Enorme inschattingsfout doorberekend aan klant?
Wij willen graag onze vloer isoleren en hebben hiervoor verschillende offertes aangevraagd. Uiteindelijk hebben we gekozen voor het ophogen van de kruipruimte met zand en afdekken met folie (om deze droger te maken), het laten aanbrengen van ventilatieroosters, en plaatsen van opgespannen isolatie.
De verkoper is twee keer langs geweest om de situatie te bekijken en heeft ons ervan verzekerd dat er geen meerwerk verwacht werd en we het werk voor het bedrag uit de offerte konden laten uitvoeren.
De dag dat het zand geleverd werd, bleek dat er een enorme inschattings-/rekenfout gemaakt is en er geen 12 maar 24 kuub zand nodig is om de kruipruimte op te hogen. Nu wil het bedrijf deze kosten à €780 volledig aan ons doorberekenen.
In de offerte wordt gesproken over een vaste aanneemsom en tegelijkertijd dat > 3% meerwerk in overleg doorberekend wordt aan de klant.
Wij zijn het er uiteraard niet mee eens dat de kosten volledig aan ons doorberekend worden terwijl er is toegezegd dat er geen meerwerk bij zou komen. Bovendien waren wij met een offerte van €800 hoger waarschijnlijk niet akkoord gegaan, omdat de terugverdientijd voor ons dan te lang is.
Omdat we snappen dat er kosten zijn, hebben we voorgesteld deze te splitsen. Het bedrijf beweegt echter op geen enkele manier onze kant op. Inmiddels hebben ze een factuur gestuurd met de kosten van de eerste lading zand en willen daarmee de zaak sluiten.
Wij zitten nu met een voor de helft opgehoogde kruipruimte, een bedrijf waar we geen vertrouwen meer in hebben en een factuur voor een lading zand waar we eigenlijk nog geen profijt van hebben.
Wat kunnen we doen om het bedrijf richting een in onze ogen redelijke oplossing te sturen? Of zit er niets anders op dan betalen, ons belazerd voelen en voor een veel hoger bedrag dan ingecalculeerd de klus door een ander af laten maken?
Is het bedrijf aangesloten bij een beroepsvereniging/brancheorganisatie, ga dan na of er een geschillencommissie is.
Ik ben van mening dat het bedrijf niet rechtmatig handelt aangezzien er duidelijk sprake is van een fout hunnerzijds. De offerte is daarbij in dit geval bepalend.
Zij zullen dit moeten naleven op basis van o.a.schade bij niet nakomen overeenkomst (Wetgeving)
En hoeveel kuub zand stond er in de andere offertes? Als er iets eenvoudig uit te rekenen is, is het wel de hoeveelheid zand. Simpel de lengte maal de breedte van de kelder en hoeveel u het hoger wilde hebben, plus een beetje reserve.
Wat voor terugverdien tijd verwacht u dan van dat zand?
Persoonlijk zou ik met dat bedrijf stoppen.
Ze zijn helaas niet aangesloten bij een geschillencommissie.
In de offerte stond in eerste instantie 1 kuub zand, daarvan snapten we dat dat niet kon kloppen. Daarna hebben ze dat aangepast naar 12 kuub. Berekening lijkt mij ook simpel. Ik wist niet hoeveel ze op wilden hogen, dus heb het daarom ook niet kunnen controleren. Het was zelfs zo dat ze wellicht minder nodig dachten te hebben omdat we een verlaagde woonkamer hebben en ze niet wisten of ze daar ook moesten ophogen. Ondanks dat komen ze dus nog steeds veel hoger uit.
We hebben geen specifieke terugverdientijd voor het zand, het ging om het geheel.
De situatie in de kruipruimte was dus niet helemaal duidelijk vanwege de verlaagde woonkamervloer.
Staat dat niet op een of andere manier in de offerte?
Er is via de mail over de verlaagde vloer gecommuniceerd dat het wellicht niet mogelijk zou zijn daar vloerisolatie te plaatsen en dat de kosten voor de isolatie in dat geval lager uit zouden vallen, omdat dit werk dan in mindering gebracht zou worden.
Maar u hebt dus geen afspraken gemaakt over dat ophogen? En hoeveel iser nu opgehoogd door die 12 kuub? U moet ook nog wel onder de vloer kunnen om bij leidingen er dergelijke te komen.
Voor isolatie is dat zand natuurlijk helemaal niet nodig.
De halve kruipruimte is nu ongeveer opgehoogd. We kunnen nog makkelijk onder de vloer, de kruipruimte was verzakt en dus een stuk dieper dan nodig.
Voor de isolatie op zich is het zand misschien niet nodig, maar het advies was de hele kruipruimte op te hogen om het vochtprobleem te verhelpen, wat direct ook positieve invloed zou hebben op het warmteverlies van de vloerverwarming naar de kruipruimte.
780 euro voor 12 kuub zand is wel héél veel geld.
