G1
door G1Smiler Sep 3, 2019 om 13:00
Huishouden & energie

Flinke kosten bij verwijderen gasaansluiting

Sinds een paar maanden zijn wij eigenaar van een redelijk verouderde woning en hebben deze inmiddels flink gemoderniseerd. Inspelend op het steeds duurder worden van gas en op termijn zelfs een mogelijke stop hebben we daarbij veel geinvesteerd de woning zo-goed-als klimaat-neutraal te krijgen. Daarbij hebben we zonnepanelen geplaatst, de verwarming is nu volledig elektrisch en ook de warm-water-voorziening werkt op elektriciteit. Allemaal uit eigen zak (ruim 10.000 euro, alles bij elkaar), en dat vinden we ook niet meer dan normaal, want dit is immers onze eigen keuze om dat op dit moment aan te pakken.

Dit houdt dus ook in dat we geen gas meer nodig hebben. Echter, rekent Stedin doodleuk 750+ euro voor het weghalen/afsluiten van onze gasaansluiting en dát vinden we dus wél een beetje raar. Zeker gezien de overheid er enorm op aan het hameren is dat er ieder jaar vele woningen van het gas af moeten.

Zijn er mogelijkheden/opties om dit voor onszelf, maar ook voor "de rest van nederland" aan te kaarten bij bepaalde instanties?

Toevoeging 1: Zoals door onderstaande mede-gebruikers van het forum aandragen is er 1 "gratis" oplossing. Je energie-leverancier contacteren om de levering van gas op te zeggen. Vervolgens de brieven van de netbeheerder met dreigementen over afsluiting negeren en klaar is Kees. We gaan hiermee aan de slag en zodra ik hier meer info over heb zal ik deze post updaten voor toekomstige zoek-acties. De politiek heeft het op de agenda staan maar komen momenteel niet veel verder dan "dat is vervelend voor je".

1740 9 Rapporteer

Topantwoord

marita5
door marita5 - Sep 3, 2019 om 13:05
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo G1Smiler ,

Zijn er mogelijkheden/opties om dit voor onszelf, maar ook voor "de rest van nederland" aan te kaarten bij bepaalde instanties?

Lees dit eens door , klik op de rode regel .

https://www.volkskrant.nl/economie/van-het-gas-af-het-is-krom-dat-de-klant-de-kosten-moet-dragen-voor-een-energietransitie~b98b4e7f/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

G1
door G1Smiler Sep 3, 2019 om 13:10
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reactie. De situatie van het artikel is reeds bij mij bekend, ook dat er inmiddels een uitspraak is van de rechter dat het simpelweg "verzegelen" niet voor gevaarlijke situaties kan zorgen en dus voor onbepaalde tijd mag, maar ook dit kost nog 100 euro.

Echter is de genoemde 750 euro niet persé de essentie van mijn vraag. Tuurlijk, het zou fijn zijn als deze niet uit eigen zak hoeft te komen. Ik ben juist opzoek naar een manier om dit breder onder de aandacht te brengen. Leuk dat de politiek ermee bezig is, maar zonder druk van "het volk" zal er denk ik voorlopig nog niks gebeuren.

Iv
door Ivo W Sep 3, 2019 om 19:35
728 Antwoorden / Vragen

Wie beweert er dat 'verzegelen' volgens de rechter niet veilig is voor langere tijd?

Ik ben wel bekend met uitspraken van de Geschillencommissie Energie waarin iets dergelijks gesteld wordt, maar dat is op basis van een zeer discutabel rapport wat is opgesteld in opdracht van een netbeheerder.

Maar zelfs al zou verzegelen op lange termijn onveilig zijn: het waarborgen van de veiligheid van het gasnet is de primaire taak van de netbeheerders. En daarmee ook voor rekening van de netbeheerders.

tijger1
door tijger1 - Sep 3, 2019 om 13:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tik bij zoek een vraag in het menu het woord ‘gasaansluiting’, en u kunt er heel veel topics over lezen.

G1
door G1Smiler Sep 3, 2019 om 13:15
Antwoorden / 1 Vragen

Ja, dat gaat allemaal over het praktisch oplossen van het probleem bij specifieke huizen, en niet wat mogelijke manieren zijn om dit breder aan te kaarten.

tijger1
door tijger1 Sep 3, 2019 om 13:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Om het ‘breder’ aan te kaarten moet u bij de politiek zijn.

