Dw
door Dwang Jul 19, 2021 om 21:10
Huishouden & energie

Geen offerte, geen werkbon, wel betalen?

Na ongeveer 2 jaar lang met vlagen stankoverlast gehad te hebben besloot ik contact op te nemen met de vve. Hoe was dit geregeld? Zij konden wel iemand langs sturen. Was het een prive leiding dan waren de kosten voor mij, en was het een gemeenschappelijke leiding voor hen. Nog voor hierop akkoord te gaan kreeg ik een telefoontje van een loodgieter. Die kon er met 20 minuten wel zijn. Ik ben zo dom geweest hem gewoon te laten komen zonder ooit een offerte gezien te hebben, maar ook achteraf ben ik nergens over geinformeerd (tot 3 maanden later dan)

Hij ging kijken (30 min) maar had niet de goede spullen bij zich en zou terug komen. Ik vroeg hem wat dat me dan zou gaan kosten. Daarover hoefde ik me geen zorgen te maken. De onderzoekskosten waren voor de vve. Dat geloofde ik ook meteen. Een weekje later kwam hij met een rookmachine en gaf aan dat het probleem prive was (30 min) en dus de reparatie zelf zou moeten betalen, en dat we beter een andere loodgieter konden kiezen want zij waren heel duur. Uiteindelijk besloten het voorlopig maar te laten zitten, maar 3 maanden later ontving ik een berichtje van de VVE of ik even 499,15 Euro wilde betalen.

Op de factuur 50 euro autokosten, 4x 60 euro arbeidsloon en 150 euro voor een rookmachine + 85 euro btw... Daarbij werkbonnen die ik nooit heb afgetekend, met uren die nooit zijn gemaakt. Moet ik dit maar gewoon betalen?

7968 9 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 19, 2021 om 21:40
1746 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Dwang,

Het antwoord op uw vraag is : ja.

Vraag of u een betaalregeling kunt treffen.

Staat er nog iets over in het reglement van de VVE over onderhoudswerkzaamheden?

AWYeah28
door AWYeah28 Jul 23, 2021 om 17:48
355 Antwoorden / Vragen

Betalen voor werk waar geen akkoord voor is gegeven door een bedrijf waar niet voor is gekozen?
Ik stuur wel even een factuurtje naar je, dat is makkelijk verdiend zeg.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 23, 2021 om 19:37
1746 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Awyeay28,

Ik ben van mening, dat TS deze kwestie moet oplossen met de VVE.

TS heeft mijn vraag ook niet beantwoord over wat er staat ik het reglement van de VVE.

ma
door malty - Jul 19, 2021 om 22:24
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer u nu nog niet weet waar de stank vandaan komt zou ik met de VVE gaan praten over die rekening.
Wanneer de loodgieter zegt dat het in de privé leiding zit moet hij toch kunnen aangeven waar het lek zit. Neem aan dat hij bij u begonnen is en niet in het gemeenschappelijk gedeelte.
Laat de VVE contact opnemen over die rekening, als het hun vaste loodgieter is zou die rekening een reden kunnen zijn om geen zaken meer met hem te doen.

ne
door neodutchio - Jul 19, 2021 om 22:44
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Dit klinkt mij als een malafide bedrijf in de oren. €500.- om iets op te sporen is buitensporig hoog. U zou bij de VVE kunnen navragen wie de opdracht heeft uitgezet en hoe ze aan deze loodgieter komen.
De voorrijkosten zijn normaal te noemen, die 4 uur werken spreekt u zelf al tegen en €150,- voor een rookmachine is de nieuwprijs voor een klein exemplaar. Zo'n machine wordt aangeschaft om vaker te gebruiken waarbij de kosten evenredig verdeeld worden over de klanten waar het gebruikt wordt. Kan je nagaan als je 10 klanten even laat roken, tel uit je winst.
En dan kunnen ze het ook nog niets eens maken. Dan is het geen loodgieter, maar een lekdetectiebedrijf. Maar die hebben wel altijd hun materialen bij zich.

Niet alleen uw afvoer stinkt.

