he
door hennybouman Feb 18, 2016 om 18:40
Huishouden & energie

Enie

Ik vroeg een offerte aan bij enie.nl Arnhem voor het vervangen van een defecte inverter van onze zonneinstallatie.

Krijg ik als antwoord.

Geachte heer, mevrouw,

Wij kunnen u hier niet van dienst zijn.
Wij hebben deze merken en/of Chinese produkten niet in ons assortiment.
Met vriendelijke groeten,
enie.nl Arnhem en Nijmegen

Dit antwoord slaat nergens op. Ik vroeg helemaal niet of ze chinese producten hadden. Ik vroeg of ze een oplossing hadden of om een merk wat ze wel in hun assortiment hadden. Wat een klantonvriendelijkheid. Deze behoort dus bij de zonnepanelen cowboys wat mij betreft. En blijkbaar hebben ze helemaal geen zin in een klus.

Zijn er meer mensen met zo'n ervaring.

8385 10 Rapporteer

Gerry1969
door Gerry1969 - Feb 18, 2016 om 18:44
3449 Antwoorden / 25 Vragen

U vraagt om dit merk. Zij gaan er dus vanuit dat u deze wilt hebben. Ze antwoorden dat ze deze niet kunnen leveren. U heeft tijdens de aanschaf van uw zonne-installatie blijkbaar voor Chinese spullen gekozen.
Diewilik

he
door hennybouman Feb 18, 2016 om 22:30
2 Antwoorden / 4 Vragen

Nee hoor, ik vroeg juist alternatieven en ik heb het niet over chinese spullen gehad.

tijger1
door tijger1 - Feb 18, 2016 om 19:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien even bellen en zeggen dat u ook genoegen neemt met een ander merk, voordat u ze hier op het net gaat beschuldigen? Of wellicht aankloppen bij de leverancier van uw installatie, of zijn die al failliet?

he
door hennybouman Feb 18, 2016 om 22:35
2 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb juist gevraagd om alternatieven. Zij begonnen over chinese spullen. Het probleem met mijn huidige leverancier is dat zij de zonneinstallatie zeer slecht hebben opgeleverd. Inverters die op het platte dak in het water lagen, een opbrengst die 1000kWh lager is dan zij hadden berekend en ga zo maar door. Om die reden zoek ik een betrouwbare installateur.

hutch
door hutch - Feb 18, 2016 om 19:20
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Als u dat zo gevraagd heeft, dan hebben zij of uw mail niet goed gelezen (en/of begrepen), of zij hebben teveel klandizie......

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Feb 18, 2016 om 19:22
11969 Antwoorden / 15 Vragen

U plaats hier alleen de reactie, plaats ook eens uw vraag/mail exact zoals u 'm gesteld hebt.

he
door hennybouman Feb 18, 2016 om 22:36
2 Antwoorden / 4 Vragen

Sorry vergeten, zie verder op in deze berichten.

Cookies
door Cookies - Feb 18, 2016 om 19:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Walgelijk om een bedrijf zo zwart te maken. Misschien denken zij wel: je koopt rommel bij een bedrijf en wij krijgen de kruimels om het weer op te knappen.

he
door hennybouman Feb 18, 2016 om 22:02
2 Antwoorden / 4 Vragen

Heb ik ze zo zwart gemaakt dan. Ik heb alleen de feiten weer willen geven. Ik heb inmiddels een uitgebreid excuus van de eigenaar van dit bedrijf gekregen en ze hebben aangeboden dat ze deze offerte alsnog willen maken.

jo
door jorisw - Feb 18, 2016 om 20:39
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zie eerlijk gezegd niet wat er zo raar is aan die reactie. Gewoon kort en zakelijk.

he
door hennybouman Feb 18, 2016 om 22:37
2 Antwoorden / 4 Vragen

Blijkbaar was de eigenaar het toch niet zo eens met het antwoord. Hij heeft uitgebreid excuses gemaakt en een offerte aangeboden.

he
door hennybouman - Feb 18, 2016 om 21:27
2 Antwoorden / 4 Vragen

Sorry, dit was de vraagstelling.

Geachte heer, mevrouw,

Wij hebben een zonneinstallatie met 9 Enecsys inverters en 13 LDK zonnepanelen. Op dit moment is er 1 defect.

