od
door odet Jan 17, 2019 om 09:32
Huishouden & energie

Gasblok kapot na installatie slimme meter.

Gisteren heeft Stedin bij mij nieuwe slimme meters geplaatst. Bij het plaatsen van de gasmeter heeft de installateur niet eerst de gasleiding naar de CV afgesloten waardoor er een Lek is ontstaan in het gasblok. De monteur vroeg pas na het vinden van het lek, nadat hij de druk had opgevoerd, waar mijn CV ketel zich bevond. De installateur vertelde mij dat de lek zo gevaarlijk was dat het mijn eigen risico was de gasleiding naar de CV weer open te zetten. Gelijk mijn eigen CV monteur gebeld die dezelfde avond mijn gaasblok heeft vervangeen ( 300,-) en vertelde dat ditt een terugkomend probleem is. Vele malen als er een slimme meter wordt geplaats en de druk wordt opgevoerd zonder de cv kraan af tee sluiten is het risico groot dat er schade aan je cv ketel ontstaat. Maar ja hoe ga ik dit beewijzen en hoe kan ik dit hard maken! Mijn ketel is voor het laatst totaal gereviseerd op 28-8-2018 en toen is alles doorgemeten en verveangen wat vervangen moest worden. Daarbij had ik anders al tijden in een gevaarlijke situatie geleefd et deze lek, zoals instalateur en monteur beide hebben aangegeven. Op het internet lees ik veel van deze gevallen maar Stedin stoptt zijn kop natuurlijk in het zand... Ik wil dit goed aanpakken, dus alle tips zijn welkom. MvG Odette

17384 13 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jan 17, 2019 om 09:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat gasblok van uw cv moet die wat hogere druk kunnen hebben, als hij daardoor lek ging, was hij al niet in orde.

Bij het vervangen van de meter, moet alleen even de elektriciteit van de cv uitgeschakeld worden.

od
door odet Jan 18, 2019 om 10:59
0 Antwoorden / 2 Vragen

Dank je Tijger1,

De stroom is dus ook niet van de ketel gehaald omdat mij van te v\oren hier niet op is gewezen.
Men heeft aleen aangegeven mijn tv en laptops van de stroom af te halen.

MVG Odette

od
door odet Jan 18, 2019 om 11:25
0 Antwoorden / 2 Vragen

Maar iniddels ookantwoord via een CV installatie bedrijf:

Goedemorgen Odette,

Het kan voorkomen dat bij het geven van een drukstoot op de gasleiding het gasblok van de ketel defect raakt. Het is dus aan te raden dat als er een hogere drukstoot wordt gegeven dan de dienstdruk in de staat meestal tussen de 80 en 100 mbar  de gaskraan van de ketel word gesloten.

Met vriendelijke groet,

Feiken Verwarming

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 17, 2019 om 11:29
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Idem als @TIJGER1, bij het plaatsen van een slimme meter behoeft de gasleiding naar de cv niet (apart) te worden afgesloten. De hoofdkraan wordt dichtgedraaid en dat is voldoende.
Het plaatsaen van de slimme meter kan dus ook naar mijn mening niet de reden zijn van lekkegae in het CV blok.
Stel dat er een storing is de gastoelevering zou zijn geweest waardoor de druk ook tijdelijk zou zijn weggevallen. Dat had zich naar aan vrijwel grenzende zekerheid dit fenomeen zich ook voorgedaan. Het lijkt er m.i. ernstig op dat uw CV monteur 'op les moet'.

od
door odet Jan 18, 2019 om 11:05
0 Antwoorden / 2 Vragen

Mij CV monteur is een oud rot in het vak en zei telefonisch al dat waarschijnlijk door het plaatsen van de slimme meter mijn gasblok een lekkage had opgelopen. Op het net zijn ook meerdere verhalen van dit zelfde voorval bekend. Maar ja hoe bwijs je dit. Daarbij was de electra  van de ketel ook niet uitgeschakeld. En ik ben ook niet de enige die die probleem ondervind na het plaasten van een slimme meter... zelf meerdere lekkage's in de straat..

od
door odet Jan 18, 2019 om 11:06
0 Antwoorden / 2 Vragen

Daarbij had de installateur nog nooit van electra lekkage gehoord dus ik weet niet wie er hier niet bekwaam bezig is geweest..   ;-)

panter22
door panter22 Jan 18, 2019 om 11:22
6599 Antwoorden / Vragen

Als bij meerdere bewoners in dezelde straat het gasblok stuk is gegaan, dan heeft het misschien meer effect om samen op te trekken.
Heeft in de aankondigingsbrief wanneer de meters geplaatst zouden worden, gestaan dat je stekkers uit het stopcontact moest halen en gaskraantjes dicht moest draaien?

