we
door wendybijkerk Jul 30, 2007 om 13:43
Huishouden & energie

Gasverbruik cv ketel

Ik woon sins 1 1/2 jr. in een appartement. Dit jaar kreeg ik de afrekening van het gasverbruik over een heel jaar. Dit lag 2 1/2 keer zo hoog als bij een gemiddeld 3 persoons huishouden. Ik ben alleen, kook zelden en gebruik de verwarming alleen als het echt koud is. Ik werk 5 dagen in de week en de verwarming staat dan op 15 graden, dus staat uit.
Deze maand heb ik bijgehouden hoeveel ik verbruik zelf, en heb ik de meterstanden nagekeken. Het verbruik is 120m en dan ben ik nog een weer afwezig geweest. Bij mijn ouders is dit verbruik 50m3 en zij zijn met 3 mensen in huis.
Na eindeloos overleg met mijn bouwvereniging krijg ik een nieuwe cv ketel, maar kan ik de kosten van mijn gasverbruik verhalen op deze?

mvgr wendy bijkerk

2307 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 30, 2007 om 17:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Had u bij het betrekken van de woning de meterstanden opgenomen en opgeschreven. Vervolgens dat vergeleken met de standen op de afrekening? Is de eindstand op de afrekening een geschatte? Zo ja, kijk dan eens hoe de meterstand nu is en mogelijk ziet u dat er te veel is aangetrekend.

ve
door verwijderd - Jul 30, 2007 om 19:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Wendy,

Wij zijn met z'n tweeen in huis. We stoken normaal, koken op gas en douchen ook normaal. Op dit moment verbruiken wij 4 m3 gas per week. Jaarverbruik tussen de 700 en 800 m3 gas. Deze stookperiode maar 600 m3 verbruikt maar dat zit in de warme winter en het mooie voorjaar. De standen wekelijks opnemen en uw verbruik berekenen geeft de meeste zekerheid. Problemen worden dan direct gezien. Ik zou, als straks, het gasverbruik stukken lager is toch nog eens een gesprek aangaan met de WBV.

succes,Poltol

ve
door verwijderd - Jul 30, 2007 om 20:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is de gasmeter wel in orde?

ve
door verwijderd - Jul 30, 2007 om 22:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Wendy,
Dat is inderdaad wel erg veel; en dat nog wel in een zomermaand waarin je geen verwarming nodig hebt en dus nauwelijks zou moeten verbruiken. Ik verkeer in vergelijkbare omstandigheden (alleenwonend in een appartement en 's winters overdag de verwarming op 15C) en over heel vorig jaar heb ik ca. 630m gebruikt. Nogal een verschil he?
Ik kan een paar dingen bedenken:
- heb je de meterstand gecontroleerd toen je het appartement betrok? M.a.w. wordt er nu niet een deel van het verbruik van de vorige bewoner bij jou in rekening gebracht?
- Heb je al bij het gasbedrijf gevraagd om de meter te komen controleren? Misschien geeft die wel niet het goede verbruik aan.
- Ik vermoed dat je een huurflat hebt: komen ze regelmatig de ketel onderhouden? Dan zouden ze wellicht al eerder hebben moeten ontdekken dat er iets niet klopt. In geval van achterstallig onderhoud kun je ze misschien aansprakelijk stellen voor dat defect en jouw kosten.
- Maar als het bovenstaande allemaal niet van toepassing is en je het gas gewoon hebt 'verbruikt', dan zal je gewoon moeten betalen, helaas.

ve
door verwijderd - Jul 30, 2007 om 22:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

bedankt voor de reactie. Ik heb een installateur laten komen en die heeft de hele ketel en installatie nagekeken. Het antwoord van hem was dat de ketel oud en versleten was maar niet kapot. zolang de ketel niet stuk is, mogen ze geen nieuwe plaatsen. Volgens de installateur gebruikt de ketel zoveel gas op zichzelf omdat deze al meer dan 19jr oud is. De bouwvereniging heeft nagekeken of er vaak reparaties aan mijn adres nodig zijn geweest afgelopen tijd, en zou dat het geval zijn, zou ik een nieuwe ketel krijgen. Ook werd gezegd dat als een ketel niet in gebreken (stuk dus) was, ik zelf een boete moest betalen om eerder een nieuwe ketel te krijgen dan de volgens hen meegaande levensduur (20jr.) hier was ik het natuurlijk niet mee eens, hij is wel degelijk in gebreken, hij gebruikt veel gas op zichzelf, dit mag niet. Na 3 weken overleg krijg ik toch mijn zin en toespraak tot een nieuwe ketel. maar de gasrekening is wel voor mij. Ik probeer daarom te kijken of ik, op welke manier dan ook, een deel van mijn rekening kan terugvorderen van de bouwvereniging.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2007 om 00:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

De woning zou wel extreem koud moeten zijn om deze maand nog een verbruik van 120 m3 te realiseren. Voor koken gebruikt u per jaar niet meer dan 100 m3. Dus er klopt iets niet, tenzij u op 25 graden stookt en de thermostaat niet uit zet tijdens de nacht of afwezigheid.
Desondanks gaat het energiebedrijf gewoon uit van de meterstand tot het moment dat u de meters laat ijken (hoge kosten voor vervanging van de meter op basis van ongelijk).
Nieuwe ketel zal wel helpen om verbruik te verminderen, maar mogelijk is de meter ook niet in orde.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2007 om 16:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Wendy, nog even nav je 2e berichtje:
Als je die installateur hebt laten komen en de ketel is versleten, zou ik zeker de rekening van hem aan de WBV sturen. Versleten is versleten, of het nou na 19 of 20 jaar is.
En wellicht kun je aan de sticker op de ketel zien wanneer die voor het laatst in onderhoud is geweest? Bij achterstallig onderhoud (veel meer dan 1 jaar geleden) zou ik zeker blijven aandringen op een bijdrage van de WBV in jouw extra kosten. Informeer eens bij het Juridisch Loket wat er mogelijk is.
Succes!
Marie

ve
door verwijderd - Jul 31, 2007 om 16:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik geef u weinig kans dat uw wbv bij zal dargen in de kosten tenzij u een procedure begint. U kunt dat kosteloos omdat het bedrag lager is dan € 5000,00 maar zal toch enige moeite kosten. U zult dan allereerst de wbv in gebreke moeten stellen en aansprakelijk daar zij de ketel eerder hadden moeten vervangen. het leveren van voldoende/afdoende bewijs zal echter zeer lastig zijn. Zeker nu men de ketel wel gaat vervangen, uiteraard op hun kosten.