vi
door vipertronic Jul 23, 2009 om 11:28
Huishouden & energie

Geld terug of vervangend artikel

1.5 jaar geleden burostoel gekocht bij leen bakker. zit 2 jaar garantie op. dit is al de 2e stoel die kapot gaat. als ik de stoel terugbreng kan ik een andere stoel krijgen voor de aanschafprijs echter deze heeft dezelfde bevestiging die op de kapotte stoel zit. kan ik nu mijn geld terugkrijgen of moet ik een vervangende stoel accepteren heb geen zin om weer een 3e stoel te kopen met dit mankement.

3261 14 Rapporteer

holstein
door holstein - Jul 23, 2009 om 11:58
922 Antwoorden / 16 Vragen

Ik denk toch dat wanneer de winkelier bereid is je een gelijkwaardig vervangend artikel aan te bieden, dat ze het toch prima regelen, want zo horen ze het ook te doen.
Misschien dat u met een bijbetaling een duurdere en kwalitatief betere stoel kunt kopen, zullen ze vast ook niet moeilijk over doen.

hutch
door hutch - Jul 24, 2009 om 07:01
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Vipertronic,

als ik het goed begrijp heeft u nog garantie. Nu is de 2e stoel defect.

Ook blijkt dat het om dezelfde mankementen gaat. Het is dus (zeer) waarschijnlijk een constructiefout. U mag er dus vanuit gaan dat ook die 3e stoel (die u, naar ik aanneem, zonder betaling mee krijgt: garantie) weer defect raakt.

M.i. is dit lapwerk en geeft Leen Bakker u net zolang een andere stoel mee, van dezelfde inferieure kwaliteit, tot dat de garantie verlopen is. Twee keer (hetzelfde) defect wijst dus op een constructiefout, zoals ik al schreef.

Echter, er moet ook gegeken worden naar de prijs - kwaliteit verhouding. U mag van een burostoel van 30 euro niet hetzelfde verwachten als van een burostoel van 300 euro.

Maar wel dat de verkoper (Leen bakker) er binnen de garantietermijn niet in geslaagd is aan haar verplichtingen te voldoen: het leveren van een deugdelijk product, welke aan de verwachtingen en de afspraken, gedaan bij de aankoop van deze stoel, voldoet. Tenzij duidelijk is aangegeven, dat deze stoel, bijv. vanwege een lage aanschafprijs, maar 2 jaar mee gaat.

Gr. Hutch

vi
door vipertronic - Jul 24, 2009 om 07:07
22 Antwoorden / 17 Vragen

nee zo zit het niet

1e stoel was 50 euro daarvan ging de rugleuning kapot teruggebracht en een duurdere teruggekocht van 70 euro. van deze stoel schiet een placstic buis uit de stoel als je het zitvlak omhoog wil doen . resultaat plastic buis eruit en stoel zit wankel. vervelend is dat ik last van me schouder heb en alle stoelen van leen bakker geen stelmogelijheden hebben die ik nodig heb (oa stelmogelijkheden armsteunen hoogte en breedte) ik heb dus meer aan mijn geld terug zodat ik bij een office centre wel de juiste stoel kan aanschaffen. mijn vraag is echter kan ik mijn geld terugkrijgen of moet ik tevreden zijn met een vervangend product ? een duurdere stoel kopen bij leen bakker heeft dus geen zin.

ma
door madammikmak - Jul 24, 2009 om 13:05
19 Antwoorden / 1 Vragen

als ik het zo lees, zou ik mijn geld terug vragen, want dit is echt aan het lijntje houden, en ergens anders gaan kijken voor een stoel, en die wel eerst in de winkel goed uitproberen.

hardenberg
door hardenberg - Jul 24, 2009 om 13:44
3 Antwoorden / 1 Vragen

als ik u was zou ik ook een brief schrijven aan de hoofd bureau  en gewoon u verhaal doen dat u steeds een nieuwe stoel krijgt maar dat die het zelfde probleem blijkt te hebben  dat u nu toch graag ziet dat het probleem grondig word afgehandeld   dat u nu toch u geld terug eist om dat het probleem niet word opgelost naar u wens  dat het niet voldoend aan de eissen van u.

ze zouden u ook een iets duurdere stoel kunnen geven ook al zou u er een klein bedrag aan toe moeten voegen maar dat de garantie  weer op nieuw word verlengt

mr
door mrphylos - Jul 24, 2009 om 13:56
11 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft recht op ontbinding mits het hetzelfde product is wat faalt.

U geeft zelf aan een andere stoel genomen te hebben en deze heeft een ander mankement dus dit kan een fabricagefout zijn en heeft met het recht om U een nieuwe stoel aan te bieden uitdezelfde prijsklasse. Dit is al een heel nette oplossing want zij mogen er ook voor kiezen om de stoel te laten repareren.

Ontbinding van de koop kan alleen mits men coulant wil zijn en dat zal een filiaal niet zo snel zijn omdat zij richtlijnen hebben vanuit het hoofdkantoor dus zou ik hun benaderen

druifje01
door druifje01 - Jul 24, 2009 om 15:01
1712 Antwoorden / 140 Vragen

U stelt een vraag die U m.i. beter bij Leen Bakker zelf neer kunt leggen. Als de verkoper van het filiaal hier geen bevredigende beslissing in kan of mag nemen staat het U vrij om naar het hoofdkantoor te schrijven. Het is wel teleurstellend en ik hoop dat U een degelijker model mag uitzoeken. Test in dit geval dan even de zitzekerheid.

hutch
door hutch - Jul 24, 2009 om 15:17
4515 Antwoorden / 29 Vragen

U heeft dus in feite 2 verschillende stoelen gekocht. In deze zult u LB de gelegenheid moeten geven om (ook) die tweede stoel aan de verwachtingen te laten voldoen. LB mag dan kiezen voor reparatie of een vervangende stoel.

