LFN
door LFN Feb 7, 2018 om 17:03
Huishouden & energie
Geen wasbak in badkamer bij oplevering huurhuis

Gister ging ik bij een (liberale)huurwoning kijken en ik was positief. Bij terugkomst bekeek ik het filmpje en besefte me dat de badkamer geen wasbak+kraan had(!). Na te hebben gebeld deed de huurcorporatie alsof dit nou eenmaal af en toe voorkomt en dat het een oude (wel gerenoveerd) woning was. Ik gaf al aan dat dit niet van deze tijd is en dat ik dat wel graag geregeld wil hebben door hen. Op het plattegrond stond naast de oude plattegrond een stuk plattegrond van de 'nieuwe' badkamer, incl. wasbak (er stond letterlijk 'nieuw' bij, zie bijlage). Het lijkt erop dat ze dit niet hebben gezien en gewoon het oude plattegrond hebben gebruikt bij de renovatie.

Nu hoorde ik vandaag dat ik eerste ben geworden. Alleen wil ik deze alleen accepteren als zij de wasbak hierin plaatsen.

Sta ik in mijn recht?? Er staat toch niet voor niks een plattegrond bij incl. wasbak en kraan. Is er iemand die hier iets van weet/mij kan helpen met mijn vraag?

5425 6 Rapporteer

simon55
door simon55 - Feb 7, 2018 om 17:06
1556 Antwoorden / 5 Vragen

In n huurhuis hoort standaard n douche en n wasbak met kraan te zitten, en heeft niets van doen met n renovatie of wat dan ook. U staat zeker in uw recht.

audb
door audb Feb 7, 2018 om 19:31
1668 Antwoorden / 5 Vragen

U heeft het fout.

Als er alleen al een wastafel aanwezig is zou dat al voldoende zijn.

Helaas is de woningwet ergens in de jaren '20 van de vorige eeuw opgesteld en er zijn nog genoeg woningen te vinden waar pas na een grote renovatie / grote opknap beurt pas een douche wordt geplaast.

Dat hier in de woning al een douche zit is dus voldoende een wastafel is dan ook niet verplicht.

LFN
door LFN Feb 7, 2018 om 20:03
Antwoorden / 1 Vragen

@Simon55, eens!

LFN
door LFN Feb 7, 2018 om 20:57
Antwoorden / 1 Vragen

@Audb, sorry maar een woningcorporatie -met een miljoenenomzet-, verwacht dat ik -een particulier met een onder modaal inkomen en een leek op loodgieter-/verbouwingsvlak-, dit maar even gaat betalen en inregelen?! Terwijl zij deze wasbak nota bene op hun eigen plattegrond hadden getekend. Daarnaast plaatsen zij dit soort zaken dagelijks en hebben waarschijnlijk eigen loodgieters en bouwvakkers in dienst... Sorry hoor, maar dat is toch ronduit SCHANDALIG?!

(PS: na het vertrek van de vorige huurder is de huurprijs vast al minstens verdubbeld, dus ze mogen echt niet piepen...)

tenormin
door tenormin - Feb 7, 2018 om 17:22
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Natuurlijk hoort er in de badkamer een wastafel en kraan. Dat u eerste bent geworden voor de woning: fijn, maar dan nog afwachten of ze dit ook gaan plaatsen. Er kunnen meer mensen zijn die dit eerst over het hoofd zien en wel "ja" zeggen. Maar om op uw vraag terug te komen: jazeker staat u in uw recht. ( En nu nog krijgen, dat recht). Succes hoor.

LFN
door LFN Feb 7, 2018 om 20:03
Antwoorden / 1 Vragen

@Tenormin, bedankt!

Topantwoord

hansje klein
door hansje klein - Feb 7, 2018 om 18:27
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wanneer u meent deze woning persé te moeten nemen ...

1 - Eerst maar pakken, misschien met een kanttekening op het huurcontract
2 - Uitzoeken of de leidingen wèl getrokken en alleen maar afgedopt zijn* (oude doucheleidingen).
3 - De mogelijkheid overwegen om dan kraan en wasbak voorlopig zèlf eerst maar te installeren
4 - Láter ... uitvechten hoe de vork in de steel zit. Géén probleem wanneer deze tekening onderdeel van het contract is.

Een badkamer zónder wasbak! M.i. niet te verkopen, maar ik zou wèl eerst de woning accepteren, tenminste wèl, wanneer de aan- en afvoerleidingen bij de renovatie wèl gelegd/gebleven zijn. Uw gelijk halen wanneer de woning inmiddels al aan een ander verhuurd is lijkt me veel lastiger!

*) Vermoedelijk heeft men te laat ontdekt, dat door de wasbak de douchedeur niet open kan. Oplossing: douchedeur eruit, vouwdeuren of een douchegordijn erin ... iedereen tevreden.

audb
door audb Feb 7, 2018 om 19:37
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het zijn algemene tekeningen en zegt niets over de woning zelf daar is de bezichting voor.

