ze
door zeiler Feb 25, 2023 om 21:09
Huishouden & energie
Flessendop wil niet open

Heb een fles bio-spiritus gekocht. Met zo'n "veilige"dop erop. MAAR ik krijg hem niet open. OP de fles staat niet hoe open te draaien. Op de dop drukken en draaien geeft alleen maar een klikkend geluid,.  Wij zijn 70+ en hebben vaak problemen met die "veilige"doppen. Maar deze dop is hopeloos. Help..

8997 14 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Feb 25, 2023 om 21:38
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Misschien overbodig maar de dop ingedrukt houden om te openen totdat het klikken is gestopt.

tenormin
door tenormin - Feb 25, 2023 om 23:32
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Kreeg tot voor kort die doppen er ook niet af. Met een notenkraker of zo'n tang, geloof waterpomp-tang, geen idee hoe dat ding heet, lukt het wel. Potjes met een deksel ook niet? Ik tik nu met het heft van een mes rondom het deksel en jawel: krijg het met mijn artritus vingers open. En als alles niet lukt: dan doet buuf het met een triomfantelijk gezicht. Nee, grapje.

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 26, 2023 om 07:57
7180 Antwoorden / 3 Vragen

Aan de zijkanten van de dop zitten  egale stukjes die u tijdens het draaien ingedrukt moet houden en als uw kracht niet toereikend is biedt een combinatietang wellicht uitkomst.

getty
door getty - Feb 26, 2023 om 09:50
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Er is vast wel iemand in de buurt die het wel kan.

Ik krijg ze ( 50) overigens ook niet altijd open, dus leeftijd zegt niet zoveel in deze.

ze
door zeiler - Feb 26, 2023 om 18:13
19 Antwoorden / 21 Vragen

met een stukje hout op de dop, zodat ik met volle hand kan drukken, en dan met een flessen/delsel opener de dop rondraaien ,  en met de fles tussen de benen  ..... kwam de dop eindelijk los ,,,,,,  met maar een beetje spiritus dat de fles uitgedrukt werd (benen :)

sjjoppy
door sjjoppy Feb 26, 2023 om 19:47
7180 Antwoorden / 3 Vragen

Eind goed al goed. :))

gerbera
door gerbera - Feb 27, 2023 om 10:41
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Mosterd na de maaltijd, maar zat er aan de onderzijde van de dop geen stripje wat u eerst moest verwijderen.

atlas1302
door atlas1302 Feb 27, 2023 om 12:26
341 Antwoorden / 13 Vragen

Nee joh, zo'n stripje zit vaak bij pillen doosjes en zo. Controle en zekerheid dat er niet mee geknoeid is!

gerbera
door gerbera Feb 27, 2023 om 13:25
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Is dat zo, zo'n stripje zat toevallig ook op mijn fles wasbenzine , terpentine, schoonmaak azijn, enz, ook om te weten dat de doppen vast zitten en flessen niet open zijn geweest. Zelfs op de "croma" bakflessen zit het.

atlas1302
door atlas1302 Feb 27, 2023 om 14:35
341 Antwoorden / 13 Vragen

"om te weten dat de doppen vast zitten en flessen niet open zijn geweest."

Precies wat ik zeg, controle en zekerheid. Maar zo'n stripje gaat zo'n dopje niet tegen houden hoor, die met geweld wordt losgedraaid. Het is even de techniek die je er op moet los laten. Zo te zien gebruikt u veel ontvettingsmiddelen, een echte klusser zal ik maar zeggen.

gerbera
door gerbera Feb 27, 2023 om 16:10
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Gaan we weer lopen zeuren, ja ik ben een (technische) klusser en niet kippig om te zien dat er of een ring aan de dop zit die je los moet halen of een strip onder de dop die je eerst moet verwijderen alvorens je de dop kan indrukken en daar is geen techniek voor nodig, alleen je gezonde verstand.

atlas1302
door atlas1302 Feb 27, 2023 om 16:45
341 Antwoorden / 13 Vragen

Dat stripje heeft geen nut voor het opendraaien van de dop, die moet je niet eens indrukken maar samen knijpen. Zoals gezegd is dat stripje eigenlijk een zegel, zodat je overtuigd kan zien dat de dop niet open is geweest.

