Hi
door Hildevd May 22, 2020 om 12:43
Huishouden & energie

Garantie op miele manchet

4 maanden geleden is ons gescheurde manchet in onze Miele wasmachine gerepareerd (€200).
De monteur legde uit dat dit kan gebeuren door het meewassen van harde/ scherpe voorwerpen en bijvoorbeeld bh's.
Daarom zijn wij hier sindsdien heel voorzichtig mee en wassen wij bijvoorbeeld bh's in een waszakje.
Echter is het manchet nu na 4 maanden alweer kapot (er is een stukje uit).

De monteur zegt dat er geen garantie is op het manchet of de reparatie. Echter vraag ik mij toch af of het klopt dat wij nogmaals de volledige kosten moeten betalen voor een onderdeel wat slechts 4 maanden heeft gewerkt?

6901 10 Rapporteer

sw
door swat1500 - May 22, 2020 om 13:50
3778 Antwoorden / 0 Vragen

Op reparaties wordt in het algemeen 3 maanden garantie gegeven. Gezien uw beschrijving lijkt mij dat de reparatie goed is uitgevoerd, alleen dat het onderdeel na 4 maanden kennelijk weer (deels) kapot is gegaan. Dat laatste lijkt mij geen direct gevolg van de reparatie dus kunt u geen garantieclaim indienen.
De vraag is of het gebruikte onderdeel kwalitatief in orde was. Was dit niet het geval dan lijkt mij dat het kostenloos vervangen zou moeten worden. Is het defect weer herleidbaar naar eigen gebruik van de machine dan komen de kosten voor uw rekening.

tijger1
door tijger1 - May 22, 2020 om 15:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U schrijft dat het gescheurde manchet gerepareerd is. Is dat dan gelijmd of iets dergelijks? Waarom niet laten vervangen? Als dat manchet verteerd was, waardoor er nu een stukje uit is, was die eerste reparatie ook weggegooid geld.

luppo
door luppo May 25, 2020 om 11:56
69 Antwoorden / 0 Vragen

Een manchet is nooit te herstellen en Miele servicedienst zal dat ook nooit doen.

tijger1
door tijger1 May 25, 2020 om 12:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@luppo

Dan is het machet dus niet gerepareerd zoals de Ts schrijft.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 22, 2020 om 16:10
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Als er sprake is van het geplaatst zijn van een nieuw manchet heeft u m.i. wel degelijk recht op wederom vervanging door een nieuw manchet. Ook een vervanged onderdeel dient deugdelijk te zijn.
Ook een reparatie behoort deugdelijk te zijn. Zie o.a. deze info: https://www.nkc.nl/advies/wet-en-regelgeving/juridisch/praktijkvoorbeelden/wie-herstelt-een-ondeugdelijke-reparatie/?fromsso=1  Zie ook deze waarbij ik wel aanteken dat het dus zinvol is of het bedrijf van de monteur is aangesloten bij een geschillencommissie en het mogelijk lastig is om te bewijzen dat de reparatie ondeugdelijk is geweest. (Ik ben evenwel geen rechter).

aurora1
door aurora1 - May 22, 2020 om 16:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Is die manchet gerepareerd (op welke manier?) of vervangen?

hans515
door hans515 - May 25, 2020 om 15:33
250 Antwoorden / 117 Vragen

Een manchet repareren?  Dat kan niet! Wel vervangen!  Een gat in een autoband is nog wel te repareren,  maar in een manchet niet lijkt mij!

1paul
door 1paul - May 25, 2020 om 17:42
3143 Antwoorden / 0 Vragen

probleem in dit soort gevallen is dat u moet bewijzen dat dit manchet niet goed was, u eist dus u bewijst....

manchet kan scheuren door verkeerd gebruik, iets hards ertegen aan of er langs met een knoop van een spijkerbroek of iets dergelijks kan al een scheur veroorzaken, onderzoek de scheur dus goed en kijk of het manchet al slecht was, kunt u dit bewijzen dan maak aanspraak op een nieuwe kosteloos geplaatst maar ik geef u eerlijk gezegd weinig kans....

panter22
door panter22 - May 25, 2020 om 18:42
6599 Antwoorden / Vragen

Kennelijk heb je nog steeds wasgoed waardoor het manchet scheurt. Even piekeren voordat er weet een nieuw manchet in moet,

mo
door mof - May 25, 2020 om 21:00
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Een manchet hoort tot de zogenaamde verslijtbare onderdelen ... daarop wordt nooit garantie gegeven. NEt zoals bij de remblokjes op uw nieuwe fiets. Als de manchet na een paar dagen kapot was gegeaan had u nog
een kansje gehad op coulance, maar in vier maanden kan veel gebeuren.

wi
door wilbertdekat - May 25, 2020 om 22:19
1 Antwoorden / 0 Vragen

De manchet gaat inderdaad meestal kapot door scherpe voorwerpen die meegewassen worden. Maar kan ook kapot gaan door verkeerde montage van de wasmachine. Ik heb het zelf meegemaakt dat de manchet langs een uitstekend intern onderdeel van de machine schuurde. Dit bleek de manchet van binnenuit beschadigd te hebben.

sw
door swat1500 - May 26, 2020 om 00:30
3778 Antwoorden / 0 Vragen

TS reageert niet meer dus het probleem lijkt opgelost.