birgit67
door birgit67 Jan 10, 2012 om 12:51
Huishouden & energie

Gele vlekken in t-shirts verwijderen

Mijn vriend is transpireert nogal.
Als ik witte kleding van hem in de was heb zitten, zitten er vaak gele vlekken in bij de oksels, mengeling van deodorant en zweet.
Ik heb geprobeerd dit eruit te krijgen. lukt niet.
Ik gebruik vanish, was voor, week in de biotex, was het op 60gr, maar nee het gaat er niet uit.
Heb deo voor hem gekocht waar je zogenaamd geen vlekken van krijgt, werkt ook niet.
Weet iemand hier een middeltje voor?
Ik vind het zonde om elke keer de kleding maar weg te gooien.

166903 38 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 10, 2012 om 13:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt het met azijn proberen of met ammoniak. Hier lees je hoe.

ve
door verwijderd - Jan 10, 2012 om 13:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

cococat, sorry, reageer alleen maar in de hoop dat je een antwoord krijgt op dit probleem; mij is het nooit gelukt om met wat dan ook die vlekken eruit te krijgen en bij het strijken kwam de "zweetlucht" gewoon weer terug. Kreeg alleen advies van dokter dat mijn man zich kon laten helpen met Botox injecties om de zoveel tijd. Tja, dat was een leuke oplossing voor de portemonne.

ve
door verwijderd - Jan 10, 2012 om 13:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

probeer het anders eens met ossegalzeep, zie link;klik hier
m.vr.gr.

ve
door verwijderd - Jan 10, 2012 om 13:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

In ben in ieder geval weer wat adviezen wijzer die ik kan uitproberen.
Bedankt

Birgit.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 12:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ooit jaren geleden een tip gekregen die wel werkt: spuit de vlek goed in met glansspoelmiddel voor de vaatwasser. Laat een halfuurtje intrekken en dan gewoon in de wasmachine. Dit moet je doen zodra je dit soort vlekken ziet verschijnen. Bij heel oude vlekken van maanden oud, werkt het minder. Je krijgt ze dan niet helemaal weg.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

95 graden wassen...
En geen bont maar wit wasmiddel gebruiken omdat de beste witmakers pas boven de 70 graden werken.

1 keer wassen op 95 is vaak voldoende om weer maandenlang op 60 te kunnen maar zo krijg je het er wel uit.

Alleen kan het elastiek van mijn onderbroeken niet hoger dan 60 dus die hoef ik nooit meer uit te trekken, gaan vanzelf... dus denk daar aan.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 13:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

heel veel witte blousjes en t-shirten kun je echt niet op 95 graden wassen.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 13:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik hoorde van een stewardess dat zij de witte was doet met een vaatwastablet en dat haar stralend witte KLM bloesjes stralend wit worden en daarna blijven.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 13:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi cococat,

in een emmer koud water een stevige geut bleekwater doen, laat gerust een dag staan, Bij witte was op 60° mag je ook geregeld bleekwater toevoegen, geeft mooi resultaat, niet nadelig voor het wasmachien.
Dit deed mijn oma ook altijd.

succes
Spirou

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 13:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

iljaha schreef op woensdag 11 jan 2012, 13:11: Ik hoorde van een stewardess dat zij de witte was doet met een vaatwastablet en dat haar stralend witte KLM bloesjes stralend wit worden en daarna blijven.

