Es
door EstherBuijs May 7, 2019 om 15:33
Huishouden & energie

Enorme inschattingsfout doorberekend aan klant?

Wij willen graag onze vloer isoleren en hebben hiervoor verschillende offertes aangevraagd. Uiteindelijk hebben we gekozen voor het ophogen van de kruipruimte met zand en afdekken met folie (om deze droger te maken), het laten aanbrengen van ventilatieroosters, en plaatsen van opgespannen isolatie.
De verkoper is twee keer langs geweest om de situatie te bekijken en heeft ons ervan verzekerd dat er geen meerwerk verwacht werd en we het werk voor het bedrag uit de offerte konden laten uitvoeren.
De dag dat het zand geleverd werd, bleek dat er een enorme inschattings-/rekenfout gemaakt is en er geen 12 maar 24 kuub zand nodig is om de kruipruimte op te hogen. Nu wil het bedrijf deze kosten à €780 volledig aan ons doorberekenen.
In de offerte wordt gesproken over een vaste aanneemsom en tegelijkertijd dat > 3% meerwerk in overleg doorberekend wordt aan de klant.
Wij zijn het er uiteraard niet mee eens dat de kosten volledig aan ons doorberekend worden terwijl er is toegezegd dat er geen meerwerk bij zou komen. Bovendien waren wij met een offerte van €800 hoger waarschijnlijk niet akkoord gegaan, omdat de terugverdientijd voor ons dan te lang is.
Omdat we snappen dat er kosten zijn, hebben we voorgesteld deze te splitsen. Het bedrijf beweegt echter op geen enkele manier onze kant op. Inmiddels hebben ze een factuur gestuurd met de kosten van de eerste lading zand en willen daarmee de zaak sluiten.
Wij zitten nu met een voor de helft opgehoogde kruipruimte, een bedrijf waar we geen vertrouwen meer in hebben en een factuur voor een lading zand waar we eigenlijk nog geen profijt van hebben.
Wat kunnen we doen om het bedrijf richting een in onze ogen redelijke oplossing te sturen? Of zit er niets anders op dan betalen, ons belazerd voelen en voor een veel hoger bedrag dan ingecalculeerd de klus door een ander af laten maken?

6660 18 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 7, 2019 om 15:45
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Is het bedrijf aangesloten bij een beroepsvereniging/brancheorganisatie, ga dan na of er een geschillencommissie is.
Ik ben van mening dat het bedrijf niet rechtmatig handelt aangezzien er duidelijk sprake is van een fout hunnerzijds. De offerte is daarbij in dit geval bepalend.
Zij zullen dit moeten naleven op basis van o.a.schade bij niet nakomen overeenkomst (Wetgeving)

tijger1
door tijger1 - May 7, 2019 om 15:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoeveel kuub zand stond er in de andere offertes? Als er iets eenvoudig uit te rekenen is, is het wel de hoeveelheid zand. Simpel de lengte maal de breedte van de kelder en hoeveel u het hoger wilde hebben, plus een beetje reserve.

Wat voor terugverdien tijd verwacht u dan van dat zand?

Persoonlijk zou ik met dat bedrijf stoppen.

Es
door EstherBuijs - May 7, 2019 om 16:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ze zijn helaas niet aangesloten bij een geschillencommissie.
In de offerte stond in eerste instantie 1 kuub zand, daarvan snapten we dat dat niet kon kloppen. Daarna hebben ze dat aangepast naar 12 kuub. Berekening lijkt mij ook simpel. Ik wist niet hoeveel ze op wilden hogen, dus heb het daarom ook niet kunnen controleren. Het was zelfs zo dat ze wellicht minder nodig dachten te hebben omdat we een verlaagde woonkamer hebben en ze niet wisten of ze daar ook moesten ophogen. Ondanks dat komen ze dus nog steeds veel hoger uit.
We hebben geen specifieke terugverdientijd voor het zand, het ging om het geheel.

panter22
door panter22 May 7, 2019 om 20:00
6599 Antwoorden / Vragen

De situatie in de kruipruimte was dus niet helemaal duidelijk vanwege de verlaagde woonkamervloer.
Staat dat niet op een of andere manier in de offerte?

Es
door EstherBuijs May 8, 2019 om 15:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

Er is via de mail over de verlaagde vloer gecommuniceerd dat het wellicht niet mogelijk zou zijn daar vloerisolatie te plaatsen en dat de kosten voor de isolatie in dat geval lager uit zouden vallen, omdat dit werk dan in mindering gebracht zou worden.

tijger1
door tijger1 - May 7, 2019 om 16:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u hebt dus geen afspraken gemaakt over dat ophogen? En hoeveel iser nu opgehoogd door die 12 kuub? U moet ook nog wel onder de vloer kunnen om bij leidingen er dergelijke te komen.

Voor isolatie is dat zand natuurlijk helemaal niet nodig.

Es
door EstherBuijs May 8, 2019 om 14:59
1 Antwoorden / 1 Vragen

De halve kruipruimte is nu ongeveer opgehoogd. We kunnen nog makkelijk onder de vloer, de kruipruimte was verzakt en dus een stuk dieper dan nodig.
Voor de isolatie op zich is het zand misschien niet nodig, maar het advies was de hele kruipruimte op te hogen  om het vochtprobleem te verhelpen, wat direct ook positieve invloed zou hebben op het warmteverlies van de vloerverwarming naar de kruipruimte.

