Bk
door Bkassa Apr 14, 2019 om 16:51
Huishouden & energie

Energieverkopers

Vraagje naar aanleiding van de uitzending "Telefonische verkoop energiecontracten vaak illegaal" 13 april 2019.
En als deze mensen aan de deur zijn geweest en je hebt getekend om jou verbruik gegevens op te vragen maar niet hebt getekend om ze mij een aanbod te doen en ze vertrekken beledigd en boos.. En hoe weet ik dan of ik vast zit aan een contract? als ik geen mail heb gezien omdat deze misschien in mijn spam-box is binnen gekomen en ik die automatisch leeg?

1171 9 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Apr 14, 2019 om 16:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zou u in vredesnaam tekenen om gegevens op te vragen?

U moet NOOIT. Aan de deur iets tekenen, behakve voor ontvangst van een pakje.

Een spambox moet u bekijken voordat u die leegt. Automatisch legen is onverstandig.

Maar als u geen mail teruggestuurd hebt met een bevestiging, zit u nergens aan vast.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 14, 2019 om 17:03
7155 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt uw huidige leverancier voor de zekerheid inlichten dat u bent benaderd door een concurrent maar dat er geen sprake van is dat u wilt overstappen. Scheelt een hoop gedoe.

diumenge
door diumenge - Apr 14, 2019 om 17:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ga er dan maar vanuit dat ze je handtekening vervalsen en dus doen alsof je aan een contract vastzit.

"...  en ze vertrekken beledigd en boos ..."

Bk
door Bkassa - Apr 14, 2019 om 17:55
2 Antwoorden / 1 Vragen

Tijger, soms gaat het niet zo goed met mensen en ben je (alleenstaande vrouw) op dat moment psychisch zwak voor zulke aggressieve verkoop praat.
Ook niet iedereen heeft verstand van zulke zaken, toen hij om een tweede handtekening vroeg, om een aanbod te mogen doen per mail begon ik het erg vreemd te vinden en heb ik gewijgerd, waarop hun reactie (2 jongen mannen) erg intimiderend was. Dus oordeel niet te snel als mensen om hulp en advies vragen, ze voelen zichzelf vaak al erg stom dat  dit hun is overkomen. Mijn spam-box kijk ik altijd na maar het kan natuurlijk zijn dat zoiets mij is ontgaan.. verder bedankt voor u reactie

tijger1
door tijger1 Apr 14, 2019 om 21:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik oordeel helemaal niet snel. Ik adviseer u om NOOIT aan de deur uw handtekening te zetten voor niks niet. Ook niet op straat.  Geen belangstelling deur dicht.

Neem een ketting op de deur, kunt u hem makkelijk weer sluiten, hoe agressief men ook is.

Of een spionnetje in de deur zodat u kunt zien wie er staat en vraag eerst wie er is.

Als u zo simpel over te halen bent, moet u zichzelf beter beschermen.

En u schrijft zelf dat u uw spambox automatisch leegt. U moet wel kijken van wie er iets komt, voordat u ze weggooit.

tenormin
door tenormin Apr 15, 2019 om 00:37
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Begrijp dan niet dat u dit een top antwoord vind als u er later tegen in gaat, antwoord is natuurlijk goed. Dus wat meer assertiviteit uwerzijds zou helpen.

Bk
door Bkassa - Apr 14, 2019 om 18:23
2 Antwoorden / 1 Vragen

Sjoppie, bedankt voor je reactie. Ik neem morgen contact op met mijn huidige leverancier.

sjjoppy
door sjjoppy Apr 14, 2019 om 18:42
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Graag gedaan @bkassa.

marita5
door marita5 - Apr 14, 2019 om 18:27
11494 Antwoorden / 15 Vragen
gerbera
door gerbera - Apr 14, 2019 om 22:11
7348 Antwoorden / 14 Vragen

en je hebt getekend om jou verbruik gegevens op te vragen

Ik weet hoe handig en opdringerig de energiebeunen aan de deur kunnen zijn maar op dat moment had er bij u een lichtje moeten gaan branden. Uw verbruik krijgt u jaarlijks in een overzicht van uw energieleverancier dus wat viel er op te vragen.
Mocht er ooit weer zo'n beun bij u voor de deur staan, laat u niet overrompelen zeg geen interesse te hebben. En dat u de spambox leeg maakt betekend dat u geen akkoord heeft gegeven dus ook geen contract heeft. Houdt wel uw bankrekening in de gaten en mocht de zgn "nieuwe" energieleverancier geld incasseren storneer dit direct. Volg tevens de tip van @sjoppie.

aurora1
door aurora1 - Apr 14, 2019 om 22:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom meldt u dat over vrouw zijn? Dat doet toch helemaal niet ter zake? Alsof vrouwen achterlijk zijn. Psychisch zwak? Wat veronderstelt u wonderlijke dingen van vrouwen. Bijna beledigend voor (andere) vrouwen.
Doe niet open, dan wel direct de deur weer dicht na “geen interesse, dank u”. Kopen en tekenen aan de deur, telefoon, ergens buiten moet u nooit doen. Men wil geld aan u verdienen. Als u iets (veranderen) wilt dan heeft u daar toch geen colporteurs voor nodig? Zoiets kunt u dan toch wel zelf bedenken en initiatief voor nemen?

tenormin
door tenormin Apr 15, 2019 om 00:39
16816 Antwoorden / 108 Vragen

+10 @aurora1. Inderdaad, alsof we.... zijn.

panter22
door panter22 - Apr 15, 2019 om 08:42
6599 Antwoorden / Vragen

Die verkopers krijgen een opleiding om het product te verkopen.
Geef ze geen kans hun verhaal te vertellen en ga niet in discussie.
Direct melden dat je geen interesse hebt.
Begin maar eens met oefenen door een collectant weg te sturen.
Je kunt op een andere manier ook wel geld geven.
Je zult zien dat het je steeds gemakkelijker afgaat.