ka
door kassappels Jan 12, 2012 om 12:51
Huishouden & energie

Ervaring met hoekbanken

Wij overwegen een hoekbank aan te schaffen, maar twijfelen omdat een hoekbank zich niet makkelijk laat verschuiven, bv. als je een feestje organiseert of. En ook omdat een hoekbank kolossaal kan ogen.
Wie heeft er ervaringen met hoekbanken. Ik krijg dit nergens gevonden.

19916 19 Rapporteer

eva369
door eva369 - Jan 12, 2012 om 13:05
308 Antwoorden / 2 Vragen

het licht aan de kamer. ik vind een hoekbank lekker omdat ik er goed op kan hangen. mijn woonkamer is redelijk qua formaat. in een kleine kamer is het inderdaad vrij kolossaal, maar ligt er dan ook aan hoeveel andere meubels erin staan en de kleur van de bank. het is een persoonlijke keuzen.

edrick3
door edrick3 - Jan 12, 2012 om 14:00
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo kassappels,

Nadeel (maar dat is persoonlijk): je kunt de hoek niet als zitplaats gebruiken als er meerdere personen zijn; je zit met je benen in de weg en dat geldt zelfs voor de zitplaatsen aan beide kanten van de hoek.
Zou er dus NIET voor kiezen.

Met vr.gr.

tenormin
door tenormin - Jan 12, 2012 om 14:31
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Zou ook niet voor een hoekbank kiezen, om dezelfde reden als edrick3; je zit dan constant met andermans benen in de weg als je "in de hoek" komt te zitten. Ook al omdat je over verschuiven met een feestje schrijft, zou ik meer denken aan banken met losse elementen, als er tenminste voldoende plek in de kamer is.

getty
door getty - Jan 12, 2012 om 18:29
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wij zijn met 2 personen thuis en hebben een redelijk kleine woonkamer. Wij zweren bij onze hoek bank. Het is net geen U vorm, 1 deel is iets korter. Inderdaad zit de bank met de tussenstukken aan elkaar geklikt, dus verschuiven met een feestje kan niet. Dit is dus niet zo handig, maar voor die 2 keer per jaar dat we een verjaardag houden moeten we ons maar behelpen. Daar staan 363 dagen zit en hangplezier tegenover!!

ja
door jans2 - Jan 12, 2012 om 18:46
311 Antwoorden / 4 Vragen

Mijn hoekbank bestaat uit 2 losse elementen met een mogelijkheid ze aan elkaar vast te zetten. Daar maak ik geen gebruik van omdat ik ze regelmatig uit elkaar schuif. Heel makkelijk te verplaatsen en (deze is) niet kolossaal, zeker niet als je hem in en hoek plaatst. Als je wil kun je de elementen ook onafhankelijk van elkaar plaatsen. " Knieproblemen" krijg je alleen als je met een maximaal aantal mensen op een rijtje gaat zitten, doen wij nooit, we trekken er liever een stoel bij. Heerlijke bank, ideaal, vooral omdat hij ook nog een slaapfunctie heeft.

tenormin
door tenormin - Jan 12, 2012 om 19:13
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=getty schreef op donderdag 12 jan 2012, 18:29]Wij zijn met 2 personen thuis en hebben een redelijk kleine woonkamer. Wij zweren bij onze hoek bank. Het is net geen U vorm, 1 deel is iets korter. Inderdaad zit de bank met de tussenstukken aan elkaar geklikt, dus verschuiven met een feestje kan niet. Dit is dus niet zo handig, maar voor die 2 keer per jaar dat we een verjaardag houden moeten we ons maar behelpen. Daar staan 363 dagen zit en hangplezier tegenover!!

Schoondochter en zoon hebben ook hoekbanken maar hebben heel veel feestjes, dus al ik daar ben zorg ik dat ik wat vroeger op de stoep sta, heb ik "mijn eigen plekje"; de jongelui vinden het niet erg om gezellig op "elkaars lip" te zitten en oma wel. Maar meubelen of inrichting, dat is zo persoonlijk dat zou TS eigenlijk, met overwegingen over voor-en nadelen zelf moeten beslissen.

getty
door getty - Jan 12, 2012 om 19:16
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Maar meubelen of inrichting, dat is zo persoonlijk dat zou TS eigenlijk, met overwegingen over voor-en nadelen zelf moeten beslissen.

