Franske1958
door Franske1958 Apr 24, 2018 om 15:21
Huishouden & energie

Gasloos warm water??

Er is de laatste tijd veel te doen over het gasloos maken van woonhuizen. Daarover heb ik een vraag die ik, hoe ik ook zoek op internet
nergens een antwoord kan vinden.   Ik heb nu een combiketel voor warm water en verwarming.  Iedere ketel kan op twee standen worden
ingesteld voor warm water, namelijk een "boiler" stand, waar de ketel een (beperkte) hoeveelheid water altijd warm houdt, nodig of niet. de tweede stand is een "geiser" stand, waarbij de ketel alleen maar werkt als er warm water nodig is, bijvoorbeeld voor de douche. deze manier
heeft geen beperking van de hoeveelheid warm water,  De stand "geiser"  is uiteraard veel zuiniger in gas verbruik, aangezien de ketel alleen maar hoeft te werken als dat nodig is, en er geen onnodige energie wordt versplild voor water warm te houden totdat dat eens een keertje
nodig is.  Nu heb ik zitten zoeken op internet naar het stroomverbruik van een elektrische variant van een geiser, echter die dingen verbruiken
veel meer stroom dan een normale meterkast ooit kan leveren.  Moet ik dan straks bij een gasloos huis verplicht een boiler hebben met een
beperkte hoeveelheid warm water, die altijd warm wordt gehouden, nodig of niet? dit noem ik nou energie versplilling, water warm houden wat niet direct nodig is.  Of gaat mijn meterkast verbouwd worden dat die genoeg kan leveren voor een elektrische variant van een geiser, ook wel een doorstroomverwarmer genoemd.  Mijn huis is een sociale huurwoning, dus ik zie de bui al hangen dat er ooit een enorme huurverhoging
aan zit te komen vanwege dit gedoe.  Mede door die zuinige "geiser" stand van een CV ketel is mijn energie verbruik nu slechts E 60,- per maand.

2587 7 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 24, 2018 om 15:28
16767 Antwoorden / 202 Vragen

Goedemiddag, ik weet niet waar u de info heeft gezocht die u noemt maar hoe dan ook is het zo dat iedere meterkast geschit zou moeten zijn voor het hebben van een electrisch water verwarmingstoestel, electrische boiler.

Als u het warme water wenst te benutten voor o.a. douchen dan kan dat niet zo maar op de manier die u voor ogen heeft als bij een gasgeyser.
Zo dat wel het gevalzou zijn dan zou u inderdaad een gigaverwarmingsapparaat nodig hebben. De variant is het aanschaffen van een kleine gootsteenboiler voor warmwater in bijv. uw keuken maar u kunt ook altijd een grotere boiler aanschaffen met een tijdschakelaar die vroegtijdig het water dat u nodig heeft op de gewenste temperatuur brengt. Dan geldt wel: op is op.

simon55
door simon55 Apr 24, 2018 om 15:35
1556 Antwoorden / 5 Vragen

De boiler waar u t over heeft is n close - in of n close -up

hansje klein
door hansje klein - Apr 24, 2018 om 15:47
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Moet u dan binnenkort een nieuwe ketel aanschaffen?

Indien niet, zijn uw zorgen eerder van de categorie "maak je géén zorgen over de dag van morgen".

ERGO: Er zullen al op korte termijn oplossingen worden aangeboden door de branche, die door de snelle ontwikkelingen meer dan een béétje plotseling overdonderd werd.

"Komt tijd, komt raad"!

tijger1
door tijger1 - Apr 24, 2018 om 15:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Persoonlijk zou ik me er niet druk om maken. U huurt en voorlopig kunt u nog jaren en jaren gas gebruiken.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 24, 2018 om 16:59
7154 Antwoorden / 3 Vragen

Na de zoveelste aardbeving in Groningen moest het er eens van komen en nu is het dan zover dat men voorbereid wordt om in de toekomst op gasloos over te gaan. Ben blij dat er met de planning is begonnen. Zelf spring ik daarom nu zuiniger met gas om.

me
door mein33 Apr 24, 2018 om 18:12
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik ook en al decennia lang, maar wel tengunste van de eigen portemonnee.  ;-))

me
door mein33 - Apr 24, 2018 om 18:11
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ben blij dat er met de planning is begonnen.