Betwist de hoogte van de factuur en ga, zoals gezegd, informeren bij de VVE.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 20, 2021 om 09:22
16770 Antwoorden / 202 Vragen

Afgezien van de al gegeven antwoorden dat er een dienst is verleend en u dan zou moeten betalen zet ik daar op basis van hetgeen u aangeeft toch een heel groot vraagteken bij.
Hoe dan ook is het probleem wel aanwezig dat u zelf tiestemming heeft gegeven om de opdracht uit te voeren. Dat is in uw nadeel. Iets anders is m.i wel in uw voordeel en zelfs aanzienlijk>

Echter: wie heeft die loodgieter benaderd? Die zal toch nooit zelf bedacht kunnen hebben dat u m.b.t. overlat een loodgieter nodig heeft?

Hert lijkt mij overduidelijk omdat het betalingsverzoek aan u van de VvE afkomstig is dat het iemand van de VvE is geweest.

En dan komt een en ander wel in een ander daglicht te staan omdat uw VvE dan kennlijk de opdrachtgever is en u daar in goed vertrouwen op hebt gereageerd.
Dat nog afgezien van het kennelijk ontbreken van welk bewijs dan ook dat de oorzaak van de stankoverlast aan u verwijtbaar is resp. de oorzaak intern uw appartement te vinden is.

Mijn advies is daarom om voorals nog nog niet te betalen. De rekening is kennelijk aan de VvE gericht als al gezegd en niet aan u.
Het lijkt mij uitermate zinvol om in deze kwestie contact op te nemen met https://www.eigenhuis.nl/contact/#/ voor juridische bijstand. Men zal dan wel vragen om lid te zijn/te worden. U kunt ook hetgeen waar ik nu naar verwijs volgen: Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

Dw
door Dwang Jul 23, 2021 om 10:11
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb zelf de VVE benaderd met een klacht over stankoverlast. Zij hebben toen aangegeven een loodgieter langs te sturen. Die heeft mij vervolgens gebeld dat ze er in 20 min konden zijn.

Ik heb contact met hen gehad en zij zijn van mening dat dit absoluut een prive zaak is. Met 100% zekerheid zal ik dat pas zeggen als de koof waaronder de leidingen zich bevinden is opengebroken. Maar als het prive is dan wil ik uiteraard de kosten betalen.

Echter niet 2 a 3 arbeidsuur die niet is uitgevoerd. Ik kan niet bewijzen dat deze uren niet gewerkt zijn, maar met gebrek aan mijn handtekening op de werkbon kunnen zij ook niet bewijzen dat dit wel gebeurd is. In een reactie hieronder wordt vermeld dat die misschien voorrijkosten zijn, maar er wordt al 50 euro autokosten in rekening gebracht. Ik heb ook gelezen dat een bedrijf niet zomaar voorrijkosten in rekening mag brengen maar je hier over dient te informeren. En 50 euro autokosten is natuurlijk geen probleem maar 190 euro vindt ik een belachelijk bedrag.

Moet ik dit uitvechten met de loodgieter of dient de VVE dit doen die de factuur heeft betaald? Zij geven in hun opdrachtbevestiging aan de loodgieter ook aan dat een ongetekende werkbon niet behandeling genomen wordt, maar hebben dit wel gedaan.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 23, 2021 om 18:21
16770 Antwoorden / 202 Vragen

Als al ook door anderen gesteld: de VvE is m.i. degene die de opdracht heeft verstrekt en dient te betalen. Voorrijkosten mogen altijd in rekening worden gebracht (dat zal ongetwijfeld ook genoemd zijn in de algemene voorwaarden die de loodgietrer zal hebben) en hetgeen u heeft gelezen is dus naar grote waarschinlijkheid niet correct. Het VvE bestuur dient te bwijzen dat het probleem etc. inderdaad zich uitsluitend in uw appartement  voordeed. Opnieuw mijn advies: befnader de juridische afdeling van de Vereniging Eigen Huis.

