Gr
door Grmlll Jan 21, 2021 om 08:08
Huishouden & energie

Energiezuinig nieuwbouw heel hoog verbruik

Hallo, wij wonen in een recent opgeleverd nieuwbouwproject met 20 huishoudens in geïsoleerde energiezuinige nieuwbouwwoningen. Nu is het bij meerdere huishoudens, 13 van de 20, opgevallen dat de energiekosten enorm zijn toegenomen en dat het verbruik van een 1 persoons huishouden op niveau van 4 persoons huishouden ligt tussen 600 en 700 kWh i.p.v 190. Maandelijkse kosten zijn 3 tot 4 x hoger. Alle woningen zijn voorzien van dezelfde warmtepomp en zonnepanelen.
Iemand ervaringen hiermee en/of ideeën waar dit aan kan liggen?

16414 16 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 21, 2021 om 08:26
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Een groot deel van de energierekening wordt bepaald door het gebruik van apparaten en lampen. Dit heet het huishoudelijke energieverbruik. Grote energieslurpers zijn apparaten die de hele dag aanstaan, zoals een netwerkcomputer of een waterbed en apparaten met een groot vermogen zoals een plasma-tv en een wasdroger. Hier heeft u als bewoner veel invloed op.

https://www.bewustnieuwbouw.nl/vraag-antwoord/energieverbruik/#

Misschien zouden de meters nagekeken moeten worden als het niet aan bovenstaande redenering ligt.

justmeagain
door justmeagain Jan 21, 2021 om 23:20
623 Antwoorden / 8 Vragen

Wie heeft er in hemelsnaam nog een plasma tv? Zeker niet de mensen die dit soort woningen uitzoeken.

panter22
door panter22 - Jan 21, 2021 om 08:31
6599 Antwoorden / Vragen

Het verbruik van 190 kWh zal het gemiddelde verbruik zijn per jaar, na aftrek van de opbrengst van de zonnepannelen.
In de zomer wek je meer stroom op met de zonnepanelen dan je verbruikt. In de winter is het omgekeerde het geval. 'Nu gebruik je veel energie voor licht en verwarming.
Je moet er eerst 1 jaar in hebben gewoond en dan kun je pas kijken of je op ongeveer gemiddeld 190 kWh zit.
Bovendien wil een nieuwbouwhuis het eerste jaar nog wel eens wat vochtig zijn, zodat je dan meer stookkosten hebt.
En je zit nu meer met thuiswerken en kinderen die op hun kamer zitten. Dat kost ook extra energie.

diumenge
door diumenge Jan 21, 2021 om 08:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zo'n extreem verschil kan je op deze manier volgens mij niet verklaren, in 3 a 4 maanden zitten ze met dit verbruik al op het oude jaar verbruik tenslotte.

panter22
door panter22 Jan 21, 2021 om 08:47
6599 Antwoorden / Vragen

Je kent de gemiddelde berekening niet. En het is altijd aan de lage kant.
Als je nu permanent met het hele gezin thuis zit en de hele woning op 20 graden houdt, dan heb je meer kosten.
Sommige werkgevers betalen al een bijdrage voor thuiswerken, En wat doen die 7 gezinnen dan anders dan die 13?

diumenge
door diumenge - Jan 21, 2021 om 08:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Lijkt mij meer een zaak om met de projectontwikkelaar op te nemen, dit is wel een heel extreem verschil. Onder de aanname dat naast de nieuwe woning er weinig wijzigingen in andere apparatuur zijn, lijkt mij dit een onmogelijk verschil. Zeker als het het geval is bij 13 van de 20 huishoudens. Dit vraagt om onderzoek.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 21, 2021 om 08:47
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Als u een koopwoning heeft is het m.i. een goed idee om contact op te nemen met https://www.eigenhuis.nl/contact/#/ . Zie oook deze info: energiekostenberekenen.nl/hoge-energierekening-de-mogelijke-oorzaken/  Hoe dan ook is het een probleem dat vaker lijkt voor te komen.  Het is wel zo dat het reeele verbruik eerst goed is berekeken naa geruime tijd en niet binnen relatief korte tijd (u geeft aan recent).  U kunt ook uw huidige energie leverancier raadplegen en dan is ook de vraag: heeft u allemaal dezelfde?