Zo komt het wel eens voor dat er een muur of een (stenen) kast is verwijderd en/of neer is gezet dan zouden ze maar een nieuwe tekening moeten maken?

Helaas staat de woningbouw hier gewoon in zijn recht.

LFN
door LFN Feb 7, 2018 om 19:57
Antwoorden / 1 Vragen

@Hansje Klein, met al die punten ben ik inderdaad al bezig! Het lijkt er gewoon op alsof ze niet goed hebben gekeken op het nieuwe plattegrond>hebben klakkeloos het oude plattegrond aangehouden bij de renovatie.

@Audb, het is niet meer de jaren '20, sterker nog; we zijn bijna een hele eeuw verder. Het is gewoon tijd voor een wasbak in de badkamer en dat waren ze blijkbaar wel met me eens bij het maken van het nieuwe plattegrond. Alleen ja dan moet het wel uitgevoerd worden...

panter22
door panter22 - Feb 7, 2018 om 18:29
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt een plattegrond gekregen met wasbak in de douche. En een filmpje zonder wasbak.
Misschien was het technisch niet mogelijk om volgens plan een wasbak in de douche te plaatsen. Zit er nu een wasbak in een slaapkamer? Dat is ook mogelijk. Vraag naar de reden. En vraag of er alsnog ergens een wasbak kan worden geplaatst en wie dat dan moet betalen.
Je huurt de woning zoals die  nu aangeboden wordt, dus zonder wasbak in de douche. Aan jou de keus de woning al dan niet te accepteren.
Een doucheruimte hoeft niet perse een wasbak te hebben. Zie gebrekenboek van de huurcommissie onder 5a:
https://www.huurcommissie.nl/over-de-huurcommissie/publicaties/
Ten behoeve van de woonruimte is er ten minste aanwezig: een bad, douche of wastafel die is aangesloten op het rioleringsstelsel en voorzien is van een daarboven geplaatste koudwaterkraan die is aangesloten op de drinkwatervoorziening.

hansje klein
door hansje klein Feb 7, 2018 om 18:37
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Panter22 ...

U moet eerst de tekening goed 'lezen', de douche zit in de nis en de wasbak NIET in de douche .... :-((

tijger1
door tijger1 Feb 7, 2018 om 18:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

.@hansje. Denkt u niet dat @panter22 de douche “ruimte” bedoelt?

panter22
door panter22 Feb 7, 2018 om 18:54
6599 Antwoorden / Vragen

Uiteraard bedoel ik de doucheruimte. Wij zeggen altijd de douche. Wij bedoelen daarmee de ruimte met daarin een wasbak en de douchegarnituur aan de muur.

LFN
door LFN Feb 7, 2018 om 20:00
Antwoorden / 1 Vragen

@Panter22 nope nergens anders is een wasbak geplaatst...

panter22
door panter22 Feb 8, 2018 om 09:21
6599 Antwoorden / Vragen

Dan moet je kiezen of je deze woning wilt. Je wilt een huurwoning in de vrije sector. Keus genoeg.en de wachttijd is gering.

LFN
door LFN Feb 8, 2018 om 10:22
Antwoorden / 1 Vragen

@Panter22, haha, nee het is een liberalisatiewoning en in Amsterdam. Dus helaas gaat dat niet op.

panter22
door panter22 Feb 8, 2018 om 13:33
6599 Antwoorden / Vragen

Dan poets je je tanden bij het aanrecht. En anders wacht je dan nog maar een paar jaar.

ro
door ron503 - Feb 7, 2018 om 18:57
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap iets niet want als u de woning bezichtigd heeft bekijkt u alle aanwezige kamers en zeker de badkamer. Een wasbak met bijbehorende kraan is zeker geen klein iets en is eigenlijk het eerste dat in een badkamer opvalt. Kan het niet zo zijn dat de wasbak wel aanwezig is en het filmpje gemaakt is tijdens de renovatie en dus verouderd is.

LFN
door LFN Feb 7, 2018 om 20:02
Antwoorden / 1 Vragen

@Ron503 nope ik heb het filmpje zelf gemaakt, tijdens de bezichtiging te vluchtig langs de badkamer gegaan en constateerde het later pas toen ik het filmpje terugkeek.

tenormin
door tenormin Feb 7, 2018 om 20:18
16816 Antwoorden / 108 Vragen

En dat laatste kan ik me volledig voorstellen: over het hoofd zien: vandaar mijn eerdere commentaar: als anderen het niet zien. We zijn niet allemaal 'Jomanda's".

LFN
door LFN Feb 7, 2018 om 21:21
Antwoorden / 1 Vragen

Nog een aanvulling: waarschijnlijk is het niet opgevallen omdat er geen licht in de badkamer was en deze dus donker was (er is vaak geen enkele lamp aangesloten tijdens een bezichtiging).