Vr
door Vragensteller12 Oct 27, 2017 om 09:30
Huishouden & energie

Ga niet over op electriciteit: Het is duurder dan gas!

Ik was van plan om over te stappen van gas op electriciteit dus zowel voor verwarming als koken.
Ik kwam op internet berekeningen tegen dat electriciteit 3* zo duur is als gas. Zie onderstaande uitleg in cursief.
Ik ga dus nu niet meer over stappen.
Maar omdat ik onderstaande redenering niet tegen kom in de publiciteit wil ik toch wel eens weten of eea correct is.
Kunt u me aangeven of het inderdaad zo is dat electriciteit duurder is dan gas?

Een kubieke meter aardgas heeft een nuttige energetische inhoud van 8 kWh (bij een omzettingsrendement van gas naar warmte van 80%, in geval van een goede verbeterd rendement CV-ketel). Een kubieke meter aardgas kost gemiddeld genomen € 0,65 (dit getal is afgerond om makkelijk te kunnen onthouden). Een kilowattuur elektriciteit heeft een nuttige energetische inhoud van 1 kWh (bij een omzettingsrendement van elektriciteit naar warmte van nagenoeg 100%). Een kilowattuur elektriciteit kost gemiddeld genomen € 0,25 (dit getal is afgerond om makkelijk te kunnen onthouden). Dus kost 8 kilowattuur elektriciteit (dit is het equivalent van 1 m3 aardgas): 8 x € 0,25 = € 2,-. Je ziet dus dat aardgas theoretisch driemaal goedkoper is dan elektriciteit, bij dezelfde energetische inhoud (€ 2,- / € 0,65 = 3,1).

108653 11 Rapporteer

tdmduc
door tdmduc - Oct 27, 2017 om 09:40
704 Antwoorden / 2 Vragen

....ik heb zonnepanelen dus das gratis electriciteit en je krijgt er geen aardbevingen van. ;-)

diumenge
door diumenge Oct 27, 2017 om 10:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Vragensteller12 zal heel blij met dit nuttige antwoord zijn...

ge
door gewicht Oct 28, 2017 om 08:40
170 Antwoorden / 1 Vragen

Tdmuc, En jij hoopt natuurlijk dat het zo blijft. Utopie.
Inderdaad, voor ts geen nuttig antwoord.

tdmduc
door tdmduc Oct 28, 2017 om 14:40
704 Antwoorden / 2 Vragen

Nuttig?Dat weet jij niet.

Misschien voor ts om over na te denken. Wat is de Utopie hier? Heb jij een glazen bol soms?

tijger1
door tijger1 - Oct 27, 2017 om 10:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er komt bij een omzetting in verbruik naar alles op elektra natuurlijk nog wel wat meer kijken dat de prijs van gas tov elektra.

Als u in privé alles wilt omschakelen moet u om te beginnen al rekening houden met de kosten van verwijdering van de gasmeter, de aanschaf van elektrische verwarming en wellicht het verzwaren van uw elektrische installatie.

costnix
door costnix Oct 27, 2017 om 12:16
2874 Antwoorden / 1 Vragen

In Ripoff Brittian van de BBC was vandaag een item over electrische verwarmingspanelen, die in de fik vlogen :-(

costnix
door costnix - Oct 27, 2017 om 12:18
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het is al tientallen jaren zo, dat elektrisch verwarmen duurder is dan gas.
Ik heb alleen een elektrische radiator voor wanneer de CV uitvalt.

Ex
door Expansievatje - Oct 27, 2017 om 12:21
31 Antwoorden / 1 Vragen

Maar als je voor verwarming gebruik gaat maken van een warmtepomp ipv gaskachel of cv ketel, zorgt het hogere rendement van een wamtepomp er voor dat je minder elektra gaat verbruiken voor hetzelfde verwarmingsvermogen.

