scraane
door scraane Mar 7, 2007 om 20:13
Huishouden & energie

Gaskachel of een elektrische verwarming

Ik ga binnenkort verhuizen en in het nieuwe huis zit geen CV. Er zal een gaskachel geplaatst moeten worden. Maar na de jaarafrekening te hebben gekregen ben ik wel een beetje geschrokken. Gas kost gewoon 50ct per m3!  En dan straks ook nog een gas kachel! Kan iemand mij vertellen of het dan mischien beter is om een electrische kachel te nemen? Stroom is een stuk goedkoper. Ik werk overdag en ben dus alleen in de avond en weekend thuis. Nu zet ik de CV op 17 als ik de deur uit ben en als ik binnen zit op 20-21 graden.

Dus, wat is straks goedkoper? Iemand een idee?

31058 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 7, 2007 om 22:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo scraane,

Eén kWh (elektriciteit) mag dan goedkoper zijn dan één m3 (gas), maar dat is geen eerlijke vergelijking.  Je hebt héél wat meer kWh tjes nodig dan m3 gas om een bepaalde ruimte op te warmen. Per saldo is elektrisch verwarmen altijd duurder dan verwarmen met gas.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Mar 8, 2007 om 18:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Antwoord van Freya is natuurlijk correct. De prijs die u vermeldt voor 1 m3 aardgas is niet juist, want volgens mij is het tarief inclusief levering en transport, alsmede energiebelasting en BTW (zelfs over de berekende energiebelasting) voor 2007 ongeveer 0,61 euro.
Gasverbruik in woning 540 m3 CV verwarmd en VR-ketel over afgelopen jaar totaal bijna 1.000 m3 (gemiddeld over laatste 10 jaar 1.600 m3).

ve
door verwijderd - Mar 8, 2007 om 18:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

In de prijsberekening moet je eigenlijk ook naar het totaalplaatje kijken. OK, de jaarlijkse gasrekening is een stuk duurder dan de elektra-rekening, maar dat zou natuurlijk heel anders liggen als je i.p.v. gasverwarming elektrisch verwarmt. Daarnaast zou door het toegenomen verbruik mogelijk een ander tarief gaan gelden?

Verder moet je kijken naar aanschaf van de apparatuur en het onderhoud daaraan. Een gasinstallatie moet jaarlijks (in elk geval periodiek) schoongemaakt en gecontroleerd worden, bij een elekrische installatie zal dat misschien anders liggen.

Een gasinstallatie is doorgaans na 10 tot 15 jaar aan vervanging toe, hoe ligt dit bij een elektrische?

Kan je huidige elektra installatie het extra benodigde vermogen leveren? Zo nee, dan moet je ook hiervoor aanpassingen laten aanbrengen door een installateur.

Meestal is elektrisch verwarmen relatief duur, maar dat hangt wellicht af van de soort installatie die je kiest. Laat je eens goed voorlichten door een warmte-specialist.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2007 om 23:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is sterk afhankelijk hoe dat nieuwe huis zelf is!
Echt een nieuw huis? 4,5 kamers,keuken apart? Of een flatje waar alles gelijkvloers is.

Ik vraag dit omdat normaal gesproken in zo'n nieuw huis al een CV installatie aanwezig is.

Als alles gelijkvloers is dan zou het best weleens kunnen zijn dat u met één gaskachel uit kan komen.
En..... een gaskachel is veel goedkoper stoken dan met elektra!!
Immers, ook een gaskachel heeft een thermostaat en kan desnoods enkel naar de waakvlam gedraaid worden.

Overigens hoeft er dan niet direct voor nieuw gekozen te worden.
Tweedehands gaskachels zijn er voldoende te koop alhoewel af te raden is om dit bij een particulier te doen via een duister adresje.

Kortom, het hangt heel sterk af van wat voor soort huis u gaat bewonen!
Het zou ook weleens zo kunnen zijn dat er niet eens een gasleiding aanwezig is en zelfs niet eens een schoorsteen!

Maar duidelijk is dat zelfs in dat geval elektra als verwarming een dure oplossing is, zelfs in uw geval!

De Vrije Vogel
Die nog een RAISkachel ongebruikt heeft staan.