jo
door joskaa Apr 1, 2016 om 09:09
Huishouden & energie

Gefineerde kersen tafels opnieuw lakken

Welke ervaren klusser kan mij vertellen hoe ik het beste mijn gefineerde kersen tafels kan schuren en opnieuw lakken/vernissen.
Wel zodanig dat niet bij ieder warm kopje of verplaatsen ervan, weer opnieuw kringen en krassen op de tafels komen.
Hoe en welke materialen kan ik het beste gebruiken? Alvast bedankt voor het meedenken.

27615 6 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Apr 1, 2016 om 11:50
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Het beste resultaat verkrijgt u door deze met een vlakschuurmachine, (dus geen driehoekmachine) of met een schuurblok te schuren met een fijne korrel (180 of hoger).
De tafel goed stofvrij te maken en deze met beits op waterbasis met platte (acril)kwast lakken. Volg de gebruiksaanwijzing op de bus, veelal is 2 lagen voldoende. Zelf heel goed resultaat gehad met eigen merk Gamma. Deze lak wordt goed hard en laat geen krassen of kringen zien.

ro
door rob beverwijk - Apr 1, 2016 om 12:02
1 Antwoorden / Vragen

Het beste advies is om een goede afbijter te kopen hier de tafel mee in smeren b.v. met een kwast en  in laten weken en dan met een plamuur mes de oude lak er afhalen.Maak daarna de tafel goed schoon met water en droog het af met een doek.Gebruik dan schuur papier nr 100 en ga de tafel schuren ga daarna de tafel weer nat maken en dan zie je waar nog restanten lak zit. Ga dit dan weg schuren en gebruik daarna schuur papier nr 180 . en ga dan de tafel opnieuw lakken. Daarna weer schuren en dan met de hand (je kunt hiervoor een schuur kurk gebruiken of een schuurklos die kun je kopen bij de bouwmarkt) en ga dan weer de tafel lakken en gebruik hier voor een lak roller.

gerbera
door gerbera - Apr 1, 2016 om 16:36
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@rob beverwijk,
Zo,n goed advies zou ik beslist af raden. Ga nooit met een afbijt aan de gang op fineer, zeker als je niet weet wat er op de tafel aan deklaag is gebruikt. Ook het gebruik van grof schuurpapier (100) is niet aan te bevelen om over het natmaken van de tafel maar te zwijgen. Als u krassen en vochtplekken in het fineer wilt hebben moet de Ts het op uw manier doen, weet je zeker dat de tafel finaal naar de knoppen gaat.

ro
door ronny530 - Apr 1, 2016 om 17:20
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Fineer is er om een waaibomen houten tafelblad of nog erger een blad van spaanplaat er super mooi uit te laten zien. De fineerlaag is super dun dus is er geen laagje af te schuren met wat voor een machine dan ook. Misschien met een poetsmiddel voor autolak zoals groene command het fineer goed reinigen en met een hitte bestendige blanke lak overschilderen/spuiten.

jo
door jorisw Apr 1, 2016 om 17:29
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Liever een spaanplaatbasis dan een waaibomenbasis. Spaanplaat is stabieler en vormvast. Dus de eerste zin moet anders....

ro
door ronny530 Apr 1, 2016 om 18:13
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Met waaibomen hout kun je nog iets maar spaanplaat wordt onder vocht inwerking twee keer zo dik en valt uit elkaar.

jo
door joskaa - Apr 1, 2016 om 21:19
80 Antwoorden / 44 Vragen

Nou Ronny, de eetkamertafel (2.30m lang en 1 mtr breed) staat er inmiddels 20 jaar dus de term waaibomenhout is hierop echt niet van toepassing. Ziet er verder nog prima uit, enkel de beschadigingen vind ik storend, vandaar dat ik een afdoende oplossing zoek om dat te verhelpen.
De tafel zelf is verder nog heel solide en mooi vorm gegeven, nergens doorgezeild of diep gebutst. Ik heb wel  eens eerder (20 jr terug) een wenge gefineerde boekenkast geschuurd en kersengebeitst en dat ging goed; ook die staan er nog steeds.
Maar een tafel super netjes en bruikbaar aflakken is andere koek, vandaar dat ik om advies vraag.

marita5
door marita5 - Apr 1, 2016 om 21:48
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Joskaa ,

Misschien is dit een oplossing , klik op de rode regel .scroll naar beneden lees de vraag van Samm en het antwoord van Ferry .

http://kijkopmeubelen.nl/meubelmaterialen/hout/kersenhout/