Gaan we weer lopen zeuren..? wie ik? bent u niet in de war met iemand anders, ik probeer juist duidelijkheid te scheppen dat zo'n dopje best makkelijk los kan gaan. Daar hoef je geen technische klusser voor te zijn!

Maar ik dacht eigenlijk dat u een senior adviseur was, heeft u dan ook nog zoveel tijd om te klussen?

atlas1302
door atlas1302 - Feb 27, 2023 om 11:31
341 Antwoorden / 13 Vragen

Je moet wel wat kracht in de handen hebben om het verdikte gedeelte goed in te knijpen, dus niet op de dop drukken! Kleine kinderen hebben die kracht ook niet, en daar is het nu net voor bedoeld. Maar het is gelukt lees ik, probeer het maar eens op deze manier uit.

Ed
door EddyCamiel - Feb 27, 2023 om 11:57
8 Antwoorden / Vragen

Het moeizaam open krijgen van zo'n veiligheidsdop is bekend, ook voor mij.  Advies: toch nog een keer doen wat u al deed, alleen nog meer naar beneden drukken en langzaam draaien. Dan gaat het  toch een keer lukken.

gerardk
door gerardk - Feb 27, 2023 om 12:07
175 Antwoorden / 8 Vragen

Geen Belgen mop maar probeer eens met één hand de dop stevig vast te houden en eventueel in te drukken en met de andere hand de fles te raaien, je hebt zo meer grip op het geheel en mij lukt het zo meestal wel.

mo
door mof - Feb 27, 2023 om 12:20
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Foolproof heet dat .... niet dat ik wil zeggen dat u fool bent, hoor. Misschien kun je de kop van de fles eraf snijden en een normale glazen fles georuiken met schroefdop .... gewoon ff overgieten!

donna53
door donna53 - Feb 27, 2023 om 13:54
98 Antwoorden / 10 Vragen

Gebruik al jaren een Leifheit proline allesopener. Dat ding is zowat antiek maar nog wel te koop. (o.a. Bol.com)
Daar kun je bijna alles mee openen zonder veel kracht te moeten gebruiken. Het puntje bovenaan kun je gebruiken om tussen een deksel van een pot te zetten en dan ontsnapt de lucht (vacuum) eruit. Meestal draai je de pot dan zo open en anders gebruik je de tang. Ook heb ik van die antislip lapjes. Goedkoop  anti slip matje bij Action kopen (is een kunststofrolletje voor keukenkastjes met gaatjes erin. 30x150 voor 0,66 cent)  en daar lapjes van knippen. Als je dat om een fles doet, kun je makkelijker draaien.

ge
door gera - Feb 27, 2023 om 14:52
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb dit probleem ook vaak als alleenstaande bejaarde vrouw. In geval ik iets niet open krijg, ga ik er mee terug naar de supermarkt waar ik het gekocht heb en waar ik altijd mijn boodschappen doe. (loopafstand). De medewerkers daar in de klantenservice kennen me en er is altijd iemand van het personeel die het voor me open wil maken en voordoen hoe te openen.
Soms, wanneer ik iets heb gekocht waar ik vermoed dat het moeilijk te openen is, en ik het snel nodig heb, vraag ik een medewerker in de winkel om het voor me te openen, en weer te sluiten natuurlijk.

wi
door wim koelewijn - Feb 27, 2023 om 16:29
68 Antwoorden / Vragen

Of de dop is kapot en 'werkt' het 'mechanisme' niet....

tr
door traveltrudie - Feb 28, 2023 om 12:04
2 Antwoorden / 2 Vragen

De spiritusflesdop is vast niet de enige dop die je niet open krijgt...., mij lukt het eigenlijk nooit (meer)...
natuurlijk moeten kinderhandjes de dop niet open kunnen krijgen, maar voor artrosehanden is hulp van een goeie buur onontbeerlijk! Zou er niet een andere oplossing zijn? Met een tang lukt ook niet altijd en eigenlijk is dit toch ook te gek voor woorden.

Kortom: waar blijft de "uitvinder"???