Waarschijnlijk zitten hierin ook de kosten van het extra transport én van een extra keer langskom voor de uitvoering verwerkt. Deze transportkosten en extra werkgang zijn volledig te wijten aan een fout en zijn feitelijk dus géén meerwerk.
Mijn voorstel zou in redelijkheid dan ook zijn:
- de kosten van zand exclusief transport voor uw rekening
- de tijd die nodig is om het zand daadwerkelijk goed aan te brengen voor uw rekening
- de extra transportkosten voor rekening van de ondernemer
- de voorrijkosten voor rekening van de ondernemer
- de eventuele extra inhuur van gereedschappen en materieel voor rekening van de ondernemer
BigBag met 1 kub zand kost tussen de 40 en 50 euro, los gestort zal ietsje goedkoper zijn. En je hebt ook nog verschillende soorten zand, opvul zand, ophoog zand, staat zand.
je had natuurlijk ook een isolatiegordijn aan de onderzijde van de vloer kunnen plaatsen, dat was goedkoper geweest en kun je ook nog onder de vloer komen.
Als de offerte bindend is en het bedrijf heeft meermaals aangegeven dat de aanpassing voor dat bedrag kan, dan moet het bedrijf het voor dit bedrag doen, of de opdracht teruggeven. U hoeft niet de meerkosten te betalen.
de opdracht teruggeven betekent dan tevens dat het bedrijf het al gestorte zand weer moet verwijderen.
het is geen onvoorzien meerwerk, het heeft niet te maken met problemen die verborgen waren voordat de aannemer begon. Het is gewoon domheid van dat bedrijf
zij zijn voor de volle honderd procent verantwoordelijk e aansprakelijk.
niet betalen voor dat u een voor u acceptabele oplossing heeft.
Gewoon een domme(?) vraag maar is de berekening ook op papier gezet of alleen mondeling?
Bij mondelinge overeenkomst is het namelijk moelijk te bewijzen of u zou nog een getuige moeten hebben.
Overigens is €800 voor 12 kub zand wel heel erg duur https://www.zandcompleet.nl/product/drainagezand-losgestort/ ofwel de helft van de prijs die aan u wordt gerekend.
Er staat nergens een berekening hoe ze aan die 12 m3 komen.
De kosten voor het zand zijn inclusief het op de juiste plek storten in de kruipruimte. Daarom zijn we ook wel bereid de kosten van het zand op zich te betalen, maar niet van de manuren etc. die ze daarvoor rekenen.
Beste ESTHERBUIjS,
Neem is contact op met uw bijstandverzekering die zal u wel kunnen helpen.
Bijstandsverzekering? Zou wat zijn.
ze moeten gewoon leveren voor het bedrag welk in de offerte vermeld staat, let wel, dit bedrag is altijd INCLUIS BTW als het om een offerte gaat voor een particulier...
zijn hakken vaker met dit bijltje en dus mag u van hen verwachten dat zij kunnen berekenen hoeveel zand er benodigd is!!!
Bijbetalen, niet doen, eisen dat het werk word afgemaakt en anders rechtsbijstan of juridische loket...
Hoe gaat we dit eisen? Rechtsbijstand hebben we niet en volgens de consumentenbond hebben we bij een juridische weg ook lang niet alle kans om ons gelijk te halen.
Maar ze leveren, hebben toch 12 kuub zand geleverd?
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Meer gas "gebruikt" op dag van vervanging gasleiding
Onlangs heeft netbeheerder Enexis in onze straat alle gasleidingen naar de meter toe vervangen. Hiervoor kregen alle bewoners een brief en er werd een afspraak gemaakt zodat ze middels een schema verdeeld over meerdere dagen alle aansluitigen af konden gaan.
Op de dag dat wij aan de beurt waren zie ik in de app van mijn energieprovider dat ons verbruik juist op die betreffende dag een stuk h
...
Lees meer
Ik wil een klacht indienen over Rioleringsbedrijf Van Dongen
Klacht over rioleringsbedrijf van Dongen (085.8000582) Op 25 december 2023 had ik last van een verstopt toilet. Ik heb toen contact opgenomen met Rioleringsbedrijf van Dongen. Ik ben toen opgelicht. Ik heb uiteindelijk een rekening moeten betalen van 4.145, -- voor ca één uur werk. De kosten zaten in de toeslag vanwege de feestdagen en de afschrijving van de apparatuur die volgens de mont ... Lees meer
Afvoer verstopt
Hoi,
Momenteel hebben wij thuis erg veel last van terugkomende verstoppingen in onze afvoer. Ik probeer het telkens zelf op te lossen, maar zonder succes. Nu ben ik op zoek gegaan naar een loodgieter alleen vind ik de prijs echt belachelijk duur.
Is er ergens een redder in nood met de gouden tip? Of weet er iemand een loodgieter die goedkoper is en netjes te werk gaat??
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer