hu
door huizevoorwaarts Oct 14, 2021 om 13:30
Huishouden & energie

Gas of stroom?

Hoi,

Wij wonen met zes werkenden in een slecht geïsoleerd huis (want erg oud en vrijstaand). We hebben al dubbel glas, een geïsoleerde vloer en krijgen ook voorzetwanden als laatste redmiddel. Maar het huis blijft oud en gaat dus geen hoog energielabel halen.
Aangezien wij dus geen gezin vormen verwarmen we onze kamers individueel. We stoken dan ook rond de 4000m3 gas per jaar. In de zomermaanden is dat zo'n 65 m3 per maand. Het meeste gaat dus op aan verwarming in de wintermaanden.

Nu lijkt het ons misschien een optie om alleen elektrisch te verwarmen, via convector kachels. We hebben een metertje aan zo'n elektrische kachel gehangen en die stookt 1 kwH per uur. Niet erg energiezuinig, maar het wordt zo prima warm. Aangezien de gasprijzen momenteel de pan uit rijzen vroegen wij ons echter af of dit voor ons nou een goedkopere optie is dan ons huis verwarmen met gas. Nergens op het internet is hier helderheid over te vinden, vaak omdat het oude forumberichten zijn met oudere gasprijzen.

Heeft iemand voor ons het antwoord? Zou het in ons geval goedkoper zijn om niet langer via gas te verwarmen, maar alleen elektrisch?

We horen heel graag reacties!

11705 13 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Oct 14, 2021 om 13:39
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Niet alleen de gasprijzen gaan omhoog maar ook de elektrische voorzieningen. Dus wat is wijsheid.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 14, 2021 om 14:10
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Op basis van eigen ervaring is het benutten van een convectorkachel in kleinere ruimtes voordeliger.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 14, 2021 om 14:19
2042 Antwoorden / Vragen

Elektrisch verwarmen is vooral interessant als je die elektriciteit zelf opwekt en boven de salderingsregeling uitkomt. Dan krijg je relatief weinig terug voor dat deel van je elektriciteit en wordt het interessant deze zelf voor verwarming te gaan gebruiken, anders is Joule voor Joule elektriciteit nog steeds duurder dan gas.
Alle energie is duur en het sleutelwoord is isoleren maar daar kunt u op de termijn waar we nu over praten natuurlijk niets meer aan doen. Behoudens draconische of hele gerichte slimme maatregelen zult u de rit nu uit moeten zitten.

panter22
door panter22 - Oct 14, 2021 om 16:24
6599 Antwoorden / Vragen

En die convectorkachels kun je gratis krijgen? Of hoef je daar geen rekening mee te houden?
Misschien moet je energiezuiniger stoken. Lees dit eens:
https://www.zelfenergiebesparen.nl/gas-besparen/energiezuinig-stoken/
De gasprijzen gaan op zijn vroegst per 1 november omhoog, Hoeveel van dat dure gas heb dan  je nu al opgestookt?

ro
door ronny530 - Oct 14, 2021 om 17:09
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Zeker een optie want een kuub gas is veel duurder dan een Kwh elektriciteit. Convectorkachels zijn nu nog goedkoop verkrijgbaar en al zou de gasprijs gaan dalen dan helpen ze om op gas te besparen omdat op gas de energiebelasting hoog is.

br
door brigges Oct 15, 2021 om 11:52
11 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is natuurlijk grote onzin! Je verbruikt niet 1 KW stroom tegen 1 kuub gas. dus dit kan je zo niet beoordelen uit de losse pols.
1 KWh is (1000 watt) verbruik per uur.
Voor 1 kuub (inhoudsmaat) gas moet je eerst uitzoeken hoeveel uur, en tegen welke temperatuur er nodig is om dat te verstoken. U zegt expert te zijn in Energiezaken, dan zou u dit zeker moeten weten.

ro
door ronny530 Oct 15, 2021 om 17:08
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Ik beweer niet dat 1 kuub gas gelijk staat met 1Kwh stroom maar dat een kuub gas veel duurder is dan 1Kwh stroom. Stel een kuub gas doet 1 euro en 1Kwh stroom nu nog 25 cent dan kun je vier uur lang de convectorkachel aan hebben voordat je de prijs van een kuub gas voorbij gaat.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 14, 2021 om 17:52
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Huizevoorwaarts,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Wie is de eigenaar van het huis?

