Julas
door Julas Nov 26, 2021 om 21:55
Huishouden & energie

Geluidoverlast centrale verwarmings buis

Ik ben een student die op mezelf woont in een leuke studio. Ik woon hier nog niet zo lang en had dan ook geen klachten totdat de stadsverwarming aan ging. In de hoek van mijn studio recht naast mijn bed loopt er een verwarmingsbuis van onder naar boven door mijn kamer heen. Deze maakt nu constant herrie, dag en nacht. Het lijkt alsof ik in een vliegtuig zit en ik kan me er niet door concentreren of slapen.
Ik heb uiteraard een reparatie verzoek ingediend bij mijn wooncorporatie en hierdoor is er een man langs geweest die ging kijken of hij het probleem kon verhelpen.
Mijn verwarmingen zijn ontlucht, dit hielp niet. Het gehele systeem is ontlucht, dit hielp niet. De druk op de ketel is verlaagt, dit hielp niet.  De man zei dat het gene wat ik hoorde het water is dat door de buis heen stroomt.
Na een dikke maand en vele onrustige nachten is het probleem nog steeds niet verholpen en weet ik ook niet wat ik verder kan doen. Mijn wooncorporatie is ook niet behulpzaam en zegt dat het misschien komt omdat het een andere verwarming is dan dat ik gewend ben (wat onzin is want het niet mijn verwarming die herrie maakt maar de buizen, dit snappen ze nog steeds niet nadat ik het al tich keer opnieuw heb uitgelegd) Heeft iemand enig idee wat het wel kan zijn en hoe dit probleem opgelost kan worden?

1374 5 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 26, 2021 om 22:12
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Zoals ik het begrijp zal er toch sprake zijn van lucht in het systeem of zijn er problemen met krimp en uitzetten bij wisselen van temoperatuur van de warmte in de buis.

Het lijkt mij zinvol dat u een externe installateur raadpleegt en daar naar een opinie vraagt.
Indien u er niet uitkomt, iedere corporatie moet een Huurdersbelangenorganisatie hebben waar u dit kunt melden. Zij hebben het wettelijke recht om te bemiddelen en daarbij zijn ze normaliter ook aangesloten bij de Woonbond. Ook is het soms het geval dat statutair alle (hoofd) huurders lid zijn.

U kunt ook rechtsreeks de woonbond benaderen https://www.woonbond.nl/huurderslijn maar dan zal wel wel vragen of u lid bent.  Zie ook: Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

Ps: ga na of er een eenvoudige mogelijkheid is om de bedoelde buis te isoleren bijv. door omwikkelen / 'in te pakken'met schuimwol of dergelijke. Dat kan ook een oplossing zijn. Bovendien is dit een optie  belbus@bnnvara.nl.

Julas
door Julas Nov 26, 2021 om 22:17
Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel voor je uitleg!

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 26, 2021 om 22:23
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Zie mijn aanvulling van zojuist.

tenormin
door tenormin Nov 26, 2021 om 22:25
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Off Topic .@heremietkreeft, ik weet dat u op een kleine telefoon werkt. Maar is het mogelijk dat u een gewoon keyboard gebruikt? Alle "aanhaling wie te contacteren staan goed" zijn al in de instellingen, maar een eigen antwoord zit zo vol mis aanslagen dat het wat moeilijk lezen is. Ja, weet ook dat de "dikke vingers" het lastig vinden om de juiste toets aan te slaan, maar toch. Zou iets prettiger te lezen zijn. Sorry, geen attaque maar alleen een advies. Of eerst iets gedegen nalezen, corrigeren en dan pas op verzend tikken?

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 26, 2021 om 22:32
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Had ik inmiddels ook al gezien. (Het is ook al ietwat laat).

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 26, 2021 om 22:14
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Het geluid zou u moeten opnemen als bewijs want dit is natuurlijk vreselijk als de studie er onder gaat lijden.
Als dat ook niet het gewenste resultaat oplevert kan het programma *Wordt u al geholpen" SBS6 waar rechters advies geven uitkomst bieden.
Bij dat programma wordt een deskundige ingeschakeld die het geluid meten kan.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 26, 2021 om 22:34
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Correctie: Bij KRO-NCRV 'De Rijdende Rechter' en bij BNNVARA kan dit ook nog een optie zijn:  belbus@bnnvara.nl.

Topantwoord

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 26, 2021 om 23:57
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Julas,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Heeft u een eigen CV ketel?

Kunt u een foto maken van de situatie? (u kunt een foto uploaden bij een nieuw antwoord).

Julas
door Julas Nov 27, 2021 om 00:05
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb geen eigen cv ketel. Ik kan ook niet echt een foto maken van de cv ketel omdat deze achter slot en grendel zit en alleen de beheerder hier bij kan. Verder weet ik dat we aan de stadsverwarming vastzitten

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 27, 2021 om 00:59
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Julas,

Ik bedoel een foto van de buis, dus hoe hij loopt.

Geeft de buis ook warmte af?

Hebben uw buren ook last van het geluid van de buis?

In welke stad staat uw studenten flat?

panter22
door panter22 - Nov 27, 2021 om 08:23
6599 Antwoorden / Vragen

Ga naar de bouwmarkt en koop isolatiemateriaal voor buizen. Het heft de oorzaak niet op, maar kan geluiddempens werken.
bijvoorbeeld:
https://www.gamma.nl/assortiment/l/bouwmaterialen/isolatie/buisisolatie

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 27, 2021 om 09:24
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Geluidsoverlast  van deze stadsverwarming moet verhuurder oplossen.

Als ze weigeren iets  binnen redelijke tijd te doen bij  Huurcommissie  huurverlaging aanvragen.

Ik ga er vanuit dat je geen Studenten Kamer maar  Studio als volledige woning hebt.

Permanent geluids overlast  is een reden om de huur te verlagen..... dus  als het  een woning is... met Toilet en zo....

en geen gedeelde  keuken en zo.....

Bij huur verlaging  lopen ze geld mis en volgende jaar de jaarlijkse verhoging  als het langer duurde en op 1 juli niet klaar is!