@sjoppie,

Bedoeld u misschien hetgeen Zijne Exelentie Wiebes allemaal uitkraamt.
Er is nog helemaal niets gepland en wat hij allemaal uitkraamt is verre van realistisch te noemen en dat weet hij zelf ook donders goed.
In 2030 zou 80% van de woningen gasvrij moeten zijn !!  Maar er worden wel stikstoffabrieken gebouwd om Russisch aardgas hier bruikbaar te maken. Die fabrieken zijn in 2030 bij lange na nog niet economisch afgeschreven.
En waar halen ze in een zo kort tijdsbestek goed opgeleide installateurs vandaan en zijn fabrieken in staat om voldoende vervanghend materiaal te ontwikkelen en te produceren.
Er is nu al een tekort op de arbeidsmarkt, waar haal je de menskracht vandaan voor deze, in mijn opinie, onrealischtische doelstelling.
Maar het Kabinet roept wel meer in de categorie "veel beloven doet veel goedgelovigen in het leugentje geloven" .
En dan hebben we het nog niet eens over "wie", "hoeveel" en "wat" zou moeten gaan betalen.

sjjoppy
door sjjoppy Apr 24, 2018 om 21:25
7154 Antwoorden / 3 Vragen

@mein33.
Het is dus afwachten geblazen.

me
door mein33 Apr 24, 2018 om 22:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@sjoppie,

De soep wordt noot zo heet gegeten als het wordt opgediend.
Rustig achteroverleunen tot u aan de beurt bent en niemand weet vooralsnog wanneer dat zal zijn.

gerbera
door gerbera - Apr 24, 2018 om 21:58
7346 Antwoorden / 14 Vragen

Die boilerstand van de cv ketel heeft wel degelijk nut. Gebruikt u die niet, en u heeft de ketel boven hangen, moet er behoorlijk wat  water wegstromen alvorens de ketel is opgestart en u beneden warm water heeft. Met ingeschakelde boiler heeft u vrij snel warm water wat minder afkoelt tijdens het opstarten van de ketel. Of u dus echt gas bespaart betwijfel ik omdat de ketel langer brandt alvorens u beneden warm water heeft.  Daarbij verspild u ook nog onnodig een hoop water en is het extra gasverbruik nog geen kub. per 24 uur. Overigens kunt u het zo instellen dat de boilerstand in de nachturen is uitgeschakeld.

Mede door die zuinige "geiser" stand van een CV ketel is mijn energie verbruik nu slechts E 60,- per maand.

Dit is dus kolder, het verbruik is geheel afhankelijk van de (buiten)temperatuur om de woning te verwarmen plus de hoeveelheid warmwater gebruik. En dat kan per maand behoorlijk verschillen. Is die € 60,- het maandelijks voorschot wat u betaald zou ik met de jaarafrekening maar rekenen op een mogelijk fikse bijbetaling.

Franske1958
door Franske1958 - Apr 25, 2018 om 08:09
414 Antwoorden / 2 Vragen

Iedereen bedankt voor de reacties. Weet nu tenminste dat als mijn huis ooit aan de beurt is voor gasloos, dat er ergens in huis een boiler
gaat komen.  omdat een ketel op "geiser" stand dan niet meer mogelijk is straks. Die  E 60 per maand is inderdaat een voorschot, echter alleen
bij een hele strenge winter moet ik iets bijbetalen.  Mijn jaarverbruik is gemiddeld: Stroom:  900 KWh per jaar en gas: 550 kuub per jaar.
Reken maar uit .  Huis is een 10 jaar oude sociale tussen huurwoning energielabel B en energieindex 1.12  volgens google.
Radiatoren op de slaapkamer staan vrijwel dicht, wie dat ooit verzonnen heeft, radiatoren plaatsen in een slaapkamer ????
thermostaat staat op 18 graden en dan nog heb ik het vrijwel altijd warm. dus die E 60,- klopt echt wel.
Maar gezien de leeftijd van mijn huis hoop ik dat dit nog heel lang gaat duren.