Wilt u mij aangeven wat hier de mogelijkheden zijn.

Bijvoorbeeld:

  • Kan de inverter worden gerepareerd.
  • Door welk merk en type kan hij worden vervangen indien nodig.
  • Zijn er bij een ander merk inverter verloopkabels nodig.
Wilt u voor de vervanging van de Enecsys inverter een offerte maken. Alles is zonder ladder bereikbaar.

Met vriendelijke groet,

diumenge
door diumenge Feb 18, 2016 om 22:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Gezien de vraagstelling inderdaad een wat vreemde reactie van dat bedrijf.

Topantwoord

hutch
door hutch - Feb 18, 2016 om 21:28
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ik vroeg een offerte aan bij enie.nl Arnhem voor het vervangen van een defecte inverter van onze zonneinstallatie. Krijg ik als antwoord.

Geachte heer, mevrouw,
Wij kunnen u hier niet van dienst zijn. Wij hebben deze merken en/of Chinese produkten niet in ons assortiment.
Met vriendelijke groeten, enie.nl Arnhem en Nijmegen

Dit antwoord slaat nergens op. Ik vroeg helemaal niet of ze chinese producten hadden. Ik vroeg of ze een oplossing hadden of om een merk wat ze wel in hun assortiment hadden.

Als deze vraag zo gesteld is aan dat bedrijf, is het inderdaad een zeer vreemde reactie.
TS vraagt om een oplossing of naar een ander merk, niet naar Chinese onderdelen.
Het zou beter zijn als dat bedrijf oplossingsgericht denkt.

r.kemperman
door r.kemperman Feb 19, 2016 om 15:44
423 Antwoorden / 4 Vragen

Het bedrijf laat duidelijk weten dat zij niet willen knutselen aan een Chinese installatie.
Waarschijnlijk omdat ze een ervaring hebben dat vaak bij reparatie / vervanging van een deel andere delen ook kapot gaan of omdat andere merken niet passend zijn.

Tevens heeft het bedrijf gewoon geen zin om te werken aan een installatie welke zij niet geleverd heeft.
Daar kan ik me een hoop bij voorstellen.

jo
door jorisw Feb 19, 2016 om 18:28
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het is niet aan ons om te bepalen voor welke doelgroep het bedrijf wil werken. Het is nogal aanmatigend om te stellen dat het bedrijf oplossingsgericht zou moeten werken. De enige die dat bepaald is dat bedrijf.

me
door mein33 - Feb 19, 2016 om 17:58
5658 Antwoorden / 28 Vragen
Ro
door RonGelder - Feb 22, 2016 om 19:33
1 Antwoorden / Vragen

Reactie van enie.nl/arnhem.

We hebben ook nog enkele positieve emails gewisseld. Voor de overzichtelijkheid:

————————————————
Op 18 feb. 2016 23:34 schreef <arnhem@enie.nl>:

Oei meneer Bouman,

Hier gaat iets mis in de communicatie.
De merken die u noemt zitten niet in ons assortiment.
Die zou u dan bij ons gekocht hebben voordat ik bij enie.nl kwam. Dat vraag ik nog na.
Dat is geen vluchtgedrag of onwil. Ik ging er van uit dat een andere leverancier, nl. die wel Enecsys heeft, u hier sneller van dienst kan zijn dan ik.
Kan ik u morgen bellen?
Mailt u mij dan uw telefoonnummer.

Mvg,
enie.nl/arnhem

————————————————
On 18-02-16 23:53, HennyBouman wrote:

Beste Ron,

Morgen ben ik de hele dag onderweg dus niet bereikbaar.

Sorry maar na uw antwoord ontplofte ik eigenlijk wel want ik kreeg een heel ander antwoord dan hetgeen ik gevraagd had.

Wij hebben helaas zeer slechte ervaringen met cowboys dus op zo‘n antwoord zat ik net even niet te wachten. Een keer bijna opgelicht, is op sbs6 geweest, en vervolgens een slechte installateur met 2,5 jaar ellende met de installatie. Ik ben dus zeer snel geraakt op dit vlak en ben snel klaar met een slecht antwoord. Het is niet anders, deze markt is nu eenmaal zo. Wij zoeken een oplossing en eindelijk eens een betrouwbare installateur. Die zijn nauwelijks te vinden helaas.