Kunt u een foto maken van het huis? (u kunt een foto uploaden bij een nieuw antwoord).

Gaat het om een studentenwoning?

Topantwoord

Iv
door Ivo W - Oct 14, 2021 om 23:31
729 Antwoorden / Vragen

'gewoon' elektrische verwarmen zal zeker niet goedkoper zijn.
1 Kuub gas levert 8 a 9kWh warmte op. Om 4000 kuub gas te 'vervangen' met elektrische kacheltjes zal resulteren in een elektra rekening van meer dan 3000kWh..

De enige manier van 'elektrisch' verwarmen die u kunt overwegen, is met behulp van een warmtepomp. En ja, dat kan ook in een oud en slecht geïsoleerd pand. U moet dan kiezen voor een lucht-lucht warmtepomp. In de volksmond noemen we dat een airco. Wanneer een airco gebruikt wordt om te verwarmen, dan is ongeveer 1 kWh elektriciteit nodig om 4 kWh warmte te produceren.

Om het totale gasverbruik van 4000 kuub te vervangen is dan nog ongeveer 8000kWh stroom nodig. En dat laatste is ook met de huidige energieprijzen voordeliger.

Maar let op: de grootste besparing in de kosten zit hem in twee andere punten:
- isoleren, isoleren en nog eens isoleren
- bewust stoken
Ook een oud pand kan energiezuinig gemaakt worden. Mijn woning had bij aankoop energielabel G. En nu hebben we label A+. Als gevolg van de recente prijsstijgingen voor energie gaat onze energierekening van 30 euro naar een schokkende 50 euro per maand.

1paul
door 1paul - Oct 15, 2021 om 09:14
3134 Antwoorden / 0 Vragen

electraprijzen zijn ook al zo een beetje verdubbeld dus nee, dat is niet goedkoper....

vergeet ook niet en vooral om het dak te isoleren, daardoor verdwijnt stiekumweg heel wat warmte als je daar niets aan doet....

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 15, 2021 om 10:21
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Hoe dik is de vloer isolatie?  Iets meer  aanbrengen als je handig bent als Tonzon  kan  indien goed bereikbaar zeer rendabel zijn.

Dak,  als je nog balken hebt en daar dikke  16 cm glaswol dekens  tegen aan kunt doen?

Gipsplaten erover als je woonde maar gewoon open laten, niet mooi maar wel voordeliger.

Muren,  is het een spouw muur en is er iets aan isolatie of niets?

Als je met 5cm piepschuim binnen gaat bekleden loop je kans op isolatie fouten en schimmels dus eerst weten wat en hoe.

Dubbel glas,  Enkele is nog erger maar  HR++ glas zelf plaatsen in gehuurde pand?

Dit is bij kleine ramen dus vele ruiten nodig erg duur.... bij 1 groot raam wel betaalbaar, maar  nu een wachtlijst van mensen die

ook gingen bestellen en de prijzen zijn al flink gestegen.

dus heb je 1 grote of vele kleinere ramen?

En mag je iets doen van de eigenaar?

Maar voordeligste is;   Skipak  aantrekken  en slapen onder  dik dekbed  en de  thermostaat op 15 graden zetten.

Ski kleding is heerlijk warm  en  dan  loop je  daar maar in rond.

Van 4000 naar 1000 M gas is mogelijk op die manier, dus  als je  de  kosten Gas en Ski kleding gaat berekenen?

Na enkele maanden gratis Ski kleding!

Vooral als er 6 werken en kort thuis zijn  is  dit de voordeligste oplossing.

Co
door Cokky2 - Oct 15, 2021 om 15:47
1 Antwoorden / Vragen

Naar mijn mening is 1000 watt ongeveer
1 kwh
dus reken maar uit hoeveel watt een toestel
is  dus kachel van 2000 watt op vol vermogen is kwu  maal de kwh prijs !!

eahmk58
door eahmk58 - Oct 16, 2021 om 21:13
7 Antwoorden / 1 Vragen

@IVO_W
Zie de reactie van 14 oktober om 23.31 uur.
Vermoedelijk bedoelt U bij gebruik van een warmtepomp 800 kWh in plaats van 8000 kWh.

hu
door huizevoorwaarts - Oct 18, 2021 om 13:31
1 Antwoorden / 1 Vragen

He allen bedankt voor de reacties!

