door 1953 Apr 14, 2014 om 02:41
Huishouden & energie

Frituurketel

Stop regelmatig bijna de gehele frituurketel in de vaatwasmachine.

Alle onderdelen komen bijna schoon uit de vaatwasmachine.
De binnenpan vertoont nog een randspoor, weg te halen met keukenpapier.

Frituurmandje baart mij meer zorgen, daar blijft op moeilijke plekken, waaronder achter het handvatbevestiging resten zitten en ook langs de randen van het gaas van het mandje. Handmatig wordt dan zoveel mogelijk verwijderd..

Hoe veilig blijft het voor de bereiding de voedselveiligheid in dezen?

Het is een Tefal 3 literketel - ook 4 liter - met een timer.

3993 9 Rapporteer

door 1953 - Apr 16, 2014 om 03:20
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=wolfenjong schreef op maandag 14 apr 2014, 11:32]Hallo

Als u het mandje en de bak even in heet water zet, met wat soda er bij, 5 min in laten inweken, en u neemt een fijne schuurspons voor de bak , en voor het mandje een barbecue staalborstel zijn beide binnen 10 minuten 100% schoon, en zo doe ik het al 14 jaar met onze frietpan..

Succes er mee.

In de vaatwasser ging het ook voor het grootste gedeelte ook af. Ga volgende keer de suggestie meenemen met de aanpak

wolfenjong
door wolfenjong - Apr 16, 2014 om 03:20
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Als u het mandje en de bak even in heet water zet, met wat soda er bij, 5 min in laten inweken, en u neemt een fijne schuurspons voor de bak , en voor het mandje een barbecue staalborstel zijn beide binnen 10 minuten 100% schoon, en zo doe ik het al 14 jaar met onze frietpan..

Succes er mee.

pi
door pieterwolters - Apr 16, 2014 om 03:22
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zet het mandje na iedere frituursessie in de vaatwasser en hij is nog steeds mooi schoon (direct na het frituren uit de frietpan halen, dus niet wachten tot het vet is afgekoeld).

door 1953 - Apr 16, 2014 om 03:22
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op maandag 14 apr 2014, 12:27]Ik zet het mandje na iedere frituursessie in de vaatwasser en hij is nog steeds mooi schoon (direct na het frituren uit de frietpan halen, dus niet wachten tot het vet is afgekoeld).
Ga ook deze suggestie toepassen.

door 1953 - Apr 16, 2014 om 22:43
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=kaasbroodje schreef op woensdag 16 apr 2014, 11:03]met de temperaturen waarin het eten gebakken wordt hoef je je niet zorgen te maken over bacteriën in de pan. Ik denk dat die wel dood zijn ;)

Zeker weten!

forever-nl
door forever-nl - Apr 17, 2014 om 01:55
400 Antwoorden / 11 Vragen

Probleem is dat bacteriën giftige stoffen produceren en die kunnen wel in je voedsel terecht komen. Meestal worden we dan ook niet ziek van de bacteriën in onze voeding maar door die giftige stoffen. Gelukkig zit er vrijwel altijd frituurolie in de frituurpan en dat is zoals ik al aangaf geen gunstig klimaat voor micro-organismen. Zij zullen zich niet of amper kunnen vermenigvuldigen waardoor er ook maar beperkt gifstoffen kunnen worden geproduceerd.

forever-nl
door forever-nl - Jan 20, 2015 om 01:14
400 Antwoorden / 11 Vragen

Ik denk relatief veilig. Vet en vocht zijn allergisch voor elkaar en stoten elkaar af. Bacteriën en schimmels hebben vocht nodig om te kunnen groeien en zullen dit in vet dus niet doen.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jan 20, 2015 om 01:14
937 Antwoorden / 2 Vragen

met de temperaturen waarin het eten gebakken wordt hoef je je niet zorgen te maken over bacteriën in de pan. Ik denk dat die wel dood zijn ;)

gh
door ghostwalker - Jan 20, 2015 om 01:15
1 Antwoorden / 0 Vragen

1953,

Wat ook goed helpt is het volgende.
De frituurpan voor ongeveer 3/4 te vullen met water.
Hieraan voeg je een vaatwastablet toe en zet het apparaat aan.
Wel het apparaat in de gaten houden in verband met het eventueel overstromen.

Groet,
Paul