cameo
door cameo Sep 21, 2010 om 10:14
Huishouden & energie

Fineer nieuwe keuken laat los - Topkeukens cashed

In 2004 hebben wij een nieuwe keuken laten plaatsen door Topkeukens in Beverwijk. Alles verliep destijds netjes en we waren tot begin vorig jaar erg tevreden. Januari 2009 begon de ellende. Bij 1 kastje liet de fineer los. Omdat dit kastje in de buurt van de oven bevond kreeg de laaste de schuld. Door warmte zou de fineerlaag loslaten. Het viel volgens Topkeukens niet onder garantie. We moesten dus betalen voor een nieuwe kastdeur en de installatie daarvan.

Enkele maanden geleden ontdekten we, tijdens een flinke schoonmaakronde van de keuken, dat er nog een kastdeur met loslatend fineer was. Deze keer op een plek ver weg van de oven.

Gebeld met Topkeukens en we kregen een hele vragenlijst met mogelijk oorzaken.

- Staat er soms een koffiezetappraaat op het aanrecht? Dan kan het door de hete koffie komen. (Nee, er staat geen koffiezetapparaat)
- Staat er een waterkoker? (Nee)
- Misschien gebruikt u veel heet water in de wasbak? (Huh? Nee, want we hebben een vaatwasser)
- Misschien kookt u meer dan gemiddeld in de buurt van deze kastdeur? (Geen antwoord op gegeven)

Kortom; hoe dan ook is zoiets kennelijk geen garantie. We moeten opnieuw flink betalen voor een nieuwe kastdeur. En ook dan gelden dezelfde regels weer, volgens de vertegenwoordiger van Topkeukens.

Ik vraag me echter af of het gestelde wel eerlijk is. Is het reëel om bij een angeschafte keuken van de gebruiker te vereisen dat deze:
- Geen koffiezetapparaat of waterkoker op het aanrecht plaatst
- Niet (te vaak) met heet water in de weer gaat in de wasbak
- Niet te vaak gaat koken in zijn keuken.

De keuken is nu 5 jaar oud/jong, maar ik denk dat we hem op deze manier snel moeten gaan vervangen. Even 20.000 euro asfschrijven in 5 jaar ...

Goed, ik ben dus boos en zal er niet snel meer iets kopen. Dit is natuurlijk geen service. Maar mijn concrete vraag is dus: word ik nu besodemieterd of houdt Topkeukens mij terecht aan deze (tot dusver) onbekende gedragsregels voor de keuken?

Cameo

5661 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 21, 2010 om 11:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

cameo

Maar mijn concrete vraag is dus: word ik nu besodemieterd of houdt Topkeukens mij terecht aan deze (tot dusver) onbekende gedragsregels voor de keuken?

Je wordt besodemieterd. Bij de deurtjes van een keuken in deze prijsklasse hoort de fineer bij normaal keukengebruik niet los te laten. In de nieuwe consumentenwet (het BW7) wordt duidelijk gesteld dat de verkoper je een deugdelijk produkt dient te verkopen. In dit geval is hier dus sprake van een ondeugdelijk produkt omdat je als koper mag verwachten dat de deurtjes tenminste 10 jaar mee zullen gaan. De verkoper is dan gehouden om het defekt kosteloos te vervangen.

http://www.wetboek-online.nl/wet/Burgerlijk%20Wetboek%20Boek%207.html

BW7 boek 7 consumentenkoop:

BW7:6a BW7:17 BW7:18
BW7:21 BW7:22 BW7:24

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Sep 21, 2010 om 12:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de reactie, read.

Heb zojuist even gebeld met Topkeukens Beverwijk en naar een reactie gevraagd. Men reageert laconiek. Hij geeft aan dat de problemen met het materiaal bekend zijn geworden enkele jaren nadat wij de keuken gekocht hadden. Dat impliceert dat het dus niet aan gedrag/gebruik maar eerder het ontwerp of de fabricage heeft gelegen dat mijn kastjes langzaam lelijk worden. Daar is Topkeukens het niet mee eens, want;"Toentertijd dachten we dat het materiaal in orde was. Pas later bleek dat er problemen mee ontstonden in vochtige of warme ruimtes.".

Men heeft niet de moeite genomen om het bestaande klantenbestand van de problemen op de hoogte te brengen, omdat dit "een onmogelijke taak" zou zijn, volgens deze meneer. Compensatie of een tegemoetkoming is niet aan de orde, omdat zij destijds oprecht niet afwisten van deze problematiek, aldus de verkoper van Topkeukens.

Overigens verkopen ze nog steeds keukens met precies hetzelfde materiaal (en dus ook dezelfde problematiek) bij deze keukenboer. Maar volgens de verkoper worden klanten nu wel vooraf geattendeerd op de mogelijke problemen.