Volgens mij vraagt ts toch juist naar onze ervaringen??

stacey
door stacey - Jan 12, 2012 om 19:22
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Met een hoekbank zit je meestal gelijk vast aan een vaste indeling van je woonkamer omdat hij veelal maar op 1 plek past........niets voor mij in elk geval.
En als iemand er een vlek in maakt die er niet uitgaat .......
Heb je stoelen of 2 banken kun je de beschadigde nog wegdoen of er bv een grand foulard over gooien, ook beetje lastig met een hoekbank en verloren ruimte altijd die hoek vind ik.

tenormin
door tenormin - Jan 12, 2012 om 19:32
16826 Antwoorden / 108 Vragen

ja getty, natuurlijk, daarom gaf ik om 14:31 mijn ervaring en toevoeging 19:13.

sonjaatje
door sonjaatje - Jan 12, 2012 om 19:55
1961 Antwoorden / 1 Vragen

De bank die ik nu heb is al mijn 2e hoekbank in 8 jaar tijd en ik zou niet anders meer willen. Ze zijn leuk om te zien en met zitten met meerdere personen heb ik nooit last gehad.

Heb wel een redelijk grote vierkante woonkamer dus hier kan ie in principe overal staan.
Ik richt de woonkamer regelmatig anders in (schuiven met meubels) en verplaats daarbij ook weleens de bank. Geen probleem.

Kortom, ik ben fan :-)

je
door jeankatie - Jan 12, 2012 om 21:57
26 Antwoorden / 1 Vragen

Heb jaren een hoekbank gehad, een vaste en kon er enkel twee kanten mee op.
Na een grondige verbouwing twee jaar terug hebben we alle meubels weggegeven aan lieve mensen met weinig (detail) en gekozen voor een 2.5 zitsbank en twee identieke fauteuils. Geweldig, je kunt er qua inrichting alle kanten mee uit , meer ruimte in de kamer en niet meer gebonden aan die bank. Ik snap echt de liefde voor hoekbanken niet (meer) .
Hoezee, welk een vrijheid in meubelschuiverij (dikke lach-smiley) en ik zal echt nooit meer een hoekbank nemen.
Note: er zijn ook meubelsystemen met een zgn modulaire hoekbank, losse elementen welke je als basis hoekbank maar met meerdere functies kan plaatsen, kortom, hoekbank, twee- of driezits met losse stoelen, toveren met elementen, superleuk en elke keer een ander huis.

diandra
door diandra - Jan 13, 2012 om 12:38
32 Antwoorden / 24 Vragen

Mijn ervaring: heb nog geen 2 jr een hoekbank en volgende week komen ze een nieuwe bank bezorgen en ik wil nooit meer een hoekbank.
Je kan hem idd niet ff verschuiven niet voor een verjaardag of om er ff achter te zuigen.
De hoek zelf is niet geschikt om op te zitten want je zakt er eerder door en als je in het midden zit kan je niet lekker hangen omdat je geen steun krijgt.
Maar nogmaals dat is mijn ervaring, en wat is wijsheid ?
Succes met je beslissing !

ka
door katja54 - Jan 13, 2012 om 13:10
54 Antwoorden / 8 Vragen

het voordeel van een hoekbank is dat je zelf kan bepalen hoe groot hij moet worden , wij hebben een huis gehad met een flinke huiskamer , wij hebben in Amsterdam een hoekbank gekocht , 3zits /hoek/3zits Dat was dus een flinke.
Toen we na de koop al weer buiten liepen kwam de verkoper ons nog achterna om te vragen of wij ons niet hadden vergist want de bank was wel erg groot voor een woning in Amsterdam.
Wij woonde toen ergens anders.
In de zomer maanden zette ik de bank zo dat we de tuin in konden kijken en in de winter draaide ik de bank om zodat we met de rug naar het raam zaten.
We hebben nooit moeilijkheden gehad omdat er te weinig beenruimte was en als ik er het huis weer voor heb (en het geld) dan zou ik beslist weer een hoekbank aan schaffen.

di
door dinyg - Jan 13, 2012 om 13:21
5 Antwoorden / 2 Vragen

Allereerst worden hoekbanken vaak in 2 delen geleverd en aan elkaar gezet en dat vergt nog wel eens uithoudingsvermogen.Meet GOED de maat op ,vaak valt de bank groter/ruimer uit.Let ook goed op of er genoeg zit/ruglengte is ,bij te korte zit krijg je pijn in je benen,trouwens ook bij te lange zit,en bij een korte /lage ruglengte ga je het in je rug voelen(gegarandeerd) Ook moet de zitting/rug niet te hard maar zeker ook niet te zacht zijn.Kortom ik raad u aan naar een meubelzaak te gaan en rustig te gaan "proefzitten" en neem dan ruim! te tijd om een goede indruk van het zitcomfort te krijgen.Slaap en een nachtje of 2 over voor u beslist.Ook niet onbelangrijk-bij kinderen/huisdieren is een nep-leren bekleding niet zo aan te raden omdat het gemakkelijker stukgaat/scheurt.En bij huisstofallergie geen stoffen pakken maar dat spreekt voor zich lijkt mij. Veel succes!!

