mi
door miepoosterling Jan 20, 2017 om 13:57
Huishouden & energie

Fiets vervoer via openbare ruimte

Ik woon in een appartementen complex met huur en koop woningen . Ik ben huurder
Vervoer via de openbare ruimte van mijn fiets naar de woning is verboden in het appartement
door regelgeving van de Vve
Het Stallen in de woning van mijn (2e fiets) is niet verboden maar onmogelijk door de regel geving
De berging is dusdanig klein dat het voor mij als oudere heel moeilijk is mijn reserve fiets ook in de berging te plaaten Mijn vraag in  deze   Is een dergelijke regel rechtsgeldig ?
Of kan ik hem aan vechten .

5338 16 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 20, 2017 om 14:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kan een jongere dan wel een tweede fiets in de berging plaatsen? Kunt u geen ophangsysteem daar voor kopen?

En wat is de reden dat die fiets niet door de openbare ruimte mag? Het is natuurlijk logisch dat u hem niet in de openbare ruimte mag laten staan.

Regelgeving van de VvE is bestemd voor de eigenaren, u hebt alleen met uw huisbaas van doen.

Cookies
door Cookies Jan 20, 2017 om 14:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De 'huisbaas' is toch ook de VVE?

tijger1
door tijger1 Jan 20, 2017 om 14:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat hoeft helemaal niet. Hier in mijn omgeving staan appartementsgebouwen, waarvan bij voorbaat een deel voor huur bestemd is door een wbv en een deel koop. Die kopers hebben natuurlijk samen met die wbv wel een vve, maar voor huurders is de wbv het aanspreekpunt.

me
door mein33 Mar 29, 2017 om 18:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@carola.83,

De "huisbaas" is niet de VVE.
De directe "huisbaas" is de eigenaar van de woning.
De VVE is een vereniging die het beheer over het complex voert namens de individuele eigenaren.
De "spelregels" worden in een gezamelijke vergadering van eigenaren en de leden van de VVE (vaak ook mede eigenaren) vastgesteld en iedere bewoner, zowel eigenaar als huurder, dient zich aan de afspraken te houden.

costnix
door costnix - Jan 20, 2017 om 14:35
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het zal wel om de afdrukken van de banden op de vloer gaan. Kunt u de fiets niet tillen of is deze te zwaar? Over het naar binnen dragen kan toch geen bezwaar zijn?

Cookies
door Cookies - Jan 20, 2017 om 14:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@costnix: misschien moet er van een lift gebruik gemaakt worden? Als iedereen daar met (e-)fiets, scooter enz. in gaat, ziet zo'n lift er binnen de kortste keren niet meer uit.

Nou ja, het wachten is op meer informatie.

costnix
door costnix Jan 21, 2017 om 11:20
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dan niet in de lift neerzetten en hem blijven dragen.

Cookies
door Cookies Jan 21, 2017 om 16:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Leuk als je 10 hoog woont;-)

ne
door neodutchio - Jan 20, 2017 om 14:40
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Natuurlijk is het niet verboden om een fiets in uw woonhuis te zetten, maar dit is ook niet gebruikelijk. Om deze reden zal het dus ook niet vermeld staan in regelgeving.
 Het moeten wel hele kleine bergingen zijn als er maar 1 fiets in kan staan. Of staat uw berging vol met andere zaken? Het lijkt mij makkelijker om spullen uit uw berging eenmalig naar uw huis te (laten) brengen, dan dat u uw reserve fiets van boven naar beneden moet sleuren.
 De regel van de vve is rechtsgeldig, een fiets heeft niets te zoeken op een galerij of trappenhuis. U kunt het wel altijd vragen aan het bestuur of er een uitzondering voor u te krijgen is, met onderbouwing. Maar als de bergingen echt zo klein zouden zijn moet iedereen daarvan last hebben.

tijger1
door tijger1 - Jan 20, 2017 om 14:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Afdrukken van de banden? En een kinderwagen, rollator, rolstoel of scootmobiel dan?

Yo
door Youriy - Jan 20, 2017 om 14:50
12 Antwoorden / Vragen

U kunt gewoon uw fiets in uw appartement stallen. U hoeft ook niets aan te vechten.

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 21, 2017 om 01:02
3449 Antwoorden / 25 Vragen

En hoe moet de fiets er dan komen? Juist, via de openbare ruimte en dat mag niet.

costnix
door costnix Jan 21, 2017 om 11:22
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@diewilik: Tillen!

Yo
door Youriy Jan 25, 2017 om 13:18
12 Antwoorden / Vragen

@diewilik: dat mag wel

me
door mein33 Mar 29, 2017 om 18:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@costnix,

Ook al tillend maak je gebruik van de openbare ruimtes. ;-))

hansje klein
door hansje klein - Jan 20, 2017 om 15:03
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Uw eigen voorstel nog overtreffen.......(@Tijger bracht me op het idee om ook eens naar de kosten te kijken)

- Vooraf; het is óók mogelijk om voor alle bewoners met deze veel te kleine berging om een extra fietsstalmogelijkheid op het terrein te vragen, met overdekking of zelfs als afsluitbare fietsbox.

