Marieke0309
door Marieke0309 Sep 11, 2019 om 11:56
Huishouden & energie

Extreem hoge gasrekening en verouderd systeem

Ik huur een flat van de woningstichting (de Alliantie) en kreeg onlangs een hele fikse extra rekening vanwege extreem hoog gasverbruik. Ik had net zoveel verbruikt als gemiddeld in een vrijstaande villa. Ik stook daarentegen helemaal niet overmatig en ben ook best vaak niet thuis. Ergens gaat er dus iets mis.
Nou heeft mn flat een heel ouderwets gesloten-buizen-systeem. Wat inhoudt dat alles altijd open moet staan. Als je 1radiator dicht draait doen de radiatoren het daarna dus niet meer. En het onderling inregelen van de radiatoren schijnt ook nogal een lastig klusje te zijn, want dat moest ook steeds opnieuw.
De ketel is ook een behoorlijk oudje en heeft voordat ik hier (zomer 2017) introk een aantal onderhoudsbeurten gemist.
De afgelopen 2 winters moest er om de haverklap een installateur komen omdat ik geen warmte had. 1 daarvan vertelde dat op een gegeven moment de ketel steeds aan-en afsloeg omdat de leidingen niet goed doorspoelden. De ketel kon daardoor dan de warmte niet kwijt en sloeg vanwege overhitting af. Na even afkoelen sloeg hij dan weer aan omdat de gevraagde temperatuur natuurlijk nog niet behaald was. En dan herhaalde datzelfde proces zich weer. En weer. En weer.
Mn rookgasafvoer is inmiddels vervangen, want die lekte flink en er liep condens terug in de ketel.
Is er iemand die iets zinnigs kan zeggen over de reden van mijn hoge gasverbruik? Iets waarmee ik bij de woningstichting kan aankloppen met de vraag of ze me tegemoet kunnen komen in de 1450,- narekening?
(Ik huur niet voor niets bij de woningstichting, zo’n extreme rekening kan ik echt niet dragen)
Ook wil ik graag weten of ik voor volgende winter dezelfde problemen kan verwachten. Nu durf ik überhaupt mn verwarming niet meer aan te zetten...
Alvast bedankt aan iedereen die mee denkt!
Groet, Marieke

4459 10 Rapporteer

Magnum007
door Magnum007 - Sep 11, 2019 om 12:10
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Marieke,

Het is verstandig om elke maand de meterstand te noteren voor jezelf.
Bij grote verschillen kun je meteen “aan de bel trekken”.

Als je CV ketel niet goed werkt ,heb je recht op een nieuwe.
Ook moet alles gecontroleerd worden(meestal om de 2 jaar) en de CV ketel gereinigd.

Dus vragen om een nieuwe CVketel bij de woningstichting.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 11, 2019 om 12:22
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Recht op een nieuwe is er niet per definitie. Er is wel grecht op goede en efficiënte werking. Aandringen op een nieuwe installatie kan altijd, wie niet vraagt die vaak ook niet krijgt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 11, 2019 om 12:20
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Bent u lid van de huurdersvereniging die iedere woningstichting verplicht moet hebben? Zo ja, meldt uw probleem dan in ieder geval ook bij hen.
Ik neem aan dat u niet de enige bewoner huutrder bent die hier hinder van heett. Mogelijk is er in uw complex ook sprake van een bewonerscommissie (al of niet als onderdeel van de huurdersvereniging. Voor info van uw huurdersvereniging: https://hbva.nl/  U vraagkan worden doorgespeeld aan de huurbond.
Daarbij is het ook nog mogelijk dat u dit probleem aankaart bij de https://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/onderhoud-en-gebreken/ .
Let op dat indien u de verwarming niet aanzet u waarschijnlijk toch wel een rekening zult krijgen.

Hetgeen u meldt over het gesloten systeem is wel zeer merkwaardig omdat naar mijn weten iedere radiator seoaraat aangesloten dient te zijn en er hoe dan ook nog een 'terugloop'dient te zijn. Daarbij geldt ook nog dat indien uw bemerking juist is bij het afsluiten van éé radiator en ook geen warmte meer kan worden geleverd en de pomp ook niet behoeft te draaien. M.i. al met al een zeer merkwaardige en als uw bemerkingen juist zijn foutieve situatie.