In deze ga ik grotendeels mee met 'Mrphylos', echter met dien verstande dat wanneer, binnen de garantietermijn, dezelfde stoel meerdere keren defect raakt, men kan uitgaan van een non-conform artikel (conformiteitsbeginsel, zie artikel 17 Burgerlijk Wetboek, boek 7).

In de wet is een termijn van 6 maanden (na aankoop) vast gelegd, waarbinnen de verkoper (!!) moet bewijzen, dat het wel een deugdelijk product is en het mankement aan u zelf te wijten is. Na die 6 maanden kan de verkoper van u (!!) verlangen, dat u moet aantonen dat het een fabricagefout betreft.

De volgende site is ook interessant om eens door te lezen:

verweer tegen gebruikelijke excuses van de winkeliers

In uw geval zult u dus moeten accepteren, dat LB of deze stoel repareert (laat repareren), of u een andere (gelijkwaardige) stoel aanbiedt. Dat u achteraf niet tevreden bent met deze stoel, om wat voor een reden dan ook, daar kan LB niets aan doen. U geeft namelijk 2 verschillende redenen op: een mankement en geen stelmogelijkheden. Dat eerste kunt u uiteraard niet weten..... maar die tweede reden wist u van tevoren, voordat u die stoel kocht.... althans had u kunnen weten.

Gr. Hutch

ph
door phien - Jul 24, 2009 om 15:20
3 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry Vipertronic,

Je kunt nu eenmaal niet veel verwachten van een bureaustoel voor 50 á 70 euro. Vooral als je lichamelijke klachten hebt, is het beter om een verstelbare bureaustoel aan te schaffen. Als je voor weinig geld toch een degelijke bureaustoel wilt aanschaffen, raad ik je aan om eens te zoeken op de veilingsite Daanauctions.com. Niet te hoog bieden natuurlijk. Ik, bijvoorbeeld, heb via Daan een geweldige stoel op de kop weten te tikken voor maar 21 euro. Succes!

rlsailer
door rlsailer - Jul 24, 2009 om 15:24
3 Antwoorden / 2 Vragen

viper ik vind dat je een beetje dom bezig bent

1 als je last hebt van je schouder en je 1 stoel koopt waar geen stelmogelijkheden op zitten zoals je wens en dan weer een stoel neemt waar geen stelmogelijkheden op zit waar ben je dan mee bezig

zelf heb ik ook versleten schouders en heb een stoel gekocht van 250 euro zo dat ik die desgewenst kan in stellen naar mijn klachten

dus geld terug vragen ik zal het niet durfen om dat het je eigen schuld is

pa
door patreb - Jul 24, 2009 om 15:38
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer je een koopovereenkomst hebt met een winkel dan betaal jij een bedrag en de winkel levert het product. Wanneer de winkel het product levert, maar het product voldoet niet aan de eisen dan kan je de overeenkomst laten ontbinden op grond van tekortkoming in de nakoming, zie BW: 6:265.  Je hebt dan de bevoegdheid om de overeenkomst te laten ontbinden.

In dat geval kan je bijvoorbeeld het aankoopbedrag terug eisen.

Om even op de andere antwoorden te reageren over de waarde van de stoel: Het maakt niet uit of het een stoel is van 50 euro of 500 euro. Als de winkel een ondeugdelijk product levert dan komen ze de overeenkomst niet na.

karelstromph
door karelstromph - Jul 24, 2009 om 15:50
95 Antwoorden / 5 Vragen

ik geloof dat hier een paar dingen dppr elkaar lopen.

U mag van een stoel die als nieuwe stoel verkocht wordt verwachten dat het voldoet aan de verwachtingen, ongeacht de prijs. De stelling dat je van een stoel van E 30,-- niet mag verwachten dat hij dezelfde functie dient als een stoel die E 300,-- in onjuist.

Temeer omdat de leverancier de verwachting onderschrijft door 2 jaar garantie erop te geven.

Een vraag tussen door zit er iemand doorgaans van 200kg op die stoel?

Als de fouten fabrieksmankementen zijn, dan verplicht de leverancier zich deze kostenloos te verhelpen gedurende de garantietijd, maar is niet verplicht het geld terug te betalen, zolang hij voldoet aan zijn garantie verplichtingen.

Ik vreees dat je niets anders open staat, dan telkens terug te gaan.

Sterkte, Karel

ft
door ftm - Jul 24, 2009 om 22:02
102 Antwoorden / 1 Vragen

Garantie of geen garantie, een leverancier hoort een deugdelijk product te leveren dat voldoet aan de verwachtingen die men er van mag hebben.
Een stoel behoort langer dan 1,5 jaar mee te gaan. Een rugleuning behoort niet af te breken.
Als na twee keer blijkt dat Leenbakker geen deugdelijk product kan leveren heeft men volgens het consumentenrecht op ontbinding van de koop en teruggave van het gehele of een deel van het aanschafbedrag, afhankelijk van de tijd dat men een probleemloos(!) genot van het bezit er van heeft gehad.
Zijn de stoelen van begin af aan slecht geweest, dan heeft men recht op volledige restututie. Hebben ze 1,5 jaar probleemloos gezeten, dan mag die 1,5 jaar (als percentage van de normale levensduur van het product) van de aanschafprijs worden afgeschreven.

gw
door gwdb - Dec 30, 2011 om 16:40
8 Antwoorden / 1 Vragen

IKEA heeft erg goede stoelen, en een onverslaanbare goede service, betaalbaar en heel goed verstelbaar