Dan is het jouw verantwoordelijkheid als je dat niet gedaan hebt en daardoor schade geleden hebt.
Kijk die brief nog even na.

ma
door maarten heest - Jan 17, 2019 om 11:32
463 Antwoorden / 0 Vragen

Het oordeel dat de ketel al niet in orde was zou ik vooral een deskundigen overlaten.

Als uw ketel volledig gereviseerd is in augustus 2018 dan ligt het tegenovergestelde voor de hand.
U kunt Stedin aansprakelijk stellen voor de schade als u ervan overtuigd bent dat de schade het gevolg is van het plaatsen van de slimme meter.
Als u daar een rapport bijdoet van de revisie van augustus 2018 staat u een stuk sterker.

od
door odet Jan 18, 2019 om 11:01
0 Antwoorden / 2 Vragen

Ja ik ben ook bezig met een rapportage en een klacht, ik ben ook niet de enige in de straat.. of in andere steden waar dit probleem zich voordoet! Bedankt en MvG Odette

gerbera
door gerbera - Jan 17, 2019 om 12:22
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Een mogelijke oorzaak, van een te hoge druk, kan zijn dat er een "luchtbel" in de leiding is ontstaan welke schade heeft veroorzaakt nadat de hoofdkraan is opengezet.

Iv
door Ivo W Jan 17, 2019 om 19:31
729 Antwoorden / Vragen

Hoe kan een luchtbel in de gasleiding voor een te hoge gasdruk zorgen?

gerbera
door gerbera Jan 17, 2019 om 22:06
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Waar staat dat ik het heb over gasdruk? de leiding wordt geperst met ja wel lucht en een luchtbel is niet bevordelijk voor het gasblok. Kan ik wel uitgebreid gaan vertellen hoe een cv ketel werkt bij opstarten punt is dat de stroom er niet is af geweest en de ketel daardoor geen normaal opstartprogramma heeft uitgevoerd.

od
door odet Jan 18, 2019 om 11:13
0 Antwoorden / 2 Vragen

Dank je wel dit is belangrijke informatie voor mij! MvG Odette

gerbera
door gerbera Jan 18, 2019 om 15:40
7358 Antwoorden / 14 Vragen

od
DOOR ODET 18 JAN. 2019 OM 12:08
0 ANTWOORDEN / 2 VRAGEN

Goedemorgen Odette,

Het kan voorkomen dat bij het geven van een drukstoot op de gasleiding het gasblok van de ketel defect raakt. Het is dus aan te raden dat als er een hogere drukstoot wordt gegeven dan de dienstdruk in de staat meestal tussen de 80 en 100 mbar  de gaskraan van de ketel word gesloten.

Met vriendelijke groet,

Feiken Verwarming

panter22
door panter22 - Jan 17, 2019 om 13:44
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe oud is die ketel. De economische levensduur is ca. 15 jaar.  Zou het je lukken je de schade te verhalen, dan zit je met een afschrijving op dat gasblok van minimaal  1/15 deel per jaar. Monteurskosten worden in de regel niet vergoed.
Hoe hoog is je schade dan en loont het de moeite?
Dat de ketel ca 5 maanden geleden een onderhoudsbeurt heeft gehad, zegt niets. Dat is te lang geleden om te bewijzen dat het gasblok nog goed was. In de tussentijd kan er heel wat gebeuren.

od
door odet Jan 18, 2019 om 11:13
0 Antwoorden / 2 Vragen

De ketel is 4 jaar oud!

panter22
door panter22 Jan 18, 2019 om 11:24
6599 Antwoorden / Vragen

Zo'n gasblok mag dan toch niet stuk gaan. Heb je nog garantie? Ben je al bij de winkel geweest. Lees ook eens: https://www.kieskeurig.nl/document/A19B25827AA58DE3C12574AB00374E15