Letterlijk en figuurlijk een slechte zaak. Ben er eigenlijk ook helemaal klaar mee nu. Nooit meer een keuken van Topkeukens in mijn huis!

Cameo

ve
door verwijderd - Sep 21, 2010 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het zou perfect zijn als je deze verklaring van de verkoper zwart op wit hebt staan, want dan heb je aantoonbaar dat het een fabrieksfout is. De verkoper kan jou helpen door een claim bij de fabrikant neer te leggen namens jou.

Wel gestoord dat ze nog steeds willens en wetens dezelfde fabrieksfouten blijven verkopen, zo'n top keuken is dat dus niet. Nog gestoorder zou een klant moeten zijn om, ná het horen noemen van een dergelijke tekortkoming, evengoed door te gaan met de aanschaf. Daar begrijp ik nou niks van.

ve
door verwijderd - Sep 21, 2010 om 18:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

cameo

Deze fraaie keukenboer haalt juridisch gezien een aantal zaken door elkaar. Een keuken is uiteraard ontworpen maar ook kwa materiaal zo gemaakt, dat deze normaal gebruikt kan worden inh een een keukenruimte (een ruimte waar gekookt wordt en warm water gebruikt wordt). Derhalve dient de verkoper bij de verkoop in te staan, dat het produkt daarvoor geschikt is. Als achteraf blijkt dat dat niet het geval is. dan blijft de verkoper daarvoor verantwoordelijk en niet de fabrikant. Jij hebt immers juridisch gezien met de verkoper een overeenkomst afgeloten. De verkoper dient dan maar bij zijn voorschakel (de fabrikant) aan te kloppen. Dat is een zaak waar jij buiten staat. Dat de verkoper tijdens de verkoop niet heeft geweten dat er sprake zou zijn van ondeugdelijk materiaal of van het verwerken van ondeugdelijk materiaal en dus van een ondeugdelijk produkt, is helemaal niet relevant en heft zijn wettelijke verantwoordelijkheid niet op. Dat zou ook wel heel erg vreemd zijn, omdat verkopers meestal pas na de verkoop er achter komen, dat ze een ondeugdelijk produkt hebben geleverd. Stel dat deze verkoper dat wél geweten zou hebben tijdens het moment van koop, dan zou er zelfs sprake zijn van bewuste misleiding en bedrog en dat zou bij het in rechte betrekken (dagvaarden) van deze verkoper, doorslaggevend voor de uitspraak zijn.
Mijn advies is, eventueel samen met enkele potige heren terug te gaan naar de "verkoper" en hem klip en klaar duidelijk te maken dat hij het deurtje of de deurtjes kosteloos dient te vervangen. Een drukke zaterdagmiddag is daar voor een uitstekend moment.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Sep 22, 2010 om 21:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Read.

Waarom een paar potige heren, een paar flinke niet op hun mondje gevallen Dames weten er tegenwoordig ook wel raad mee. En inderdaad op een druk moment in de winkel flink luid veel stennis maken helpt dikwijls wel. Want ze hebben niet graag dat alle mensen dat allemaal horen. Want dat kost ze klanten.

ve
door verwijderd - Sep 22, 2010 om 21:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Read,
Beste Read, ik weet niet om hoeveel deurtjes het gaat maar stel 3 van de bv 8.
Nu hoeft topkeukens volgens de regels dus alleen de drie met loslatend fineer te vervangen.
Maar dan zit je met een behoorlijk kleurverschil, kun je daar nog iets mee?
Pure nieuwsgierigheid!
Mijn keuken heeft hier ook last van gehad maar ik heb er wat lijm tussen gedaan en tot op heden is dat een prima en zeeeeer voordelige oplossing geweest.
Mastag

ve
door verwijderd - Oct 27, 2010 om 19:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Cameo,

Ik zou graag van je willen weten om welke soort keuken het gaat. Kun je mij laten weten welk type? Wij hebben ook klachten met betrekking tot een keuken met fineer laag (nu 2 jaar in gebruik) en hebben onze klachten bij de verkoper gelegd. De discussie gaat nu inderdaad over de deugdelijkheid van het materiaal. Zij zeggen dat het door ons komt. (Er springen stukjes fineer af bij minimale aanraking, de kleur vervaagt/verdwijnt op de afgeronde vlakken van de fronten, kortom de keuken kan eigenlijk niets hebben, in ieder geval niet zoals je een keuken normaliter gebruikt!)
Als jouw keuken dezelfde is als de onze kunnen we dat meenemen.We willen hier echt werk van gaan maken.

M.v.g. Fam. Nijboer