pino123
door pino123 - Jan 13, 2012 om 13:31
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Juist een hoekbank gekocht, wat een zaligheid, lekker hangen in 'die hoek'; zal nooit meer iets anders willen. Wij hebben voor de hoekbank gekozen, aangezien wij een nogal grote woonkamer hebben (7 bij 4) alleen woonkamer, ex keuken etc. Geeft het ook wel een lekkere knusse afscheiding naar de rest van de woonkamer. Met verjaardagen etc.. Lig het wel aan de ruimte in de rest van je woonkamer, kan je daar nog wat anders kwijt, aangezien de hoekbank wel flink wat ruimte inneemt. Het ligt dus echt aan de ruimte in je woonkamer.

lijnvb
door lijnvb - Jan 13, 2012 om 16:19
27 Antwoorden / 2 Vragen

Misschien een tussenoplossing? Ik wilde ook een hoekbank, maar vond het ook weer een onhandig item in mijn kamer zoals hiervoor al beschreven én de hoek is geen lekkere zitplaats. Ik heb nu een 3 zitsbank + een hocker (grote poef, zelfde uitvoering als bank). Als ik die er tegenaan schuif is het ook een hoekbank, je kunt kiezen aan welke kant. En je kunt hem als losse poef, voetenbank enz. enz gebruiken. Met een groot blad erop ook als bijzettafel. Helemaal blij met deze oplossing.

ka
door kassappels - Jan 14, 2012 om 17:45
6 Antwoorden / 3 Vragen

Veel reacties waarvoor onze dank. Het geeft een beeld van de mogelijkheden en problemen waar we tegen aan kunnen lopen. Er zijn voors en tegens, maar daar gaan we nog over nadenken. Reacties blijven natuurlijk welkom.

ampi
door ampi - Jan 14, 2012 om 19:48
17 Antwoorden / 0 Vragen

Onze hoekbank bestaat uit drie delen (driezits-hoek-tweezits) die aan elkaar vastgeklikt zijn. De delen kunnen dus zonodig uit elkaar, maar omdat we een laminaatvloer hebben en vilt onder de pootjes van de bank hebben geplakt gaat in z'n geheel verschuiven (bij feestjes of stofzuigen) eigenlijk net zo gemakkelijk. Bij ons staat hij met het driezitsdeel tegen een muur en met het tweezitsdeel dwars op de kamer ter afscheiding van het eetgedeelte. Bij feestjes draaien we hem zó dat het driezitsdeel voor het raam komt en het tweezitsdeel tegen de muur. Er kunnen zeker 6 volwassenen royaal op zitten, dus zonder enige beenproblemen, en met een beetje inschikken is zelfs 7 nog goed te doen. Maar hij is vooral heerlijk om met z'n tweeën in te luieren! Lekker knus samen in de hoek (met veel kussentjes) en met onze benen ieder op een eigen helft van de bank. Buiten dat we een hoekbank gewoon leuk vinden om te zien is vooral dát de reden waarom we, als hij aan vervanging toe is, meteen wéér voor een hoekbank zouden kiezen! Alleen wordt het dan wel een tweezits-hoek-tweezits, omdat we die op wat meer verschillende manieren in de kamer kunnen zetten dan onze huidige bank.
Tips:
-Neem in de winkel eens de maten op van diverse hoekbanken (lengte, breedte en diepte) en knip die thuis op schaal na uit een vel ruitjespapier. Knip uit hetzelfde ruitjespapier ook een plattegrond van je kamer en modellen van je andere meubels op schaal. Hiermee kun je n.l. heel gemakkelijk bepalen hoe groot je hoekbank maximaal mag zijn en op welke manieren je hem in je kamer zou kunnen zetten.
-Zorg vooral dat er ruim voldoende loopruimte overblijft als een deel van de bank dwars in het midden van de kamer komt te staan!
-Let ook goed op de afwerking van de achterkant van de bank! Bij banken wordt b.v. voor de achterkant vaak een mindere (dunnere) kwaliteit leer of stof gebruikt dan voor de rest van de bank en als de bank gedeeltelijk vrij in de kamer komt te staan is die achterkant juist extra kwetsbaar!

adjepensioen
door adjepensioen - Jan 15, 2012 om 13:10
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb al eens een hoekbank gehad en vond het perfect het waren allemaal losse elementen dus gemakkelijk te verschuiven en je kan kiezen uit driezits of tweezitsbank of wat je wil en dan een hoek erbij natuurlijk nu heb ik geen hoekbank op dit moment maar heb er spijt van dat ik toch weer niet een hoekbank gekozen heb ik doe het volgende keer weer als je er de plek voor hebt dan zou ik er voor gaan veel succes er mee.