Vries76
door Vries76 Apr 18, 2022 om 21:16
Huishouden & energie

Gasleiding afdoppen

Goedendag ik heb de volgende vraag:
Ik zou graag willen weten of de woningbouwvereniging de gasleiding die gebruikt wordt voor het koken ook af zou kunnen droppen of dat ik als huurder dat zelf moet laten doen.
Ik zal wel gebruik blijven maken van de cv-ketel die op gas werkt. Momenteel zit er dus een gaskraan en uiteraard een gasleiding die niet gebruikt zullen worden in de toekomst.

22480 16 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 18, 2022 om 21:27
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Het meest eenvoudige is, zoals ik ook zelf heb gedaan de kraan in de toevoerslang dichtdraaien en dicht houden. Afdoppen kunt u ook zelf maar zorg er dan voor dat u ook heel goed afdopt. U kunt uw verhuurder wel om hulp vragen en zeker als u in uw huurovereenkomst ook iets betaald voor servicce/onderhoud.

Gebruik dan gastape die u over de aansluiting doet waar de kraan dan heeft gezeten (ook door mij zelf gedaan bij een goede kennis van mij). Uiteraard ook goed aandraaien en even controleren met zeepsop of het goed dicht zit.

Ps. een dop kunt u bij iedere bouwmarkt verkrijgen evenals gastape, zorg voor de goede maat.

sira
door sira Apr 18, 2022 om 22:26
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Als ik een huurder was, zou ik het geen prettig idee vinden dat er medehuurders zijn die zelf gasleidingen gaan afdoppen. Dit komt voort uit het feit dat ik ooit buiten mijn schuld mijn hele hebben en houden ben kwijtgeraakt door een brand. Het zou mij ook niet verbazen als een WBV eist dat dit door een erkend bedrijf wordt gedaan.

Vries76
door Vries76 Apr 18, 2022 om 23:02
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb zelf ook het idee dat het verplicht is om het te laten doen. Nu ben ik zelf zeker in staat om het te doen,maar ik vroeg me af of er bepaalde regels voor zijn. Heel erg bedankt voor de antwoorden!

rj
door rjw Apr 19, 2022 om 18:00
3237 Antwoorden / 5 Vragen

Slecht advies om te zeggen dat mensen dit zelf kunnen doen. Ik ben ook wel benieuwd of een forummer, dan wel de eigenaar van het forum aansprakelijk kan worden gesteld als iemand dit advies opvolgt en door onvoldoende kennis van zaken problemen veroorzaakt. Er staan nergens disclaimers op deze site dat je niet alles zomaar moet doen wat gezegd wordt.

tenormin
door tenormin Apr 19, 2022 om 20:14
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@rjw, +10

borg queen
door borg queen - Apr 18, 2022 om 21:29
127 Antwoorden / 2 Vragen

Wij koken al jaren elektrisch (inductie) en hebben de aansluiting in de keuken voor het gasfornuis af laten doppen, toen we in deze woning kwamen wonen. Uiteraard door een vakman, die nog enkele leidingen onder de vloer vond die ooit eens ergens voor gebruikt waren en alleen de uiteinden krom waren geslagen. Stond zelfs nog gas op !!! De woningbouw doet hier niets aan. Het moet op eigen kosten.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 18, 2022 om 21:33
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Heel gemakkelijk zelf te doen in een al bestaande en al langer gehuurde woning waar verder geen problemnen zijn met oudere leidingen etc. Frappant is het wel hetgeen u zegt omdat bij huur de situatie wel veilig moet zijn en de verhuurder er wel verantwoordelijk voor is indien dat niet zo zou zijn i.v.m. oude en zelfs lekkende aansluitingen i.v.m. gevaar alsdan.

sira
door sira Apr 18, 2022 om 22:29
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Inderdaad bij u door een vakman gedaan. Dit dient in een huurwoning ook door een vakman te gebeuren, Huurwoningen zijn doorgaans rijtjeshuizen of appartementen. Gaat het fout dan zijn er vele bewoners de pineut. Wat ik in mijn vrijstaande woning aanklooi, is mijn probleem.

Vries76
door Vries76 Apr 18, 2022 om 23:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

Klinkt als een wijs besluit het door een vakman te laten doen!

tenormin
door tenormin Apr 19, 2022 om 19:33
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Natuurlijk moet het door een vakman gedaan worden. En als, zoals de TS in een WBV woont, de kosten zijn wel degelijk voor de WBV en niet voor de huurder. Ook al blijft @heremietkreeft erop hameren dat men het zelf mag doen, het mag niet. Zo simpel is het.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 18, 2022 om 21:52
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Essentieel maar mogelijk overbodig als opmerking: als u het zelf doet wel uiteraard eerst de hoofdkraan sluiten. (Na afdoppen weer opendraaien en ook controleren of de CV dan weer werkt. Dat zal bij een nieuwe installatie mogelij automatisch gaan  maar misschien moet u die dan weer zelf aanzetten/ontsteken. (Zie eventueel de gebruiksaanwizing van de CV.)

