Si
door Siebe43 Aug 14, 2018 om 11:44
Huishouden & energie

Ernstige lekkage na reparatie dak

In April van dit jaar zagen we dat er na een dakreparatie een vochtplek ontstond op de wand in onze slaapkamer. De bron van de lekkage was onduidelijk, daarom hebben we besloten een lekdetectie bedrijf in te schakelen. Deze heeft op 5 Juni een lekdetectie uitgevoerd op het dak van onze woning.
Hieruit kwam naar voren dat langs de kilgoot de aansluitingen van de dakplannen niet meer goed waren. Op basis van het rapport hebben we een dakdekkersbedrijf ingeschakeld. Deze heeft op 13 Juli het dak gecontroleerd en mede op basis van het lekkagerapport de herstelwerkzaamheden uitgevoerd.
Op 28 Juli was er na een korte regenbui water naar binnen gekomen in de slaapkamer. Dit hadden we nog niet eerder gehad. Dit hebben we direct gemeld aan de dakdekker. Deze gaf aan dat ze geen idee hadden wat hiervan de oorzaak kon zijn en dat het lekdetectiebedrijf waarschijnlijk iets heeft gemist. Verder gaven ze aan dat ze niets meer konden doen en dat we een ander dakdekkersbedrijf moesten zoeken. Hierna hebben we contact opgenomen met het Lekdetectiebedrijf, deze gaf aan dat de dakdekker de reparatie niet goed heeft uitgevoerd.
Na de regen sinds 9 Augustus met emmers vol direct naar binnen in de slaapkamer. Dit is niet het verwachte resultaat. Na zo'n € 3500 te hebben uitgegeven aan de lekdetectie en reparatie hadden we niet verwacht dat we in plaats van een vochtige plek een volledig lekkend dak zouden hebben.

Beide bedrijven zitten nu naar elkaar te wijzen en willen geen actie ondernemen. Wat is nu voor ons de meeste logische vervolgstap.

5766 5 Rapporteer

ju
door juliomariner - Aug 14, 2018 om 11:56
1326 Antwoorden / 2 Vragen

Stel het dakdekkersbedrijf schriftelijk (liefst aangfetekend) aansprakelijk en geef daarin een redelijek trerlmijn aan  dat ze het gerepareerd moeten hebben. Dat ze niets meer voor u willen doen is natuurlijk geen manier van werken.

tijger1
door tijger1 - Aug 14, 2018 om 12:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat detectiebedrijf heeft niets fout gedaan. Blijkbaar zijn die dakdekjers knoeiers.

Is dat dakdekkersbedrijf aangesloten bij Vebidak? Hun bracheorganisatie?

Si
door Siebe43 Aug 14, 2018 om 19:53
Antwoorden / 1 Vragen

Ze zijn aangesloten bij Uneto-VNI.

Ex
door Expansievatje - Aug 14, 2018 om 12:13
31 Antwoorden / 1 Vragen

Nooit een klacht door bedrijf A laten onderzoeken, en door bedrijf B laten verhelpen.

En die € 3500,-?    Waaruit bestaat dat bedrag ?   Want voor € 500 kun je heel lang naar een lekkage zoeken, en voor € 3000 kun je heel veel pannen recht laten leggen

Waarom eerst een lekdetectiebedrijf inschakelen, als u dat ook door de loodgieter / dakdekker had laten doen ( die daarna direct zelf repareert )?

Advies is om de tuinslang op het dak aan te zetten en u zelf controleert waar het naar binnen komt / overstroomt.   Bij de kilgoot / pannen ?    Dan de dakdekker terug laten komen. Hopenlijk is deze aangesloten bij Uneto-VNI zodat u daar evt. een klacht kan indienen. Welke dakdekker is dit ???      Een bedrijf wat niet eens terug komt om te kijken maar al direct telefonisch zegt “zoek maar een ander ! “ is het waard hier vermeld te worden.

Niet bij de kilgoot ?  Dan heeft Lekdetectie iets gemist.  Maar dat wil niet zeggen dat eerste kosten weggegooit geld waren, lekdetectie heeft daadwerkeijk een lekkage geconstateerd, en de dakdekker heeft daadwerkelijk een reparatie uitgevoerd.  U moet zien te bewijzen dat de lekkage dus niet alleen van de losliggende pannen kwam.

Dus tuinslang op dak zetten en kijken wat er gebeurd.  Mogelijk is goot zelf gewoon lek ?  Of is de uitloop verstopt, zodat de goot volloopt en overstroomt ?

Si
door Siebe43 Aug 14, 2018 om 20:02
Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat om een bovenwoning waarbij het deel beschadigde dak alleen met een hoogwerker te bereiken is. In beide gevallen zit dus een bedrag voor een hoogwerker inclusief de vergunning bij de gemeente. Het lekdetectiebedrijf deel was zo'n € 2400,- en de dakdekker € 800,-. Daarnaast nog € 300,- aan overige kosten.

Vanmiddag heb ik vanuit een dakraam de tuinslang op de kilgoot, uitloop en dakpannen gezet. Hierbij heb ik geen lekkage kunnen waarnemen. Het hoger gelegen deel van het dak (waar de hoogwerker voor nodig is) kan ik niet bereiken.

marita5
door marita5 - Aug 14, 2018 om 12:59
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Sieb43 ,

Aanvulling op @juliomariner , is het probleem te wijten aan het dakdekkersbedrijf , stuur dan deze brief ( voorbeeldbrief ) klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/dienstverlening/voorbeeldbrief-klacht-aan-dienstverlener

pe
door peentjes - Aug 14, 2018 om 14:58
421 Antwoorden / 0 Vragen

In april had u blijkbaar al een dakdekker waarbij u na een reparatie lekkage constateerde? Heeft u die aansprakelijk gesteld?
Want erna heeft de volgende dakdekker in juli zo te lezen alleen de adviezen van de detectieclub opgevolgd. U hebt dus met drie bedrijven te maken. Die eerste lijkt me de belangrijkste om aan te spreken, want sinds diens vertrek is uw dak gaan lekken.

ju
door juliomariner Aug 14, 2018 om 15:18
1326 Antwoorden / 2 Vragen

Waarschijnlijk zijn er 2 prutsers aan het werk geweest (ik neem tenminste aan dat er 2 verschillende dakdekkers aan het werk zijn geweest) want na de reparatie van April al een lek en na de reparatie van Juli nog een grotere lekkage

ma
door marnix1 Aug 14, 2018 om 15:39
256 Antwoorden / 22 Vragen

Ik lees schijnbaar slecht, waar zegt TS twee dakdekkers aan het werk gehad te hebben?

Si
door Siebe43 Aug 14, 2018 om 20:06
Antwoorden / 1 Vragen

Het dak in 2011 gerenoveerd. De eigenaar van dit dakdekkersbedrijf kan ik niet meer achterhalen. In April van dit jaar viel ons de lekkage op. Waarna we de bovengenoemde stappen hebben ondernomen.