We zijn als stichting mede-eigenaar van het pand en mogen dus wel zelf veranderingen aanbrengen. Alleen wat betreft de isolatie: we hebben dubbelglas (geen HR++ glas want dat is helaas te prijzig), vloerisolatie, dakisolatie en zijn grotendeels kierdicht. Het enige wat er dus nog op de planning staat is de voorzetwanden aan de binnenkant van de buitenste muren, dit gaat waarschijnlijk in december gebeuren. Dan zijn we isolatie-af. Hier is dus verder helaas niet meer te halen, behalve wellicht glasfolie voor de ramen om die nog beter te isoleren en gordijnen voor de drie voordeuren.

We hebben allemaal al twee truien aan als het koud is en letten ook op niet te snel de verwarming aan te zetten. Maar soms wordt het op kamers nu al 15 graden en dan gaat de kachel toch wel eens aan, want ja je wilt ook wel eens prettig zitten.

Met de huidige kabinetsmaatregelen wat betreft de belastingverlaging rondom stroom lijkt de elektrische kachel echter toch (fors) te winnen van de gaskachel. Eerst dachten we er niet uit te komen met berekeningen omdat we niet weten hoe vaak we per dag stoken en dus moeilijk een vergelijking konden maken met de elektrische kachel, waar we het gebruik wel van weten. Alleen is dat irrelevant geworden nu de gas- en stroomprijzen zo ver uiteen liggen dat we het via de prijscalculator van de energiemaatschappij kunnen doen. Want:

Als we bij onze huidige energieleverancier (variabel contract helaas) ons huidig energieverbruik invoeren om de tarieven van een nieuw contract te berekenen komen we als volgt uit:

±4600 Kwh stroom per jaar
±4000 m3 gas per jaar
= een variabel contract voor 873 euro p/m. Dat is meer dan het dubbele van wat we nu betalen.

Maar als we alleen zouden stoken met elektrische kachels komen we op een veel lager bedrag uit. We weten niet hoeveel uur we per persoon ongeveer per dag de verwarming aan hebben (dit verschilt ook behoorlijk aangezien sommigen soms thuiswerken), maar als we uitgaan van een heel ruim verbruik van 10 uur per dag (dat halen we nooit) stoken per persoon met een elektrische kachel van 1 kWh per uur (daar hebben we er eentje van en daarmee wordt het goed warm in de ruimtes en hoef je echt niet 10 uur per dag te stoken, maar om het liever ruim dan krap uit te rekenen doen we het even zo), gedurende vijf maanden (de wintermaanden) dan zouden we uitkomen op het volgende energieverbruik:

10 kwh x 30 dagen x 5 maanden x 6 personen = 9000 kwh. 9000 + 4600 Kwh (ons huidige jaarlijkse stroomverbruik) = 13600 Kwh
In de zomermaanden is ons gasgebruik al jaren gelijk, dan stoken we ongeveer 65m3 per maand. Dat is dus aan koken en douchen. Dus 65 x 12 = 780m3 (de rest is allemaal verwarming dus laten we weg)

Dan komen we uit op
±13600 KwH
±780 m3 gas
= een variabel contract voor 658 euro p/m.

De eenmalige kosten voor de elektrische kacheltjes komen daar dan nog bij, maar die zijn ongeveer 30 euro per stuk. Als we er daar vijf van bijhalen zijn we dus alsnog veel en veel goedkoper dan als we op gas zouden stoken.

Al met al is dit wat we vanaf januari komend jaar dus waarschijnlijk gaan doen. Wel belachelijk, want dan zouden we onze huidige verwarmingen dus eigenlijk niet meer gebruiken. Maar aangezien het ons honderden euro's per jaar (in 2022 althans) lijkt te gaan schelen lijkt ons dit toch de beste oplossing! En ja, dan nog eens nadenken over een lening voor zonnepanelen...

1paul
door 1paul Oct 18, 2021 om 13:58
3134 Antwoorden / 0 Vragen

waarom kijkt u niet naar een airco/warmtepompe, dit kan per ruimte of een splitunit waar u er meerdere op een buitenunit aan kan sluiten?