G1
door G1Smiler Sep 3, 2019 om 13:19
Antwoorden / 1 Vragen

Top, en dat kan door gewoon een mail te sturen naar politiek@politiek.nl? (of om het minder sarcastisch te verwoorden; -hoe- kaart je zo iets aan bij "de politiek"?

tijger1
door tijger1 Sep 3, 2019 om 14:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat dacht u van het aanschrijven van partijen of een minister?

aurora1
door aurora1 Sep 3, 2019 om 15:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@tijger1: +10

marita5
door marita5 - Sep 3, 2019 om 13:16
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@G1Smiler ,

Kassa heeft er ook al een uitzending aan besteed .

https://kassa.bnnvara.nl/nieuws/lening-voor-alsnog-gasvrij-maken-van-woning

G1
door G1Smiler Sep 3, 2019 om 13:18
Antwoorden / 1 Vragen

Ja, dat gaat over leningen voor het geschikt maken van de woning om van het gas af te kunnen. Zoals dus gezegd; dit hebben we al gedaan en is niet het probleem/issue wat ik probeer aan te kaarten. Edit: excuus, dit is wél wat ik zocht (in ieder geval voor m'n eigen situatie). Bedankt!

marita5
door marita5 Sep 3, 2019 om 14:11
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan .

ne
door neodutchio - Sep 3, 2019 om 13:58
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom meent u dat anderen moeten opdraaien voor de kosten van het weghalen of verzegelen van een meter? U doet toch zelf de aanpassing aan het huis, waarom moet een ander daarvoor betalen?
Het is geen aanval naar u toe, maar zo ligt het wel.

panter22
door panter22 Sep 3, 2019 om 14:48
6599 Antwoorden / Vragen

-

Iv
door Ivo W Sep 3, 2019 om 19:15
728 Antwoorden / Vragen

Waarom meent u dat het rechtsgeldig is om kosten in rekening te brengen bij het opzeggen van de overeenkomst, terwijl daarover niets concreets is vastgelegd in die overeenkomst en de bijbehorende algemene voorwaarden. Bovendien zou zo'n bepaling in strijd zijn met Europees en Nederlands recht.

Net zoals je bij KPN de vaste telefonie (al dan niet gecombineerd met andere diensten) en je bij Ziggo je TV (al dan niet gecombineerd met andere diensten), kun je ook gewoon je gas-contract opzeggen.

En waarom denk je dat bij opzegging ook de aansluiting weggehaald moet worden? Waarom wordt deze niet gewoon in stand gehouden, net zoals bij KPN en Ziggo?

ne
door neodutchio Sep 3, 2019 om 19:29
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Een telefoonlijn is iets anders dan een gasleiding. Een telefoonlijn is op afstand af te sluiten, gas niet. Maar dat is u al eerder uitgelegd. Dus waarom u nu weer opnieuw die discussie wilt aangaan ontgaat mij.

Iv
door Ivo W Sep 3, 2019 om 19:44
728 Antwoorden / Vragen

Dat gas niet makkelijk afsluitbaar is, is het gevolg van een keuze van de netbeheerders. Technisch zou het bij aanleg heel goed mogelijk zijn om in het gasnet makkelijk bereikbare afsluiters op te nemen. Zo wordt het in heel veel landen zelfs al tientallen jaren gedaan.

U brengt zelf opnieuw de vraag ter discussie waarom 'anderen moeten betalen'. Ik geef slechts aan waarom het individu niet voor het verwijderen van de gasaansluiting niet hoeft te betalen wanneer de consument slechts het gebruik stop zet en geen wens heeft om de gasmeter ook daadwerkelijk te laten verwijderen. In deze gevallen moet simpelweg de netbeheerder efficiënt omgaan met de energietransitie.

Wie om praktische redenen wel graag de gasmeter laat verwijderen (bijvoorbeeld omdat hij bij verbouwing of sloop in de weg zit) moet uiteraard wel zelf voor de door hemzelf veroorzaakte kosten opdraaien.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 3, 2019 om 16:28
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Op een eerdere soortgelijke vraag heb ik ook aangegeven dat het zinvol zijn om dit probleem ter kennis te brengen van de vaste 2e kamer commissie die hier over gaat. Hoe meer vrage/opmerkingen er komen, des te meer aandacht voor deze m.i. idiote zaak. (Gestraft worden omdat je gasloos wordt).
https://www.tweedekamer.nl/kamerleden_en_commissies/commissies/ezk

panter22
door panter22 - Sep 3, 2019 om 18:54
6599 Antwoorden / Vragen

En dat is dan de brave hardwerkende belastingbetaler die nu het hem uitkomt, zich niets aantrekt van de geldende regels,

Donuts
door Donuts - Sep 3, 2019 om 19:18
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Bent u bekend met het topic hierover op Tweakers? Inmiddels opgelopen tot 345 pagina's https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1709785/last

Iv
door Ivo W - Sep 3, 2019 om 19:21
728 Antwoorden / Vragen

Op Tweakers is een groeiende groep mensen (inmiddels 140+ personen) actief op dit onderwerp. Zij zitten doorgaans in dezelfde situatie, namelijk dat ze geen gas meer gebruiken en daarom geen kosten meer wensen te maken voor de gasaansluiting.