houdt er wel rekening mee dat als je je cv ketel wilt vervangen door een warmtepomp de cv installatie hierop berekend moet zijn ( bij lagere watertemperaturen heb je grotere radiatoren of vloer (-wand) verwarming nodig

tenormin
door tenormin - Oct 27, 2017 om 12:26
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ik zelf ben niet zo van cijfertjes (rekenen in het algemeen, kan nog net 2 + 2 optellen = 5 toch) ;-). Maar om alleen bij elektrisch koken te blijven: gas blijft aan tot het eten gaar is; elektrisch, als voorbeeld boontjes: 2 minuten koken en de boel uit, laten staan en het is ook gaar. Aanmerkelijk korter. Ik heb het hier dan over gewoon keramisch koken. Inductie is ook weer anders. Heb vorig jaar 1498 kWh verbruikt, voor éénpersoons huishouden. dus ik vind het wel meevallen.

tijger1
door tijger1 - Oct 27, 2017 om 12:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ben juist na 42 jasr elektrisch koken weer overgegaan op gas. Helemaal niks mis mee.

tenormin
door tenormin Oct 27, 2017 om 19:40
16829 Antwoorden / 108 Vragen

O.T. Daar ben ik dan weer jaloers op; mis nog steeds het 'geluid' van gas. (Mis alleen het schoonmaken niet van gasfornuis). ;-)

ge
door gewicht Oct 28, 2017 om 08:44
170 Antwoorden / 1 Vragen

Bij elektra hoef je niets schoon te maken ?

tenormin
door tenormin Oct 28, 2017 om 12:02
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@gewicht, natuurlijk, maar het verschil van schoonmaken is beduidend gemakkelijker hoor. En dat weet u zelf ook best wel.

jpm
door jpm - Oct 27, 2017 om 13:11
820 Antwoorden / 28 Vragen

U dient er ook van bewust te zijn dat indien u op deze manier zou overstappen op elektriciteit het gasverbruik dat u nu naast uw huisige elektriciteitsverbruik niet meer hebt. Indien u uw huidige totaal energieverbruik vergelijkt met het voorzien in dezelfde kalorische warmte dan ziet u dat het zal meevallen. Gasverbruik komt op nul uit.
Misschien verdient het overweging om zonpanelen op het dak te plaatsen om zo voldoende terug te verdienen. Houdt u dan wel rekening met de investering hiervoor.
Voor een goede beoordeling zou u elke vorm van energiegebruik naast elkaar moeten zetten om te zien wat het voordeligst is.

ro
door ron503 - Oct 27, 2017 om 13:35
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Uw berekening gaat mank want om 8 Kwh aan elektra op te wekken heeft u meer dan 1 kuub gas nodig omdat er een generator die gas in elektra omzet aan te pas dient te komen en een zeer laag rendement heeft dus je moet er meer gas in stoppen dan je er als electra uit krijgt. Verwarmen op elektra is kostbaar want om de woning te verwarmen zijn meerdere elementen nodig die gemiddeld 2 Kwh per element verbruiken en zo'n 40 minuten per uur in werking zijn om de temperatuur constant te houden. Stel er is sprake van 10 elementen die per uur voor het gemak 1 Kwh per uur gebruiken voor een duur van 4 uur dan bent u 40 Kwh per dag verder. 40 kwh x 25 cent = 10 euro terwijl dat met gas theoretisch 40 Kwh : 8 Kwh = 5 Kwh x 65 cent = 3,25 euro kost.
Koken op elektra kan wel een besparing opleveren maar dan alleen met de nieuwe generatie inductie en keramische kookplaten en eventueel in combinatie met een hete lucht oven.
Voorals nog is voor de meeste woningen gas de goedkoopste optie maar als het zonnepanelen beleid in combinatie met warmte opslag panelen voor woningbezitters wordt gestimuleerd kan een woning behalve de watervoorziening geheel zelf energievoorzienend zijn. Maar ik zie dat niet gebeuren want de doelgroep is te klein en de techniek is nog lang niet uitontwikkeld.

jo
door jorisw - Oct 27, 2017 om 14:38
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, elektriciteit is in veel gevallen duurder dan gas, maar gezien de ontwikkelingen op energiegebied zou ik nu niet meer investeren in apparatuur dat gas nodig heeft. Wat als de gaskraan in Groningen helemaal dichtgedraaid wordt? Elektrische apparatuur heeft als voordeel dat je elektriciteit op allerlei manier kunt opwekken en dus veel toekomstbestendiger is. Sommige leverancier zijn ook al begonnen met het ombouwen van hun productielijnen voor gasapparatuur naar elektrische apparatuur.