1paul
door 1paul - Jan 21, 2021 om 09:19
3132 Antwoorden / 0 Vragen

warmtepomp neemt nu eenmaal stroom om te verwarmen en gas stookt u niet meer dus die kosten gaan er vanaf en tellen op bij stroomverbruik.

als u een jaar in de woning woont kun je zien wat verbruik maar OOK opbrengst is, pas dan kun je oordelen of je meer of minder verbruik hebt in totaal....

ne
door neodutchio - Jan 21, 2021 om 11:08
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Tegenwoordig wordt gaskookplaat gebouwd. Om zonder gas toch te kunnen verwarmen is electriciteit nodig. Ten opzichte van andere huizen zal je dus meer stroom verbruiken, maar dat compenseert met het niet meer hebben van gas.
Het ligt ook aan de ligging van het huis of er meer of minder verwarmd moet worden. Een tussenwoning is goedkoper te verwarmen dan een eindwoning. Met het weinige informatie dat u geeft is er geen duidelijkheid te verschaffen waar het aan zou kunnen liggen.

Gr
door Grmlll - Jan 21, 2021 om 11:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

13 huishoudens hebben tot nu toe gerapporteerd in een groepsapp, 1 woning is nog niet bewoond, van de 13 zijn er 3 tweepersoons huishoudens de overige 10 zijn 1 persoons huishoudens. Allemaal dezelfde warmtepomp, zonnepanelen, woningbouwvereniging, verschillende energie leveranciers. Wij snappen dat kosten kunnen verschillen bij verschillende energie aanbieders maar het verbruik aan kWh is waar we naar kijken. Dat er verschil in verbruik is door gebruik van apparatuur en temperatuur verwarming en dergelijke en dat je daar invloed op hebt begrijpen we ook.
Concreet in mijn situatie is het nu zo dat ik bij dezelfde leverancier zit dan in vorige woning. Wel een grotere woning heb maar een tussenwoning die volledig goed geïsoleerd nieuw is gebouwd. Ik heb alleen paar led lampen extra die af en toe aan gaan t.o.v. vorige woning. Mijn jaarverbruik stroom was 1394 kWH en gas 347m3. Kosten per wintermaand stroom 26 en gas 32. Op basis van december wordt mijn jaarverbruik stroom geschat op bijna 4100 en daarbij is belangrijk te melden dat de warmtepomp twee weken uit heeft gestaan omdat deze stuk was. Het verbruik in de afgelopen 3 weken is al meer dan in heel december. Ik ga uitkomen op ongeveer 200 euro per maand en dat is een enorm verschil t.o.v. 60. En met dit grote verschil worden de andere huishoudens ook geconfronteerd. We zijn aan het zoeken naar mogelijke oorzaken en diverse energie leveranciers hebben aangegeven dat het verbruik wel hoog is en dat vreemd is. We gaan in overleg met de woningbouw hierover.

Ho
door Hommer Jan 21, 2021 om 14:44
30 Antwoorden / Vragen

Dit klinkt nog niet heel logisch. Uitgaande van een redelijk hoge kW/h prijs van €0,25 per kWh zou uw geschatte jaarverbruik aan stroom u €1025 kosten. Daar komen nog bij de netwerkkosten en vaste kosten van uw leverancier en gaat vervolgens een paar honderd euro aan korting energiebelasting vanaf. Zou op €100per maand uitkomen en dat is nog veel.
En hierbij is geen rekening gehouden met terugleveren.

Wellicht ook eens kijken naar hoe goed de verwarming is ingeregeld. Waterzijdig inregelen kan van pas komen.

panter22
door panter22 Jan 21, 2021 om 15:56
6599 Antwoorden / Vragen

Het is goed dat jullie met de verhuurder gaat praten over het verbruik.Mocht er toch iets aan de hand zijn met die warmtepomp, dan heb je dat op tijd gemeld.
Je kunt niet automatisch uitgaan van het verbruik in je vorige huis. Met een gasverbruik van 347 m3 per jaar, dan stook je niet en zit je de hele winter in de kou,
Hou je de temperatuur in huis wel constant op minimaal 17, 18 graden? Of zet je de thermostaat op 10 of lager en begin je te stoken als je thuis komt? Dan gebruik je een hoop energie.
Neem eens elke dag de meterstand op, of desnoods 's morgens en 's avonds. Met alleen melden dat je een hoop energie verbruikt kun je niet zoveel. Je kunt beter speuren naar het tijdstip waarop er veel gebruikt wordt.