Deze apparaten hebben vaak een cop van 4 of hoger, cop is opbrengst, en zijn niet al te duur in aanschaf, je kunt ook kijken naar monoblocs en deze per ruimte installeren, daar ligt de cop meestal rond de 3....

electrische kachel brengt 1 KWH ook 1 KWH aan warmte op terwijl 1M3 gas rond de 10 KWH opbrengt aan warmte, veel goedkoper dus dan met een simpel straalkacheltje!!!!

wil je electrisch verwarmen doe dit dan via een warmtepomp/airco.... kan ook per ruimte trouwens.

hu
door huizevoorwaarts Oct 18, 2021 om 15:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

Warmtepomp zou inderdaad de beste oplossing zijn, alleen zijn die veel te duur voor wat we aan budget hebben dus gaat dat hem niet worden. Airco en monobloc helaas hetzelfde verhaal, die heb je niet efficiënt voor 30 euro, maar eerder vanaf 200 euro en kunnen we dus niet betalen.
Wat betreft de opbrengst van een elektrische kachel tov een verwarming op gas zijn die inderdaad minder efficiënt. Maar efficiënt genoeg om het warm te krijgen en blijkbaar dus vele malen goedkoper dan gas tegenwoordig. Vroeger zou 1m3 tegenover 10 KwH dan goedkoper zijn maar tegenwoordig lijkt dat dus niet het geval.

go
door goofert - Oct 18, 2021 om 15:21
16 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,

Je verteld niet hoe het zit met de isolatie van de gevel en het dak, dit kan een groot verschil maken in gasverbruik.

Verder zeg je dat de kamers individueel worden verwarmd, maar hoe dan? Of is dat d.m.v. een gedeelde (combi)CV-ketel, en zo ja is
dat een HR-ketel van een recent bouwjaar? Het vervangen van een oude (niet HR CV-ketel) kan een behoorlijke besparining opleveren.

Over het algemeen is elektrisch verwarmen veel duurder dan verwarmen door bijvoorbeeld een Gas-CV.

Maar zoals je al zegt, de hoogte van de energieprijzen zullen komende tijd fors kunnen stijgen, en zijn er ook plannen om de energiebelasting op

electriciteit flink te verlagen. Misschien dat daardoor electrisch verwarmen minder kostbaar wordt.

Pas als hier duidelijk over is zou je een goede kostenberekening kunnen maken. Zie hiervoor onderstaande website:
https://www.rinyfeller.nl/?view=article&id=330:elektriciteit-vs-gas-wat-is-goedkoper-verwarmen&catid=14

Maar mijn advies is om je in eerste instantie te richten op goede isolatie, het verminderde warmte verlies zal jarenlang voordeel opleveren.

Succes !

hu
door huizevoorwaarts Oct 18, 2021 om 17:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

He,

De gevel is niet geïsoleerd. We hebben een hele kleine spauwmuur, maar met slecht metselwerk uit de jaren '20, waardoor die nauwlelijks isoleert. Om hier alsnog isolatiewaarde uit te halen krijgen we dus binnenmuren op de binnenmuren geplakt, als alternatief op gevelisolatie. Dat mag vanwege de historische waarde van de gevel waarschijnlijk niet en daarnaast wilde er ook geen aannemer aan.

Met inidividueel stoken bedoel ik dat we, omdat we geen gezin vormen maar wel het huis delen met allemaal een eigen kamer, niet bijvoorbeeld elke avond in de woonkamer gaan zitten met z'n allen. Dat zou energietechnisch natuurlijk veel voordeliger zijn, want dan hoef je maar één kamer op te waren ipv zes. Hoewel we elkaar regelmatig weleens een bezoekje brengen, heeft iedereen ook zijn eigen leven en stoken we dus over het algemeen onze eigen kamers. Dat zie je natuurlijk terug op de energierekening en mede daardoor is die bij ons ook zo hoog. We delen wel gewoon dezelfde CV-ketel.

Ik heb het jaartal van de ketel even gecheckt, en die is in 2013 geplaatst, dus nog relatief nieuw. Vorig jaar waren er allemaal lekkages in de ketel en daardoor is bovendien zo'n beetje alles aan de binnenkant inmiddels nieuw.

De elektriciteitsprijscompensatie is geloof ik inmiddels bekend, die gaat 8,39 ct per KwH omlaag voor de eerste schijf (incl belasting). Denk dat het daarom ineens goedkoper is om elektrisch te stoken. Zie https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i25581/kabinet-compenseert-hogere-energierekening-met-400-euro-energiebelasting-omlaag-belastingvermindering-omhoog