Het gegeven dat de VvE geen door u ondertekende werkbon heeft is ook van uitermate belang omdat dan niet bewezen kan worden dat de gedclareerde uren ook inderdaad zijn gewerkt.

ro
door ronny530 - Jul 20, 2021 om 14:26
2751 Antwoorden / 41 Vragen

De Vve heeft uw klacht over de stankoverlast serieus genomen want stankoverlast is wel iets die als er een algemene leiding defect is alle bewoners gaat treffen. De Vve heeft u wel medegedeeld dat als het een leiding in uw woning betreft u voor de kosten van de loodgieter verantwoordelijk bent. U kunt dan niet meer zeggen laat maar zitten en de stankoverlast waarvan u niet weet waar die vandaan komt voor lief neemt. De Vve heeft een loodgieter ingeschakeld en is daarmee opdrachtgever geworden en die loodgieter rapporteert de bevindingen aan de Vve en brengt de Vve ook een offerte voor de gemaakte kosten uit. De loodgieter kon op het moment van het eerste bezoek niet vaststellen waar de stankoverlast vandaan kwam dus kon ook geen belofte doen dat de kosten voor rekening van de Vve zouden zijn omdat die niet kan weten hoe de Vve dit soort zaken heeft geregeld en kunt aan die uitspraak geen rechten ontlenen. Achteraf is geconstateerd dat de stankoverlast door een leiding in uw woning te wijten is en enkel in uw woning aanwezig is dus komt het op neer dat u zonder zelf de oorzaak te onderzoeken de Vve heeft verzocht om actie te ondernemen. Ik kan de Vve best begrijpen dat u de kosten dient te betalen en netjes een gespecificeerde nota van de loodgieter ter inzage geeft.

panter22
door panter22 - Jul 20, 2021 om 16:51
6599 Antwoorden / Vragen

De bestuurder van de VvE heeft een onduidelijke afspraak met jou gemaakt,
Hij bestelt namens de  VvE een loodgieter om te onderzoeken waar de stank vandaan komt.Jij gaat er mee akkoord.
Je kreeg geen offerte, hebt zelf geen afspraak gemaakt met de loodgieter. Sterker nog, de loodgieter kreeg opdracht van de VvE  en stuurde de rekening naar de VvE. Nu kun je in onderling overleg wel afgesproken hebben dat je de onderzoekskosten betaalt,als het probleem in jouw appartement zit,  maar dat moeten wel onderzoekskosten zijn van je eigen appartement,
De loodgieter is 1 uur bij jou binnen geweest en rekent 4 uur. Kennelijk heeft hij nog meer onderzocht dan alleen jouw appartement.
Zomaar met een rekening komen, met het verzoek om deze te betalen, is veel te kort door de bocht,
De rekening  niet (geheel) betalen, eerst maar eens overleggen met de bestuurder. Alleen onderzoek zonder reparatie voor €500? Zonder prijsopgave en met getekende werkbonnen? Dat is absurd.

1paul
door 1paul - Jul 22, 2021 om 09:08
3101 Antwoorden / 0 Vragen

nee u kunt natuurlijk bezwaar maken tegen de voorgelegde bon(nen).

u hoeft enkel de werkelijk gemaakte uren te voldoen, hou daarbij rekening met 2x voorrijden trouwens!

onderzoekskosten zijn binnen een vve altijd voor degene waar de leiding onder valt trouwens!

Ben ik wel benieuwd nu, waar ligt de leiding die de stank veroorzaakte, ligt deze in de vloer, dan zijn de kosten voor de vve, is het een staande leiding, dan zijn de kosten voor u....

De schil van een gebouwhttps://www.vverecht.nl/2012/12/afvoerleiding-appartement-gemeenschappelijke-zaak/ en alles wat daar in ligt aan leidingwerk zijn kosten vve....

Kort gezegd, bestrijd de rekening eerst bij de VvE en leg hen deze uitspraak voor....

Dw
door Dwang Jul 23, 2021 om 09:57
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie.

Volgens de loodgieter kwam de de rook uit een gat van de koof die in het washok gebouwd is door de vorige bewoner. Ik weet zelf niet welke leidingen daar allemaal onderdoor lopen. Maar in ieder geval de leiding van de wasmachine. Vandaar dat de kosten dus prive zijn.

