tonnieboy
door tonnieboy Mar 4, 2007 om 20:04
Huishouden & energie

Gebruik nieuwe frituurpan 2 x 2.000 W

Gisteren een nieuwe frituurpan gekocht met dubbele pan een dubbele steker. Echter de lichtgroepen in ons huis zijn standaard 16 A en als ik het rekensommetje van school maak (electra is niet mijn specialiteit) dan zou dit een probleem vormen 16 x 230 = 3.680 W.
De aardschakelaar en hoofdschakelaar zijn beide 40 A en voorzover mij bekend (gokje) is de hoofdzekering van het energiebedrijf 25 A.
Vraag hoe kan ik de frituurpan zonder problemen te veroorzaken toch gewoon gebruiken. Klapt de smeltzekering eruit boven een dergelijke marginale overschrijding (circa 10%) ?

17317 13 Rapporteer

labswans
door labswans - Mar 4, 2007 om 20:17
1918 Antwoorden / 10 Vragen

ik denk voor een oplossing is om een pan tegelijkertijd op te warmen. De een aanzetten en opwarmen tot 180 graden , daarna deze uitzetten. Dan de tweede aanzetten en deze ook op te warmen tot 180 graden celcius. Is dat dan gebeurd dan kan de andere pan worden aangezet.

Bij gebruik van de pannen om er dan iets in te frituren is dan te testen door patat erin te bakken 10% patat per liter frituurolie ( meer niet )

Door de test met patat zal het vet afkoelen en de pan zal opwarmen. Ik verwacht niet dat het dan volledige capaciteit zal verbruiken. De pan zal alleen een kleine vermogen nodig hebben om het toch veilig te verwarmen van de olie. U kan denk ik niet tegelijkertijd patat erin gooien en in de ander pan de kroketten te bakken. Dit moet u wel gaan testen

Is het geen probleem met uitklappen zekering dan kan u het de volgende keer op die manier veilig doen

labswans

mi
door miraltje - Mar 4, 2007 om 20:18
462 Antwoorden / 0 Vragen

als er 2 stekkers aanzitten, dan is het geen probleem.

elke stekker op een apparte groep aansluiten.

wat ik me wel afvraag, is het volgende nml wat is het nut van 4000 watt bij een frituurpan voor de consument.

dit is eerder bedoeld voor professioneel gebruik lijkt mij.

tonnieboy
door tonnieboy - Mar 4, 2007 om 20:30
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Het is bij Blokker gekocht een Classic Double Fryer 2 x 3 Liter Pro voor een bedrag van 60 euro dus niet echt professioneel. Uitvoering in rvs.

Hopelijk reageert er nog een electricien die kan aangeven of deze marginale overschrijding een probleem is.

tonnieboy
door tonnieboy - Mar 4, 2007 om 20:33
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Die oplossing lijkt me wel mogelijk maar niet zo praktisch. Fabrieken die het maximale vermogen niet mogen overschrijden hebben een bewaking op het systeem aangebracht om de limiet niet te overschrijden, maar dat is voor een particulier natuurlijk niet te doen.

labswans
door labswans - Mar 4, 2007 om 20:44
1918 Antwoorden / 10 Vragen

maar ik verwacht als u beide pannen normaal gebruikt de zekering eruit klapt al bij de eerste keer opwarmen

De zekering zal er zeker uit klappen en u zou erover moeten nadenken / navragen of er geen zwaardere zekering in de kast mag van energiemaatschappij

de manier die ik voorschets id niet zomaar uit delucht gegrepen, heb op mijn werk aantal koelbaden / warmte baden staan die gezemelijk te veel stroom trekken . Doe ik de mindere stroomvretende aparaten eerst aan en daarna de andere drie baden dan blijven ze het doen. Daarom vergelijk ik het zo met de friteuse die u gaat gebruiken. Het is wel een geval uit de praktijk en niet verzonnen.

labswans

mi
door miraltje - Mar 4, 2007 om 20:49
462 Antwoorden / 0 Vragen

als je nog een oude groepenkast met ouderwetse smeltveiligheden dan kan dit goed gaan wat betreft de overbelasting van de smeltveiligheid, deze zijn nml niet al te nauwkeurig..

de moderne groepsautomaat daarintegen zal er direct uitspringen omdat deze veel gevoeliger is voor overbelasting.

of het verstandig dan wel veilig is is een ander verhaal het schakelmateriaal is ontworpen voor max 16 A .

dat zal (onzichtbare) schade oplopen en kan op langer termijn voor storingen en zelf brandgevaar zorgen

voor de hoofdschakelaar en de aardlekschakelaar zal het geen probleem zijn, deze zijn geschikt tot 40A.

wil je het goed doen dan zul je 2 appartegroepen moeten aanleggen, en zo wordt een goedkope frituurpan toch nog heel duur.

wat staat er vermeld in het instructie boekje over de stroom voorziening

jantje7
door jantje7 - Mar 4, 2007 om 20:52
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Beste Tonnieboy,

Deze pan lijkt mij alleen geschikt voor woningen met krachtstroom. Dus 3 fase die elk 16 Amp zijn afgezekerd.(Electrisch koken) Op een groep deze pan gaan gebruiken is vragen om moeilijkheden omdat er vaak ook nog andere gebruikers op de groep zitten (Afzuiging, verlichting, koelkast e.d.) Overigens de hoofdzekering is bij 1 fase tegenwoordig 35 amp.