Ge
door Genee - Jan 17, 2019 om 13:51
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk niet dat Stedin verantwoordelijk is voor het lek in het gasblok.
Voor alle veiligheid wordt de gasleiding afgeperst en wanneer het gasblok al een zwakke plek had, kan met dat afpersen een lek ontstaan.
Als de voorschriften voor het afpersen van gasleidingen niet vermelden dat de cv hoofdkraan bij zo’n test afgesloten moet worden heeft u geen mogelijkheid Stedin verantwoordelijk te houden.

od
door odet Jan 18, 2019 om 11:09
0 Antwoorden / 2 Vragen

Nee dat is dus ook het probleem, dat het niet in de voorschriften staat. Het is alleen wel een feit dat er vele van dit soort schades zich voordoen na of tijdens het wiselen van de meters. In Apeldoorn eerst 20 per jaar met de meteerwiselingen 20 per maand. Zo komt de netbeheerder er mooi mee weg dat men mogelijk schade aan CV installaties veoorzaakt en niet aansprakelijik gehouden kan worden.

jo
door jorisw - Jan 17, 2019 om 19:47
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dit heeft natuurlijk totaal NIETS met een slimme meter te maken. Hoogstens met het plaatsen van een ANDERE meter, of nog beter, de werkzaamheden die zijn uitgevoerd bij het plaatsen van een meter (als het al daar door komt).

od
door odet Jan 18, 2019 om 11:10
0 Antwoorden / 2 Vragen

Dat is ook wat ik aangeef dat het te maken heeft  met het plaatsen van de (slimme) meter en meerdere Cv monteurs en loodgieters aangeven dat  men dan vooraf  beter de gaskraan naar de CV ketel dicht kan draaien om mogelijke schade aan de  ketel te voorkomen. MvG  Odette

jo
door jorisw Jan 18, 2019 om 18:43
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Maar dat heeft niets met de slimme meter te maken. Dat kan met iedere aanpassing in het systeem gebeuren. Misschien de titel van je openingsbericht even aanpassen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 18, 2019 om 11:26
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Odet,

Ik woon in een oude woning in Amsterdam uit de jaren 50.

Ik zou van Liander ook een slimme meter krijgen,maar het enige wat de "monteur " deed, was een foto maken.....

Het bleek niet te kunnen in mijn woning vanwege een "ijzeren schutbord"....

Bij een oude woning kan het dus niet.....

od
door odet Jan 18, 2019 om 11:33
0 Antwoorden / 2 Vragen

Hum vreemd maar ja wees dus op je hoede en ga even over het net surfen er zijn veel incidenten.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 18, 2019 om 11:42
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Odet,

Het zou kunnen,dat Stedin met onervaren monteurs werkt......

Wat is de reactie van Stedin?
Hoe groot is de schade qua geldbedrag?

tijger1
door tijger1 - Jan 18, 2019 om 11:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hier is een tijdje terug ook een nieuwe meter geplaatst. Het enige wat moest gebeuren, was even de stekker van de cv uit het stopcontact halen.

ik heb nog nergens gezelen over opgeblazen gasblokken.

od
door odet Jan 18, 2019 om 12:06
0 Antwoorden / 2 Vragen

Hier staat dus niet in de omschrijving dat de stekker uit het stopcontact gehaald moet worden... daar zit toch deglijk een verschil in. Welke netbeheerder heeft u als ik vragen mag?!  MvG Odette

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 18, 2019 om 11:50
16827 Antwoorden / 202 Vragen

@odet   de hoofdkraan stond dicht anders kan er geen meter worden gemomteerd. Zou de gasleiding naar uw CV ook zijn afgesloten, dan zou na het openen van hoofdkraan en vervolgens die kraan het zelfde effect zijn opgetreden. Dat is toch echt iets dat zeker een ervaren monteur zou moeten weten en zelfs een bijna leek kan dat bedenken. De druk is hetzelfde bij opengedraaide hoofdkraan en afsluiting bnaar CV.

U heeft inmiddels gevraagd hoe de vraag te verwijderen. Dat is doorgegeven maar voor een volgende keer kassa-online@bnnvara.nl

od
door odet Jan 18, 2019 om 12:08
0 Antwoorden / 2 Vragen

Goedemorgen Odette,

Het kan voorkomen dat bij het geven van een drukstoot op de gasleiding het gasblok van de ketel defect raakt. Het is dus aan te raden dat als er een hogere drukstoot wordt gegeven dan de dienstdruk in de staat meestal tussen de 80 en 100 mbar  de gaskraan van de ketel word gesloten.

