ar
door arckesteyn Apr 17, 2010 om 10:36
Huishouden & energie

Geluidproductie cv-ketel Nefit Proline

Beste mensen,
Ik moet mijn cv-ketel gaan vervangen. Door mijn behuizing en om hak- en breekwerk te voorkomen zou ophanging in de keuken het meest ideaal zijn. Maar ik heb een open keuken. De installateur zegt dat ik dan de Nefit Proline HRC 24/CW4 moet nemen, want dat is een zeer stille ketel, die je nauwelijks hoort. Geluid zou niet meer zijn dan dat van een koelkast die je op de achtergrond zachtjes hoort. Maar ik weet niet of ik daar op kan vertrouwen. Ik heb geen zin om me de eerste zeg 15 jaar constant te moeten ergeren aan het geluid van die ketel. Dus wie kan mij wat vertellen over de geluidsproductie van die Nefit en of het verstandig is die in een open keuken te plaatsen.
Ik hoop dat iemand mij kan adviseren. Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
Arcke

8038 5 Rapporteer

wolfenjong
door wolfenjong - Apr 17, 2010 om 13:41
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Bij mij hangt zo een ketel in de berging, maakt even als de ingebouwde ventilator aan gaat, en daarna de ontsteking, hoor je even een paar klikken en ruis, maar mijn stoort het niet, dus denk ik niet dat het hindelijk zal zijn.
Mijn koelkast maakt meer geluid.
Maar voor alle zekerheid zou u in de winkel of bij familie of een kennis die ook dit soort ketel heeft, even gaan luisteren naar het geluid.

Succes er mee.

cvtechnieker
door cvtechnieker - Apr 17, 2010 om 19:48
80 Antwoorden / 15 Vragen

@arckesteyn,

De Nefit Proline is geen verkeerd toestel al heeft deze toch wel de nodige problemen met oa de ventilator.
Persoonlijk wil ik U daarom bv de Bosch 28HRC/CW4 adviseren.
Dit is nagenoeg het zelfde toesten door de samenwerking/overname van Nefit door Bosch.
De Bosch 28HRC/CW4, ook bekend als de Compact 4 heeft een betere isolatie van de mantel en is doorontwikkeld.
Om een voorbeeld te geven, dit type ketel wordt momenteel ook veel gemonteerd op de betere bungalowparken in de vakantiewoningen.
Een fijne thermostaat bij deze ketel is bv de FR10 of de klokthermostaat FR100.
Montage van een Bosch heeft het voordeel dat deze wellicht ook nog iets goedkoper is dan de Nefit wat in deze tijd nooit verkeerd is.
Info Bosch Compact 4
Info Bosch thermostaat FR100

wolfenjong
door wolfenjong - Apr 18, 2010 om 11:51
859 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=cvtechnieker schreef op zaterdag 17 apr 2010, 19:48]@arckesteyn,

De Nefit Proline is geen verkeerd toestel al heeft deze toch wel de nodige problemen met oa de ventilator.
Persoonlijk wil ik U daarom bv de Bosch 28HRC/CW4 adviseren.
Dit is nagenoeg het zelfde toesten door de samenwerking/overname van Nefit door Bosch.
De Bosch 28HRC/CW4, ook bekend als de Compact 4 heeft een betere isolatie van de mantel en is doorontwikkeld.
Om een voorbeeld te geven, dit type ketel wordt momenteel ook veel gemonteerd op de betere bungalowparken in de vakantiewoningen.
Een fijne thermostaat bij deze ketel is bv de FR10 of de klokthermostaat FR100.
Montage van een Bosch heeft het voordeel dat deze wellicht ook nog iets goedkoper is dan de Nefit wat in deze tijd nooit verkeerd is.
Info Bosch Compact 4
Info Bosch thermostaat FR100

Hallo cv technieker

Bosch heeft enkele jaren geleden Radson overgenomen, en heeft Nefit hier niets mee van doen gehad, en Radson had niet een beste naam in het verleden.

Gegroet Wolfenjong.

cvtechnieker
door cvtechnieker - Apr 21, 2010 om 21:04
80 Antwoorden / 15 Vragen

@Wolfenjong,

Het klopt inderdaad dat Bosch jaren geleden Radsonbepalingen heeft overgenomen en dat er met div. toestellen problemen waren.
Toch begrijp ik met alle goede bedoelingen niet wat U bedoeld.
Bedoeld U dat Bosch na de overname van de Radsonbepalingen nu een verkeerd toestel is?
Nefit en Radson hebben nooit een samenwerking gehad...... nu is Nefit een onderdeel geworden van Bosch en is de 28HRC/CW4 een verbeterde versie van de Nefit Proline.

m.v.g.

ar
door arckesteyn - Apr 21, 2010 om 22:24
1 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry jongens, maar ik zit niet zo te wachten op dit gekissebis over merken en modellen, wel of niet na overname etc.
De enige vraag was of het verstandig is de Nefit Proline op te hangen in een open keuken, gezien weinig/of wellicht toch teveel hinderlijk geluid. Graag ervaringsdeskundigenmening!

Groet van Arcke