- Zèlfs wanneer u het voor elkaar zou krijgen de huidige reglementen te veranderen, voor slechts € 11,95 hoeft u helemaal nooit niet meer te sjouwen met een vieze, natte of zware fiets naar uw appartement, dat toch geen fietsenstalling moest hoeven worden:  Fietslift

AWYeah28
door AWYeah28 - Jan 20, 2017 om 15:07
355 Antwoorden / Vragen

Beste mevrouw Oosterling,

Het gaat hier om uw reservefiets geeft u aan, dus ik neem aan dat u voornemens bent die, na een eventuele plaatsing in uw woning, niet steeds heen en weer te verplaatsen. In dat geval is het een simpele kwestie van even informeren bij de VvE of huismeester, afhankelijk van wie u het makkelijkst kunt bereiken, of er een uitzondering op de regel mogelijk is. Of zoals eerder aangegeven, iemand vragen even te helpen bij het plaatsen van uw fiets in de berging.

Heeft u ook geïnformeerd naar de reden van deze regel, op welke manier er eventueel overlast wordt veroorzaakt (zodat u hier een oplossing voor aan kunt dragen) en wat de gevolgen zijn van het niet naleven van de betreffende regel?

ro
door ronny530 - Jan 20, 2017 om 15:31
2778 Antwoorden / 41 Vragen

U bent als huurder helemaal geen lid van de VVE dus kan enkel de verhuurder u iets verbieden want die is namens u wel lid van de VVE. U mag uw fiets naar uw woning brengen en in uw woning stallen maar niet in een ruimte die door andere bewoners gedeeld worden. Het moet niet zo zijn dat de VVE de regels van huurders bepaald want dan wordt u dusdanig in uw vrijheid beperkt dat de volgende stap maarzo kan zijn dat u eerst toestemming moet gaan vragen als u bijvoorbeeld nieuwe meubels in uw woning wil laten bezorgen.

snrwo1
door snrwo1 - Jan 20, 2017 om 15:32
33 Antwoorden / 2 Vragen

vraag mij af hoe mensen daar verhuizen? Gaat dat niet ook via de algemene ruimtes en galerijen? Of je nu een fiets of een koelkast naar binnen brengt. Die koelkast staat waarschijnlijk op een steekwagen. Hoe is dat anders dan een fiets naar binnen brengen?

ph
door philip36 - Jan 20, 2017 om 15:37
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Reservefiets, heeft u die dan nodig?

jo
door jorisw Jan 20, 2017 om 15:48
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Maakt het uit of het een reservefiets of tweede (of derde) fiets heet? Ik ken genoeg mensen die minstens 3 fietsen hebben (ik heb er zelf 4: stadsfiets, trekkingfiets, racefiets en mountainbike).

ph
door philip36 Jan 20, 2017 om 16:08
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@jorisw
Het maakt natuurlijk wel uit als de berging klein is en de persoon lichamelijk niet meer in staat is om de 2 fietsen in de berging te plaatsen.
Ik heb 4 fietsen in de berging staan maar klaag niet dat het zo moeilijk is.
Als de TS praat over een reserve fiets neem ik aan dat het een gelijksoortige fiets is en geen trekfiets, racefiets of mountainbike.

jo
door jorisw - Jan 20, 2017 om 15:47
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Vervuiling is een slecht argument. Als door het vervoeren van fietsen de boel smerig wordt moet het schoonmaakbedrijf gewoon vaker komen en worden de kosten doorberekend aan de bewoners. Probleem opgelost. En dan zal op de volgende VvE vergadering waarschijnlijk worden besloten om het vervoeren van fietsen door de openbare ruimtes te verbieden om zo de schoonmaakkosten te verlagen....

tijger1
door tijger1 Jan 21, 2017 om 16:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En ook geen kinderwagens, rollators of steps. Die gaan ook allemaal met de wielen over straat.

tenormin
door tenormin - Jan 20, 2017 om 16:19
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Moeilijk voor te stellen dat een berging te klein zou zijn voor een fiets. (Tenzij u natuurlijk de berging volgestapeld heeft met andere spullen). Het is heel normaal dat een WBV (of VvE) het verbieden van fietsen mee naar boven nemen verbied. Mag hier ook niet. Niet dat men het niet doet, er staan genoeg fietsen op de balkons, strikt genomen dus "mag niet". Wij hebben ook WBV en VvE; zowel voor huurders als eigenaren geldt: geen fietsen naar boven.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 21, 2017 om 13:19
16845 Antwoorden / 202 Vragen

U bent huurder en als deze regel niet in uw huurovereenkomst staat is er helemaal niets aan de hand. Het kan echter ook zo zijn dat in uw huurovereenkomst wordt verwezen naar de VVE regeling en dan heeft u het probleem dat u daar dan mee accoord bent gegaan (met het tekenen van de overeenkomst). In dat geval is het rechtsgeldig.
Aansluiutend op een ander al gegeven advies: (in de zin van wie niet vfraagt, die niet krijgt), aannemend dat u de fiets niet dagelijks gebruikt, gewoon toestemming vragen met de reden waarom.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 21, 2017 om 13:19
16845 Antwoorden / 202 Vragen

'wie niet vraagt'