na
door naomidejong Dec 19, 2007 om 13:55
Huishouden & energie

Ervaringen met electrische vloerverwarming

wij willen in onze woonkamer vloerverwarming leggen, wij willen dit graag doen op de bestaande tegelvloer, het is een opp. van 30m2. het echt bedoeld als bijverwarming, dus om de kou van de tegels af te hebben.

wat ik graag wil weten is moet de vloer lang aanstaan voor je warmte krijgt en is het duur in gebruik (kosten van electra hierdoor)

wat zijn de voor en nadelen van deze manier van verwamen en heeft iemand ervaring met het gebruik van moduset (kostenbesparend op gebruik van electra)

alvast bedankt,

naomi

26013 5 Rapporteer

door 4711 - Dec 19, 2007 om 17:24
885 Antwoorden / 2 Vragen

Als er maar een klein stukje kapot gaat is de hele vloer koud, en bij krimpen en uitzetten is dat helaas mogelijk, dus over enkele jaren...

Hoewel de aanleg duurder is van de CV gestookte vloer en je dan gleuven moet laten fresen, veel stof dus, is dat in gebruik goedkoper en als je het als hoofd verwarming neemt kunnen de radiatoren ook weg, deze heeft een langere levensduur en bij een geisoleerde vloer is dit stukken goedkoper!

Als de vloer niet of slecht geisoleerd is zou ik dit eerst doen, want anders word het erg onbetaalbaar, maar ook geisoleerde vloeren zijn duur, alleen de badkamer, alleen de loopplekken, en dan als snelle warme voeten.... dus daar is het nog wel betaalbaar, en soms voor de keuken als je daar stil staat achter het fornuis en last hebt van koude voeten, maar een woonkamer is erg prijzig...

Reken op dubbele tot 3x hogere totaal energie rekening, als je teveel Electra in de vloer stopt bespaar je wel gas dat veel goedkoper is, maar toch....

Een woonkamer is erg duur, te groot voor electra!

vladja
door vladja - Dec 19, 2007 om 17:40
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Meestal wordt elektrische verwarming toegepast in kleine
ruimtes die u door de verwarmde elementen wat extra comfort geven. Een
badkamervloer is zeker geschikt maar voor een woonkamer is deze manier van
vloerverwarming eigenlijk te groot.

Vladja

tonnieboy
door tonnieboy - Dec 19, 2007 om 23:35
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Wel goedkoper in aanleg maar vele malen duurder in gebruik. Niet doen lijkt het beste advies, tenzij geld bij u geen rol speelt en u een hekel heeft aan verbouwen (stof, bouwvakkers over de vloer).

na
door naomidejong - Dec 20, 2007 om 08:49
1 Antwoorden / 1 Vragen

hoi hoeveel duurder is het in gebruik? het is de bedoeling dat ie 's avonds even aangaat. overdag werken wij

wij maken gebruik van stadsverwarming, bij een cv vloerverwarming moeten er veel aanpassingen gebeuren?

en moeten de oude tegels eruit en moet de vloer geegaliseerd worden en dan de buizen gefreesd worden (als dat kan ivm leidingen, de kruipruimte loopt onder onze woonkamer)

wat zou het ksoten om cv verwarming aan te leggen?

tonnieboy
door tonnieboy - Dec 21, 2007 om 23:27
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Er moet dan dus een nieuwe tegelvloer in en dat zal de grootste post van de kosten zijn. Reken snel op circa 150 euro per m2 als u de vloer wilt laten verwijderen inclusief de zandcementdekvloer. Dan aanbrengen van een isolatie, krimpwapening en vloerverming als hoofdverwarming. Dan bent u ook nog wat installatiekosten kwijt om de radiatoren te laten verwijderen en de aansluitingen goed werkend op te leveren en in te regelen. Vloerbijverwarming levert weinig comfort op, daar slechts delen van de vloer verwarmd worden. Bij een gelaagde vloer als leisteen is de combinatie van vloerverwarming en stadsverwarming ideaal. Daar staat wel een hogere investering tegenover, maar deze vloer zal dan wel een meerwaarde opleveren van het huis. Reken dan op 200 tot 250 euro per m2 totaal bij aanleg door vaklui.
Als u veel zelf kunt doen bespaart u een fors bedrag. Vergeet niet om de vloerverwarming na aanleg op foto (en tekening te zetten en op druk af te persen voordat er wordt getegeld.