U heeft heel veel leesvoer hier:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1709785

Mijn dossier met uitgebreide communicatie tussen mij en de netbeheerder is hier te vinden:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/58570894#58570894

Iv
door Ivo W - Sep 3, 2019 om 19:27
728 Antwoorden / Vragen

Het belangrijkste: om op te zeggen (dus om van de kosten af te komen) hoeft de gasaansluiting helemaal niet weg.

Als u eenmaal het contract hebt beëindigd, dan mag de netbeheerder alles met haar gasaansluiting doen (ja, het is 100% hun eigendom),  maar omdat er dan geen geldig contract met jou is, kan de netbeheerder ook geen kosten in rekening brengen. De netbeheerder is immers geen overheidsdienst die ongevraagd belastingen in rekening mag brengen.

ne
door neodutchio Sep 3, 2019 om 19:38
5129 Antwoorden / 12 Vragen

https://www.energieleveranciers.nl/energie/energierekening/netwerkkosten
T
ot 2013 was het op vele plekken dat er aparte rekeningen kwamen. Een voor het verbruik en een voor de toen nog netwerkkosten, nu de netbeheerkosten. Sinds 2013 is dat voor het gemak in 1 factuur gestopt. Dit is voor het onderhoud, gebruik en de aansluiting. Zo lang er dus een aansluiting is zal hier voor betaald moeten worden. Dat is vastgelegd in de gaswet. Als er geen geldig contract is voor afname zullen er brieven verstuurd worden en uiteindelijk afgesloten gaan worden. Deze kosten komen geheel voor de rekening van de bewoner. Waar er vroeger betaald moest worden voor het opnieuw aansluiten moet je nu dus betalen voor het afsluiten.

U blijft maar foutieve informatie geven. Iedereen die een gasaansluiting heeft is gewoon verplicht om te betalen. Zoals vermeld wettelijk bepaald.

Iv
door Ivo W Sep 3, 2019 om 20:28
728 Antwoorden / Vragen

Dat is vastgelegd in de gaswet

Elder heb ik het ook al gevraagd: Waar is dat volgens jou dan vastgelegd in de gaswet? Zelfs de juristen van de netbeheerders hebben al jarenlang grote moeite om dat artikel te vinden.

U beweert dat ik foute informatie geef. Ik heb al meermaals gevraagd naar de bron van de door u omschreven wettelijke verplichtingen, maar u verzuimt.

Voor het gemak citeer ik nog maar eens artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas aan kleinverbruikers zoals die gelden bij alle netbeheerders:
3.6 Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen. Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden, dient de contractant zijn leverancier op de met de leverancier overeengekomen wijze van de gewenste beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst op de hoogte te stellen en, voor zover dit nog niet gebeurd is, zijn leverancier te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst voor hem op te zeggen.

Indien niet voldaan is aan deze vereisten, alsmede indien de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, blijft de contractant gebonden aan hetgeen in of krachtens de aansluit- en transportovereenkomst is bepaald totdat hij aan al zijn daaruit voortvloeiende verplichtingen heeft voldaan. De opzegtermijn voor de netbeheerder bedraagt minimaal dertig dagen.

De netbeheerder zal slechts opzeggen in de gevallen waarin opzegging wegens zwaarwichtige belangen is gerechtvaardigd.

De overeenkomst met de netbeheerder is dus gewoon op te zeggen. Zonder dat daaraan de voorwaarde verbonden is dat je de gasaansluiting (of elektra-aansluiting) dan op eigen kosten moet laten verwijderen.

panter22
door panter22 Sep 4, 2019 om 08:50
6599 Antwoorden / Vragen

De geschillencommissie denkt er anders over.

Iv
door Ivo W Sep 4, 2019 om 09:15
728 Antwoorden / Vragen

De Geschillencommissie denkt daar helemaal niet anders over. Alleen wanneer de consument heeft aangegeven dat het gas afgesloten moet worden, denkt de Geschillencommissie dat het rechtvaardig is om de kosten daarvan bij de consument in rekening te brengen.

Echter is de Geschillencommissie ook van mening dat de kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting niet in rekening gebracht mogen worden wanneer de consument slechts heeft aangegeven dat hij de overeenkomst wil beëindigen.

Zie deze uitspraak:
https://www.degeschillencommissie.nl/uitspraak-113858/

.