Iv
door Ivo W - May 7, 2019 om 19:54
728 Antwoorden / Vragen

780 euro voor 12 kuub zand is wel héél veel geld.

Waarschijnlijk zitten hierin ook de kosten van het extra transport én van een extra keer langskom voor de uitvoering verwerkt. Deze transportkosten en extra werkgang zijn volledig te wijten aan een fout en zijn feitelijk dus géén meerwerk.

Mijn voorstel zou in redelijkheid dan ook zijn:
- de kosten van zand exclusief transport voor uw rekening
- de tijd die nodig is om het zand daadwerkelijk goed aan te brengen voor uw rekening

- de extra transportkosten voor rekening van de ondernemer
- de voorrijkosten voor rekening van de ondernemer
- de eventuele extra inhuur van gereedschappen en materieel voor rekening van de ondernemer

jhogaarts
door jhogaarts May 8, 2019 om 11:42
101 Antwoorden / 1 Vragen

BigBag met 1 kub zand kost tussen de 40 en 50 euro, los gestort zal ietsje goedkoper zijn. En je hebt ook nog verschillende soorten zand, opvul zand, ophoog zand, staat zand.
je had natuurlijk ook een isolatiegordijn aan de onderzijde van de vloer kunnen plaatsen, dat was goedkoper geweest en kun je ook nog onder de vloer komen.

mo
door mof - May 8, 2019 om 12:03
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als de offerte bindend is en het bedrijf heeft meermaals aangegeven dat de aanpassing voor dat bedrag kan, dan moet het bedrijf het voor dit bedrag doen, of de opdracht teruggeven. U hoeft niet de meerkosten te betalen.
de opdracht teruggeven betekent dan tevens dat het bedrijf het al gestorte zand weer moet verwijderen.

het is geen onvoorzien meerwerk, het heeft niet te maken met problemen die verborgen waren voordat de aannemer begon. Het is gewoon domheid van dat bedrijf
 zij zijn voor de volle honderd procent verantwoordelijk e aansprakelijk.
niet betalen voor dat u een voor u acceptabele oplossing heeft.

audb
door audb - May 8, 2019 om 13:01
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Gewoon een domme(?) vraag maar is de berekening ook op papier gezet of alleen mondeling?

Bij mondelinge overeenkomst is het namelijk moelijk te bewijzen of u zou nog een getuige moeten hebben.

Overigens is €800 voor 12 kub zand wel heel erg duur https://www.zandcompleet.nl/product/drainagezand-losgestort/ ofwel de helft van de prijs die aan u wordt gerekend.

Es
door EstherBuijs May 8, 2019 om 14:56
1 Antwoorden / 1 Vragen

Er staat nergens een berekening hoe ze aan die 12 m3 komen.
De kosten voor het zand zijn inclusief het op de juiste plek storten in de kruipruimte. Daarom zijn we ook wel bereid de kosten van het zand op zich te betalen, maar niet van de manuren etc. die ze daarvoor rekenen.

koekeloer
door koekeloer - May 8, 2019 om 14:17
562 Antwoorden / 18 Vragen

12 M3 zand kost zo 230 euro

lo
door lopaka - May 8, 2019 om 14:41
70 Antwoorden / 47 Vragen

Beste ESTHERBUIjS,
Neem is contact op met uw bijstandverzekering die zal u wel kunnen helpen.

tenormin
door tenormin May 8, 2019 om 23:57
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Bijstandsverzekering? Zou wat zijn.

1paul
door 1paul - May 8, 2019 om 15:09
3101 Antwoorden / 0 Vragen

ze moeten gewoon leveren voor het bedrag welk in de offerte vermeld staat, let wel, dit bedrag is altijd INCLUIS BTW als het om een offerte gaat voor een particulier...

zijn hakken vaker met dit bijltje en dus mag u van hen verwachten dat zij kunnen berekenen hoeveel zand er benodigd is!!!

Bijbetalen, niet doen, eisen dat het werk word afgemaakt en anders rechtsbijstan of juridische loket...

Es
door EstherBuijs May 8, 2019 om 22:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe gaat we dit eisen? Rechtsbijstand hebben we niet en volgens de consumentenbond hebben we bij een juridische weg ook lang niet alle kans om ons gelijk te halen.

tijger1
door tijger1 May 9, 2019 om 17:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ze leveren, hebben toch 12 kuub zand geleverd?

tijger1
door tijger1 - May 8, 2019 om 15:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus als ik het goed begrijp staan er helemaal geen maten in die offerte? Als ze dan die 12 m3 zand uitsmeren is alles “opgehoogd”.

Es
door EstherBuijs May 8, 2019 om 18:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

Er staan inderdaad geen afmetingen. Alleen 12m3 zand. Dit is namelijk precies een volle vrachtwagen. De verkoper had ingeschat dat er echt maximaal één lading in zou hoeven.
Met een woonoppervlak van ongeveer 100m2 heeft dus een grote inschattingsfout gemaakt.

tijger1
door tijger1 May 8, 2019 om 18:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat ligt er maar aan hoeveel er opgehoogd moest worden. Daar zijn dus geen afspraken over gemaakt,

Es
door EstherBuijs May 8, 2019 om 22:35
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het zou zoveel opgehoogd worden dat het vochtprobleem verholpen zou zijn. Dat is nu niet het geval.....

tijger1
door tijger1 May 9, 2019 om 17:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Met 12 kuub kan de hele kelder 12 centimeter opgehoogd worden.