Jasper V
door Jasper V Apr 1, 2022 om 10:41
Huishouden & energie

Extreem hoge loodgieterkosten

Gisteren is er een loodgieter langs gekomen voor het verhelpen van een verstopping in onze douche. Hierbij heeft de meneer gekeken en een prijsindicatie gegeven tussen de 500 en 700 euro. Hiermee zijn we akkoord gegaan. Vervolgens is tijdens het werk de melding gekomen dat hij wat meer spiraal nodig had en dat dat wel iets duurder zou zijn. Na 45 minuten werk kwam toen een afrekening van 2350 euro. Hierbij werden de kosten wel gespecificeerd, maar schrokken wij toch omdat dit bedrag extreem afweek van de prijsindicatie. Kan dit zomaar? Het bedrijf heeft namelijk de factuur niet opgestuurd (zijn bezig deze te achterhalen). Kunnen wij hier nog iets aan doen?

8189 13 Rapporteer

sira
door sira - Apr 1, 2022 om 10:46
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Duidelijk. U heeft blijkbaar ook de vele waarschuwingen in de afgelopen jaren via diverse media gemist.

Helaas niets aan te doen. Volgende keer iemand in uw woonplaats of in de directe omgeving daarvan bellen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 1, 2022 om 10:46
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Dan bent toch helaas echt niet de eerste die hier intrapt. Er zijn hierover al diverse eerdere vragen geweest en ook is er al aandacht aanbesteed in de diverse consumentenprogramma's zoals Kass, Radar en Meldpunt. Ik geef u een link met info die wel is waar slotenmakers betreft maar op het zelfde neerkomt

https://www.plusonline.nl/consumentenrecht/zo-herkent-u-frauduleuze-slotenmakers en ook deze van Radar, al meer dan een jaar oud. https://opgelicht.avrotros.nl/uitzending/gemist/item/opgelicht-2-februari-2021

Hoewel het resultaat ongewis kan zijn kunt deze ondernemer in gebreke stellen en zie dan  https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en kunt u deze voorbeeldbrief-ingebrekestelling benutten. En zie voor ook nader advies:
Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 – 8020:    € 0,10 per minuut (met een maximum van € 12,50). Daarnaast betaalt u een starttarief van 4,5 cent en de normale belkosten. Zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl

Tenslotte zou u ook een melding kunnen doen bij de politie maar als genoemd in de info van 'Plus' zal men daar weinig aan kunnen doen maar kunt u mogelijk het aspect van mogelijke oplichting noemen. Zo men besluit tot vervolging kan dat echter lang duren en als ert sprake is van 'een kale kip' zal er niets te halen zijn.

Heeft u deze loodgieter (ook) via het i-net gevonden en zo ongeveer de eerste gekozen? Zie hoe dan ook dan nog deze een-goede-loodgieter-vinden

Aanvulling: ik zie inmiddels ook het advies van @HENKDEZEVENDE dat m.i. ook een goed advies is. Schale uw rechtsbijstandssverzekeraar in als u een dergelijke verzekering heeft.

sira
door sira Apr 1, 2022 om 10:59
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Hoewel het resultaat ongewis kan zijn kunt deze ondernemer in gebreke stellen

Als de verstopping is verholpen, heeft een ingebrekestelling geen zin. Dat ze teveel hebben betaald, is een bijkomstige zaak die ze hadden kunnen voorkomen door een plaatselijk bedrijf te bellen, of de media te volgen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 1, 2022 om 11:12
16828 Antwoorden / 202 Vragen

In gebreke stellen m.b.t. niet nakomen van oorspronkelijk prijsafspraak en niet vooraf aangeven dat er in deze mate sprake zou zijn van meerkosten.

Het heeft de schijn van oplichting. Zie mijn aanpassing op mijn reactie.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 1, 2022 om 11:00
2042 Antwoorden / Vragen

Toevallig heeft de rechter net uitspraak gedaan in twee zaken over die spiraal kosten en die heeft er gehakt van gemaakt. Daar heeft u niets aan in directe zin maar mogelijk kunt u met een advocaat, eventueel via een rechtsbijstandverzekering, wel wat bereiken.