rj
door rjw - Jan 21, 2021 om 14:36
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Begin met een compleet overzicht te maken van alle elektriciteitsgebruikers en vul daarbij in wat volgens de fabrikant het verbruik moet zijn. Begin dan met uitschakelen van de verbruikers van de grootste naar de kleinste verbruiker en kijk of je het energieverbruik navenant zie teruglopen. Doe dat vervolgens totdat alles uitstaat. Dan zou je moeten kunnen waar het probleem zit. Je kunt ook nog als extra check alles uitzetten en de verbruikers 1 voor 1 even aanzetten en kijken of je wat geks ziet op de meter.

ro
door ronny530 - Jan 21, 2021 om 18:16
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Nieuwbouw woningen zijn door de gebruikte materialen nog relatief vochtig en dat vocht zal er eerst uit moeten. Zeker in de wintermaanden waarin meer warmte gevraagt wordt en goed ventileren niet gedaan wordt duurt het langer voordat het vocht uit de woning is verdwenen. De opbrengst van zonnepanelen is in de winterperiode zeer laag met als gevolg dat het stroomgebruik stijgt. Als u uit gaat van 190 Kwh op jaarbasis dan weet u pas na een jaar of dat ook zo is omdat dan het rendement van de zonnepanelen mee gerekend worden want die opbrengst in de zomermaanden compenseert het verbruik in de wintermaanden. De energieleverancier schat uw energie verbruik in op basis van een soortgelijke woning zonder rekening met zonnepanelen e.d. te houden. Het lijkt mij zaak om het gebruik goed te monitoren en zodra de zonnepanelen rendement gaan opbrengen het voorschot naar beneden aan te passen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jan 21, 2021 om 19:13
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Woningbouw dus huurhuis.....

Jammer dat je dit niet gelijk melde....

maar  bouwvocht, een vochtig huis  moet je harder stoken dan een droge dus 1e jaar is bij  vrijwel elke warmtebron  hogere kosten.
Ook op Gas gestookte ketel is 1e jaar flink hogere,   in de zomer flink  ramen open en drogen,  maar in najaar opgeleverde  heb je hoge kosten helaas.

De woningbouw vragen  of je niets fout doet,  bij een WTW unit  zul je bij  1 raampje open een ontregeld systeem krijgen en hoog verbruik.
Een WTW Unit moet de ventilatie doen en bij 1 of meerdere ramen open is die uitzetten enige wat kan.
Door laten  draaien is energie verspillen en vele hebben nog geen ervaring  ermee en maken deze fout.

Zelf had ik  2 woningen opgeleverd,   een Echtpaar had 3x hoger verbruik dan gezin met 3 kinderen, dus 2 om 5....
Bleek  elke ochtend raam open... en ja,  dan  blaas je alles weg.
Als je de knop niet hoger zet of systeem uit is 3x meer betalen mogelijk helaas....

Nu  ze de  Energie rekening zagen,  zij betaalde flink bij, buren kregen geld terug,  zelfde aantal panelen....
Je moet leren hoe je een energie zuinig huis moet  gebruiken en geen fouten maken.
Of kreeg je alleen de sleutels en verder niets... komt helaas ook vaak voor.

Vooral bij huur woningen bij 2e bewoner  die zelfde fouten maakte...

h.
door h.terpstra - Jan 22, 2021 om 11:39
202 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou de energie meter maar eens testen. Plaats zonder problemen parralel een analoge el. meter over de slimme meter. klein kunstje voor een vakman.
Laat hem niet testen bij het Nuts bedrijf. Het is een laboratorium meter. Daar testen ze altijd goed. Met een dikke rekening als "beloning"..!
Waarschijnlijk is het een gasloos huis. Heeft de politiek al snikkie. geregeld..Mag geen huis meer gebouwd worden met een aardgas aansluiting.
In ons omringende landen krijg je subsidie als je op aardgas gaat. Let ook op, of de warmte pomp wel goed aangesloten zit. Die krengen draaien 7 * 24 h..
365 dagen.. Succes. Groet, Henk.

ja
door janbrinkhaus - Jan 22, 2021 om 11:53
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo , heb het zelfde gehad.  Bellen met de plaatser leverde op dat de fabriekant kwaM en concludeede dat alles verkeerd was ingesteld , de vloerverwarming en het warm water werden  beide alleen maar elektrisch verwarmd. Ga de plaatser nog we een mail sturer ivm het hoge verbruik .

