Enexis wil míjn meterstand weten. Maar ik zit bij Essent. Ben ik dat verplicht
Ben ik dat verplicht om door te geven. Ze kunnen dat toch ook aan Essent vragen
Topantwoord
Even voor een duidelijke beeldvorming:
U zit NU bij essent en bent van plan over te stappen naar eneco. Is dit juist?
Uitgaande van deze anamnese is het reeel dat u de start meterstand voor eneco ook even doorgeeft aan eneco. En natuurlijk de eindstand voor essent doorgeeft aan essent, lijkt mij niet echt bepaald hogere wiskunde.
Als ik het fout begrijp, a u b uitleg hoe dan wel.
Enexis zal dat niet mogen vragen aan Essent. Iets met AVG
De meter zal in dit geval eigendom zijn van Enexis. Enexis is namelijk een netbeheerder in grote delen van Nederland. De netbeheerder is verplicht om eens in de zoveel tijd de meterstanden te verifiëren. De huurder van de meter, cq gebruiker van het pand waar de meter gemonteerd is is wettelijk verplicht mee te werken aan het verzoek om toegang tot de meter te verlenen voor de meter opnemer. . Bij hardnekkige weigering kan de netbeheerder desnoods via de rechtbank toegang tot de meter eisen. Die eis zal in praktijk altijd worden toegewezen en dan komt de netbeheerder vervolgens 'gewoon' langs in gezelschap van de deurwaarder, slotenmaker en politie om de meterstanden op te nemen. Alle kosten voor de rechtszaak, deurwaarder, slotenmaker etc zullen dan worden verhaald op de gebruiker van het pand die geen toegang wilde verlenen.
U haalt dingen door elkaar. Enexis is een netbeheerder en die gaat dus over de meter. Zeker als meneer geen 'slimme meter' heeft moet Enexis er af en toe aan te pas komen om de standen te vragen en soms fysiek op te nemen. Enexis is geen concurrent van Essent. Enexis is het vroegere onderhoudsbedrijf van Essent, dat Enexis is gaan heten nadat de vrije energiemarkt in 2004 een ding werd.
Wij hebben hier als netwerkbeheerder Tennet, weet dus waar ik het over heb.
Tennet beheert alleen het hoogspanningsnet. Ik denk niet dat u een rechtstreekse aansluiting op het hoogspanningsnet heeft. Of heeft u een hoogoven danwel olieraffinaderij in uw tuin staan? Of bent u tuinder met eigen gascentrale? Normale consumenten hebben namelijk géén aansluiting op het net van Tennet.
Stedin
Nee ik zit al jaren bij Essent. Ze wilde eerst een slimme meter plaatsen. Dat heb ik geweigerd. Nu willen ze de meterstand weten. Via een brief.
Essent wil alleen maar energie leveren. De netbeheerder, in dit geval Enexis, heeft opdracht alle analoge meters te vervangen door slimme meters.
Dat dit geweigert kan worden is voor sommigen mooi meegenoemen
Energieleveranciers plaatsen helemaal geen meters, dat doen netbeheerder. En ik dacht ook eigenlijk dat die de standen juist doorgeven aan de energieleveranciers maar dat kan met die nieuwe meters wel eens veranderd zijn. Blijft er niets geks aan een netbeheerder die de stand opvraagt, net als dat die netbeheerder ergens volgend jaar uw meter ook gaat vervangen.
"Dat heb ik geweigerd". Waarom? Deze weigering impliceert dat u denkt dat een slimme meter iets slechts is, iets dat niet te vertrouwen is. Een slimme meter zorgt er alleen maar voor dat u nooit meer zelf de standen hoeft door te geven, dat standen continu doorgegeven worden zodat er een veel duidelijker beeld ontstaat van uw verbruik (wat heel handig is als u een keer moet bijbetalen en niet goed kan plaatsen waarom dat is), etc. Wellicht bent u kritisch op de digitalisering van de wereld vanuit privacy-overwegingen. Terecht. Maar dat is in het geval van slimme meters echt totaal niet aan de orde.
Ik vind het verrassend hoe u niet snapt dat het één uit het ander volgt. U weigert een slimme meter. Dan snapt u toch ook wel dat u de standen dus zelf moet doorgeven? En dat doet u aan Enexis. Hoe moeilijk is dit nou?
