Br
door Brugbelg Oct 18, 2019 om 12:32
Huishouden & energie

Gasverwarming versus elektrisch (airco-) verwarmen

Recent heb ik airco laten instaleren.  Is het prijsvoordeliger in de tussenseizoenen (lente / herfst) bij te verwarmen met de CV of elektrisch via de airco?

23219 8 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 18, 2019 om 12:37
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Dat is lastig te bepalen in die zin dat het afhangt van het aantal kubieke meters gasdat u zou benutten versus het aantal Kwh en de kosten daarvan.
Het meest waarschijnlijk is dat het benutten van electra goedkoper zal uitvallen maar dat is dan wel een kwestie van het berekenen van het aantal kuub gas x prijs per kuub en Kwk x prijs Kwh zoals u wordt aangerekend door uw leverancier op basis van uw overeenkomst.

tijger1
door tijger1 - Oct 18, 2019 om 12:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die airco zal toch niet in het hele huis verwarmen? Een vest ofdikke trui aantrekken is overigens het voordeligst.

tenormin
door tenormin Oct 18, 2019 om 13:58
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[edit, off topic]

tijger1
door tijger1 Oct 18, 2019 om 14:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[edit-off topic]

marita5
door marita5 - Oct 18, 2019 om 14:06
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Brugbelg ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://welke-kiezen-kopen.nl/airconditioning/airco-energiezuinig-als-verwarming-cop-waarde

gerbera
door gerbera - Oct 18, 2019 om 15:16
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Denk dat de buitentemperatuur hier ook invloed op heeft, hoe kouder buiten des te minder warmte kan er aan de buitenlucht onttrokken worden. Daarnaast wordt alleen die ruimte verwarmd waar de airco geplaatst is maar gaat het speciaal om die ruimte dan lijkt mij de airco de voorkeur te hebben. Het is natuurlijk ook afhankelijk wat u een aangename temperatuur vindt, zonder hierbij een "dikke" trui te hoeven dragen.☺

aw
door awm - Oct 18, 2019 om 16:18
44 Antwoorden / 8 Vragen

Tsja, het is een warmtepomp dus goed voor het klimaat...
Het gaat jou als normaal mens natuurlijk om je portemonnee. Gewoon proberen maar wel goed je elektrameter in de gaten houden.

gerbera
door gerbera Oct 18, 2019 om 22:20
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Tussen een airco of warmtepomp, daar zit wel ff een verschil in.

Iv
door Ivo W Oct 18, 2019 om 23:36
728 Antwoorden / Vragen

Gerbera: elke airco en elke koelkast/vriezer is een warmtepomp. Ik ga er dan ook vanuit dat je al tientallen jaren met een warmetepomp in huis leeft.

gerbera
door gerbera Oct 19, 2019 om 15:18
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Het gaat bij de vraag om de werking, een airco werkt met luchtverplaatsing en werkt plaatselijk terwijl een warmtepomp een gesloten circuit is waarmee meerdere ruimtes verwarmd/gekoeld kunnen worden.

Iv
door Ivo W - Oct 18, 2019 om 23:45
728 Antwoorden / Vragen

Vuistregel met de huidige energieprijzen is dat een warmtepomp met een COP van meer dan 2,7 financieel aantrekkelijker is in gebruik dan een gas-cv. Wanneer u het voor de CO2 besparing doet, ligt het omslagpunt al bij een COP van ongeveer 2.

U zou in de handleiding of technische gegevens moeten zoeken naar tabellen of grafieken met het verloop van de COP. Hoe kouder het buiten wordt, hoe lager de COP van een warmtepomp. Het kost immers meer moeite om warmte uit de buitenlucht te omtrekken naarmate die lucht kouder wordt.

In praktijk geldt dat bij een temperatuur boven het vriespunt de meeste inverter-airco's wel een COP van ruim boven de 3 hebben en het dus voordeliger is om de airco te gebruiken voor verwarming dan de gas-cv. Met de huidige buitentemperaturen van overdag 12 tot 15 graden is een COP meer dan 5 niet onrealistisch. Op dit moment kun je dus ongeveer 50% op de energiekosten besparen door de airco als verwarming te gebruiken.

En na 1 januari wordt het financieel nog aantrekkelijker. Gas zal immers een flinke prijsstijging meemaken wegens de hogere energiebelasting, terwijl de energiebelasting op elektra bijna gelijk blijft.

Le.on.line
door Le.on.line - Dec 22, 2019 om 18:40
2 Antwoorden / Vragen

Ik heb in mijn woning meerdere Energie Label A+++ Airco's.

En ik kan er heel mijn huis warm mee houden.

( Zelfs met 1 airco beneden en deuren open naar de gang gaat er warmte naar boven. )

De Combie-Ketel gebruikt ik alleen,

voor te warm tap water voor douchen.

( 50 m3 aardgas per jaar )

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511526

10.000 kW kosten lijst.

https://youtu.be/U2uix5PFih4