Vries76
door Vries76 Apr 18, 2022 om 23:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

Uiteraard! En zeker niet overbodig dat u dit er bij zet, aangezien veel mensen deze reacties lezen.

Het veiligst is het om het te laten doen.
Zou het ook moeten worden gemeld bij de woningbouwvereniging?

sira
door sira Apr 19, 2022 om 09:16
2289 Antwoorden / 24 Vragen

@Vries76
Het kan nooit kwaad het te melden bij de WBV, dan kunnen er achteraf ook nooit vragen over worden gesteld.

tenormin
door tenormin Apr 19, 2022 om 19:34
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@sira, +10. Sommigen zijn en blijven eigenwijs. Niet zelf doen. Zo simpel is het.

wi
door willems123 - Apr 18, 2022 om 22:18
117 Antwoorden / 16 Vragen

Heel makkelijk... koop een knel eindkap bij bouwmarkt (let wel op goede formaat 10, 12 of 15 mm), even controleren met zeepwater

Vries76
door Vries76 Apr 18, 2022 om 23:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb geen ervaring met knelkappen. Wel met een 1/2 inch dop op de gaskraan. Met gastape uiteraard. Dank voor de suggestie! Een vakman zal het zeker het beste kunnen oplossen!

tenormin
door tenormin Apr 18, 2022 om 23:46
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@vries76, dus niet zelf doen. Mag niet. Juist, wel door een erkende vakman. Ook niet Beun de Haas. Wel een gecertifigeerde "gasman". Weet niet meer hoe het heet. Vroeger de gasfitter. ;-)

tenormin
door tenormin - Apr 18, 2022 om 23:44
16816 Antwoorden / 108 Vragen

De Woningbouw doet dat. Mag men zelf niet aankomen, ondanks adviezen dat u het zelf kan doen. Net als een HR ketel: mag ook niet zelf aangesloten worden, net als een stoppen toevoeging in meterkast. Ik heb dus alleen gas voor de HR ketel. De WBV heeft, tijdens renovatie, de gastoevoer gewoon laten zitten, nou ja, moest blijven, omdat ik 'al' sinds 1996 elektrisch kook. Ik betaal wel nog steeds de transportkosten voor gas in de keuken, en daarna = stop. Dat waren destijds de eisen. (En zullen nog wel lang doorgaan - het van het gas af moeten - zal niet van vandaag op morgen kunnen). Zeker niet voor flatbewoners/huurders. Kortom, de WBV kan doppen, en u kunt dokken. Voor transport.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 19, 2022 om 18:12
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Correct, m.b.t. aansluiten van CV installaties  / geysers is er wetgeving. https://www.ad.nl/wonen/nieuwe-gasketelwet-zelf-je-cv-ketel-installeren-of-repareren-mag-straks-niet-meer M.b.t. zelf afsluiten van een keukenaanssluitng - waar baseer u op dat het niet mag? Simpellweg de gaskeraan dichthoudem mag wel degelijk en afdoppen van de gaskraan mag wel degelijk ook.

tenormin
door tenormin Apr 19, 2022 om 19:09
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Maakt mij niet uit of je het wel zelf mag doen, volgens jou dan. Hier is het simpelweg ten strengste verboden om zelf af te dopen, in de meterkast te rommelen etc. En lees nog even (weer) je tekst door.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 19, 2022 om 07:52
7155 Antwoorden / 3 Vragen
1paul
door 1paul - Apr 19, 2022 om 07:59
3101 Antwoorden / 0 Vragen

kraan dicht zetten en zelf even een dopje erop draaien als je dit een goed gevoel geeft.

panter22
door panter22 - Apr 19, 2022 om 08:12
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je de vraag al gesteld aan de woningbouw? Dan weet je het antwoord meteen.
Waarom zou je de leiding willen afdoppen. Er al een kraan op.
Daar ga je toch zelf niet mee klungelen om een paar euro uit te sparen?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 19, 2022 om 08:33
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Nog even dit, uiteraard is het laten uitvoeren door een gecertificeerd vakman het veiligst en zoals ik al eerder ook aangaf: benader de verhuurder en dat ook nog omdat de kraan eigendom van de verhuurder is en dus bewaard moet blijven. Zie nog https://www.youtube.com/watch?v=SXbZqVlQt8Y  om dat veilig te doen.

Er is echter geen wet- of regelgeving dat afdoppen van een keukenaansluiting door een gecertificerd vakman moet gebeuren. Voor afsluiten van de hoofdaansluiting is dat er wel.

rh
door rhs671 Sep 27, 2022 om 12:30
10 Antwoorden / 0 Vragen

Bij zelf afdoppen ....

Het is de vraag of de verzekering er ook zo zal denken, bij een gaslek en bij een eventuele brand / ontploffing die er daardoor kan ontstaan.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 27, 2022 om 12:39
16772 Antwoorden / 202 Vragen

@RHS671, bent u niet ietwat laat met deze reactie een half jaar na plaatsing? Afgezien, bij gebruik van goed materiaal, afdichttape, etc. en daarna op lek controleren kan het zeer eenvoudig zelf en het is ook nog zaak om de gaskraan dicht te houden.

mi
door miennaamishaaz - Apr 19, 2022 om 10:01
725 Antwoorden / 1 Vragen

Afdoppen is de verantwoordelijkheid van de woningbouw.
Dit kunt u beter nietzelf doen, ivm brandgevaar.