Met vriendelijke groet,

Feiken Verwarming

tijger1
door tijger1 - Jan 18, 2019 om 12:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De netbeheerder is Enexis. Het stond ook niet in de brief, maar werd gezegd door de monteur.

od
door odet Jan 18, 2019 om 12:15
0 Antwoorden / 2 Vragen

Oke bedankt, ja ik heb van te  voren nog doorgenomen met de installateur wat af te sluiten.. daarbij werden alleen de tv en laptops, mobiel genoemd en ook gezegd dat zelfs in  het contact mochten blijven zolang ze maar uitsonden. Ik zelf de keuze gemaakt om toch alle stekkers te verwijderen van deze apparatuur. Ook omdat wil omschrevn is door de netbeheerder. MvG Odette

tijger1
door tijger1 Jan 18, 2019 om 12:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar uw cv stond niet “uit”.

vu2615
door vu2615 - Jan 18, 2019 om 17:29
81 Antwoorden / 3 Vragen

Ik weet niet welk merk ketel het betreft, maar er is een merk ketel geweest die problemen heeft gehad met het branderblok. Oorzaak was oxidatie tgv lekkend condenswater oid. De hoofdgaskraan dichtdraaien en de electriciteit er af is voldoende om veilig te kunnen werken. De druk in de gasleiding ligt zo rond de 25 mbar. Ik neem aan dat U met totaal gereviseerd bedoeld dat er het normale onderhoud is uitgevoerd. Vraag eens aan uw eigen CV-monteur of dit terugkerende probleem alleen bij uw type ketel is, of bij alle CV-ketels. Afgezien van de constatering dat er een lek is, vind ik het een beetje vaag verhaal. Hoe heeft deze monteur kunnen constateren dat er een lek in een gasblok van een cv-ketel zit terwijl hij bij de gasmeter aan het werk is, en blijkbaar de cv-ketel en gasmeter niet bij elkaar in de buurt zitten.. Aardgas is duidelijk te ruiken bij lekkages, en als deze monteur het zo gevaarlijk vond dat hij de gasleiding naar de CV-ketel niet wilde opendraaien, dan moet het ook duidelijk te ruiken zijn geweest. En vraag aan uw CV-monteur waaruit de lekkage bestond bij uw gasblok.

ro
door ron503 - Jan 18, 2019 om 19:12
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Voordat een monteur een digitale meter plaatst voert hij/zij een lektest uit waarbij er een hogere druk wordt gehanteerd dan de normale gasdruk. Bij zo'n test moeten alle gaskranen in de woning open blijven en als er na uitvoeren van de lektest een drukverschil wordt geconstateerd dan zal de digitale meter wel gemonteerd worden met het advies dat het openen van de hoofd gaskraan voor eigen risico is want u bent verantwoordelijk voor de gasleiding die vanaf de meter is aangelegd. Het gasblok is bij oudere cv ketels die nog gebruik maken van een waakvlam zijn voorzien van een thermokoppel systeem die zodra de waakvlam uit gaat de gas toevoer afsluit maar het duurt wel even voordat de gas toevoer in het geheel is afgesloten. Edoch zodra de oude gasmeter wordt gedemonteerd dan is de cv ketel al gasloos en heeft de thermokoppel voldoende de tijd om af te koelen en de gas toevoer af te sluiten. Bij de lektest is er toch een lekkage van gas in het gasblok gevonden die bij de revisie van het gasblok of nog niet aanwezig was of uit kostenbesparing de thermokoppel niet preventief vervangen is. Sec gezien kunt u twee kanten op, als de gaskraan van de cv ketel was dicht gedraaid dan was de lekkage nooit gevonden maar wel aanwezig en daar merkt u zolang de ketel blijft werken niets van maar aan de andere kant als de ketel uitvalt en het gas maar blijft stromen is de kans vrij klein dat u hier de afloop kunt vermelden.
Op uw vraag wie is er verantwoordelijk voor de gaslekkage in uw cv ketel kan ik kort zijn en dat is het bedrijf die de revisie heeft uitgevoerd.