Grappig eigenlijk: in een ander topic hier wordt gezegd dat vaatwasserrubbers kapot gaan van vaatwastabletten, en nu blijkt dat het weer goed werkt om witte bloesjes wit te houden... :-)

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 13:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ken iemand die de oksel zweetklieren heeft laten verwijderen.
Simpeler is het om gekleurde hemden e.a. te dragen.
Mijn ervaring met ossegalzeep is dat bij intrekken de (katoen) vezel wordt aangetast waardoor er binnen de korste keren gaten in stof vielen op de behandelde plaatsen.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 14:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt mij dat deodorant zweetlucht niet bestrijdt maar probeert te overspelen. Zweten doe je als gevolg van een innerlijke inspanning of spanning. Dat blijft ook als je er een luchtje op doet. De deodorant maakt de zweetvlekken mogelijk nog erger en moeilijker verwijderbaar. Dus als je veel zweet is er meer aan de hand. Een goede deodorant is alleen nuttig als extra parfumering van een frisse huid. Er wordt wel veel oneigenlijk gebruik van gemaakt en er worden oneigenlijke kwaliteiten aan deodorant toegekend.

Zwemmer

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 14:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Transpireren doe je volgens mij toch wel, zijn de klieren in de oksels verwijderd, dan transpireer je waarschijnlijk weer meer op andere plekken zoals rug en borst.
Mijn vriend heeft ook een te hoge bloeddruk, dus ook daarom transpireert hij meer dan normaal.
Ik heb net ossengalkzeep gehaald, ga dat proberen.
Hoop dat het helpt.

Bedankt allemaal
Groet Birgit

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 14:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een papje maken van wasmiddel voor de witte was, dit op de vlekken smeren en een nacht laten intrekken, daarna op de normale manier wassen in de wasmachine.
Succes

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 15:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

zwemmer schreef op woensdag 11 jan 2012, 14:08: Het lijkt mij dat deodorant zweetlucht niet bestrijdt maar probeert te overspelen. Zweten doe je als gevolg van een innerlijke inspanning of spanning. Dat blijft ook als je er een luchtje op doet. De deodorant maakt de zweetvlekken mogelijk nog erger en moeilijker verwijderbaar. Dus als je veel zweet is er meer aan de hand. Een goede deodorant is alleen nuttig als extra parfumering van een frisse huid. Er wordt wel veel oneigenlijk gebruik van gemaakt en er worden oneigenlijke kwaliteiten aan deodorant toegekend.

Zwemmer

Ben toch wel happy dat er deodorants zijn. Mensen hebben toch wel vaak een penetrante geur en dan ruik ik liever een deodorant dan zweet.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 16:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had ook een stel praktisch nieuwe witte blouses die langs de hals flink vergeeld waren. Had van alles geprobeerd, behalve de bleekwater truuk. Toen heb ik ze maar geverfd met textiel verf voor de wasmachine. Ging heel goed. Grappig is dan dat je erachter komt dat het kunstgaren (polyester o.i.d.) waar katoenen kleding mee genaaid wordt, de verf niet oppikt. We doen maar net of het zo hoort.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 16:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf in een wasserij gewerkt dat wil niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb. Ik heb het ook al voorbij zien komen. O.a. een witwas middel gebruiken minimaal 75 graden. glansmiddel zag ik ook al langskomen (soda) en vanish zag ik ook al dat is zuurstof bleek. Als je deze middelen gebruikt zou je eigenlijk moeten neutraliseren met een scheutje azijn in het wasverzachter bakje. Maar ik weet niet of de huishoudwasmachine de wasverzachter wel pakt bij een programma van 75 graden. Er wordt op 95 gr gewassen om zeker te zijn dat alle bacteriën gedood worden. dat is vooral van belang bij een was in een verpleeg tehuis. Ik denk dat de gele vlekken die al wat langer in de Tshirts zitten er niet meer uitgaan. Maar bij nieuwe shirts mogen ze eigenlijk niet weer verschijnen. Zet de oude shirts anders in een emmer (10 minuten)met een scheutje chloor (30graden) Maar hoe warmer het sopje hoe harder het chloor de vezel op vreet. maar dat geld ook voor de tijd van het sopje.
Wassen is eigenlijk zo'n mooi ding hé. Totdat het wit de machine ingaat en er roze uitkomt :)
suc6

