Sc
door Scoutleon Oct 24, 2021 om 11:31
Huishouden & energie

Er staat nu statiegeld op pet flessen. Maar hoe zit het met de vele plastic wasmiddel flessen? Moet hier ook niet iets aan gedaan worden?

Zou op deze flessen ook geen statiegeld gezet moeten worden om te recyclen?

6597 13 Rapporteer

borg queen
door borg queen - Oct 24, 2021 om 11:40
127 Antwoorden / 2 Vragen

Deze plastic flessen kunnen gerecycled worden in de PMD bak. Gebruik  anders pods of poeder in kartonnen dozen.

justmeagain
door justmeagain May 19, 2022 om 23:43
623 Antwoorden / 8 Vragen

Geen kartonnen verpakt wasmiddel te vinden bij onze 2 supers. Alles in plastic.

panter22
door panter22 May 20, 2022 om 08:33
6599 Antwoorden / Vragen

Bestel dan online. Of koop in een aupermarkt  in een andere plaats. Waar een wil is, is een weg.

ma
door malty - Oct 24, 2021 om 11:50
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wasmiddel flessen zullen niet zoals pet flesjes in de natuur weggegooid worden.
Dat iedereen die gratis petflesjes overal maar achterliet is de reden dat er statiegeld op is gekomen.

panter22
door panter22 - Oct 24, 2021 om 12:06
6599 Antwoorden / Vragen

Als je geen aparte inzamelingsbak hebt voor plastic, dan wordt het plastic in de grijze container automatisch gesorteerd en gerecycled door het afvalbedrijf.

rj
door rjw - Oct 24, 2021 om 12:53
3248 Antwoorden / 5 Vragen

Het zou inderdaad helemaal niet gek zijn als dit ook gewoon via een statiegeldsysteem wordt ingezameld. Dit is zelfs nog stukken makkelijker opnieuw te gebruiken als voedingsmiddelenverpakkingen (die moeten echt heel grondig gereinigd worden voor hergebruik). Recyclen zoals anderen zeggen is natuurlijk mogelijk maar de fles opnieuw gebruiken is veel efficienter.

En misschien nog beter: zet dispensers in de winkel waar je flessen kunt vullen. Veel mensen doen de handzeep/shampoo/douchegel thuis sowieso al meteen in een eigen flesje of reservoir. Die kan je dan net zo goed meteen in de winkel vullen. Scheelt veel plastic.

Hajon
door Hajon Oct 25, 2021 om 12:05
9 Antwoorden / Vragen

Er is niets mis met plastic als je dat netjes in de daarvoor bestemde recycle-bakken doet. Een systeem om plastic flessen te hergebruiken is juist helemaal niet efficient en zou onbetaalbaar duur worden.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 24, 2021 om 13:30
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Chloor flessen doen ze ook niet, net als  Tandpasta tubes en zo!

Het gaat alleen om drank flesjes  die voorheen vaak  in Milieu kwamen en de Olie flessen van mijn Auto komen ook in Oranje bak.

De 1 liter is te duur,  2 liters ook vaak 4 of 5 en nu vat  20 liters gekocht!

Maar ook zonnebloem, de 5 liters tapte  erg snel en teveel.. .toch weer kleine gekocht.

U zult  nooit op elke fles statiegeld krijgen!

gerbera
door gerbera - Oct 25, 2021 om 11:41
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Ach zullen we op de plastic verpakkingen, batterijen en ga zo maar door ook statigeld gaan heffen. Wat is er zo moeilijk aan dit spul in de daarvoor bestemde verzamelbakken te doen, of moet er dwingend voor alles een (wettelijke)regeling getroffen worden?

pe
door pebk May 20, 2022 om 11:58
580 Antwoorden / 0 Vragen

Wat batterijen betreft zou dat niet slecht zijn, echter levert dit wel een heleboel extra werk. Daarnaast worden veel batterijen thuis verwisseld en dus is er weinig behoefte om ze op straat te dumpen. Mocht ik het fout hebben, dan hoor ik het graag.

gerbera
door gerbera May 20, 2022 om 14:50
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Wel erg laat met uw reactie, maar om u gerust te stellen, ik verzamel mijn lege batterijen en lever ze regelmatig in o.a. bij de HEMA. Maar waar schrijf ik dat ze op straat gedumpt worden?

ha
door harrybre - Oct 25, 2021 om 12:25
240 Antwoorden / Vragen

Ik mag aannemen, dat ieder zinnig mens dat in de plastic kliko aan huis dumpt ipv nog eens mee te slepen naar de supermarkt of zo ?

gerbera
door gerbera Oct 25, 2021 om 16:05
7357 Antwoorden / 14 Vragen

ipv nog eens mee te slepen naar de supermarkt of zo ?

Ben wel zinnig en heb geen kliko aan huis maar bij de super staan de bakken om papier, glas en plastic te dumpen. En 1x per week ff alles dumpen en dan doorlopen naar de markt om een lekkere vette haring naar binnen te werken, goed voor mijn "stramme" botten en mijn dag kan niet meer stuk;-))

pr
door praat mee - Oct 25, 2021 om 18:31
30 Antwoorden / Vragen

En wat te denken van die flessen van de supers met eigen frisdrank of zelf persen; nergens statie geld op.Komen wel langs de weg voor

pr
door praat mee - Oct 25, 2021 om 18:34
30 Antwoorden / Vragen

En wat te denken van de flessen uit de Polen winkels?????? Geen statiegeld

gerbera
door gerbera Oct 26, 2021 om 09:33
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Nog maar een goed kijken in de Poolse winkels, meerendeel Euro flesjes waar dus statigeld op staat

Gr
door Grunn1 May 20, 2022 om 10:13
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Als "Polenwinkels" dat doen zijn ze in overtreding.

Iv
door Ivo W - May 19, 2022 om 20:00
729 Antwoorden / Vragen

Nee, hier hoeft niets aan gedaan te worden.

Deze flessen worden namelijk doorgaans alleen thuis gebruikt en worden daardoor in de meeste gevallen al netjes in de daarvoor bestemde afvalbak gegooid als ze leeg zijn. Statiegeld is er voor twee redenen:
1: hergebruik van dure glazen drankflessen
2: voorkomen dat 'meeneem' verpakkingen op straat of in de natuur worden achtergelaten.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 19, 2022 om 20:37
2033 Antwoorden / Vragen

Statiegeld is inderdaad een middel en geen doel.