mo
door mof - Jan 22, 2021 om 11:55
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De kosten hebben niet per definitie met het verbruik te maken. Kijk eens naar de vaste lasten.
zulke gezamenlijke projecten zijn altijd riskant omdat je niet eenvoudigkunt overstappen naar een andere aanbieder. Als er dingen misgaan betaalt iedereen daaraan mee.

la
door lagerweij - Jan 22, 2021 om 12:45
31 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben jurist en heb dit al eenpaar keer gehoord. Bij gekoppelde verwarmingssystemen bleek soms  warmte door kruipruimte van diverse huizen te gaan die niet voor dat huis bestemd was maar wel berekend werd. .Bv. 1 persoonshuis, veel afwezig, verwarmingskosten 2 maal hoger dan buren met 4 kinderen.
Nutsbedrijf reageert laconiek,meter geeft aan je moet betalen. Deze persoon heeft  zelf onderzoek gedaan blijkt dat koppeling inderdaad verkeerd is. Wat doet nutsbedrijk na herstel aansluiting. Ze kijken na 1 jaar wat verschil in kosten is, dan zijn ze bereid het verschil terug te betalen. Dit soortgelijke zaken komen meermaals voor.in nieuwbouw, die conform nieuwe alternatieve verwarmingssytemen opgeleverd wordt, het zijn blijkbaar kinderziekten hopen we dan maar.

h.
door h.terpstra - Jan 22, 2021 om 13:14
202 Antwoorden / 1 Vragen

Aanvulling op mijn eerder bericht. Ga en laat ook eens informeren of de zon panelen wel goed aangesloten zijn. Dit zijn huurwoningen. Die gaat men zo goedkoop mogelijk bouwen. 1 omvormer op alle panelen niet goed werkend en alle panelen leveren niet meer . Serie schakeling zoals goedkope kerstboom verlichting.. Meer dan de helft van de panelen is niet goed of helemaal niet aangesloten. Voorbeelden te over.. Groet, Henk.

graafie
door graafie - Jan 22, 2021 om 15:43
2 Antwoorden / 0 Vragen

Recent opgeleverd? Betekent dat dus december?
Want u schrijft dat geschat verbruik op gegevens van december gebaseerd zijn...

Verder is de energievraag voor verwarming voor een woning in de maanden oktober tot en met april hoog. Als hij goed geïsoleerd is, kan deze periode iets korter zijn.

Verder was december een zeer zachte maand en uw verwarming stond twee weken uit. Dus dat er in januari meer verbruikt is is logisch. De maand was kouder, en de verwarming heeft langer gewerkt.

Tevens is december de maand met het minste licht, en de stand van de zon is ook laag waardoor de instralingshoek op de zonnepanelen ook op zijn slechtst is. Waardoor het rendement dus laag.

In de zomer zal dit rendement veel hoger zijn. Meer zonuren en hoger rendement door instralingshoek. (beste rendement meestal in mei omdat de panelen dan nieterg warm worden. Want als ze warm worden gaat rendement vaak ook omlaag)

Deze punten gecombineerd zorgen dus voor een hoog verbruik in december en een nog hoger verbruik in Januari.

Maar als het goed is zal er in de zomermaanden zo goed als niets verbruikt worden. Dus dan wordt het gemiddelde maandgebruik op jaarbasis een stuk lager, en zou je dus met een stuk lager maandvoorschot toe kunnen.

Ook wordt er dan volop opgewekt en kom je dan dus eigenlijk op een negatief verbruik. Waardoor je dan eigenlijk geld toe moet krijgen.

Nu kun je dit gemiddelde verbruik over een jaar natuurlijk tezamen met de gemiddelde opbrengst natuurlijk gaan schatten, en je maandvoorschot daarop aanpassen en dus minder betalen. Maar kans is dat er dan een hoge jaarafrekening komt.

Het maandbedrag zo houden is het minst risicovol want je betaalt vast (veel) te veel, en dan krijg je dat aan het eind van het jaar terug.

Tevens kun je na een jaar in het huis gewoond te hebben dus pas echt een realistische schatting maken.

Verder heb je als het goed is een slimme meter, en monitoring op je zonnepanelen. Hiermee kun je bij je energieleverancier kijken wat het verbruik en de teruglevering per dag is. En eventueel dit vergelijken met de monitoring van het zonnesysteem.

Mocht dit alles nog niet tot bevredigende en of sluitende antwoorden leiden, dan opspelen richting verhuurder.