Wellicht heeft u hier iets aan: https://ontstoppingsdienst.nl/per-meter-betalen-voor-ontstoppingsveer-spiraal/

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 1, 2022 om 11:18
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Goede tip en mogelijk heeft ts daar toch wel degelijk iets aan. Heeft u voor mij een een verwijzing naar de uitspraken?

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 1, 2022 om 11:21
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Ps: civile rechter of strafrechter?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 1, 2022 om 12:33
2042 Antwoorden / Vragen

Ik zie dat iemand de Google al heeft bediend.

th
door thieu Apr 4, 2022 om 11:50
147 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn ervaring (in een hele andere case) is dat dreigen met een advokaat, en het concreet benoemen van een (die) uitspraak van de rechter, al een stuk kan helpen. Het is inderdaad pure oplichting!

panter22
door panter22 - Apr 1, 2022 om 11:20
6599 Antwoorden / Vragen

Tussen de €500 en €700 is al een fors bedrag. En dan ga je zomaar meer dan 3x zoveel betalen. Zonder factuur.
Kennelijk had je dit bedrag er voor over en kon je het ook nog pinnen.
Die factuur komt er niet meer. Koop voortaan een fles ontstopper.
Uitspraken rechter(henkdezevende)
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBMNE:2021:6301&showbutton=true&keyword=spiraalkosten
e
n
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBMNE:2022:231&showbutton=true&keyword=spiraalkosten

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 1, 2022 om 11:23
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Is dit een antwoord of een verwijt : dan had u maar .....?

panter22
door panter22 Apr 1, 2022 om 11:26
6599 Antwoorden / Vragen

Een antwoord. Eerst even denken voordat je de poeplap trekt.
Maar kennelijk is voor ts €2350 betalen geen probleem. Daar verbaas ik mij over.

mi
door miennaamishaaz - Apr 1, 2022 om 11:42
725 Antwoorden / 1 Vragen

Het eerste wat u moet doen is NIET BETALEN.

Neem ook contact op met het Juridisch loket en de ACM

https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-waarschuwt-voor-malafide-praktijken-slotenmakers-en-komt-actie

panter22
door panter22 Apr 1, 2022 om 12:25
6599 Antwoorden / Vragen

Zoals altijd is de rekening al betaald.

mahadma
door mahadma - Apr 1, 2022 om 11:50
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Hoe vaak ie er al gewaarschuwd voor dit soort piraten?

ge
door gewicht Apr 4, 2022 om 14:25
170 Antwoorden / 1 Vragen

Vele malen, maar kennerlijk zoekt men pas op een consumentenforum als het al te laat is.
Blijkbaar ook geen betalingslimiet bij de bank. Zo`n oplichter gaat echt geen uren wachten op zijn geld, want dat wordt te link.

ro
door ronny530 - Apr 1, 2022 om 13:14
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Het is op dit moment schering en inslag want er is veel geld mee te verdienen. Iedereen mag een loodgietersbedrijf opzetten en hoeft niet eens een opleiding tot loodgieter gevolgd te hebben. Google doet er vrolijk aan mee omdat voor veel geld de advertentie bovenaan komt te staan weliswaar met advertentie toevoeging maar iemand die een urgente verstopping in de afvoer heeft kijkt er overheen. Google zelf kan zodra in de zoekbalk op loodgieter e.d. wordt gezocht een waarschuwing kunnen tonen want dat voorkomt veel leed achteraf. Helaas is het wel zo dat als het bedrag direct is voldaan het moeilijk gaat worden om het bedrag terug te vorderen omdat er werk is verricht. In een grijs verleden was de Gelegids een uitkomst om een bedrijf in de buurt te vinden en waarempel online bestaat die gids nog steeds en als die gids geraadpleegd wordt worden enkel bedrijven uit de regio getoond. Het is wel wat omslachtig maar kan veel geld besparen. Terugkomend op uw relaas als u de specificatie op papier heeft gekregen en middels een pinbetaling heeft betaald dan kunt u bij het juridisch loket hulp vragen want dan heeft u de specificatie in bezit en de pinbetaling is geldig als bewijs van betaling.

panter22
door panter22 Apr 4, 2022 om 15:06
6599 Antwoorden / Vragen

Zo'n loodgieter kan vragen wat hij wil. Het blijkt nu al weer.  Geld is er genoeg. 2000 euro of meer pinnen zonder rekening, geen probleem.
Met  1 klusje weer  een maandinkomen verdiend.

marita5
door marita5 - Apr 1, 2022 om 13:14
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Jasper V ,

Ik heb al een onverwacht hoge rekening betaald , kan ik mijn geld terug krijgen ? klik op de rode regels .