Ik zoek niet perse een Enecsys, ieder goed merk mag.
Ik zoek dus nog even verder.
Nog een fijne avond.

Met vriendelijke groet,
HennyBouman

————————————————
Op 19 feb. 2016 17:13 schreef <arnhem@enie.nl>:

Geachte heer Bouman,
Beste Henny,

Ik begrijp de achtergrond en zeker uw irritatie nu een stuk beter. Het was zeker niet mijn bedoeling het kookpunt te verhogen.

De snellere oplossing, en wel via een leverancier die wel Enecsys levert, blijkt inmiddels achterhaald door de situatie van de fabrikant.
Ik wil alsnog een bijdrage leveren, om ook de andere kant van het enie.nl gezicht te laten zien.

Wij hebben inderdaad enkele mindere beoordelingen, maar ook nogal wat tevreden klanten. Zo werkt het met moderne media en dat gaan wij niet uit de weg.

De beste oplossing is om de Enecsys onderdelen te vervangen, en wel door SolarEdge (USA), SMA (Dtsl.) of Steca (Dtsl.). Dan is er geen gedoe meer over leverbaarheid bij toekomstige storingen. Bovendien is, bij calamiteiten, de brandweer minder gesteld op micro-omvormers vanwege de .

De omvormer keuze is afhankelijk van de schaduwveroorzakers op of bij het dak: gaspijpjes, schoorsteen, dakkapel, bomen etc.

Is er geen sprake van schaduwwerking dan hermonteren we de panelen aan een SMA of aan een Steca omvormer. Prijstechnisch is dat het voordeligst.
Is er wel sprake van schaduw dan hermonteren we met SolarEdge. Ieder paneel krijgt dan een optimizer en de omvormer verzorgt de aansturing van ieder paneel.

In tegenstelling tot de 9 micro-omvormers krijgt u nu één centrale omvormer. Deze wordt inpandig gemonteerd, vaak op zolder of vliering, en van daaruit een kabel naar de meterkast. De juiste route daarvan bekijken we tezamen. U kent uw huis het beste, met alle koofjes en kabeldoorvoer mogelijkheden. Via de pc/laptop/mobiel kunt u de prestaties van het systeem zelf monitoren.

Als de kabels aan de LDK panelen nog enige lengte hebben, dan kunnen de connectoren evt. worden vervangen en zal de hermontage geen probleem zijn.

Wat wil ik nog graag weten:
- zitten de panelen op een schuin of een plat dak.
- indien schuin dak: zitten de draagprofielen op het dakbeschot geschroefd of aan de pannelatten gehaakt.
- wat is de WP waarde van ieder LDK-paneel of wat is het typenummer. Dat bepaalt nl. het vermogen van de omvormer.
- heeft u misschien foto's van de installatie en route van de bekabeling binnen/buiten de woning. Liefst van panelen tot en met meterkast.

Hierna kan ik een kostenopgave maken.

Heeft u vragen of opmerkingen dan kunt u mij bellen of emailen.

Met vriendelijke groeten,
enie.nl/arnhem

————————————————
On 20-02-16 12:39, HennyBouman  wrote:

Beste Ron,

Alle inverters vervangen is denk ik niet aan de orde, ik heb het ze overigens wel voorgelegd. Ik vermoed zo dat de verzekering dat niet gaat betalen omdat de andere 8 inverters nog werken.

Wij hebben 13 panelen die maar maximaal 1800 kWh per jaar opbrengen. Dit komt omdat XXXX de zaak fout heeft berekend en niet optimaal heeft gelegd. Zij hebben ons veel mooiere waarden beloofd, namelijk minimaal 2450 kWh/jr. Als ze toen eerlijk waren geweest over de opbrengst hadden wij deze installatie nooit laten aanleggen. Bij de aanleg is alles fout gegaan, Inverters die op het platte dak waren gelegd, die lagen dus in 2 cm water na een regenbui, daar konden ze niet tegen. Ja en ga zo maar door. Daarom noem ik ze ook cowboys. Dat is gewoon de reden dat ik nu een andere installateur zoek.