Th
door Thijs124 - Sep 11, 2019 om 12:21
289 Antwoorden / Vragen

Is er een huurdersvereniging of iets dergelijks? Gesprekken met de buren erover gehad?

panter22
door panter22 - Sep 11, 2019 om 12:33
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe hoog is je extreem hoge gasverbruik, 2500 m3?
Hoe oud is die cv ketel? Bij een ketel van 15 jaar oud kun je recht hebben op een nieuwe. Maar misschien heeft de Alliantie een plan om binnen een aantal jaren alle ketels te vervangen.
Een oververhitte cv ketel die steeds afslaat? Dat is wel heel bijzonder.
Je schrijft dat alle radiatoren open moeten staan?
Als je die radiatoren helemaal openzet en het is in de hele flat lekker warm, dan stook je een hoop.
Elke week de meterstanden opnemen, dat weet je wat je verbruikt.
Vraag om een betalingsregeling als je de afrekening niet kunt betalen.
Of is dit het verhaal. Je draait alle radiatoren dicht. Dan raakt de ketel oververhit en slaat uit.
Altijd de radiatoren in de woonkamer open laten staan. De temperatuur kun je met de thermostaat aan de wand regelen.
https://welke-kiezen-kopen.nl/centrale-verwarming-combiketels/kortsluit-circuit-cv-ketels
E
n de verwarming in de kamer op minimaal 15 tot 17 graden houden. Als je de verwarming telkens helemaal uit zet, dan moet de kamer steeds opnieuw helemaal opgewarmd worden. En dat kost een hoop gas.

tijger1
door tijger1 - Sep 11, 2019 om 12:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een cv systeem heeft sowieso een gesloten buizensysteem. Wie u wijsgemaakt heeft dat alle radiatoren open moeten staan, weet ik niet, maar dat is onzin. Éën radiator moet altijd openstaan, bijvoorbeeld die in de badkamer. Als u een radiator dichtdraait en dan weer open en alsdan de radiator niet warm wordt zijn de kranen niet in orde.

Ook kan het zijn dat er lucht in de radiator zit. Dat kunt u verhelpen met het kraantje.

En als u alles open hebt, is het niet verwonderlijk dat u bij moet betalen.

Dien een schriftelijke klacht in over de werking van de cv ketel.

Marieke0309
door Marieke0309 Sep 19, 2019 om 17:33
Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk zijn de buizen nooit open. Maar het is een heel oud systeem waarbij de buizen niet naast de radiator doorlopen naar de volgende. Dus als ik er ergens eentje dicht draai dan gaat er niks meer door naar de volgende radiator. En dat wordt, volgens alle monteurs die hier over de vloer zijn geweest, een gesloten-buizen-systeem genoemd.

tijger1
door tijger1 Sep 19, 2019 om 17:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ze werd nooit, en ook niet lang geleden, een cv aangelegd. Dus u moet zich vergissen

gerbera
door gerbera Sep 20, 2019 om 11:20
7358 Antwoorden / 14 Vragen

De TS vergist zich niet, deze heeft een zgn. 1 buis-systeem. Dit systeem werd in de jaren 80/90 regelmatig toegepast. Hierbij moeten wel degelijk alle radiatoren open staan omdat deze in serie gekoppeld zijn.

panter22
door panter22 Sep 20, 2019 om 13:23
6599 Antwoorden / Vragen

Ik had hier ook nooit van gehoord, maar:
Het eenpijpsysteem werd veel toegepast in de woningbouw in de jaren 70 en 80. De radiatoren worden in serie geschakeld, zodat het retourwater van de vorige radiator dient als aanvoer van de volgende. De laatste radiator geeft daardoor wat minder warmte af dan de eerste. Om dat te compenseren moeten de radiatoren verhoudingsgewijs groter zijn naarmate ze verder van de warmtebron staan.
https://vasco.eu/nl-nl/blog/radiatoren/je-radiatoren-serie-parallel-installeren-een-woordje-uitleg

ja
door januitgroningen Sep 20, 2019 om 15:37
53 Antwoorden / 2 Vragen

Dat je ooit het advies hebt gekregen Marieke om alles open te trekken is geen slecht advies. Mogelijk zat er lucht in de installatie. En lucht kan niet verwarmen in een CV installatie. Waardoor het niet gewenste temperatuur krijgt in een huiskamer en derhalve de thermostaat niet op tijd uitslaat.

Ook kan het zijn, dat het een vochtig huis is. In volksmond ook wel een schimmelwoning. Ook dit zijn obstakels, waardoor het slecht is te verwarmen. En uiteraard een slechte isolatie zijn factoren.

