ne
door netti Mar 11, 2018 om 16:47
Huishouden & energie

Garage achter huurwoning inrichten als logeerplek

Hallo,

Ik heb een sociale huurwoning met grote stenen garage/tuin.
Nu zou ik mijn garage willen inrichten als logeerkamer. En wie weet in de toekomst een woonruimte? Mijn familieleden kunnen wat gaan mankeren, dan heb ik in elk geval deze ruimte.Of wie weet als B&B?
De garage is ooit gebouwd door een vorige bewoner.
Mag ik een garage ombouwen als logeerkamer? En als woonruimte, mantelzorgwoning of bed&breakfast?

11869 14 Rapporteer

hansje klein
door hansje klein - Mar 11, 2018 om 16:54
3037 Antwoorden / 62 Vragen

- Bekijk eerst de bestemmingsplannen en vraag daarna uw Gemeente resp. eerst uw verhuurder: HIER

NEE heeft u al op voorhand.

- Wat er daarna zoal nog komt kijken leest u HIER in twaalf stappen

- Voor een mantelzorgwoning op eigen kavel lees HIER

- Inwoning een optie? Lees HIER

http://www.ruimtelijkeplannen.nl/web-roo/roo/bestemmingsplannen?tabFilter=JURIDISCH
https://www.ikgastarten.nl/ondernemingsplan/ondernemingsplan-maken/12-stappen-een-eigen-bed-breakfast#
https://www.mezzo.nl/pagina/voor-mantelzorgers/thema-s/mantelzorg-en-wonen/regels-voor-een-mantelzorgwoning

Blijft u nog steeds bij uw plannen ... dan véél suc6.

tenormin
door tenormin - Mar 11, 2018 om 16:56
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, vergeet maar dat u daar in mag wonen c.q. later een B&B kan beginnen. Zeker weten: geen toestemming van de WBV.

Cookies
door Cookies - Mar 11, 2018 om 16:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Die vraag moet je stellen aan de woningbouwcorporatie, want die moet daarvoor toestemming geven. En ik weet op 99% zeker dat het NIET mag, want een garage is niet bestemd voor bewoning.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Mar 11, 2018 om 16:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u op Google intikt: garage als woonruimte, kunt u er het nodige over lezen.

Maar voor een enkele keer die ruimte als logeerkamer gebruiken, is natuurlijk geen punt.

Om die garage naar een mantelzorgwoning om te bouwen, zult u zo goed als zeker toestemming krijgen, maar dan moet er om te beginnen ook wel iemand verblijven aan wie u mantelzorg verleent. En de ruimte moet dan wel aan allerlei bouwbesluiten voldoen.

Een B&B zult u er niet mogen vestigen.

Cookies
door Cookies Mar 11, 2018 om 17:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Gebruiken als zorgwoning krijgt zij zo goed als zeker ook geen toestemming voor.

tijger1
door tijger1 Mar 11, 2018 om 18:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niet om hem te gaan gebruiken voor een willekeurige zorgbehoevende die “aangetrokken” wordt.

Maar als bijvoorbeeld de moeder zorg nodig heeft, of een volwassen kind, wordt daar, als de verbouwing aan de bouweisen voldoet, beslist toestemming gegeven.

Maar dat zijn alleen nog maar gedachtenspinsels van de Ts.

Cookies
door Cookies Mar 11, 2018 om 18:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En wat denk je dat er gebeurd als degene die zorg nodig heeft er niet meer is? Ach het staat er nu toch, kan ik wel een B&B beginnen of een onder verhuren. En er hoeft er maar 1 mee te beginnen en omwonende huurders volgen, waarmee alle controle weg is. Voor een wbv is dat niet in de gaten te houden. De sociale huurder wordt steeds meer een asociale huurder, mede dankzij huren naar inkomen (waarmee ik niet zeg dat alle lage inkomens asociaal zijn). Een jaar of 30 terug werden ook alle lage inkomens bij elkaar gegooid, gevolg het werden getto's, dus dat werd na tig jaar weer terug gedraaid. En Blok heeft de maatregel weer ingevoerd.

tijger1
door tijger1 Mar 11, 2018 om 19:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ook bij eigenaren van woningen met een mantelzorgwoning in de tuin, mag na vertrek, om wat voor reden dan ook, die zorgwoning niet als gewone woning of B en B of zo gebruikt worden.
En in zo’n verbouwde garage moet in ieder geval de keuken en badkamer verwijderd worden en dat geldt ook voor een mantelzorgwoning bij een eigenaar. En dat geldt dus ook voor mijn chalet.

ne
door netti - Mar 11, 2018 om 17:02
67 Antwoorden / 29 Vragen

Ok, dat klinkt negatief.
Er zijn geen plannen voor deze wijk.
Ik zal de wbv als eerste contacten.

Wat zou de wbv daarin tegenhouden dan? Dat je bij kunt verdienen?

Ik vind een zorgwoning in deze tijd juist heel passend. Mag dat dan alleen achter een koophuis?

Cookies
door Cookies Mar 11, 2018 om 17:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je kan zoveel passend vinden, het is aan de wbv. En B&B heeft niets te maken met een zorgwoning.

tijger1
door tijger1 Mar 11, 2018 om 17:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee hoor, een zorgwoning mag ook bij een huurhuis. Maar u wilt er een logeerkamer van maken en dat kan je natuurlijk rustig stiekem doen. Niemand houdt u tegen als u gordijntjes voor de ramen ophangt en daar een bed neerzet, zodat daar ‘s zomers iemand een nachtje kan blijven slapen.

Maar dat is wel een verschil met een mantelzorgwoning inrichten. En dacht u dan “bij te gaan verdienen” met een zorgwoning?

panter22
door panter22 Mar 11, 2018 om 19:35
6599 Antwoorden / Vragen

Wie de garage heeft gebouwd, doet er niet toe. Je huurt een woning met garage en niet een woning met een extra slaapkamer. En als er een vergunning nodig is voor de verbouw van de garage,tot slaapkamer,  dan moet de verhuurder die aanvragen.
Als huurder heb je alleen het recht van gebruik en bewoning, niet om een deel van de woning te verhuren aan anderen.  Kijk in je huurcontract.
Als er ruimte genoeg is in de tuin en een van je ouders heeft mantelzorg nodig, dan kan er tijdelijk een woonunit worden geplaatst. Maar ook daarvoor moet de verhuurder toestemming verlenen.

Cookies
door Cookies - Mar 11, 2018 om 17:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik snap werkelijk niet waarom je hier deze vraag stelt, wij zijn niet de verhuurder.

ma
door maarten heest Mar 12, 2018 om 11:15
463 Antwoorden / 0 Vragen

Omdat netti een een wél zinnig antwoord hoop te krijgen.

Cookies
door Cookies Mar 12, 2018 om 11:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik dacht al, Klaas Jan zal zo wel langs komen op @kassa. Al worden er 100 zinnige antwoorden gegeven,  ze heeft er niets aan.

aurora1
door aurora1 - Mar 11, 2018 om 17:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, natuurlijk niet. Hoe verzint u het.
Wilt u bij gaan verdienen met behoud van allerhande toeslagen en subsidies, en mogelijke (andere) uitkeringen die u heeft?

tenormin
door tenormin Mar 11, 2018 om 20:01
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ik denk, als dit een mogelijkheid zou kunnen worden: garage als 'logeerkamer', B&B verhuur: alle garages hier vol zouden zitten met.... 't Is dat ik en geen toeslagen of subsidie heb, maar zou een mooi extra inkomen hebben. En mijn WBV zou, als ik zoiets voorstel vragen of ik van het dak was gevallen. Vind de creatieve gedachte van de TS best grappig. Überhaupt om aan zoiets te denken.

ma
door maarten heest Mar 12, 2018 om 11:19
463 Antwoorden / 0 Vragen

door aurora1 - 11 mrt. 2018 om 17:25
12250 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, natuurlijk niet. Hoe verzint u het.
Wilt u bij gaan verdienen met behoud van allerhande toeslagen en subsidies, en mogelijke (andere) uitkeringen die u heeft?

Veel onbeschofter kan het qua antwoord niet worden denk ik. Een hele fijne, lieve en invoelende dag gewenst!

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 11, 2018 om 17:32
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dus u wilt iets gaan verhuren wat niet van uzelf is. Een b-b gaat de woningbouw100%  zeker aanpakken.  Heel terecht. Het is een sociale hurhuurwoning dus niet bedoeld om extra geld te genereren voor u, terwijl uu waarschijnlijk ook nog huursubsidie ontvangt.

getty
door getty - Mar 11, 2018 om 19:13
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Voor een zorgwoning krijgt u alleen een eventuele vergunning met de zorgindicatie van degene die er gaat wonen en verzorgd moet worden. Bij overlijden van deze persoon vervalt de vergunning weer.

Op voorhand iets fabriceren in die richting mag dus niet.

tijger1
door tijger1 Mar 11, 2018 om 19:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat ligt echt heel veel soepeler dan u denkt.

tenormin
door tenormin Mar 11, 2018 om 20:07
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, je weet er alles van, toch? Alleen, je dochter heeft toch geen sociale huurwoning? Met "eigen" kan men immers meer dan dan....?

Cookies
door Cookies Mar 11, 2018 om 20:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tijger1, er zit een groot verschil tussen een (sociale) huur- of koopwoning.

tijger1
door tijger1 Mar 11, 2018 om 20:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin. Nou, er alles van weten, zou ik niet durven beweren, maar we hebben ons wel in het gedoe moeten verdiepen. En nee, dochter huurt niet. Voorheen had men, ook bij een koopwoning een vergunning van de gemeente nodig. En dat hoeft dus helemaal niet meer. Niet alleen niet voor het plaatsen van een zorgwoning, maar ook niet voor de verbouwing van een schuur of garage. Met de restrictie dat bij beeindiging van de zorg de keuken en badkamer verwijderd moet worden. Ook hoeft er helemaal geen indicatie overlegd te worden.

Toen wij hieraan begonnen, bleken er ook heel veel mogelijkheden voor huurhuizen, om daar iets te plaatsen of te verbouwen. Natuurlijk niet in een piepklein stadstuintje, maar dat spreekt voor zich. Nou heb ik een groot chalet, maar er bestaan ook zorgunits die veel kleiner zijn.

panter22
door panter22 Mar 12, 2018 om 09:09
6599 Antwoorden / Vragen

Je bent wel in het voordeel met een koopwoning.
Heb je een huurwoning, dan moet je, afhankelijk van de omstandigheden,  verhuizen.
Heb je een koopwoning, dan hoef je je woning niet te verkopen.

tijger1
door tijger1 Mar 12, 2018 om 10:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@panter22. Hoewel ik het met u eens ben dat het hebben van een koopwoning een voordeel is, zie ik niet waarom je afhankelijk van omstandigheden uit een huurwoning zou moeten verhuizen.

Of misschien begrijp ik uw op erking niet goed.

panter22
door panter22 Mar 12, 2018 om 11:47
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk maar eens in de WMO verordening van je gemeente. Onze gemeente kiest voor de goedkoopste oplossing. Als verhuizen het goedkoopst is, dan krijg je geen dure voorzieningen zoals een zorgunit.

tijger1
door tijger1 Mar 12, 2018 om 12:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@panter22
Wie heeft het hier over “krijgen”? Die dingen zijn gewoon te koop. Niet iedereen klopt bij de gemeente voor het een of ander aan.

En in dit topic huurt de Ts en zou dus haar gehuurde garage willen ombouwen, komt de WMO ook niet hij om de hoek kijken.

Afgezien daarvan is een zorgunit nog heel wat voordeliger dan een aangepaste woning.

Topantwoord

ne
door neodutchio - Mar 11, 2018 om 19:43
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Een woningbouwvereniging kijkt niet naar u, maar naar de mogelijkheden van het huis. U blijft daar niet eeuwig wonen en een huis met garage is zo weer te verhuren.Daarintegen een huis met in de achtertuin een B&B of een zorgwoning is weer veel moeilijker om te verhuren. Of u zal met eigen middelen alles weer terug moeten aanpassen, of u krijgt de rekening daarvoor.

ne
door netti - Mar 11, 2018 om 20:58
67 Antwoorden / 29 Vragen

Dank voor de antwoorden!
Ik heb een gehandicapte zoon en een zorgindicatie. En ik heb geen toeslagen. ;-)
Dus ik ga met mijn vraag eerst naar de wbv.
Terugbrengen in oude staat is voor mij geen probleem. Ik laat weten hoe ze reageren.

