le
door leonstijns Jun 8, 2018 om 23:22
Huishouden & energie

Gasprijs

Hallo,

Ik heb sinds 2 jaar Eneco. Maar omdat ik zonnepanelen kreeg ging ik natuurlijk op de rekentour en is mij tijdens het inspecteren van het

Eneco tooltje ( waar je je verbruik kunt zien)  iets opgevallen. In dit tooltje kun je gas en stroom nml. scheiden.

Ik heb in mijn contract een vaste gasprijs staan van € 0.64257 cent per M3

Nu wil het dat in de gasprijs een zeker verschil zit.

In februarie 2018 verbruikte ik  537 m3 en moest betalen €360,47. dit gedeeld is € 0,67 eurocent per m3

In maart gebruikte ik 385 m3 en moest €264,73 betalen.dit gedeeld is € 0,68 Eurocent per m3

Nou in mei heb ik verbruikt 43 m3 en moet ik betalen € 45,41. Is gedeeld € 1,05 eurocent per m3

Ik heb deze vraag gesteld aan Eneco en zij vonden dit vreemd en kwamen hierop terug.

Ik vind dit ook vreemd want als je alle bedragen deelt kom je uit in de laatste maand op iets van 1.05 cent per M3.

terwijl in het contract staat dat de gasprijs inclusief is.....

Nu in Juni heb ik pas 8 m3 verbruikt maar moet toch al 8,58 euro betalen.....

Iemand enig idee dan?

LJ

1488 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 8, 2018 om 23:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zie niet in wat zonnepanelen van doen hebben met gas of het gasverbruik.

En 537 kuub gas gebruiken in één maand? Hebt u een bedrijf of zo?

En over wat voor tooltje hebt u het?

ne
door neodutchio - Jun 8, 2018 om 23:53
5145 Antwoorden / 12 Vragen

Die bedragen, is dat inclusief alle bijkomende kosten (leveringskosten en BTW), of de kale gasprijs? Een aantal kosten zijn vast, ongeacht het verbruik.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 9, 2018 om 00:36
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Bij gas wordt altijd een correctie waarde toegepast.  Niet iedere kuub gas heeft even veel opbrengst. Dat is al 100 jaar zo. Dus de gasprijs varieert rond wat u heeft afgesproken.  Is ook weer afhankelijk.

Ge
door Genee Jun 9, 2018 om 07:56
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Dat zou voor mei een correctie van ruim 50% zijn?

Ge
door Genee - Jun 9, 2018 om 07:47
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Het lijkt wel of u zo’n €0,55 per dag aan vaste kosten betaald (vastrecht?).
Teveel in feb €15,41, in mrt €17,34, in mei €17,78, in juni 3,44.
Dit gedeeld door het aantal gebruiksdagen in die maand kom je op zo’n €0,55 tot €0,57.
Misschien ergens een afronding waardoor het bedrag per dag wat afwijkt.

panter22
door panter22 - Jun 9, 2018 om 08:36
6599 Antwoorden / Vragen

Als je per maand betaalt, dan betaal je niet alleen het verbruik maar ook de vaste kosten.
Kijk op je afrekening van vorig jaar en deel deze kosten door 365 (dagen) vermenigvuldig die uitkomst met het aantal dagen van de maand. Die vaste kosten blijven elke dag gelijk, ongeacht het verbruik.
Reken nu je gasverbruik uit tegen het afgesproken tarief. Dan moet het kloppen.
Hou je nog een paar cent per dag over, dan zijn de tarieven dit jaar verhoogd.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 9, 2018 om 19:04
16818 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft u rekening gehouden met de kosten van de netbeheerder?
Bij het berekjenen van de gasprijs is ook altijd, als gemeld al zeer lang, sprake van het corrigeren naar volume (temperatuurverschillen bij levering etc.)
Mogelijk niet helemaal goed uitgedrukt, in feite de dichtheid. 1 'kuub' gas berekend door de meter kan verschillen met de werkelijkheid.

Topantwoord

me
door mein33 - Jun 10, 2018 om 17:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

In februarie 2018 verbruikte ik  537 m3 en moest betalen €360,47. dit gedeeld is € 0,67 eurocent per m3

In maart gebruikte ik 385 m3 en moest €264,73 betalen.dit gedeeld is € 0,68 Eurocent per m3

Nou in mei heb ik verbruikt 43 m3 en moet ik betalen € 45,41. Is gedeeld € 1,05 eurocent per m3

Des te lager het verbruik des te hoger het gemiddelde tarief (incl. alle vaste bijkomende kosten) per m3.
Aan de gasprijs per m3 zelf verandert niets of u moet een variabel tariefcontract hebben.