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 16:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

dep voor je het shirt in de was gooit de oksel met wasverzachter.
je hoeft het shirt ip niet meteen te wassen erna
maar dat zou je met wit misschien beter eerst even kunnen uitproberen

succes ermee

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 16:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een hele goedkope oplossing gewoon wassen met een steradent tablet erbij. Werkt heel goed bij gordijnen dus waarschijnlijk ook bij de witte shirts.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 16:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

inderdaad zoals al eerder werd gezegd glansspoelmiddel voor de vaatwasser werkt perfect

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 17:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de bron aanpakken!!! de vlekken komen door de bacteriën in de oksel en die blijven in het okselhaar zitten dus scheer het okselhaar en het probleem van de vlekken en de geur zal sterk verminderen

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 18:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

gajnieuw schreef op woensdag 11 jan 2012, 16:45: Een hele goedkope oplossing gewoon wassen met een steradent tablet erbij. Werkt heel goed bij gordijnen dus waarschijnlijk ook bij de witte shirts.

Zie niet goed een overeenkomst met gewoon hangende gordijnen en een transpirerende vriend (die dus beweegt en dingen doet!). En uit ervaring: die steradent tablet werkt dus echt niet.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 18:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

gerardk schreef op woensdag 11 jan 2012, 17:49: Bij de bron aanpakken!!! de vlekken komen door de bacteriën in de oksel en die blijven in het okselhaar zitten dus scheer het okselhaar en het probleem van de vlekken en de geur zal sterk verminderen

Ben ik het helemaal mee eens , anders blijft het probleem .

Lees mijn verhaal :
Ik had last van okselzweet en zweetvoeten , op aanraden van een klompenmaker een zalfje gekocht pedicare ( ook op internet te koop 9,95 ) ( niet goed geld terug ) dit zalfje in een klein potje was genoeg om van mijn zweetvoeten af te komen echter mijn oksels bleven klotsen . Dus nog een potje gekocht en mijn okselhaar verwijderd en de pdicure zalf onder mijn oksels gesmeerd gedurende 5 nachten .
Ook mijn oksels zijn nu droog .

Hans

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 19:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

snah, als dit geen geintje is eet ik mijn schoen op.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 19:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Smakelijk eten dan maar want bij mij en vele anderen heeft het geholpen , voor de voeten is het belangrijk om goed schoeisel te dragen en geen syntetische sokken .

Enne niet goed geld terug

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 19:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

nou, jij wint; kunst, jouw jond is veel groter dan de mijne, dus ik begin maar mijn belofte na te komen.....

ve
door verwijderd - Jan 12, 2012 om 15:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ken het probleem , is bijna niet weg te krijgen, maar sinds mijn vriend zijn oksels scheert heeft hij nergens meer last van.
Niet van overmatig zweten dus ook geen gele vlekken meer in zijn witte overhemden.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2012 om 23:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

katja54 schreef op donderdag 12 jan 2012, 15:56: Ik ken het probleem , is bijna niet weg te krijgen, maar sinds mijn vriend zijn oksels scheert heeft hij nergens meer last van.
Niet van overmatig zweten dus ook geen gele vlekken meer in zijn witte overhemden.

Bij mijn vriend niet.
Ik heb hem een paar keer geadviseerd zijn okselhaar te scheren, heeft 'ie gedaan maar de vlekken waren toen niet minder.
Gelukkig is het nu winter en transpireert hij minder maar ik zie al weer op tegen een warm voorjaar of zomer.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2012 om 23:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lees snah..... woensdag 11 jan 2012, 18:57