Ook moet er altijd 1 radiator aan staan. Anders onstaan er problemen met de overlaadklep in de CV zelf. Maar daartoe is deze wel beveiligd. Ook met een nieuwe installatie lopen de buizen altijd door. Anders zou er in mijn huis buizen parallel moeten lopen om 3 radiotors te bedienen. Dan heb ik in dat geval 6 buizen in de huiskamer naast elkaar. Dat lijkt me écht lelijk.

lo
door lovewinnie - Sep 11, 2019 om 13:37
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Er hoeft maar een radiator aan. Zelf hebben wij bijv alleen die in de woonkamer open staan. Daar hangst ook de thermostaat en slaat af als temp. Behaald is
Dit deden we zowel in flat als nu in huis.

Als u overal de radiator open heeft staan kost dat onnodig veel gas en zou dat dus zeker kunnen kloppen.
Zeker als je juist enkel avond aanzet dan moet hij alles verwarmen. Kunt dan beter altijd op 18 zetten en savonds op 20 ofzo, alleen woonkamer open en rest dicht scheelt ook

Wij verbruiken nu in rijtjes huis het zoveel als toen in de flat met ook zeer verouderd systeem (ondertussen afgebroken dus wellicht nog ouder systeem) en zitten op ca 800m3 per jaar

Waarom zou je alle radiatoren open moeten hebben? Is op slaapkamer niet eens gezond. Badkamer draai ik even open voor het douchen en is ook niet heel de dag nodig.

Wat is voor u extreem gasverbruik?

Marieke0309
door Marieke0309 Sep 19, 2019 om 17:36
Antwoorden / 1 Vragen

Het is een heel oud systeem waarbij de buizen niet naast de radiator doorlopen naar de volgende. Dus als ik er ergens eentje dicht draai dan gaat er niks meer door naar de volgende radiator. En dat wordt, volgens alle monteurs die hier over de vloer zijn geweest, een gesloten-buizen-systeem genoemd. Wordt al heel erg lang niet meer zo gemaakt. Het is aangelegd in de tijd van de allereerste CV-installaties.

Marieke0309
door Marieke0309 Sep 19, 2019 om 17:37
Antwoorden / 1 Vragen

En nee dat is niet gezond. Maar het was deel vd flat en dat was een kwestie van accepteren of de flat niet krijgen.

panter22
door panter22 Sep 20, 2019 om 13:25
6599 Antwoorden / Vragen

Dan had je de flat niet moeten accepteren. Maar wat verstook je nu in m³. Kijk op je jaaropgave.

Donuts
door Donuts Sep 20, 2019 om 14:01
1203 Antwoorden / 2 Vragen

De flat niet moeten accepteren? Wat een onzin antwoord! Alsof lege sociale huurwoningen voor het oprapen liggen. Alsof iedereen bekend is met een 1-buis systeem en de nadelen er van.

ro
door ron503 Sep 20, 2019 om 14:27
1229 Antwoorden / 0 Vragen

@panter22, u weet waarschijnlijk niet hoe een bezichtiging van een huurwoning in zijn werk gaat. De medewerker van de woningstichting laat de woning zien, weet niets over verwarmingssystemen en laat de keuze om de woning te accepteren aan de kandidaat huurder over. Geen enkele kandidaat huurder stelt vragen over de energie zuiningheid van de woning en als de woning bevalt is het accepteren een feit. Niet accepteren van de woning is bijna geen optie omdat de loterij weer overnieuw begint en ik weet niet of het nu nog zo is maar na drie weigeringen werd een ingeschrevene voor een bepaalde tijd onderaan de lijst gezet.

panter22
door panter22 Sep 20, 2019 om 21:28
6599 Antwoorden / Vragen

Ik weet wel degelijk dat de sociale huurwoningen niet voor het oprapen liggen.
Iedere woningstichting heeft zijn eigen systeem. Geloot wordt bij onze woningstichting niet.
De toewijzing gaat bij onze woningstichting op basis van inschrijfdatum. Je kunt reageren op een huurwoning die vrij komt, maar als er huurders die urgent zijn, vis je achter het net. Zij hebben keus uit alle sociale huurwoningen en kiezen uiteraard de mooiste, Dat heeft tot gevolg dat je ca. 10 jaar moet wachten op een goede sociale huurwoning,
Is het dan bij jullie zo dat je je inschrijft en maar af moet wachten waarvoor je ingeloot wordt.
Kun je geen voorkeur opgeven.
Maar wat is een extreem hoge gasrekening? In een ongeisoleerde woning stook je ook meer dan in een geisoleerde woning. Dat betekent 's winters een extra trui, wil je de stookkosten in de hand houden.
En dat is met de een pijp cv ook zo, als je die flink gaat opstoken, dan moet je betalen.