Het loodgietersbedrijf bevind zich op 20 min rijafstand. Er worden ook al 50 euro autokosten in rekening gebracht. Stel dat de 2 arbeidsuren zijn rijstijd zijn, mag een loodgieter mij zonder mij hierover te informeren zomaar 190 euro voorrijkosten in rekening brengen? Daarbij, is het niet vreemd dat als ik aangeef stankoverlast te hebben hij de eerste keer zijn rookmachine niet bij zich had?

1paul
door 1paul Jul 24, 2021 om 09:10
3101 Antwoorden / 0 Vragen

Haal deze koof weg en kijk wat er echt aan de hand is, kan zomaar zo zijn dat u de reparatie zelf uit kunt voeren!

Welke afstand men rijd is niet van belang, voorrijkosten staan vast in verreweg de meeste gevallen.

Nee niet vreemd, je kunt niet alles mee hebben, bovendien heeft u zelf akkoord gegeven en NIET echt doorgevraagd, dat doen de meeste consumenten niet trouwens maar dat kan leiden tot ongewenste dingen....

U heeft wel recht op een gespecificeerde rekening trouwens en zoals gezegd, vecht deze aan als u het er echt niet mee eens bent, geef dan aan wat volgens u terecht is, betaal dit ook en wacht de rest even af al heeft u weinig kans ben ik bang tegelijk, niet geschoten is altijd mis!!!!

pe
door pebk - Jul 23, 2021 om 13:04
579 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een vergelijkbaar iets gehad met een 'lekkagespecialist'. In totaal bijna 400 Euro voor een bezoekje van iemand met een iPad zonder ladder en een rapport met daarin een foto en vier regels (samengevat: we moeten met apparatuur gaan meten). Telefonisch hadden ze ook een prijs ex BTW genoemd (blijkt achteraf) voor het bezoek. Het bedrag overmaken kostte nog eens 75 Euro.

Met de rechtsbijstand een deal gemaakt dat zij het in hun dossier opnemen en ons een tegemoetkoming in de geleden schade gaven. De rest (ongeveer de helft) hebben we als 'leergeld' genomen.

Nog steeds spijt van dat ik de bovenste link in de google resultaten heb gecontact.

AWYeah28
door AWYeah28 - Jul 23, 2021 om 17:51
355 Antwoorden / Vragen

De VVE heeft de loodgieter ingeschakeld op eigen houtje, zonder bevestiging voor akkoord. Natuurlijk hoef je dat dan niet te betalen en al helemaal niet zo'n achterlijk hoog bedrag!
Ik neem aan dat je wel graag 'on speaking terms' wilt blijven met ze, dus je kunt goede wil tonen door aan te geven een redelijk deel van het bedrag te betalen. Bijvoorbeeld voorrijkosten en een uur arbeid o.i.d.
Je hebt niets bevestigd, niets getekend dus er valt ook niets te halen bij je. Simpel zat.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 23, 2021 om 19:39
1746 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Awyeay28,

Uw eerste zin : daar draait het om.

Ik ben van mening, dat TS wel toestemming heeft gegeven via de VVE.

Zolang TS het regelement niet laat zien, is het gissen naar een oplossing

AWYeah28
door AWYeah28 Jul 23, 2021 om 20:57
355 Antwoorden / Vragen

TS geeft aan alleen aan de VVE te hebben gevraagd hoe e.e.a. geregeld was. Daarop is direct actie ondernomen. Dat is geen akkoord geven, dat is niet eens weten waar er akkoord voor zou worden gegeven.
Er zou op zijn minst vooraf moeten zijn aangegeven welke kosten eraan verbonden waren, of TS de mogelijkheid zijn geboden zelf een bedrijf te kiezen.

1paul
door 1paul Jul 25, 2021 om 07:05
3101 Antwoorden / 0 Vragen

Op het moment dat TS de afspraak maakte ging hij akkoord met de komst van deze loodgieter!