Zoals gemeld is Enexis de netbeheerder en Essent de energie leverancier. U heeft geen slimme meter, dus moet Enexis bij u de meterstand komen opnemen of u vragen deze door te geven. Enexis geeft de standen door aan Essent.
Essent is uw energieleverancier en Enexis is de netbeheerder. Dit zijn dus 2 verschillende bedrijven waarvan Enexis als netbeheerder uw meterstanden kan opvragen. Dus ja gewoon opgeven.
Enexis is de netbeheerder en daarmee de eigenaar van de gas en elektra meters in uw woning. U bent wettelijk verplicht uw medewerking te verlenen aan het vaststellen van de juiste actuele meterstanden door de netbeheerder, in uw geval Enexis. U zult dus gehoor moeten geven aan het verzoek om de standen door te geven.
Sterker nog: wanneer Enexis een meter opnemer bij u langs stuurt, bent u (na controle van het legitimatiebewijs) verplicht om deze medewerker binnen te laten en toegang te geven tot uw meterkast.
Wanneer u dit allemaal weigert, dan kan dat een hele dure grap voor u worden.
U heeft blijkbaar een account bij Essent. Ik heb er een bij Delta. Wat denkt u als een andere leverancier mij vraagt om info? Ik reageer er niet op. Dat kunt u ook doen. Verplichtingen zijn wat mij betreft helemaal niet aan de orde.
Enexis is geen andere, concurrerende leverancier. Enexis is een netbeheerder/netwerkbedrijf. Zij onderhouden alle fysieke elementen van het energienetwerk, dus leidingen, verdeelkastjes, meters. Zeker als meneer geen slimme meter heeft (hij is zelf zo 'slim'... geweest om een slimme meter te weigeren) moeten er natuurlijk standen worden doorgegeven. Soms doe je dat bij de energieleverancier (eigenlijk niets anders dan de partij die de adminstratie doet), maar één keer in de zoveel tijd moeten die standen natuurlijk wel gecontroleerd worden, anders kun je daar natuurlijk mee frauderen. Omdat de netbeheerder over de meter gaat is het dus de netbeheerder die die standen controleert.
@GEWOONADJE: als al ook door anderen gezegd, gewoon doorgeven om simpelweg problemen te voorkomen. De netbeheerde is eigenaar van de meter en heeft het recht om dat te vragen. En waarom zou u geen slimme meter willen? Het maakt het opgeven van meterstanden onnodig en u ontvangt dan tevens iedere maand een overzicht van uw leverancier met daarin uw energieverbruik van afgelopen maand en verschil met de vorige maand naast een overzicht van gemiddelde situaties m.b.t. verschillen gezinssamenstelling/woning. Daarbij wordt dan indie er aanleiding toe wordt gezien een aanpassing van uw maandelijkse voorschot bedrag gedaan. De reden daarvan is dat dan bij aanpassing het positieve of negatieve saldo bij de eind/jaarafrekening dan zo gering als mogelijk is.
Hoe dan ook: voldoen aan de vraag van de netbeheerder. (Ps. Essent maakt voor de levering aan u gebruik van het netwerk van ENEXIS en dus 'zit u ook bij die netbeheerder'.)
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Contract youfone ontbinden
sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht.
je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af
Lees meer
Nationale energie beheer
Heb probleem met nationale energie beheer
Zij hebben me onder valse voorwendselen overgezet van budget energie naar mega energie waar in straf boeten kreeg wat niet beloofd was zij hebben het geprobeerd op te lossen en contract ontbonden met mega en me geplaats bij gewoon energie en me belooft dat ik 250 euro binnen 8 weken terug gestort zou krijgen maar onder tussen al 12 weken niets nu kree
...
Lees meer
Mag iemand na retour zending en blijkbaar wat stuk gegaan maar eist nu de helft
heb een pakket teruggestuurd binnen 1 uur na levering heb het naar eer en geweten goed verpakt maar tijdens vervoer is er waarschijnlijk een klein haakje waar op een klein pankje moet rusten stuk gegaan ze zeggen dat ze het nu niet meer kunnen verkopen nou nu een nieuw hangertje met 2 kleine spijkertjes erin en hij is als nieuw maar hij eist nu de helft van de aankoop 54 euro vindt het nogal w ... Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer