ma
door matjan Jan 14, 2008 om 22:25
Huishouden & energie

Garantie

In juli 2003 heb ik de badkamer laten verbouwen door een installatiebedrijf omdat de oude badkamer lekkages vertoonde. De installateur melde destijds dat de lekkage ontstaan was doordat in de muur verwerkte waterleidingen niet ommanteld waren en daardoor waren gaan roesten. De badkamer is toen volledig vernieuwd (tegels, sanitair, leidingen). Vandaag (14-1-08) constateer ik dat zich wederom vochtplekken bevinden in het plafond onder de badkamer. In de offerte van de installateur is geen aparte garantie clausule opgenomen, er wordt verwezen naar de ALIB 92. Kan ik de installateur nog aansprakelijk stellen voor de lekkages en hoe dan te handelen?

1075 7 Rapporteer

door 4711 - Jan 15, 2008 om 15:00
885 Antwoorden / 2 Vragen

Vocht probleem door tekort ventilatie?

Verwijder na elke Douche met raamwisser water van tegels, hoe minder vocht er is des te sneller droog dus geen voeding voor schimmels.

Pak spuitfles, doe beetje Soda en Chloor in en spuit beetje op en tot 1 m naast de plek en na dagelijks dun insproeien van dit giftige water zullen de schimmels na 1 maand verdwenen moeten zijn met dit huismiddel!

Ventileer voldoende en eventueel een ventilator monteren of als het er al zit, niet in nacht uitzetten.... en na douche uurtje of 2 laten na draaien op hoge snelheid.

tonnieboy
door tonnieboy - Jan 16, 2008 om 00:15
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Gewoon deze schade melden op de opstalpolis, die ingeval van een kennelijke lekkage van een afvoerbuis zowel de gevolgschade aan het plafond vergoeden als de kosten van hak- en breekwerk om de afvoer te kunnen repareren of vervangen. Met een kleurstof in de afvoer kan simpel worden getest of de afvoer gescheurd of defect is.
Als er een watertoevoerleiding lek zou zijn dan zou de lekage snel gaan veregeren en stoppen als de hoofdafsluiter dichtgezet wordt.
Slechts ingeval de lekkage wordt veroorzaakt door niet waterdichte kit of tegelwerk vindt er geen vergoeding plaats.
Verhalen op de installateur ingeval van een montagefout is mogelijk maar deze weg zal tot onnodig veel discusie leiden.

tonnieboy
door tonnieboy - Jan 16, 2008 om 00:17
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Vergeten te melden dat de ALIB 1992 voorwaarden jegens consumenten niet mogen worden gehanteerd, daar deze onredelijk bezwarende bedingen bevat. Voor consumenten gelden de VNI voorwaarden voor xonsumenten.

an
door anton3741 - Jan 20, 2008 om 23:35
3 Antwoorden / 0 Vragen

In 2003 waren de (algemene voorwaren voor Installatiewerk voor Consumenten" nog niet van kracht. Dit is pas per 1 januari 2006.

De opdracht is is in 2003 verstrekt. Dan is inderdaad de ALIB'92 van kracht

da
door dave1 - Feb 6, 2008 om 19:50
12 Antwoorden / 1 Vragen

Weet niet hoe oud de badkamer wat maar koperen waterleiding roesten niet! hooguit dat er wat korosie op kan zitten. de ommanteling is meer bedoelt op de door temperatuur verschil(warm water b.v.) de leidingen uit willen zetten. in een mantel kan dat . als die zo in de muur zou zitten kan dat niet, en kan er spanning op de muur komen wat schade aan tegel werk kan veroorzaken.

Zowiezo 5 jaar later een vochtplek op plafond is wat lang en denk ook niet er een waterleiding in het plafond zou zitten.

bu
door buitenkamp - Feb 11, 2008 om 12:40
49 Antwoorden / 1 Vragen

IK denk dat deze vochtplek niets met de verbouwing te maken heeft.

kan gewoon een lekkage zijn, bijvoorbeel van de afvoer van de douche. Dit komt vaker voor. Is het een kunstof douchebak? Vaak gaan mensen met zijn tweetjes douchen, en die bak die wringt. En rubberen afsluitring of een koppeling kan dan wel eens scheef komen zitten, en bij elke douchebeurt lekter dan water. Gevolg vochtplekken op het plafand in de ruimte er onder. Is de vochtplek toevallig op de plaats van de douche of bad?? Dan zou ik daar eerst eens maar naar laten kijken...

susses Ron

ma
door matjan - Feb 11, 2008 om 18:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het euvel is inmiddels gevonden. Het was een gescheurd inbouwreservoir van Alko (er zit ook en toilet in de badkamer)