Jantje

tonnieboy
door tonnieboy - Mar 5, 2007 om 00:41
1094 Antwoorden / 2 Vragen

De aangegeven spanning van de frituurpan is 230 V en dat kan dus niet op krachtstroom 380 - 400 V worden aangesloten. Ik weet nog wel dat het spanningsverschil tussen de drie fases onderling 380 V bedraagt en dat het spanningsverschil tussen nul en fase 230 V is. Een normale groep is dus op de nul en fase aangesloten. Van de hoofdzekering wist ik niet zeker hoe hoog het amperage is. Bedankt.

tonnieboy
door tonnieboy - Mar 5, 2007 om 00:49
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Normaliter zijn er in onze westerse wereld toch veiligheidsmarges op installaties en gebruikte materialen, zodat ik voor de bedrading en de spanningsrail in de meterkast geen direct gevaar zie. De vraag is dus inderdaad of de smeltzekering het zal houden.
Ik denk dat ik zekerheidshalve de contactdoos voor de vaatwasser zal gebruiken die weliswaar wat moeilijk toegankelijk is, maar daarmee is er in het geheel geen risico meer. Alleen extra werk verlengsnoer en wat klooien om de stekers te wisselen achterin het keukenkastje.
Bedankt voor de reacties.

tonnieboy
door tonnieboy - Mar 5, 2007 om 00:55
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Overigens hebben we totaal 7 groepen - 3 voor lichtnet en 4 voor de stroomvretende apparatuur zoals wasmachine droger oven/magnetron en vaatwasser. Groepenkast voorzien van hoofdschakelaar (omdat er meer dan 6 groepen zijn - voorschrift brandweer) en aardlekschakelaar en ondanks bouwjaar 1997 zijn er per groep smeltzekeringen aanwezig. Vorige huis bouwjaar 1981 had wel Hafautomaten.

tonnieboy
door tonnieboy - Mar 6, 2007 om 01:08
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Ik begrijp uit uw antwoord dat een half uur friet en snacks bakken voor het avondeten dus geen probleem hoeft te zijn, maar dat het bij langere duur of herhaling wel tot doorslaan van de zekering zal leiden.
We gaan de keuken binnenkort nog verbouwen en kunnen dan ook een tweetal groepen laten doortrekken voor gemakkelijk gebruik van de pan.

electriekert
door electriekert - Mar 6, 2007 om 01:13
4 Antwoorden / 2 Vragen

even ter info, een zekering van 16, 10, of 6 ampere moeten de stroom die op de zekering vermeld staat 1 uur kunnen verwerken, en dan horen ze door te smelten, is de stroom lager is er niets aan de hand, ga je over de aangegeven waarde heen gaat hij stuk, hoe meer hoe sneller

dus continu een groep met 220V * 16A belasten, gaat verkeerd

geleidelijk is men van plan de voedingsspanning te verhogen naar 240V, maar als je de spanning regelmatig zou meten kom je er achter dat hij kan varieren tuussn de 200 en 240 volt, wat automatisch inhoud, hoe lager de spanning hoe hoger de stroom zal zijn want het aparaat wil dat vermogen uit je wcd slurpen

een oplossing voor je probleem zou zijn een kook aansluiting in de keuken maken dit is een zekering automaat van 2 maal 220 Volt, die rechtstreeks vanuit de groepenkast komt, in de keuken krijg je dan een zogenaamd perilex wcd (wand contact doos) en dan kan je je frietpan ongestoord zonder na te denken gebruiken, je moet wel aan de frietpan ook een perilex stekker zetten, die zijn in iedere bouwmarkt te verkrijgen, ik heb zelf zo'n kook aansluiting gemaakt bij ons voor ons fornuis ( een cooker met 2 electrische ovens), maar die moet je wel door een electrikert laten aanleggen die weet waar hij mee bezig is, want als je daar 380 volt opzet is het gelijk bekeken met de frietpan

electriekert
door electriekert - Mar 6, 2007 om 10:10
4 Antwoorden / 2 Vragen

in pricipe als je alle 2 de frietpannen tergelijk aanzet ga je ongeveer  18 A trekken dit is te veel en zal de zekering +/- binnen een kwartier smelten/ springen  dus het is raadzaam om eerst de eerste pan aante zetten en als hij op temperatuur is (lampje uit ) dan pas de tweede aanzetten, dan kan je gewoon blijven bakken

voor de keuken verbouwing zou ik zeker een kookgroep aan laten leggen, onder voorbehoud dat je maar één fase aansluiting hebt een geen 3* 380 volt (3 fase krachtstroom) in het laatste geval moet je een krachtstroom perilex aanleggen, daar kan je mits goed aangesloten alle in de keuken voorkomend aparaten op aansluiten, uiteraard weer door iemand (electieker) die er verstand van heeft)

niet zelf prutsen als de boel afbrand  hierdoor, is het zelfs niet verzekerd