Ja, dat kan als u misleid bent. Dat is het geval als het bedrijf niet duidelijk was over de kosten. En u daardoor vooraf niet wist dat de rekening zo hoog zou worden. U kunt bij misleiding de overeenkomst ongedaan maken.

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

https://opgelicht.avrotros.nl/hulp/vraag-antwoord/artikel/gedupeerd-door-malafide-rioolontstoppers-een-stap-naar-de-rechter-kan-helpen/

Ja
door Jaap Rotterdam - Apr 4, 2022 om 11:56
15 Antwoorden / 2 Vragen

Je moet ook erg oppassen met dit soort bedrijven. Er zijn heel veel beunhazen bij. Ik heb de keuken afvoer laten ontstoppen,  was erg hardnekkig, 3x terug geweest, totaal 3 uur werk. Is nu prima.
Totaal netjes per factuur betaald ca. € 300.-
Maar heeft u ook schriftelijk opdracht gegeven? Anders zou ik niet betalen, zei hielden zich niet a d afspraak , dan u toch ook niet?

ha
door harrybre - Apr 4, 2022 om 12:43
240 Antwoorden / Vragen

Ik heb 3x een verstopte afvoer gehad de laatste 15 jaar. Eén keer voelde ik me redelijk getild a € 225, doch die man was ook met een grote kar voorgereden. Laatse keer: een spiraal van dik 15 mtr erin en.... € 100 . 3x hetzelfde commentaar: die afvoergoot-ontstoppers: op het schap laten staan. Regelmatig met HEET water wassen resp afwassen, want liever enkele kwartjes aan stroom per kwartaal dan € 100 per 4 a 5 jaar aan verstopt riool.
Ik zoek daarom ook altijd bedrijven uit de buurt. Liefst gemeld op de regio-site nextdoor.nl.

panter22
door panter22 Apr 4, 2022 om 16:42
6599 Antwoorden / Vragen

Af en toe een kneepje afwasmiddel in de afvoer helpt ook en niet jus en vet in de afvoer gooien

mo
door mof - Apr 4, 2022 om 13:42
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, u kunt de factuur niet betalen. Als de loodgieter eerst een bedrag tussen de 500 en 700 euro noemt, daarna zegt dat het iets duurder wordt, dan had hij ook moeten aangeven hoeveel de meerprijs zou worden. Het nu berekende bedrag is meer dan 3 maal hoger dan het oorspronkelijke bedrag. Hij deze kostenoverschrijding moeten melden op een moment dat u nog had kunnen beslissen het erbij te laten. En zo alleen de kosten tot dan toe te betalen . En verder, zonder factuur nooit betalen.

ge
door gewicht Apr 4, 2022 om 14:29
170 Antwoorden / 1 Vragen

Ts heeft immers al betaald.

1paul
door 1paul - Apr 4, 2022 om 14:21
3134 Antwoorden / 0 Vragen

offerte mag slechts 10% afwijken, enogste wat u nu kunt doen is een zaak aanspannen via de rechterlijke macht.

panter22
door panter22 - Apr 4, 2022 om 15:01
6599 Antwoorden / Vragen

De uitspraken van de rechters zijn duidelijk en leesbaar.
Hopelijk weet je nog de naam en het adres van de loodgieter. En als je de factuur hebt gekregen, dan is het helemaal mooi.
Je kunt naar de rechter. Hoe je dat moet doen lees je hier:
https://www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter
Verwijs in je verhaal naar de 2 uitspraken van eerdere rechters.
Maar ik zou het eerst maar proberen op te lossen zonder rechtzaak.
Een mailtje met daarin schrijven dat je te veel betaald hebt en dat je wilt dat per ommegaande het te veel betaalde terug wordt gestort. Zo niet dat je dan naar de rechter stapt. Stuur de uitspraken mee.