Met onze huidige opbrengst is het niet mogelijk om een nieuwe investering binnen een redelijke termijn terug te verdienen, of de verzekering moet dit willen betalen. Tevens zitten wij vast aan micro inverters vanwege schaduw door 2 dakkapellen en een schoorsteen. Volgens XXXX was dat geen enkele belemmering vanwege het gebruik van micro inverters.

Het zal er dus waarschijnlijk op neer komen dat alleen de defecte inverter mag worden vervangen.

Wat betreft uw vragen:
De panelen zitten zowel op het platte dak als op het schuine, zie foto’s. Beide zonder ladder bereikbaar.
De profielen zitten gehaakt achter de dakpannen.
Het typenummer van de panelen is volgens mij LDK 8.245P met een Wp waarde van 245W.
De foto’s van de panelen vindt u als bijlage. Van de leidingen heb ik geen foto’s.
De 230V leiding loopt vanaf het dak langs de gevel, over de garage, via de kruipruimte naar de meterkast.

Met vriendelijke groet,
HennyBouman

————————————————
Op 21 feb. 2016 15:10 schreef <arnhem@enie.nl>:

Beste Henny,

In uw situatie, van verschillende paneelhoeken en schaduwelementen, is SolarEdge SE3000-omvormer + 13 st. P300-optimizers de beste oplossing om de Enecsys produkten te vervangen als u nergens kunt slagen met de reparatie of vervanging. Die 'oplossing' wordt qua prijs en terugverdientijd inderdaad een ander verhaal, en laten we nog even rusten.

Op kundige internet fora (bijv. http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1632287/1) staat dat het repareren van een micro-omvormer erg lastig is. Enkele vervangen deze door het merk APS of Enphase, maar dit is toch iets voor mensen die stevig in de electrotechniek zitten. U heeft duo-inverters en mono-inverters, dus twee types nodig. Daarnaast werkt de standaard monitoring met andere inverters niet, omdat Enecsys monitoring die niet herkend. Complete vervanging van alle inverters is dan eigenlijk beter, maar niet goed voor de portemonnee of de verzekeringsdekking.

Uw voorgeschiedenis met XXXX is mij niet bekend, dus kan het mosterd na de maaltijd zijn, maar zij zijn aangesloten bij XXXX. Die heeft ook een geschillencommissie waar u zowel de garantie op produkten als de eventuele foute montage aanhangig kunt maken. U moet dan wel eerst XXXX conform de overeengekomen voorwaarden aanzeggen en laten reageren.

Daarnaast is XXXX, los van XXXX, gehouden garanties na te komen ook als de leverancier er niet meer is of er binnen de normale gebruikstermijn storingen zijn. Dat kan in de alg. voorwaarden niet zomaar worden uitgesloten.

Ik help u niet veel verder naar een vlotte oplossing, en hoop dat een andere door u aangeschreven installateur nog een of meer inverters heeft liggen.

Met vriendelijke groeten,
enie.nl/arnhem

————————————————
On 21-02-16 17:03, HennyBouman wrote:

Beste Ron,

De geschillencommissie is opgericht en in beheer van XXXX. Dat werkt dus niet helaas en stelt niet echt veel voor. XXXX houdt zich aan geen enkele garantieregeling. Mogelijk wist u het al maar zij hebben al 20 failliete bedrijven op hun naam staan en richten telkens weer iets nieuws op. Er zijn vele gedupeerden. Ze dekken zich in met de kleine letters die niemand leest en speciale constructies en zijn dan voor een jurist bijna niet aan te pakken. Ik sta wel in mijn recht volgens de jurist maar een rechtszaak en de voorbereiding is veel duurder dan de installatie heeft gekost, om die reden betaalt de rechtsbijstand het vervangen van de inverter incl. arbeidsloon ipv. naar de rechter te gaan. Mocht de verzekering het ook dekken mag ik dat geld houden. Maar dit is zeker niet genoeg om alle inverters te vervangen.

Zelf ben ik ruim 40 jaar elektronicus geweest dus denk ik er steeds meer over om de zaak zelf op te lossen. Een Involar heeft dezelfde connectors, dus deze inpluggen en het werkt weer. Het probleem is echter dat de verzekering alleen uitkeert als een installateur de klus klaart.

We laten het er maar bij, toch waardeer ik het dat u heeft willen meedenken aan een oplossing.

Met vriendelijke groet,
HennyBouman