Cookies
door Cookies Mar 11, 2018 om 21:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je wilt de garage toch niet gaan gebruiken voor je gehandicapte zoon, maar voor 'familieleden die in de toekomst misschien wat gaan mankeren'?

ne
door netti Mar 11, 2018 om 21:26
67 Antwoorden / 29 Vragen

In de toekomst zal het nodig zijn dat hij op zichzelf gaat, tot die tijd kan ik het gebruiken op een andere manier. Bv. als logeerkamer of voor mijn ouders die zorg nodig hebben.

aurora1
door aurora1 Mar 12, 2018 om 11:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom zuigt u van alles uit uw duim dan wel zit u domweg te liegen?
Heeft u al de semi hybride auto van de baas en bent u daarom gekort op uw toeslagen en subsidies?

ma
door maarten heest Mar 12, 2018 om 11:18
463 Antwoorden / 0 Vragen

door aurora1 12 mrt. 2018 om 11:02
12250 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom zuigt u van alles uit uw duim dan wel zit u domweg te liegen?
Heeft u al de emi hibryde auto van de baas en bent u daarom gekort op uw toeslagen en subsidies?

Wat een idiote reactie! Een ander een beetje afzieken op basis van uw eigen dubieuze aannmames. En de moderatie vind het allemaal prima.

tenormin
door tenormin - Mar 11, 2018 om 21:20
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@netti, als u nu gelijk in Topic had geschreven dat u een gehandicapte zoon heeft waren de antwoorden, denk ik, iets anders geweest. Maar u schrijft: logeerkamer, familieleden die wat kunnen gaan mankeren of B&B.
Misschien geeft de WBV voor u wel toestemming voor de tijd dat u er woont. Uiteraard niet voor B & B. Maar n.m.m. heeft u ons op verkeerd spoor gezet met uw Topic. Want uitzonderingen zijn er altijd op de regels. Totdat u uw huurwoning verlaat.

Cookies
door Cookies Mar 11, 2018 om 21:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Inderdaad, nu komt er ineens een gehandicapte zoon ter sprake. Ik krijg bij dit topic een behoorlijk sjoemel gevoel.

aurora1
door aurora1 Mar 11, 2018 om 23:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heloof er helemaal niets van.

marita5
door marita5 Mar 12, 2018 om 09:28
11494 Antwoorden / 15 Vragen

En ik geloof er nog minder van , soc huurwoning met een eigen bedrijf !!! https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/financieren-van-de-werkplek?id=587336

aurora1
door aurora1 Mar 12, 2018 om 10:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Erg goed gevonden @marita5. Maar er is meer interessants..... Een semi-hibryde auto van de baas, als daarvoor dan maar niet gekort wordt op de toeslagen en subsidies, vakantie naar Spanje die niet door kan gaan wegens gebroken arm dochter enz. en verder nogal wat informatie door de gestelde vragen.... Doe mij maar een sociale huurwoning met grote garage- en tuin.

marita5
door marita5 Mar 12, 2018 om 11:20
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@aurora1 , dat had ik allemaal gelezen , Doe mij maar een sociale huurwoning met grote garage- en tuin , ik kom bij u wonen in de garage ;-))

aurora1
door aurora1 Mar 12, 2018 om 11:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U zou zeer welkom zijn ware het niet dat ik daarvan extra  inkomen zou willen trekken middels een B&B.......

tijger1
door tijger1 - Mar 11, 2018 om 21:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoe oud is uw gehandicapte zoon? Vier jaar?:-)) Maar als hij moeilijk de trap op kan en u hebt, zoals gebruikelijk boven de badkamer en ook zijn slaapkamer, dan zijn er zeker mogelijkheden om die garage om te bouwen naar een zorgunit.

Maar begin dan niet bij de wbv over logeren of een B&B.

Cookies
door Cookies Mar 11, 2018 om 22:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.....Maar begin dan niet bij de wbv over logeren of een B&B...... Daar beginnen de buren wel over.

hansje klein
door hansje klein - Mar 12, 2018 om 10:26
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Netti ...

U heeft uw vraag op z'n minst gezegd een beetje 'ongelukkig' geformuleerd ...

maar we zijn natuurlijk bereid, na uw feed-back over het antwoord van uw verhuurder, verder constructief te blijven discussiëren.