Hans

ve
door verwijderd - Jan 18, 2012 om 00:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb ik gelezen, goed schoeisel zonder synthetische sokken helpt ook niet.
Komt waarschijnlijk gewoon gedeeltelijk door de te hoge bloeddruk, waar hij medicijnen voor gebruikt.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2012 om 00:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

cococat

Lees snah..... woensdag 11 jan 2012, 18:57 en niet woensdag 11 jan 2012, 19:28

Hans

ve
door verwijderd - Jan 18, 2012 om 00:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

snah schreef op woensdag 18 jan 2012, 00:06: cococat

Lees snah..... woensdag 11 jan 2012, 18:57 en niet woensdag 11 jan 2012, 19:28

Hans

Die heb ik ook gelezen, Hans maar zoals ik al eerder in een reactie zei; je gaat dan waarschijnlijk op andere plekken transpireren want het zweet moet er toch uit.
Dan krijg je weer gele zweet plekken op de rug of borst waarschijnlijk.

ve
door verwijderd - Apr 23, 2014 om 21:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb diverse middeltjes geprobeerd, maar de zweetvlekken heb ik er niet uitgekregen. Een aantal overhemden van mijn vriend had ik eigenlijk al afgeschreven. Een vriendin wees mij op een speciale vlekverwijderaar.
Via internet heb ik een flesje besteld (hier). De overhemden met de meest hardnekkige vlekken zijn weer als nieuw en de 'zweetgeur' is verdwenen. Ook 'vieze vlekken' in de boorden van de overhemden heb ik ermee verwijderd.
Het middel is wel prijzig (€9,90), maar je bespaart er ook een hoop shirts mee :)

ve
door verwijderd - May 24, 2014 om 21:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had nieuwe kleding in koud water met azijn gezet een nacht. Dit doe ik altijd met nwe katoenen kleding tegen krimpen. Nu waren kleuren gaan doorlopen op een witte onderbroek en wit shirt met opdruk. Dus wilde ik mijn citin ontkleurder gebruiken in de wasmachine. Maar een hele wasmachine laten draaien met 2 dingen vond ik te gek. Nog maar eens goed de bijsluiter gelezen. Dit werkt dus op basis van bleekmiddel. Ik dacht gelijk aan alle witte kleding met vlekken en ook gele zweetvlekken. Deze dus meegewassen. En jawel hoor de al jaren zittende gele zweetvlekken zijn nagenoeg weg. Nu is ontkleurder misschien een dure oplossing maar de gebruiksaanwijzing geeft aan:
Wassen op een zo hoog mogelijke temperatuur zonder wasmiddel. De ontkleuringspoeder oplossen in 2 liter water. Na 15 min de wasmachine stoppen en de oplossing in het poederbakje gooien en verder wassen. Na deze wasbeurt de kleding gelijk weer wassen op de gebruikelijke wijze. Als je nu de ontkleurder vervangt door een beetje bleekmiddel denk ik dat je hetzelfde effect bereikt! Dit ga ik nog eens proberen bij mijn goede witte kleding met gele vlekken en misschien ook nog wel bij gekleurde oude kleding..... De opdruk op het shirt was trouwens goed gebleven.
Wie weet heeft iemand nog iets aan deze tip!

ve
door verwijderd - Jan 12, 2015 om 18:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Andere vriend nemen?

ve
door verwijderd - Jan 12, 2015 om 18:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tenormin
En? heb je hem al op hihihihi

ve
door verwijderd - Jan 12, 2015 om 18:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ricwit
Vind het wel een leuke,maar wie weet zweettie nieuwe op een hele andere plek en dan is de kleur en geur van een hele andere orde,waar je Helemaal niet vrolijk van word(maar dat even terzijde)
Maar om met de geur te beginnen is de deo van Rexona Men,MAXIMUM PROTECTION een hele goeie deo om de vieze zweetlucht vrijwel uit te bannen en de,in een wit shirt de gele opgedroogde zweetvlekken weg te krijgen doet een beetje verdunde bleekmiddel ook wonderen.

ve
door verwijderd - May 15, 2015 om 13:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Linsje bedankt voor de tip! Het resultaat is verbluffend. Na 1 behandeling met Deo-go was een overhemd dat al tijden gele vlekken bevatte weer prachtig fris.