ro
door ron503 - Sep 19, 2019 om 19:05
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het zou kunnen dat het flatgebouw ooit van blokverwarming was voorzien met een centraal ketelhuis. In die tijd zaten de stookkosten bij de huur in en gas was goedkoop en kon nooit op raken. De temperatuur werd in het ketelhuis geregeld en kon door de radiatorkranen eingszins regelt worden maar helemaal dicht was geen optie omdat de radiatoren niet van retourleidingen waren voorzien. In de jaren 90 zijn veel ketelhuizen buiten werking gesteld en werden er separate cv ketels geplaatst op het bestaande leidingsysteem omdat het de goedkoopste en snelste manier van plaatsen was. Ketel met rookgasafvoer plaatsen, een gasleiding leggen, de aan en afvoerleidingen van de radiatoren aansluiten en een thermostaat in de huiskamer plaatsen. Zonder ingrijpende verbeteringen blijven de stookkosten hoog en die kunt u niet op de woningstichting verhalen omdat u de woning heeft geaccepteerd met dit verwarmingssysteem. U kunt de situatie wel bij de woningstichting aankaarten want zo'n installatie is zeker niet meer van deze tijd. Om de woning in de stookmaanden te verwarmen zou een elektrische kachel een optie kunnen zijn die verbruikt wel meer stroom maar de elektraprijs ligt veel lager dan die van gas.

gerbera
door gerbera - Sep 19, 2019 om 22:23
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Volgens uw bewering zouden de leidingen via de ene radiator naar de andere lopen en dat door de hele woning.  Dit zou nml betekenen dat u verplicht bent alle ruimtes te moeten verwarmen maar zou u van 1 radiator de kraan dicht doen dan blijven de radiatoren daarachter koud en is er ook geen doorstroming.  U beschikt dan over een 1 pijp systeem dat inderdaad een hoger gasverbuik heeft omdat het langer duurd alvorens de ruimte waarin de themostaat hangt op temperatuur komt.  Dat dan de ketel uitvalt is niet zo verwonderlijk waarbij ook nog het risico ontstaat dat de pomp de geest geeft door oververhitting. En het steeds weer opnieuw opstarten zorgd nog eens extra voor een hoog gasverbruik omdat er veel meer tijd nodig is om de ruimte te verwarmen. Een juiste instelling van de thermostaat is dan belangrijk bv als u er niet bent zet deze dan op 15 gr. en alle radiatoren open laten.  Dit systeem dateert uit de jaren 80/90 en zou nodig aan vervanging toe zijn.

tijger1
door tijger1 - Sep 20, 2019 om 13:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u hebt een waardeloos systeem. Hebben de buren dat ook? En dan had u een jaar eerder toch ook al een hoge rekening?

Ik zou dan de thermostaat maar laag zetten, radiatoren open en een  elektrische bijverwarming in de woonkamer plaatsen.

ma
door malty - Sep 20, 2019 om 14:04
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Als het goed is zit in de radiatorkranen van een eenpijps systeem een bypass die het cv water doorlaat als de betreffende radiator dichtgedraaid is.
Het zou toch wel vreemd zijn als je alle radiatoren open zou moeten hebben.
Komende winter de radiatoren in de vertrekken die u niet gebruikt dichtdraaien.
Wat heeft de cv monteur gezegd over dichtdraaien radiatoren?
https://vasco.eu/nl-be/content/eenpijpssysteem

panter22
door panter22 Sep 20, 2019 om 14:34
6599 Antwoorden / Vragen

Zo staat het niet in de link. Alle radiatoren moeten open. Dat zegt de monteur ook.

gerbera
door gerbera Sep 20, 2019 om 14:41
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Volgens beschrijving van de TS beschikt het systeem niet over een bypass. Dat verklaard ook dat ze alle radiatoren open moet houden.Tevens verklaart het dat de thermische beveiliging de ketel regelmatig uitschakeld als een radiator dicht staat..

ma
door malty Sep 20, 2019 om 14:59
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Dan zou ik toch eens aan de buren vragen of zij ook alle radiatoren open moeten hebben.

Vroeger was het gas goedkoop dus werd niet gekeken op een paar m3 gas.
Maar het lijkt me vreemd dat je in alle vertrekken noodgedwongen de verwarming aan moet hebben en de temperatuur moet regelen met een raam meer open op dicht te zetten.
Lijkt me dat de Ts samen met de andere bewoners er bij de de Wbv op moeten aandringen het systeem zo te laten veranderen dat de radiatoren in elk vertrek afzonderlijk geregeld kunnen worden.
Dat zal wel met een huurverhoging betaald moeten worden maar zal minder zijn dan de extra stookkosten die je nu noodgedwongen voor lief moet nemen.