onlogische schatting maken, waarom dan toch doen?? Waarom niet even een belletje naar de klant en melding maken?? Ja eigen verantwoordelijkheid bla bla... Waarom neemt men een slimme meter? Omdat men er dan geen omkijken meer naar heeft! Althans dat dacht ik ;-)
Ik heb wel gelijk mijn maandbedrag laten verhogen, voordat de schuld nog groter wordt.

Maar goed dames en heren, ik weet voldoende en ga eens kijken wat ik bij het juridisch loket kan halen. Dank!

simon55
door simon55 Sep 21, 2017 om 16:41
1556 Antwoorden / 5 Vragen

En dan n leegstaand huis met verbruik. Wat n wonderlijke maatschappij

tijger1
door tijger1 Sep 21, 2017 om 17:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ simon55. Een cv ketel heeft ook stroom nodig.

jo
door jorisw - Sep 21, 2017 om 19:11
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dit heeft uiteraard niets met de slimme meter te maken. Een ouderwetse meter kan ook defect raken.