Neem gewoon contact op met de woningbouw en vraag wat er mogelijk is.

rh
door rhs671 Sep 27, 2022 om 12:37
10 Antwoorden / 0 Vragen

Net heb ik contact gehad met de woningbouw: afdoppen is niet de verantwoordelijkheid van de woningbouw.

Ik heb een serviceabonnement, maar daar valt het niet onder, omdat het om een aanpassing gaat die ik zelf in de woning uitvoer. Dat wordt dus een bedrijf inschakelen.

ro
door ronny530 - Apr 19, 2022 om 13:54
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Als u persé van de gaskraan af wil dan kunt u de vraag bij de woningbouwvereniging stellen en misschien kan dat maar kosteloos zal het niet zijn. Mocht het zo zijn dat u naar een erkend installateur door verwezen wordt hangt daar wel een prijskaart aan die hoog op kan lopen want er komen voorrij kosten en arbeidsloon bij kijken. Als u zelf niet thuis bent in deze techniek dan ook niet aan beginnen omdat het afdoppen simpeler lijkt dan het is. Het hangt ook van de plaats af waar de gaskraan is gemonteerd als dat hinderlijk in het zicht is dan is de kraan laten verwijderen de mooiste optie maar als de kraan buiten het zicht is geplaatst dan is het voldoende om een afsluitdop op de kraan te monteren.

Vries76
door Vries76 - Apr 19, 2022 om 17:49
1 Antwoorden / 1 Vragen

Allereerst dank aan iedereen! Even een update:
Het is inderdaad gewoon mogelijk dit door de woningbouw te laten doen!
Of je het nu zelf kan of niet, de meest veilige manier is om het in opdracht van de woningbouw te laten afdoppen door een erkende loodgieter.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 19, 2022 om 18:16
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Dank voor uw reactie. En het is ook hetgeen ik ook aangaf in mijn reacties. Zelf doen mag, door/namens de verhuurder door een gecertificeerd vakman geeft minder risico.

tenormin
door tenormin Apr 19, 2022 om 19:38
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Nee heremietkreeft, het mag niet. Je mag knutselen wat je wilt in je eigen huis maar niet een een huurwoning van een WBV.

sira
door sira Apr 19, 2022 om 21:31
2289 Antwoorden / 24 Vragen

@Vries76
Verstandige beslissing

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 20, 2022 om 08:50
16772 Antwoorden / 202 Vragen

@TENORMIN; boute bewering die u doet t.a.v. een oud bestuurslid van een HBV. In ieder geval mag ik het van mijn verhuurder, ook een corporatie wel zelf doen!

Wel heb ik in mijn huurovereenkomst ook een afspraak m.b.t. een servic/onderhoudscontract op basis waarvan mij verhuurder dat ook voor mij kan doen.

Dus nogmnaals, waar vindt u hetgeen u stelt in algemene wet/regelgeving???

En ook weer, bij zelf doen is en blijft het risico ook degene zelf die dat doet en indien die dat dan niet vertrouwt, niet zelf doen.

gerbera
door gerbera - Apr 19, 2022 om 21:34
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Er vanuit gaan dat de gaskraan al op de leiding zat toen u daar kwam wonen zou ik er maar gewoon vanaf blijven en de kraan laten zitten. Deze is eigendom van de WB dus zal u deze bij het verlaten van de woning (verhuizing) terug moeten plaatsen. Verder zie ik het nut van afdoppen niet, zolang u de kraan dicht laat heeft u hetzelfde effect. Dus niet zelf gaan knoeien zoals geadviseerd wordt door de doe het zelver want die heeft het zowat bij elk onderwerp zelf wel eens uitgevoerd. En zeker bij een (stalen) leiding met schroefdraad geen knelkoppeling gebruiken. Bedenk ook even dat als u zelf aan de gasleiding gaat knoeien en er wat gebeurt (bv door lekkage) de verzekering geen cent betaald.

justmeagain
door justmeagain Apr 19, 2022 om 23:43
623 Antwoorden / 8 Vragen

@gerbera, u heeft even gemist dat het al is opgelost :-)

gerbera
door gerbera Apr 20, 2022 om 22:07
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@justmeagain, soms mis ik reacties als ik een vraag open, blijkbaar een kwaal van deze site.;-))

justmeagain
door justmeagain Apr 20, 2022 om 23:44
623 Antwoorden / 8 Vragen

@gerbera, site heeft wel meer hick UPS. Zeker als je een groot publiek wilt dienen zijn er nog wat koffers vol puntjes voor alle i's nodig.

mo
door mof - Apr 20, 2022 om 11:13
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat mag u. Maar dan bent u wel ook zelf verantwoordelijk voor eventuele schade. Laten afdoppen door de woningbouwvereniging danwel een specialist geeft u ws. meer zekerheid.