Daarnaast biedt elektrische apparatuur zoals radiatoren voor verwarming het voordeel dat je ce verwarmingselementen veel flexibeler kunt plaatsen zodat je wellicht minder verbruikt omdat je verwarmd waar je bent en niet waar de buizen uit de vloer komen.

tijger1
door tijger1 Oct 27, 2017 om 20:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja ja, iedereen zijn eigen generator op gasolie in de tuin of op het balkon.;-)).
Jammer heb hem net weggegeven.

jo
door jorisw Oct 28, 2017 om 07:19
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Zou een optie zijn. Of een windmolentje in de tuin of zonnepanelen. Allemaal makkelijker dan je eigen gasbel aanboren :-)

mi
door miraltje - Oct 28, 2017 om 21:30
462 Antwoorden / 0 Vragen

Als je het verwarmen van je huis dmv van een elecrische kachel opwarmt zul kort door de bocht genomen gelijk hebben, echter er zijn systemen waarbij je een veel groter redement kunt behalen, te weten een warmtepomp, deze kunnen een rendement behalen van 300% of meer.

Op een warmte pomp zul je altijd de kreet COP aantreffen, dit getal kun je vermenigvuldigen met 100 dan heb je globaal het rendement.
bijv. COP 3,75X100= 375%

cop staat voor de efficentie van de koelmachine

Een warmtepomp maakt gebruik van een koudemiddel circuit, dit circuit wordt instand gehouden met een comressor.
Deze verbruikt gemiddeld 1kw/u wat inhoud dat als de compressor draait deze 1kw/u verbruikt terwijl de warmtepomp 3,75kw opwekt aan energie, deze energie(warmte) wordt ontrokken aan de buitenlucht en dmv een verdamper(buitenlucht) via de compressor naar de condensor(binnenklimaat)afgegeven.
een warmtepomp is feitelijk gezien een opgekeerde airco.

tijger1
door tijger1 Oct 29, 2017 om 16:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ach ja, aanschafprijs € 10.000 tot € 25.000. Dus zeer winstgevend. ;-))

d.
door d.prager - Mar 23, 2018 om 09:49
1 Antwoorden / Vragen

Bijna goed. Maar dat verhaal van de energiemeester gaat van het verkeerde principe uit. Het klopt wanneer je de energie van 1m3 gas verbrandingswaarde omzet naar warmte uit elektriciteit. Gemakshalve kun je dan zeggen dat 1m3 gas á € 0,60 evenveel warmte afgeeft als 10kW elektriciteit á € 2,00. Op die manier is gas inderdaad bijna 3x zo duur.

Feit is echter dat je met de huidige techniek geen elektriciteit omzet wordt in warmte maar, warmte wordt verplaatst. Bijvoorbeeld met een lucht/water warmtepomp of een water/water warmtepomp. Het elektrische energieverbruik gaat hem dan niet in het verwarmen zitten maar in het verplaatsen van warmte waarbij rendementen worden gehaald van 75%. Ofwel (1kW elektrische energie + lucht of water) = 4kW warmte. Met 2,5 kW elektrische energie (lucht en water uit de grond zijn gratis) kan je dus 10kW aan warmte genereren voor á € 0,50.

Het is dus zelfs iets goedkoper dan gas. Het enige minpuntje… De installatie kost je minimaal € 10.000,-. Bij een verbruik van 1000 m3 gas per jaar spaar je dus 100,- euro uit en na 100 jaar heb je je investering eruit (als je dan nog leeft). Nog los van het jaarlijkse onderhoud en eventuele reparatiekosten. De levensduur van een warmtepomp is niet langer dan 10 á 15 jaar.

Iv
door Ivo W Mar 25, 2018 om 11:12
729 Antwoorden / Vragen

Ik weet niet hoe lang jouw koelkast mee gaat, maar mijn ervaring is dat koelkasten makkelijk 20-25 jaar mee gaan. Een koelkast is niets anders dan een kleine warmtepomp.

Ook de gemiddelde airco-installatie, ook gewoon een warmtepomp, gaat doorgaans veel langer mee dan 10 a 15 jaar. Daarbij is niet meer jaarlijks onderhoud nodig dan bij een Cv-ketel.