no
door norm Feb 1, 2009 om 11:25
Huishouden & energie

Gasverbruik per m3 huisinhoud

Net als vele anderen ben ik ook behoorlijk geschrokken van gasverbruik. Is er een manier om o.b.v. m3 inhoud van een huis te berekenen wat gemiddeld gasverbruik zou mogen zijn?

22425 11 Rapporteer

gladdeharry
door gladdeharry - Feb 1, 2009 om 11:40
463 Antwoorden / 14 Vragen

En wat is dat verbruik dan?Gebruikt u gaskachels of cv?Wat voor huis?

ma
door marwin - Feb 1, 2009 om 11:43
126 Antwoorden / 15 Vragen

Ik denk dat het gasverbruik afhankelijk is van wat voor huis u heeft, hoe oud, kookt u op gas enz

Wij hebben een vrijstaand huis met alleen cv (dus geen houtkachel, vloerverwarming oid) Koken op gas en hebben kleine kinderen (Baby en peuter). Het huis is uit 1920 en wij verbruiken tussen de 1600 en 1800 m3

no
door norm - Feb 1, 2009 om 11:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

vrijstaand, HR cv, geisoleerd maar groot huis: 1500m3 inhoud. verbruik 5000m3...

aurora1
door aurora1 - Feb 1, 2009 om 11:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Op de site van het NIBUd vindt u via wonen (linkerkolom) vervolgens in het overzicht energiekosten aanklikken. Dan treft u wat tabels aan.

vr.gr.

edwardus
door edwardus - Feb 1, 2009 om 12:13
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ehh ja dat is wel een HEEL GROOT huis, ca. 4 a 5 keer een gemiddeld rijtjeshuis. Dan is het ook niet zo heel gek dat je verbruik 5000m3 is (ca. 3x het gemiddelde verbruik in NL). Dat is dus zo slecht nog niet.
Woon je in een paleis of in een kasteel?

aurora1
door aurora1 - Feb 1, 2009 om 12:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

tabels = tabellen

getty
door getty - Feb 1, 2009 om 12:32
4179 Antwoorden / 10 Vragen

wij hebben een tussenwoning, normaal rijtjeshuis, incl zolder, hr ketel, 3 jaar oud. Wij verbruiken 1000 - 1200 kuub per jaar,  afhankelijk van hoe koud de winter was, maar werken allebei en zijn dus overdag niet thuis, dat scheelt natuurlijk in het verbruik.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 1, 2009 om 12:40
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag norm,

In de door u geschetste situatie zitten veel te weinig gegevens om daar maar ook iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Er zijn al een heleboel variabelen aangegeven door reactanten. Een hele belangrijke heb ik nog niet gezien: de bezonning. Daarbij is dan ook belangrijk of u volautomatische zonwering heeft die bij elk zonnestraaltje in werking treedt of dat u zoveel mogelijk de zon in uw huis haar verwarmende werk laat doen.

Verder uit hoeveel gezinsleden in de puberleeftijd er zijn: alles kost niets, het geld komt vanzelf in huis en hoezo energie sparen?

In zo'n groot huis kan gemakkelijk een complete gasgestookte sauna aanwezig zijn.

Hoeveel badkuipen laat men elke dag vollopen met lekker warm water.

Voor zover ik weet is er met zo weinig gegevens geen manier om een gemiddeld gebruik per m³ inhoud te berekenen.

Hardware ERror MAN. (in het koude oosten, op een heuveltop, 768 m³ in 4 verdiepingen, 2 personen, 300 m³ gas [geen tikfout] en een houtkachel)

tonnieboy
door tonnieboy - Feb 2, 2009 om 15:15
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Beantwoording vraag is van veel factoren afhankelijk zoals instelling van temperatuur en aantal uur per etmaal van de kamerthermostaat maar in uw geval moet u wellicht uitgaan van de stookkosten voor 2 grote huizen want 1.500 m3 is nogal fors. Ligging is ook van belang want aan de kust zijn de temperaturen gemiddeld milder dan bij de oostgrens van ons land.
Over een langere periode dient het gasverbruik bezien te worden om aan een gewogen gemiddelde te komen. In ons geval met 540 m3 inhoud, isolatie, VR ketel en gezin met 5 personen jaarlijks 1.550 m3 aardgas en daarmee 3 m3 gas per m3 inhoud. Dat is zowat gelijk aan het verbruik in uw geval met een HR ketel, maar deze winter zal het verbruik hoger dan normaal zijn.

ma
door makker008 - Feb 15, 2009 om 23:25
2 Antwoorden / 0 Vragen

He hardware man,

en met die houtkachel verstook je 20 bomen per maand?

:)

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 16, 2009 om 09:24
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ makker:

Maakt dat wat uit dan? Die kosten niets.

H.